Archive for octubre, 2015

El govern aprova el criticat “impost al sol”

2

El govern aprova el criticat “impost al sol”

Malgrat la oposició de diversos partits i organitzacions que acusen la llei d’obstaculitzar el desenvolupament de les energies renovables, el govern ha decidit aprovar el real decret sobre l’autoconsum elèctric el dia 9 d’aquest mes.

El ministre d’Industria, Energia i Turisme, José Manuel Soria, ha defensat la nova norma com un “impuls a les renovables”.

jose-manuel-soria1-620x270

El ministre d’Indústria i Energia, José Manuel Soria.

La llei obliga als usuaris que generin la seva pròpia energia pagar pels costos del sistema si es connecten a la xarxa, que és el més habitual. El ministre també va insistir que han de pagar peatges de transport i distribució «com qualsevol altre consumidor». Això limitarà la capacitat dels petits consumidors d’amortitzar la infraestructura.

També es crearan dos trams d’autoconsum: un per a les instal·lacions de menys de 100 kW, i un altre per a les que superin aquest límit. Els primers només podran regalar energia a la xarxa quan no en consumeixin, però no podran cobrar per fer-ho, mentre que els segons sí que podran cobrar-ne, al preu que marqui el mercat.

Els empresaris subratllen que el Govern ha aprovat la norma de «forma aïllada», amb més de 200.000 firmes i 40.000 al·legacions en contra. Al juliol, els partits de l’oposició en bloc van firmar un manifest, amb sindicats i associacions empresarials, en què es van comprometre a «contribuir a derogar» el reial decret i redactar una altra norma.

Els detractors, com per exemple, associacions de consumidors (OCU), ecologistes (Greenpeace, SEO/BirdLife, WWF), empresarials (Unef), etc. consideren que la llei es plega als interessos de les grans elèctriques.

Personalment, penso que aquesta llei està feta clarament per desincentivar l’autoconsum elèctric i fer que aquest no afecti a les grans empreses elèctriques que amb un augment d’aquest model energètic podrien perdre-hi molts diners, vaja, que no afecti els seus interessos.

Només cal veure realment qui fa les lleis i per qui les fa.

politicos

Si en voleu més informació, aquí us deixo un article molt interessant d’El País en que expliquen exemples reals amb números i comparen la legislació d’altres països del món amb la espanyola:

http://economia.elpais.com/economia/2015/06/11/actualidad/1434045755_578391.html

I vosaltres, què en penseu?

Maria Bertolín

La MAT ja en ple funcionament!

1

Vau sentir ahir que la MAT soterrada va entrar en fase comercial?

Sabíeu que és MAT? La MAT, o línia de Molt Alta Tensió, és la línia elèctrica de 440.000 volts de 64,5 km de longitud que uneix la Península Ibèrica amb la resta d’Europa, travessant l’Empordà i els Pirineus.

El passat 20 de febrer va tenir lloc l’acte d’inauguració de la línia, des d’aleshores ha estat en període de proves. Des d’ahir els estats espanyol i francès estaran connectats del tot per aquest nou enllaç elèctric, que permetrà doblar la capacitat d’intercanvi actual: es passarà del 3 al 6% de la demanda, en MW, es passa dels 1.400 als 2.800 MW. L’enllaç soterrat de la MAT és una línia única al món, tant per potència, com per distància i tecnologia. Des dels seus inicis ha estat una línia amb una gran polèmica.

interior tunelmat

Interior del túnel que crea les Pirineos. Imatge de TV3 a la carta, (Comarques).

Al tema 2, estudiarem la producció i distribució de l’energia elèctrica, però ara ja ens podem avançar:  Per què el projecte de construcció d’aquesta línia ha estat tan polèmic? Per què és necessari? Per què 440.000 V? Soterrada o de torres aèries? Quin tipus té menor impacte ambiental? Quina és l’opinió dels veïns?

Us deixo un enllaç a un Quèquicom? de TV3 per si voleu saber-ne més:

Busqueu i remeneu, no oblideu de compartir amb tothom les vostres investigacions (us trobareu en el camí del 10!!! 😉) .

Núria Capdevila

Go to Top