Pdf, epub, mobi i fb2.

Els programes lectors de e-boocks treballen, fonamentalment,  en aquests 4 formats classificats com a “estandard” per a dispositius portàtils de lectura. Aquests formats de lectura optimitzen el resultat per a aparells que coneixem visualment:

De programes que , a partir d’un text o una plana web, transformin el mateix en un d’aquests formats, n’hi han molts. Per no parlar de la gran quantitat de màquines e-boock del mercat que els poden llegir.  Deixant de banda l’aparell, fora de les nostres aules, podem aprofitar , de tot el procés, els aplicatius que transformen un arxiu de text, o plana web, en un format comprensible també per un ordinador. I també, el fet que ens comencin a “sonar” formats d’arxiu que , tot i pensats per a aquests dispositius, també són gestionables i compatibles amb els ordinadors.

4 formats d’arxiu, de només lectura, dels diferents ( i variats ) que poden conviure en aquests aparell, són:

PDF, del que ja hem parlat àmpliament altres vegades. També conegut com Adobe Portable Document. Entre els seus avantatges , la portabilitat i standard ISO.  De cara als petits formats, no és repaginable.

EPUB. Format lliure desenvolupat per IDPF ( International Digital Publishingm Forum ). És un pas més enllà del format Open eboock, i pot funcionar indistintament en diferents lectors, a diferència dels llibres bloquejats amb DRM. El DRM és una protecció per a que una descàrrega comprada només es pugui llegir en una sola màquina. Digital Rights Management és el seu nom original, que ve a ser un “Gestor de drets digitals “. Fa funcionar en la seva estructura un format XML de codi obert.

Mobi. Mobipocket és el fomat nadiu de la casa comercial Kindle, propietat de Amazon.

fb2. Fictionbook també és un format xml per l’emmagatzematge de llibres a on cada un és descrit per etiquetes.

D’entre molts programes de conversió que existeixen al mercat per a conversió i lectura d’aquests tipus de fitxer, un d’ells ( ni millor ni pitjor que els altres, però senzill de funcionament ) és “Gramatta”, també associat a una casa comercial. Podem baixar el programa conversor des d’aquest enllaç , de moment sense cost.  El procés d’instal·lació del programa no té cap dificultat. Un cop obert el programa la seva facilitat d’ús és evident:

Les passes a seguir són senzilles. Primer seleccionem l’arxiu o plana web original que volem convertir ( pas 1 ).  A continuació , amb el document actiu podem editar el seu contingut si alguna cosa no ens agrada del seu resultat

Quan editem el seu contingut ho farem a través d’un editor d’html

Com a pas 2, i final, podem guardar el seu resultat en qualsevol dels 4 formats.  El primer que us cridarà l’atenció és la conversió del format a un format de lectura en format estret d’amplada. Pensem que els dispositius de lectura tenen 7 , 9 ó 10 polzades de diagonal, una pantalla petita per a tenir altres informacions que no siguin el propi text , i que sigui aquest ben visible.

La part més aprofitable de tot el procés és la capacitat de transformar arxius en formats de fàcil lectura. També pot ser una forma de treball del text per a ser llegit en PDI ,  si l’aula és gran, donat que el seu tamany de lletra serà prou gran, en general, visualitzat en pdi.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

6 de febrer, 3a sessió seminaris TIC- TGN, preparem el menú

Publicat dins de Seminaris | Deixa un comentari

Un “oblit” i una resposta cultural.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=GaIQiJSluYo]

Publicat dins de Vídeos | Deixa un comentari

Paraulotes: Captcha

De cara a lluitar contra els spams automàtics ( correus indiscriminats rebuts sense consentiment anunciant productes “imprescindibles” i poc clars ) alguns llocs webs, en diferents modalitats de navegació, ens demanen una intervenció consistent en encertar un  “test” que asseguri que a aquella informació només accedeix una persona, no un programa automàtic.

En el seu procés de creació i manteniment no intervé ningú, de forma que un cop programat per part de qui desitja tranquil·litat electrònica en l’aplicatiu, no implica un seguiment directe dels seus resultats.

Agafa el seu nom de l’acrònim Automated Public Turing Test to Tell Computers and Humans Apart, que vindria ser quelcom com “test de Turing completament automàtic tenint per finalitat diferenciar els humans dels ordinadors “. Una traducció menys literal també podria ser ” captura de caràcters “.

 

Alguns captcha prenen la seva funcionalitat a partir d’altres preguntes, del tipus: ” 8+1= ?”, o també ” De quin color és el cavall Blanc de Santiago”, si bé estan caient en favor del reconeixement de lletres i números.

Publicat dins de paraulotes, TIC | Deixa un comentari

Opinió del professorat a Espanya sobre “Escuela 2.0 “

El conjunt d’investigadors del Proyecto TICSE 2.0 van finalitzar no fa masses dies el primer informe de l’analisi dels resultats de l’enquesta a docents de tota Espanya que participen al programa “Escuela 2.0”. Gairebé 4.500 professors de gairebé totes les comunitats autònomes ( Catalunya i Cantabria no van poder ser recollides en aquest informe, serà més endavant la seva inclusió, segons consta al mateix informe ).

 

Recordem que el programa “Escuela 2.0” majoritàriament és d’aplicació a educació PRIMÀRIA al conjunt de l’Estat espanyol.  El mateix informe, de 101 planes, acaba, textualment, amb 14 punts, dels que destaquem:

2. Existe, sin embargo, una notable variabilidad de opiniones del profesorado entre las comunidades autónomas. Es decir, podemos afirmar que existen diferencias notables en la opinión del profesorado según la comunidad autonómica a la que pertenece. Esta variabilidad se manifiesta, entre otras, en diferencias en variables como:
a) la percepción de los recursos informáticos disponibles en el aula, es decir, en la dotación de infraestructuras y TIC,
b) en la percepción que tendrá la Escuela 2.0 sobre el aprendizaje del alumnado
c) en la percepción que tiene el profesorado de la formación en TIC recibida
d) en la valoración de la política educativa sobre TIC propia de su comunidad autónoma

4. La mayor parte del profesorado (en porcentajes entre el 80-60%) indica que los tipos de actividades que desarrolla en el aula con TIC de forma más repetida son: la demanda al alumnado de búsqueda de información, la realización de trabajos con procesadores de textos, la cumplimentación por los estudiantes de ejercicios on line, y el ofrecer explicaciones a través de la PDI (Pizarra Digital Interactiva). Por el contrario, la inmensa mayoría (más del 70%) reconoce que no elabora materiales digitales on line, que no solicita a los estudiantes tareas de publicación en la red, y que no desarrolla proyectos telemáticos entre clases.

5. La mayoría del profesorado (75%) reconoce que la presencia de las TIC en el aula tiene un impacto relevante sobre la mejora de la motivación del alumnado en su implicación en las tareas de clase, y que les está obligando a realizar algún tipo de innovación en la metodología didáctica. En menor medida –entre el 50-40%- señalan que las TIC tienen otros efectos en su práctica docente como que les requiere nuevos métodos y estrategias de enseñanza (metodología por proyectos, aprendizaje cooperativo, investigación en el aula, proyectos intercentros, …) y cambiar las formas de organizar a su alumnado así como los tiempos de la clase. Asimismo la inmensa mayoría de los docentes encuestados (más del 80%) opinan que las TIC en el aula no están provocando un aumento de la distracción del alumnado, que no representan un esfuerzo añadido a tu labor docente o que les provoque que se sientan perdidos o confusos en la gestión de la clase.

6. Un porcentaje notorio de docentes (en torno al 60%) consideran que el libro de texto no pierde protagonismo dentro del aula de la Escuela 2.0. La mayor parte del profesorado tiende a creer que los libros de texto no desaparecerán con la llegada masiva de las TIC a las aulas y que éstos seguirán siendo necesarios. Este dato es coherente con el anteriormente indicado de que el libro de texto sigue siendo el recursos más utilizado diariamente.

9. Existe un consenso claro en la necesidad de existencia de la figura del “coordinador TIC” en los centros. Más del 80% de los encuestados han considerado que esta función es muy o bastante necesaria.

10. El profesorado indica, en un porcentaje de casi el 60%, que todos o muchos de sus alumnos disponen de las TIC en sus hogares, aunque, según su percepción, tienden a usarlas solamente para fines de ocio, diversión y para estar comunicados con sus amigos. Asimismo, la mayoría de los docentes, coinciden en que su alumnado domina técnicamente el uso de las tecnologías y que disponen de las habilidades de búsqueda de información. Por el contrario la mayoría opina que su alumnado no sabe producir materiales o documentos en formato audiovisual y multimedia, ni que sepan resolver problemas empleando las TIC ni trabajar colaborativamente en entornos virtuales.

12. Una proporción relevante del profesorado considera que tiene formación adecuada para el uso de las TIC, aunque casi la totalidad (96%) demanda más formación. Las temáticas donde reclaman más formación son conocer y saber manejar software, así como crear y desarrollar materiales didácticos multimedia y actividades digitales. En menor medida, la mitad del profesorado reclama formación con relación a conocer y usar los recursos de la web 2.0, la planificación de proyectos o experiencias colaborativas entre centros a través de la red, y para usar las TIC en la evaluación del alumnado.

13. La valoración global que realiza el profesorado de la política educativa con relación a las TIC en sus comunidades autónomas, en casi todas, obtienen puntuaciones bajas que indican que las mismas son insatisfactorias en aspectos tales como la información que se ofrece de la misma, en los planes de formación, en la producción de materiales, y apoyo al profesorado. Por el contrario la dotación de recursos tecnológicos es la variable mejor valorada.

Publicat dins de 2.0, Educat 2.0, TIC | Deixa un comentari

Paraulotes: Buzz

Podem llegir al diccionari Larousse:  ” Forma de publicitat en el que el consumidor contribueix a llençar un producte o un servia, via missatgeria electrònica, blocs, fòrums o d’altres formes de comunicació on-line.

Per extensió, s’aplica també a un rumor de caire mediàtic, amb algun tema que està en boca de força persones.

Té certa semblança amb el mot “meme”,  del que també en parlarem.

Pot tenir aquesta significació i ús  un cert lligam amb l’aplicació de Google , ja fora d’ús. Podem classificar-la com a la primera part del que després va ser google wave i en l’actualitat google +, una cerca de la xarxa social perfecta.

Publicat dins de paraulotes | Deixa un comentari

Paraulotes: Avatar

Més enllà del coneixement que tenim de la pel·lícula de James Cameron, ambientada l’any 2154, desenvolupada a Pandora, la lluna del planeta Polifemo, estrenada al desembre de 2009, el terme “Avatar”  designa el personatge que vol fer d’imatge de la nostra representació a la xarxa fent-nos  de bandera-nos dins l’univers virtual.

Segons TermcatPersonatge virtual definit amb els trets individuals escollits per un internauta que representa en el ciberespai cadascun dels participants en una tertúlia.

Dins del camp de la religió hindú, Avatar és la rencarnació d’una divinitat damunt la terra. Amb el desenvolupament de fòrums i de les xarxes socials, habituals de determinades planes han pres l’hàbit de dissenyar i anomenar la paraula Avatar, com a foto de perfil, fent de vegades una confusió voluntària entre identitat civil i numèrica.

Publicat dins de paraulotes | Deixa un comentari

Avui: sessió a nous/ves coordinadors/es informàtica de centres dels SSTT a Tarragona

Publicat dins de Formació, TIC | Deixa un comentari

ROSA_Curtmetratge ( Tarragoní )

"Rosa" _ un curtmetratge Tarragoní a Hollywood by Jesús Orellana

Jesús Orellana,  Tarragoní esta nominat als GOYA  per un curt d’animació que ha sorprès a tothom ,el seu Títol ROSA

10 minuts i una historia que ens atrapa i deixa bocabadats davant d’una producció casera, durant 1 any i 1 ordinador a casa segons l’autor.

Aquest jove que va cursar els seus estudis a Tarragona, després a Barcelona , es una  mostra dels nostres nous valors que ja han vingut de EEUU, per dirigir la versió amb actors reals i llargmetratge ( 20th Century Fox)….

Un resum ràpid extret de la noticia recollida en premsa digital  ( ABC)

“”Rosa” plasma un mundo post-apocalíptico donde no queda rastro de vida natural. De la destrucción nace Rosa, un cyborg que se convertirá en la última esperanza de la humanidad para restaurar el ecosistema de la Tierra, pero pronto descubrirá que no es el único ente que ha aparecido y debe luchar por su supervivència. EFE

Aquí la ressenya en premsa local

Aquí teniu el lloc oficial rosamovie.blogspot.com

Aquí podeu veure el Curt:

[vimeo http://www.vimeo.com/31894179 w=500&h=281]

ROSA from Jesús Orellana on Vimeo.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Switch o commutador ? = Termcat

Molt sovint dubtarem de termes tecnològics, sobre el seu ús o ens soprendrem per com cal citar termes en català reglat. Per exemple un “switch” ( terme anglès ) és un commutador. Per a no dubtar més amb aquestes famílies de vocabularis disposem de TERMCAT, centre de terminologia del català en referència a vocabularis tècnics, neoloteca i terminologia oberta.

També disposem de descàrrega de dades obertes, que passa per diccionaris de termes específics de rams específics d’oficis.

El diccionari conté més de 6.000 fitxes: unes 2.450 fitxes recullen terminologia multilingüe d’interès per al sector de la localització (ofimàtica, edició electrònica, comerç electrònic, telefonia mòbil, Internet, videojocs, etc.), i unes 3.650 recullen exemples d’unitats fraseològiques, en català i anglès, d’ús habitual en la redacció i traducció de productes informàtics.

El TERMCAT és el centre de terminologia de la llengua catalana, creat el 1985 per la Generalitat de Catalunya i l’Institut d’Estudis Catalans.

El TERMCAT té com a missió garantir el desenvolupament i la integració de la terminologia catalana en els sectors especialitzats i en la societat en general, mitjançant la creació contínua d’eines i de recursos innovadors i de qualitat, en un diàleg permanent amb especialistes i usuaris. Emmarca la seva activitat dins del procés de normalització de la llengua catalana i en un context global determinat per la societat del coneixement, la diversitat i el multilingüisme.

Publicat dins de Termcat | Deixa un comentari