PROJECTE CINEMA A L’ESCOLA. PRIMER TRIMESTRE CURS 2017-18

Al setembre passat ja vam començar l’11ena edició d’aquest projecte. Al llarg d’aquests tres mesos hem vist diferents fragments d¡alguns reconeguts directors, hem anat a la Filmoteca de Catalunya, hem rebut la visita dels germans Lumière i hem fet les nostres primeres creacions videogràfiques.

PLANS DEL MÓN

Diaris dels espais: també hi ha diaris fets a partir de filmar espais que estan lligats a nosaltres o a allò que volem explicar i transmetre. D’entre els cineastes que ho realitzen ens ha agradat molt “Diary 1973-1983” de David Perlov.

Inuk

Ivo

Gael

Adrián

Rita2

 

Retrats: una altra manera de filmar el món, retratar amb video persones que ens són properes. Hem vist “La ville Louvre” de Nicolas Phillibert.

Nahuel

Judit

Rita

Ia

Roc Farré

Roc Duch

Isarn

Mar

Tràvelings: la càmera es mou i aprofitem el trajecte per mostrar el món i veure coses ben diferents en poc temps. Fantàstic “D’est” de Chantal Akerman

Karen

Jaume

Arnau

Oriol

Òria

Greta

Yedne

Lola

 

ELS MINUTS LUMIÈRE

Després de rebre la visita dels germans Lumière, el encàrrec que ens van fer era gravar un video d’un minut imitant les condicions que ells tenien amb les bobines de només 45 sergons. Cal doncs triar molt bé què gravar, el lloc, el moment de començar i aconseguir una transformació en la imatge i una petita emoció. Ens va agradar molt “La sortida de la fàbrica” i “L’arribada del tren”.

India

Inuk

Arnau

Mar

Pedro

Roc Farré

Nils

Marcel

Lluc

Jaume

Ia

Òria

Gael

Nahuel

 

Lola

 

 

ESTRENA DE LA PEL·LÍCULA “ESGLAONS”

El passat 10 de juny, als cinemes Girona de Barcelona, va tenir lloc l’estrena de la pel·lícula “Esglaons”, escrita, realitzada i muntada pels alumnes de 6è, dins del taller de cinema del curs 2015-16. Els qui vam assistir, pares, mares, avis, àvies, germans, germanes, companys, companyes, mestres, amics, amigues, etc., ens vam trobar amb una sala plena de persones, però també plena d’emoció, d’il·lusió, d’orgull, de curiositat, de ganes de compartir i d’amor. Vam estar molt bé!

A continuació teniu els textos de presentació del procés creatiu per part dels nens i nenes cineastes, algunes fotos de la sala, la pel·lícula i el making off del taller. No us perdeu res!

LA PRESENTACIÓ (prem per llegir)

idea inicial                    personatge                           guio            planificacio_rodatge_muntatge                       diversos

LA SALA

“ESGLAONS”

 

 

“MAKING OFF”

 

I això és tots amics!! El curs que ve tornem.hi!!

RODATGE i MUNTATGE DE LA PEL·LÍCULA

Al llarg de tres dies, i en tres setmanes diferents, es va fer el rodatge de les tretze seqüències de la pel·lícula. Cada un dels tres dies va tenir dues sessions de rodatge i cada sessió amb un grup de vuit alumnes. És a dir, cada grup s’ha encarregat de planificar, fer el rodatge i fer el muntatge de tres o quatre seqüències del film.  Això sí, amb la gran ajuda de la Llibby mare de l’Asha. Han estat sessions dures i llargues de rodatge però molt il·lusionants.

Fa pocs dies es va acabar de fer el muntatge amb la inestimable ajuda de l’Steve, pare de l’Asha. Justament avui hem pogut fer la pre-estrena. Ha estat molt emocionant i ens agrada molt!!

Ens fa molta il·lusió estrenar-la i veure-la amb tots vosaltres el proper divendres 10 de juny als cinemes Girona a les 18 h.

 

VISITA A L’ESCOLA DE CINEMA ESCAC

El dilluns 9 de maig vam anar a l’ESCAC  a Terrassa (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya). On vam fer una “pel·lícula” de 2 minuts amb professors de cinema.

En arribar ens vam presentar i ens van separar per grups, cada grup amb els seu professor: Maquillatge, Art, Direcció, Vestuari, So, Foto i Actors.

Cada grup va passar una hora aproximadament amb el seu professor, el qual els explicava la funció que tindrien en el rodatge, ensenyant-los coses i preparant el rodatge.

Fins que vam començar el rodatge. El rodatge es va fer en una nau, amb uns sets, el set que teníem era el d’una caseta de fusta en la qual vam fer tot el rodatge.

En acabar el rodatge vam fer una visiteta per l’edifici, vam dinar, ens van donar una pel·lícula d’un antic estudiant de l’Escac i un llibre. Vam tornar a l’escola i vam fer una valoració de la visita i del rodatge.

Ens va agradar molt.

Barnat

COM HEM COMENÇAT AMB LA PEL·LÍCULA: UN ASSAIG

Tot va començar amb uns deures que eren escriure un lloc en el que haguéssim estat, viscut, etc. I escriure també alguna emoció relacionada amb aquest lloc. Tots vam portar idees magnífiques i quasi tots vam portar llocs als quals anem a les vacances d’estiu. Aleshores ens vam reunir i tothom va explicar les seva idea, el lloc i l’emoció.

Com que quasi totes tenien relació amb l’estiu, viatges, acomiadaments, etc., vam acabar decidint que la nostra pel·lícula aniria del final de les vacances d’estiu i les emocions que això provoca. Llavors ens vam posar a crear el nostre personatge, tothom va dir moltíssimes coses d’ell, des de la seva família fins els seus gustos. Ara estem gravant petites seqüències de 2 o 3 plans d’un dia a la vida del nostre personatge en què arriba enrabiat a l’escola perquè el seu pare, que havia dit que tornava per fi de la feina de l’estranger, resulta que s’hi queda més temps. és com un assaig de la pel·lícula.

S’han fet tres grups de rodatge i cada grup ho ha fet de la manera que ha volgut treballant diferents categories a l’hora d’expressar les emocions del personatge.

GRUP 1.  CATEGORIA: EXPRESSAR L’EMOCIÓ OCULTANT LA MIRADA

GRUP 2.  CATEGORIA: ELEMENTS INTERPOSATS

 GRUP 3.  CATEGORIA: CANVI D’ESCALA DE PLA

UNA PRIMERA PRÀCTICA: PLA/CONTRAPLÀ

Primer de tot vam mirar un fragment de la pel·lícula Million dollar baby (Clint Eastwood) el de la cara per fer més important una part de pla/contra pla, és a dir l’actor se l’enfoca davant la conversa.

Desprès vam intentar copiar-ho i per això el Jordi ens va fer crear un guió de sis plans es a dir crear dos personatges i fer que diguessin tres frases cada un. Vam triar els tres guions que ens agradaven més i vam separar la classe en tres grups de vuit cada un amb un dels guions per gravar-ho fora o dins l’escola. Un cop al lloc de la gravació vam aprendre a muntar totes les eines de gravació com ara la càmera, el trípode, el so i la claqueta. Vam gravar i ho vam muntar amb un editor de video en grups de dos, total que aquí teniu els resultats de les tres gravacions. Està clar que hem de millorar coses de la durada dels plans, dels diàlegs o del so.

 

 

ELS MINUTS LUMIÈRE

Auguste Marie Louis Nicolas Lumière(Besançon, França, 19 d’octubre de 1862 – Lió, França, 10 d’abril de 1956) i Louis Jean Lumière (Besançon, França, 5 d’octubre de 1864 – Bandol, França, 6 de juny de 1948), més coneguts com els “germans Lumière”, van ser inventors, físics i industrials francesos que, associats, inventaren el cinematògraf.

D’aquesta manera, en els inicis, buscaven fets i accions al carrer on poguéssin mostrar el moviment, les activitats i els fets atractius i interessants de la mateixa societat. Intentaven fer petites pel·lícules on mostrar tot això, mostrant força transformacions al llarg del pla i alguns elements expressius. Són molt coneguts els de la sortida de la fàbrica o el de l’arribada del tren.

Com que només disposaven de rotlles de pel·lícula molt curts (no arribaven al minut) havien de preparar molt bé cada rodatge i decidir molt bé quan començaven a filmar.

VISITA DELS LUMIÈRE!!  Vam tenir molta sort a classe perquè van venir ells mateixos a explicar-nos tot això i a proposar-nos que nosaltres també féssim aquest exercici com feien ells. A continuació veiem fotos de la seva visita i dels minuts que hem realitzat nosaltres.

IVO

ASHA

MARINA

LLUNA

ELOI

RAY

DAVID

NOA

TANIT

CAMILO

VERA

 

 

 

PLANS DEL MÓN

En aquest punt ja comencem a utilitzar el video i la proposta és crear Plans del Món. Hem intentat gravar un sol pla, no gaire llarg, triant entre tres modalitats: Diari dels Espais, Retrats i Tràvelings

DIARI DELS ESPAIS

Gravem un pla d’un espai que és proper a mi, a la meva vida, que és ple de vivències meves o amb qui tinc una relació important:

ASHA

BERNAT

MARINA

ELOI

LLUNA

ASHA

TANIT

RETRATS

Gravem un pla per a fer una descripió d’una persona, un pla que expressi alguna vessant important o característica del nostre personatge o bé una activitat important o el seu ofici.

BERNAT

NOA

IVANNA

ELOI

DAVID

 TRÀVELINGS

La càmera no es mou en si mateixa però està embarcada sobre un vehicle, mitjà de transport o plataforma mòbil. Intentem captar espais, persones, etc. des del moviment.

PAU

TANIT

VERA

BENITO

PAU

RAY

MARINA

 GAEL

MAIA

LUCIA

 

 

 

 

 

Hola a tothom que estima el cinema!

Com ja sabeu, aquest curs 15-16 el comencem amb renovades il·lusions i amb un esperit renovat i més independent. A diferència dels darrers vuit anys, dels que ens sentim molt orgullosos, seguirem amb el taller però fora ja del projecte de Cinema en Curs. Ens seguirem sentim molt lligats a aquest projecte al que agraïm que ens haguem pogut formar,  que gaudim de molts recursos materials i didàctics i, sobretot, que haguem assolit una visió i un apropament a l’art cinematogràfic que ens permeti transmetre-ho als nens i nenes de l’escola.

Situats en aquest punt, heu de saber també que comptem amb un equip de rodatge complet i propietat de l’escola, amb col·laboracions puntuals de l’escola ESCAC de Terrassa i amb la inestimable ajuda d’alguns pares o mares de l’escola que treballen professionalment en aquest camp o similar.

Ens embarquem doncs en una nou projecte però amb unes característiques molt similars al que ja estàvem seguint, carregats d’il·lusió i amb l’esperança d’assolir el mateix objectiu que els darrers anys: apropar el cinema al nen/a, que s’emocioni, que aprengui amb ell  i que expressi sentiments a través d’ell.

L’equip de mestres del Cicle Truffaut

 

LA MEVA MIRADA AL BOSC

Hem començat el curs veient fragments de pel·lícules per aprendre dels bons i les bones cineastes. Fins i tot ja comencem a saber com funciona part de l’equip de rodatge però arriba  el moment d’agafar una càmera i captar i enquadrar sensacions. Iniciem doncs les nostres creacions amb la mirada personal cap al bosc amb una fotografia. En fem unes quantes, en tornem a fer per millorar la idea. I triem.

ZAIRA
ZAIRA3

Jo he fet aquesta foto perquè m’agrada l’arbre que he triat. M’encanta com queden els núvols, perquè sembla que deixen passar les branques. També m’agrada com queden aquestes boletes fan com un punt de la fotografia i  que els núvols estan com si anés a ploure No l’he volgut fer amb el sol per que si no hauria sortit una mica cremada.La fotografia té una mica de llum, les fulles són negres com si no es veiés el verd de la fulla.

YOUNESS

YOUNESS

Jo he escollit aquesta foto perquè el bosc per a mi és terra i desenvolupament. La terra és amb el que va començar tot això, els animals fins a les plantes. La foto té dues parts una enfocada i un altre desenfocada, la part enfocada són les pedres, les protagonistes d’aquesta foto.  

VERA

VERA1

Jo he escollit aquesta fotografia perquè el bosc no es sempre verd i meravellós, perquè a vegades és negre , es aquella teranyina que t’atrapa quan camines però que no veus. Aquesta foto ha sigut molt difícil, la vaig repetir tres cops. Se’m va acudir quan estava asseguda a les fulles perquè no tenia idees per fotografia.

RAY

RAY

Jo he escollit aquesta foto perquè crec que el sol representa el paradís i els arbres lluiten per aconseguir-lo. La banda esquerre és més fosca que la dreta i aquest contrast queda bé. Aquesta foto està feta així perquè vull que impressioni el sol en aquesta posició. He intentat fer la foto d’aquest arbre perquè intentava que li passes el sol pel mig per fer-ho més expressiu. La foto la vaig fer a la primera però vaig haver d’apropar l’objectiu perquè donés aquesta impressió. Per mi la foto també representa la tardor i la nostàlgia perquè és així una mica apagada i això li dóna un punt de nostàlgia a la imatge.

TANIT

TANIT3

Vosaltres què veieu en aquesta fotografia? Vull dir sí, realment són arbres, però quan te’ls mires bé, són més que trossos de fusta, com si anessin disfressats, no? Per mi aquesta foto representa això, és una foto que pots mirar de dues maneres, pensant només són arbres o pensant que són alguna cosa més. Per fer aquesta fotografia m’he hagut de posar a les arrels de l‘arbre i apropar l’ objectiu. Va ser l’última foto que vaig fer però finalment em vaig decantar per aquesta.

PAU

PAU1

A mi m’agrada aquesta foto perquè l’arbre del mig li dona molt protagonisme al bosc. També m’agrada molt perquè les fulles d’arbres del costat, de sota i de l’arbre del mig creen com una mena de marc. Per mi les cases del fons simbolitzen que hi poden haver cases en un bosc, però no gaires.

NOA

noa1

He fet aquesta foto perquè els arbres busquen el cel i  aquest foto ho expressa molt bé. També el contrast de la llum m’agrada, en canvi no m’agrada tant que en un extrem hi hagi mes arbres. A l’hora de fer la foto em va costar, no va ser ni a la primera ni a la segona, però me n’alegro d’haver sigut perseverant perquè sinó aquesta foto no seria el que és. El cel és mig gris mig blanc, els arbres foscos i això li dona un punt misteriós i intrigant. El sol es veu immens com si anés a envair el món.

MARTINA

martina4

Per mi el símbol del bosc és un roure, els roures son arbres magnífics i molt forts i alts, per això sempre o quasi sempre arriben primers als rajos del sol . La majoria d’arbres mil·lenaris o centenaris del món són roures o també alzines.  He triat aquesta foto també a part de lo que he dit, perquè m’agrada la brillantor de les fulles i el conjunt de la textura rugosa del tronc a  més  de les finestretes de llum que hi ha a la imatge.

MARINA

marina3

Aquesta foto per mi representa com els arbres lluiten per ser els més alts i els millors (com les persones) i això fa que la foto m ‘agradi més, també m’agrada perquè he desenfocat el fons i he enfocat només una branca i això fa que la imatge sigui més bonica .

LLUNA

lluna3

He fet aquesta foto dels troncs perquè m’agraden els cargols i semblen un cargol i m’agraden molt els animals. Per mi el bosc és la natura i els éssers vius com: un cargol, una girafa, una zebra i una eruga…

MAIA

MAIA

La meva foto son dos fruits del bosc, vermell i groc. He fet aquesta foto perquè m’ha agradat la llum i el color, també m’agrada el sol que passa per la dreta del fruit vermell. El fons te “flou” negre, gris ,blanc i una mica de verd negrós apagat. Com que els fruits son colors càlids ressalten més. He triat aquesta foto perquè m ‘agraden els fruits del bosc, com sempre estan junts com una família.

LUCIA

LUCIA

La foto que he fet per mi representa el bosc perquè el bosc és natura, vida, color i que si vas al bosc i et fitxes bé sempre trobaràs fruits de colors. La neva foto està feta des d’una baixada. La vaig haver de repetir unes quatre vegades abans  que em sortís aquesta foto. Crec que és molt bonica perquè els fruits estan molt ben enfocats i sota dels fruits està borrós a propòsit i per mi aquesta foto representa el bosc.

IZEL

IZEL

Aquesta foto per mi representa el bosc. Les cireretes del bosc sempre han estat al bosc de Collserola, per això he triat la imatge. A més té uns colors que contrasten molt, el gris del fons contrasta amb els colors verd, groc i vermell . També m’agrada molt el desenfoc que hi ha a la foto.

IVO

ivo

Jo he escollit aquesta fotografia perquè els colors que té no són molt freqüents en un hàbitat natural de Collserola. A més, el contrast del lila i el grog és molt adequat i els colors que es veuen son complementaris. Al principi vaig fotografiar múltiples coses amb el mateix fons però cap em convencia fins que vaig enquadrar la foto. El que no m’agrada de la foto és que es força fosca, a mi m’expressa la primavera ja que hi ha colors alegres tot i que sigui tardor-hivern, també fa una sensació d’esperança i alhora tristesa per lo apagada que està la foto i en canvi el groc intenta destacar i sorgir i fer la foto més càlida i agradable.

IVANNA

iva2

He escollit aquesta foto perquè m’agraden els colors i el fons. En aquesta foto una cosa que m’agrada molt és que la llum intenta entrar pels petits llocs blancs .Els colors em recorden la tardor, cada fulla em recorda un moment de la vida . Cada persona té un arbre especial on a dins està ple de: emocions, aventures, opinions, secrets, coses inimaginables, plenes de misteri . Cada persona té un diari, un arbre on ho guardes tot i si pots veure dins, podràs veure tots els seus secrets i podràs entendre’l. Aquesta foto em va sortir espontàniament, a mi aquesta foto em transmet alegria i altres emocions que espero que pugueu veure.

GAEL

GAEL2

               Per a mi el bosc és de molts colors: verd, marró, groc, taronja. Aquesta foto és molt especial perquè és de molts colors: marró, blanc,  verd i blau, també hi ha maneres de veure’l. A aquesta foto surt un bolet, però hi ha gent que per ells el bosc pot ser un planta. He obert l’iris a posta per fer-li un toc cremat al cel. He buscat una bona posició i jo he agafat la part de sota per que és vegi l’himeni i el fons he fet que surti amb “flou”. També m’agrada que a la part de dalt del bolet hi ha com unes coses marrons que hi queden molt bé. Per a mi és així el bosc

DEISY

DEISY1

Esta foto me gusta porque cuando la miro la mirada se me va al fondo de nubes. También me gusta por que en un lado se ve más claro y en el otro más oscuro, hay contraste.

ELOI

ELOI

El bosc no només són arbres, muntanyes,herba…El bosc pot ser una petita cosa que amb mirar-la ja et fa pensar, una formiga, pedretes… La meva foto representa la soledat i la sequera. Es tracta d’una petita fulla sola que s’ha perdut en un bosc sec i solitari, vull dir que no sempre el bosc són cérvols feliços i alegria, que a vegades fixant-se en una cosa petita, pots sentir una cosa magnifica. Està feta en FLOU que li posa el toc màgic, no té molta il·luminació i es veuen uns arbres de fons que al ser grisos destaquen la fulla.

DAVID

DAVID3

Jo he triat aquesta foto perquè em sembla com si L’arbre es volgués estendre per totes bandes, com si volgués descobrir el seu voltant, i també dona com un ambient a alegria amb el cel blau, i també m’agrada la llum. Les seves branques no són rectes, són ondulades, el fons és ple de branques i això en dona un efecte més a bosc. També m’agrada que en l’enquadrament no es veu el final de les branques i dona l’efecte de que son infinites. M’ha costat triar, però he triat aquesta perquè de l’altre ja hi havien moltes iguals. Aquesta foto en realitat la vaig fer ràpid però desprès la vaig veure bé i em va agradar més que les altres que les havia treballat més.

BERNAT

BERNAT

He triat aquesta foto perquè vull que expressi que no sempre les coses més grans han de ser les més bones o boniques, que a vegades els detalls més petits poden ser els més significatius. Aquesta foto li dóna més protagonisme a unes fulles que als arbres de darrera i això m’agrada molt. Al principi està enfocada i a darrera té molt “flou” (té poca profunditat de camp) jo crec que això li dona un punt a favor a la foto, també m’agrada els punts de llum que hi ha al darrera. Aquesta foto té un fil de tristesa ja que només té els punts de llum que li arriben travessant els espais que deixen els arbres de darrera.  

CAMILO

camilo3

Per mi el bosc es veure com va creixent tot al voltant, i els arbres van canviant de color a cada estació de l’ any. Jo he fet que es vegi tot el fons verd fosc i l’arbre mes groc.

BENITO

BENITO

Jo, he fet aquesta foto perquè penso que en el bosc hi ha coses molt petites que ignorem però són molt importants, són com altres mons sense explorar que encara ningú no ha fet malbé, mons intactes i misteriosos .Quan agafes una pedra i la mires de prop veus els mons dels que parlo. Per això quan vaig a tirar una pedra i trencar-la m’ho penso dues vegades abans de fer-ho.

ASHA

ASHA24

He fet aquesta foto perquè per a mi l’aigua forma gran part del bosc i la naturalesa, l’aigua reflecteix els arbres com si el bosc sortís de l’aigua i li regalés el seu reflex a canvi. Si ens hi fixem, al final de tot, es veuen cases molt petites perquè al nostre bosc hi viu gent. Esta tot enfocat i te profunditat de camp. Hi ha uns quants colors però el que domina més és el verd. Per fer-la he tingut que recolzar la càmera a la vora i per això sembla que l’aigua arribi molt més lluny del  que realment arriba. Es veuen les muntanyes i el dibuix que formen.

ADAM

ADAM1

He escollit aquesta foto, per la lluita natural dels arbres per trobar la llum.