TÍTOL DE LA PROGRAMACIÓ: APRENEM A SUMAR
NIVELL AL QUAL S’ADREÇA : PRIMER DE PRIMÀRIA
OBJECTIUS DIDÀCTICS:
- Fer servir la sèrie numèrica fins al 9.
- Utilitzar diferents procediments de comptar per trobar el resultat d’una suma.
- Reconèixer situacions en què aparegui la suma com a unió i establir les relacions d’equivalència
- Reconèixer i utilitzar els signes + i = .
- Fer sumes amb nombres d’una xifra.
- Descompondre un nombre en dos sumands.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
- Matemàtica: Sumar com a unió, comptar els elements d’un dibuix, estructura horitzontalment la suma, fer problemes d’unió i transformació, completar sèries numèriques, descompondre nombres, representar nombres a la recta numèrica.
- Coneixement i interacció amb el món físic: conèixer la realitat observant objectes
- Autonomia i iniciativa personal: interpretar situacions
- Tractament de la informació i competència digital: relacionar informació expressada en diferents codis, realitzar les activitats interactives.
- Aprendre a aprendre: verbalitzar o representar processos i reforçar els procediments de resolució.
- Comunicació lingüística: entendre els enunciats de les activitats.
- Artística i cultural: interpretar, traçar i acolorir dibuixos.
- Social i ciutadana: acceptar els diferents punts de vista en el treball en grup.
CRITERIS I SISTEMES D’AVALUACIÓ.
- Observar si coneixen i utilitzen les parelles de nombres de la suma.
- Constatar que saben calcular sumes .
- Veure si seqüencien nombres més petits de 9
- Comprovar que saben distingir i expressar les posicions relatives dels elements representats en un dibuix.
SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS PROSPOSADES.
Aquesta unitat didàctica es dur a terme amb el llibre de text i llibre digital , on els alumnes fan les activitats col·lectivament a la classe amb la PDI, però tots els aprenentatges es reforcen amb les activitats que es proposen seguidament.
| NOM | DIMENSIÓ | COMPETÈNCIADIGITAL | OBJETIUS | CONTINGUTS | DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT |
| REPASSEM ELS NÚMEROS | Instruments i aplicacions | Utilitzar imatge i so en moviment | Reconèixer els nombres fins al 10 | Els nombres fins al 10 | Visualització d’un vídeo on escoltem els nombres dels números i els associem a la quantitat del dibuix. |
| DIBUIX AMAGAT | Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball | Construir nou coneixement personal amb suport digital | Reconèixer la seqüència numérica | Els nombres fins al 26 | Joc on s’ha de fer la seqüència numèrica correcta per descobrir el dibuix amagat |
| SIGNE DE LA SUMA | Instruments i aplicacions | Utilitzar una imatge | Reconèixer el signe de la suma | El signe | Visualitzar el signe de la suma i després pintar-lo en un full en blanc de la PDI |
| A SUMAR | Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball | Construir nou coneixement personal amb suport digital | Fer sumes | La suma horitzontal amb nombres d’una xifra | Joc on el personatge . un pingüí, pensa el gust del gelat que vol amb una suma. Han de fer el càlcul ,resoldre de manera correcta i prémer el nombre correcte. |
| SEGUEIX PRACTICANT LA SUMA | Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball | Construir nou coneixement personal amb suport digital | Fer sumes | La suma vertical amb nombres d’una xifra | Joc on el personatge va pujant el gratacel en funció de si es correcta o no la operació |
| ACTIVITAT AMB PDI | Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball | Construir nou coneixement personal amb suport digital | Reconèixer els nombres.Fer sumes | Relació de nombres amb quantitat i so.Col·locar objectes segons la quantitat indicada .Fer sumes | Activitat de PDI on es presenten els nombres, el seu nom relacionat amb la quantitat.Practica de la suma. |
| COMPLETAR AMB EL NÚMERO CORRECTE | Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball | Construir nou coneixement personal amb suport digital | Reconèixer la seqüència numèrica | Completar amb el número que falta . | Joc on un dels micos que hi ha a l’arbre ens pregunta quin número falta. |
| SUMES EN MOVIMENT | Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball | Construir nou coneixement personal amb suport digital | Fer sumes | La suma horitzontal amb nombres d’una xifra | Joc de diferents nivells on hem de buscar el resultat de la suma en els animals que neden pel fons del mar. |
EDUCACIÓ INCLUSIVA
- Realitzar les activitats individuals del llibre de text al ritme de cadascú.
- Reforçar individualment als nens amb dificultats
- Treballar en petit grup o en parelles les activitats de la PDI

