Com restaurar un ordinador de dotació del Departament

L’ús continuat d’un ordinador, amb algun dels sistemes operatius del Departament pot comportar, per diferents causes, que al cap de cert temps calgui restaurar l’ordinador, per tornar a la situació original de la mateixa. És una solució, entre d’altres, dràstica i sense marxa enrera, però que ens pot permetre solucionar problemes greus de funcionament.

La restauració d’una màquina , retornant-la al seu estat original , tal com ens la va servir la casa comercial el primer dia de part del Departament, comporta necessariament PERDRE TOTES LES DADES que aquella màquina tingui, si no prenem les mesures adequades o tenim una certa idea del que estem fent amb les seves possibilitats. Si bé és cert que podem seleccionar les particions on actuar, és un procediment que cal conèixer, del que podem demanar consell al tècnic in-situ, per poder dominar en succesives ocasions.

En qualsevol dels casos el fonamental en aquest tema, si és el primer cop que ens enfrontem, és fer les consultes necessàries al tècnic in-situ , que us podrà orientar en aquest aspecte i executar les operacions necessàries, abans de realitzar operacions errònies que no tinguin marxa enrera.

A la mateixa XTEC  trobem les indicacions bàsiques en aquest aspecte dels restaura, en aquests termes:

” Un restaura (o imatge) és un arxiu en el qual es pot trobar tota la informació d’una unitat (disc dur, CD…). Aquest arxiu es pot usar com a “motlle” per a configurar nous ordinadors sense haver de realitzar tots els passos d’instal·lació d’un sistema nou. També, serveix com a còpia de seguretat de les dades d’un ordinador abans de realitzar alguna operació sobre ell.

Tots els equips han de tenir una imatge del sistema dins la partició D:Copia.seg. Heu de verificar l’existència d’aquesta imatge, si no hi és, heu de crear-la, i en cas de que hi sigui, revisar la possibilitat de tenir-ne còpies (així como de la imatge del propi servidor), ja sigui amb CD/DVD, o penjades a la unitat E: del servidor.

El Departament manté els restaures dels ordinadors de les seves dotacions. Al GEPSE podeu trobar el número identificatiu que cal indicar en el moment de donar un avís d’incidència que impliqui la reinstal·lació de tot el programari (reinstal·lació del sistema operatiu, formatar el disc dur…).

Dins del GEPSE aneu a Equips inventariats | Dotació del Departament. Poseu el ratolí a sobre del model de l’ordinador a restaurar fins que aparegui un menú.

Feu clic a Descripció de l’equip. A l’apartat Sistema Operatiu i programari trobareu el número de restaura. “

Sobre aquesta informació de la Xtec cal afegir, necessàriament,  uns aspectes a destacar:

A.- Cal que observeu bé dins del GEPSE que les màquines de dotació del Departament d’Ensenyament que cerqueu estiguin en “Manteniment”. Per a aquesta operació , igual que abans, entreu al Gepse i accediu al menú:

Si la màquina en concret estè en “Sense Manteniment”, està obsoleta i el Departament no disposarà ja de Maqueta per a restaurar, ni sobre la mateixa es podrà donar ordre de reparació. Les maquetes de Restaura només tenen aplicació quan les màquines estiguin en “Manteniment” o “Garantia”.

B.- Ens han comunicat des de Serveis Centrals que la llista de Maquetes  de “Restaures” s’actualitza periòdicament. Els “Restaures” vigents actualment són a partir del restaura 350 en endavant . Periòdicament, es donen de baixa aquells restaures que corresponen a equips antics, amb programari no actiu i antivirus no mantingut. Si al Gepse us apareix un número de restaura inferior al 350, ja no podreu disposar del mateix, el SAU no us servirà còpia.

C.-  Quan sigui possible restaurar una màquina, recordeu que caldran 3 operacions posteriors, com a mínim: arrencar de nou la màquina, actualitzar la IP de la mateixa i actualitzar el programari que pugui contenir, així com les actualitzacions del propi sistema operatiu. En tot cas, no ha de ser una operació complicada, però si que pot portar una estona, que sempre serà menor, mesurada en temps, que si cal instal·lar des de zero un sistema operatiu.

D.-  Per a obtenir el disc de restauració cal que mireu primer si el teniu al vostre centre i si va arribar amb la dotació corresponent ( la casuística pot ser molta ). Cas que no sigui així, i per diferents motius no teniu el disc Restaura al centre ( no va arribar al seu dia,  no es va lliurar,  s’ha perdut… ), heu de fer la demanda al SAU ( 902532100 ó sau.ensenyament@gencat.cat ), indicant el número del Restaura que us consta al Gepse i us l’enviaran al centre.

E.-  Els portàtils lleugers i alguns equips de sobretaula amb imatges molt grans s’han distribuït amb un restaura en suport USB. Recordeu que els portàtils lleugers NO tenen lector de DVD. En cas que el centre demani al SAU una còpia, ha de subministrar el suport USB.

F.- RECOMANACIÓ: Si teniu previst encomanar en la propera visita del vostre tècnic In-Situ o bé la creació de còpia de seguretat d’alguna màquina o bé la restauració , feu-li saber al començament de la visita. Són operacions que porten un determinat temps. És molt convenient comprovar-ne els resultats de la creació d’una imatge, doncs confiarem plenament quan la restaurem que funcionarà al 100%. De la mateixa manera, quan es restaura una màquina, cal arrencar-la de nou a l’acabar i cal estar segurs/es que al menys carrega bé el sistema operatiu i arrenca correctament sense errors, encara que calgui actualitatzar programari.

G.- Disposeu de més informació sobre el procés de Restauració a:

Xtec: Restauració d’una imatge amb el Ghost

Xtec: Ús dels portàtils, particions i imatges de restauració

Xtec: Restauració d’imatge. De tot el disc des de dispositiu extern USB

Xtec: Linkat 1 en aules amb servidors Linkat 1

Xtec: Linkat 2 en aules amb servidors Windows

Publicat dins de Còpies-de-seguretat, Gepse, Restaura, Sau, Seguretat, TIC | Deixa un comentari

Materials del Departament d’Ensenyament corresponents a 500 hores de formació ACTIC.

Què és l’ACTIC ?

La sigla ACTIC correspon a la denominació “acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació”.

L’ACTIC és el certificat acreditatiu de la competència digital, entesa com la combinació de coneixements, habilitats i actituds en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació que les persones despleguen en situacions reals per assolir objectius determinats amb eficàcia i eficiència.

Per mitjà de l’ACTIC , la persona titular pot acreditar, davant de qualsevol instància pública o privada, les seves competències en tecnologies de la informació i la comunicació. Per competència s’entén la combinació de coneixements, habilitats i actituds que permeten a la persona assolir objectius concrets en situacions reals amb eficàcia i eficiència.

Els continguts de l’ACTIC incorporen una perspectiva global sobre la societat del coneixement i sobre les bones pràctiques, el civisme i la cultura digital.

L’ACTIC es va obrir a la ciutadania novembre de 2009.

Té certificació ?

El model d’acreditació es compon de  3 nivells de certificació:

Dins d’aquest marc és lògic, doncs, entendre la competència digital com una competència bàsica per a la persona, ja que podrà ser útil en diversos contextos i es posarà en joc per resoldre diferents situacions, ja siguin en l’àmbit professional, personal o social.

Com a trets característics de l’ACTIC, podem esmentar els següents:

  • Avalua la competència digital de la persona i no les habilitats en l’ús de productes informàtics concrets (dispositius, programari…).
  • Incorpora el coneixement de conceptes essencials relatius a la societat de la informació, la cultura digital i les bones pràctiques (orientades a l’eficiència, l’ergonomia, el medi ambient, el respecte als drets i el treball de les altres persones).
  • Considera les tecnologies de la informació i la comunicació no estrictament com a tecnologies, sinó en el vessant de comunicació, informació i societat en xarxa.
  • Entén les competències digitals com unes capacitats genèriques a partir de les quals la persona pot aprendre constantment i adaptar-se de manera dinàmica a un entorn canviant.

Com a conclusió, definim “competència digital” com una competència que comporta l’ús segur i crític de les tecnologies de la societat de la informació per al treball, l’oci i la comunicació. Una competència que ha de permetre un bon ús de l’ordinador i altres dispositius per obtenir, avaluar, emmagatzemar, produir, presentar i intercanviar informació, així com per comunicar-se i participar en xarxes de col·laboració a través d’Internet.

Informació més destacada de forma resumida:

Material formatiu elaborat pel Departament d’Ensenyament:

Aquest material, de moment, i segons la mateixa plana de l’ACTIC de la Generalitat, és l’únic material formatiu complet en els seus 3 nivells publicat amb licència Creative Commons. Aquest material en l’actualitat s’està oferint com a formació del PAS, en modalitat telemàtica. Tot i que no estigui obert en la seva participació formativa a docents, el seu material formatiu està esglaonat per nivells en cada una de les competències que tracta. Degut a l’amplitud i detall dels seus tutorials, creiem convenient que tingueu una idea clara de tot el que podeu trobar, per si creieu que hi ha algun tema sobre el que practicar amb els tutorials. Considereu que, si passem per la traductora en hores tots aquests materials en hores de formació telemàtica, sobrepassem les 500 hores formatives, doncs cada curs correspon a 25 hores telemàtiques en un entorn Odissea. Aquesta formació és independent a les proves que acrediten el certificat, però prepara per a les mateixes. Per si no teniu prou amb els enllaços de cada un dels cursos, penseu que teniu , de cada un d’ells, TOT el material en format ZIP i PDF disponible per a treballar fora de línia.

A.- NIVELL BÀSIC

C1n1.- Cultura, participació i civisme digital

  • mòdul 1: Possibilitats de les TIC i Internet
  • mòdul 2: Avaluació de la informació d’Internet
  • mòdul 3: Gestions, tràmits i compres en línia
  • mòdul 4: Eines col·laboratives
  • mòdul 5: Hàbits d’ergonomia, salut i medi ambient
  • mòdul 6: Seguretat de la informació

C2n1.- Tecnologia digital i ús de l’ordinador i del sistema operatiu

C3n1.- Navegació, cerca i comunicació en el món digital

C4n1-  Tractament de la informació escrita

Aquest nivell es desenvolupa per igual per a MS Office  97 / 2003, Open Office i Google Docs

C5n1.- Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment

  • Mòdul 1: Introducció al tractament d’imatges
  • Mòdul 2: Captació d’imatges
  • Mòdul 3: Introducció als fitxers sonors
  • Mòdul 4: Introducció als fitxers de vídeo
  • Mòdul 5: Introducció al programari per a la creació de CDs i DVDs

C6n1.- Tractament de la informació numèrica

Aquest nivell es desenvolupa per igual per a MS Office  97 / 2003, Open Office i Google Docs

B.- NIVELL MITJÀ

C1n2.- Cultura, participació i civisme digital

  • mòdul 1: Recursos informatius i participatius de les TIC i Internet
  • mòdul 2: Possibilitats laborals de les TIC i Internet
  • mòdul 3: Tràmits administratius
  • mòdul 4: La signatura digital
  • mòdul 5: Eines col·laboratives avançades
  • mòdul 6: “Multi-user vitual environment” (MUVE)
  • mòdul 7: La sindicació de continguts: RSS
  • mòdul 8: Mecanismes i mitjans d’accés a Internet
  • mòdul 9: Drets i deures dels internautes

C2n2.- Tecnologia digital i ús de l’ordinador i del sistema operatiu

C3n2.- Navegació, cerca i comunicació en el món digital.

C4n2.- Tractament de la informació escrita

Aquest nivell es desenvolupa per igual per a MS Office  97 / 2003, Open Office i Google Docs

C5n2.- Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment

C6n2.- Tractament de la informació numèrica

Aquest nivell es desenvolupa per igual per a MS Office  97 / 2003 , Open Office i Google docs

C7n2.- Tractament de les dades

Aquest nivell es desenvolupa per igual per a MS Office  97 / 2003 i Open Office

C8n2.- Presentació de continguts

Aquest nivell es desenvolupa per igual per a MS Office  97 / 2003Open Office i Google docs

C.- NIVELL AVANÇAT

C4n3.- Tractament de la informació escrita

C5n3.- Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment

C6n3.- Tractament de la informació numèrica

  • Mòdul 1: Configuració de la finestra d’aplicació
  • Mòdul 2: Mecanismes d’importació i exportació de fitxers
  • Mòdul 3: Utilització de rangs de dades
  • Mòdul 4: Utilització de les eines avançades de format
  • Mòdul 5: Eines de seguretat d’un full
  • Mòdul 6: Vinculació d’informació entre diferents fitxers
  • Mòdul 7: Ús de plantilles
  • Mòdul 8: Funcions complexes
  • Mòdul 9: Representació de gràfiques complexes
  • Mòdul 10: Edició d’aspectes de les gràfiques
  • Mòdul 11: Manipulació de dades amb taules dinàmiques
  • Mòdul 12: Representació de diferents escenaris
  • Mòdul 13: Utilització de macros

Aquest nivell es desenvolupa per igual per a MS Office  97 / 2003Open Office i Google docs

C7n3.- Tractament de les dades

Aquest nivell es desenvolupa per igual per a MS Office  97 / 2003Open Office

C8n3.- Presentació de continguts

Aquest nivell es desenvolupa per igual per a MS Office  97 / 2003Open Office i Google docs

Direcció dels materials : Maria del Carme Salvans i Sala
Coordinació: Aurelià Martínez Carrera
Publicat dins de Actic, Activitats, Formació, Publicacions, TIC | Deixa un comentari

Spainskills

En Cristian Torrijos alumne de 1r curs del Cicle Formatiu de grau superior d’Administració de Sistemes Informàtics en Xarxa (ASIX), de l’IES Baix Camp de Reus , acompanyat com pel seu professor Ferran Mas, s’ha proclamat campió d’Espanya en la modalitat de “Disseny i creació de pagines web (Skill 17)” en la 33a Olimpíada de la FP (SpainSkills) celebrada a Madrid del 4 al 8 d’abril del 2011, i ara representarà a Espanya en el campionat mundial que es celebrarà a Londres (WorldSkills) el proper mes d’octubre. A la vegada va ser guardonat com a representant català amb més puntuació.

Per arribar a la final de Madrid, a on va competir amb representants de 12 comunitats autonòmiques, abans el mes de gener, el Cristian va participar en el campionat autonòmic (CatSkills) celebrat a l’IES Esteve Terrades de Cornellà a on va quedar campió català per davant dels 16 representants de centres catalans que es van presentar La competició estatal, es va desenvolupar del 4 al 8 d’abril del 2011 a la Fira de Mostres de Madrid, a on al llarg de 4 intenses jornades, els participants com a treball tenien que crear des de zero, tot un complexe portal web a partir d’uns condicionants i sense poder realitzar cap tipus de consulta.

A la plana web de Gencat podeu trobar més informació sobre totes les categories disputades al Campionat de Catalunya de FP i els seus guanyadors. De les contrades tarragonines també cal mencionar :

– Medalla de bronze, Albert Saenz de Tejada Sanabra de l’INS Jaume Huguet de Valls a l’ofici Disseny de producte industrial- CAD.

– Medalla de bronze a Spainskills 2011, Joan Amill Fonatnals de l’INS Jaume Huguet de Valls, Tornejat CNC.

– Marc Martínez Pallarès de l’INS Comte de Rius de Tarragona, Control industrial.

– Medalla de bronze a Spainskills 2011, Agustí Costa Ribas i Albert Gene Agudo de l’INS d’Horticultura i Jardineria de Reus, jardineria i paisatgisme.

Cristian Torrijos, campió d’Espanya en la modalitat de “Disseny i creació de pagines web (Skill 17)”

Publicat dins de Spainskills, TIC | Deixa un comentari

L’estoig digital

L’Estoig Digital  és un portal creat per en Ferran Mas, orientat a recopilar recursos i estratègies didàctiques relacionades amb el programari portable.

El portal va obrir el mes de setembre del 2010 amb l’objectiu de posar a l’abast dels docents, els recursos i estratègies que l’autor havia anat recopilant al llarg dels darrers 5 anys en la seva tasca docent a l’aula d’informàtica. En l’actualitat hi trobarem :

  1. Un catàleg sistemàtic de programari portable gratuit, que el professorat es pot descarregar i repartir tranquil.lament als seus alumnes. La BD compta amb prop de 400 aplicacions enregistrades.
  2. Diversos paquets (estoigs) de programes, preparats per a poder copiar al USB i portar a sobre como a eines de treball. Com son:
  3. Petites referències a aplicació didàctica d’alguna de les eines. En l’actualitat hi han més de 70 referències.
  4. Un canal a Youtube de videotutorials propis, per explicar el funcionament docent d’alguns dels recursos recopilats i explicats. Amb més d’una dotzena de videotutorials d’elaboració propia
  5. Un canal de sindicació RSS per seguir les darreres novetats a la BD.
  6. Una compte i un canal a Twitter amb el que seguir al moment sigui des de l’ordinador o del mòbil, qualsevol novetat del portal.
  7. … i d’altres opcions de suport al professorat

Des de les comarques tarragonines, concretament des del Baix Camp, continuem avançant en les estratègies d’oferir suport didàctic i recursos a l’abast del professorat.

Publicat dins de Portables, Programari | Deixa un comentari

Ja heu fet la vostra còpia de seguretat de Google Docs ?

Google docs, amb caràcter gairebé setmanal ens va oferint diferents novetats. Moltes d’elles són de caràcter menor, però van sumant interessants propostes.

Ja hem parlat en aquest bloc de com portar a terme una còpia de seguretat dels documents que tenim “hostatjats” a Gogle docs, a través de programes especialitzats.

Si volem anar per la via directa, la mateixa aplicació ens ofereix un recurs dins del mateix menú. Mirem el procediment:

1.- Quan veieu els vostres documents dins de Google docs, sobre qualsevol d’ells al passar el ratolí a la part dreta es veurà el menú contextual “Accions”. Feu clic damunt d’ell ( no importa quin document estem assenyalant ) i s’obrirà la següent finestra, on cal fer clic a “baixa”:

2.- Ara podrem triar en una nova finestra les opcions que realment ens interessen:

  • Podeu baixar el document seleccionat o bé TOTS els documents que teniu emmagatzemats ( “tots els elements” )
  • Podeu seleccionar el format en el que es desarà cada una de les tipologies de documents.
  • Finalment feu clic a “baixa”

3.- L’aplicació us informarà en quin estat es troba el procés i en 1-2 minuts ( depenent de la quantitat de documents ) el procés estarà llest.

4.- Teniu ja feta aquesta còpia de seguretat ? En el món de la informàtica, com en tots els ordres de la vida, no cal caure en obsessions, de cap manera,  però penseu el temps que heu invertit en tenir aquesta documentació, la importància que aquesta pot tenir i el temps que cal invertir en tenir en local  tot plegat ( 3-4 minuts ). Considereu si val la pena. Estem parlant de Google, que sabem que ens està oferint una molt bona fiabilitat de funcionament en aquest aspecte,  però recordem que , de tot el que està “al núvol”  no disposarem de les dades si passa mai res. Les aplicacions de Google, precissament, són de les que més han pensat també en aquest aspecte, permetent ( que no totes les aplicació “2.0” ho permeten ), disposar també en local dels mateixos fitxers.

Publicat dins de Googlejant, Núvol | Deixa un comentari

“Els Gossos” a la XVII trobada de corals d’Educació Secundària a Manresa

La Trobada de corals d’Educació Secundària té com a objectiu primordial promoure el cant coral i el conjunt instrumental, a tots els nivells, en els centres de secundària. Pretén fomentar i difondre el treball que fan els especialistes de música amb l’alumnat d’aquesta etapa educativa, especialment el treball  basat en la creació i la pràctica musical.

Aquesta Trobada es realitza cada any en un municipi català diferent des del 1992. Aquest any, que arribem al XVIIè aniversari, s’ha portat a terme a la ciutat de Manresa el dijous 31 de març  . Ha  estat organitzada pel Departament d’Ensenyament, l’Ajuntament de Manresa, els Serveis Territorials a la Catalunya Central i els Serveis Educatius del Bages amb la col·laboració de l’ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada.

Enguany hi ha hagut un increment considerable d’inscripcions per participar a la Trobada. S’han inscrit més 4800 alumnes de 119 centres d’educació secundària.

Els nombre de centres inscrits de Secundària dels Serveis Territorials a Tarragona ha estat de 8.

Us deixem dos clips de vídeo amb part del concert de cloenda al Pavelló del nou Congost, on enguany es va tenir la presència en l’interpretació de dos temes del grup Els Gossos:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=tDKChFQiY8I]

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=D-4Ea43HZcc]

I també, la cançó de la trobada, un clàssic:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=KfS83p7g9m4]

Publicat dins de Vídeos | Deixa un comentari

Pau Milà, un els dos creadors de Eye-OS, al Buenafuente

Tota una lliçó d’optimisme, amb 23 anys. Tres són els aspectes interessants d’aquesta entrevista amb el Buenafuente el 6 d’abril:

– Pau , juntament amb Àlex, Pau i Jose Carlos, pràcticament per “droperia” per no anar  de casa a casa, construeixen un Sistema operatiu, Eye Os, del que caldrà algun dia parlar-ne a aquest bloc.

– Pau, que té 23 anys, desperta un optimisme fora del comú, del que anem molt mancats. Fins el mateix Buenafuente es queda bocabadat.

– Pau confessa que Twitter podia haver estat una idea seva, que va deixar passar, i que va nèixer veient un petit aparador al Caprabo.

No té pèrdua:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=fu-XB7Tb4ew]

Publicat dins de Vídeos | Deixa un comentari

Definició de “bloc”

Hem llegit  a aquesta publicació la definició de “bloc”:

Blog: Abreviatura de “weblog”, un diario o revista que se publica en internet. Los blogs a menudo se utilizan para publicar enlaces a archivos, que puedan ser copias ilegales de música, películas u otros ficheros multimedia “.

La publicació té per títol ” Música, cine y televisión en internet. Guia para padres y profesores“, editada por Promusicae, SGAE y FAP.

A la Viquipèdia podem llegir també:

“Podem resumir que un “weblog” és una publicació en línia amb històries publicades amb una prioritat molt alta, encara que la gent pot publicar amb la regularitat que vulgui. A més a més, són presentats en un ordre cronològic invers, és a dir, el que es pública en darrer serà el primer que surti en pantalla. També és molt habitual que en els blogs o blocs es disposi d’una llista d’enllaços a uns altres blogs, qu es diu blogroll. En els blocs ens donen l’oportunitat de disposar d’un sistema de comentaris que permet als lectors d’establir una conversació amb l’autor del bloc i entre ells, en relació amb el que s’ha publicat. És propi dels “weblogs” de fer un ús intensiu d’enllaços amb altres pàgines o altres blocs per poder ampliar la informació, citar fonts o fer notar que es segueix informació d’altres blocs.”

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Versions antigues de programes

Segur que heu anat a cercar una versió del winzip o de l’Eudora, o del Paint Shop Pro i ja no existeix aquella versió que era bona, bonica i barata . A la xarxa hi ha de tot, fins i tot alguns llocs webs des dels quals cercar aquella versió d’aquell programa que  ja ens servia per a fer aquella feina, sense necessitat de més , ni de pagar per una versió actual que ja no és gratuita.

Caldrà anar amb ull , en el sentit que , instal·lades determinades versions en sistemes operatius actuals, poden donar problemes de funcionament, lògicament per restar obsoletes.

El millor programa és aquell que ens fa la tasca que necessitem. Dos llocs on podeu provar sort per si trobeu alguna versió antiga de programa:

http://www.oldversion.com/

http://www.versiones-anteriores.com/

Publicat dins de Programari | Deixa un comentari

Dilluns, 4 d’abril, Seminaris Tic i Tac, quarta sessió

Publicat dins de Seminaris, TIC | Deixa un comentari