La pandèmia de COVID-19 ha portat molts a adoptar l’ús de noves tecnologies a les aules en temps rècord. Només començar el confinament generalitzat, una gran quantitat de professionals van aprendre a utilitzar noves tecnologies i a enginyar-se-les per fer que fossin significatives a les seves classes, tant presencials com a través de videoconferència.
Tot això no ha estat gens fàcil i ha requerit un gran esforç i ingents hores dedicades a descobrir noves eines, adquirir nocions sobre aquestes i adaptar-les a grups molt diversos i amb necessitats diferents. Trobem molts exemples de serveis gratuïts que han servit en aquests mesos tan atípics per a l’educació, com ara llocs per introduir jocs i activitats gamificades per les lliçons, directoris oberts per a la investigació o pissarres i blocs de notes compartits. Aquests darrers han afavorit en gran mesura la col·laboració entre alumnes i l’elaboració de diverses activitats que han ajudat a repassar algunes unitats i fins i tot han estat un punt fort d’algun projecte d’aula.
Eines tan robustes com les pissarres per a Moodle, Microsoft Whiteboard, Jamboard o OneNote han estat d’especial ajuda en aquests casos. Gràcies a les seves opcions, que s’han anat millorant i polint amb el pas de temps, ha estat possible preparar des d’unitats interactives fins a jocs d’escapada. Algunes d’aquestes utilitats inclouen àudios, vídeos, hipervincles o contrasenyes que les doten de gran potencial per preparar materials vàlids per a molts grups, encara que es trobin confinats. La seva adopció als entorns virtuals d’aprenentatge ja existents és fàcil, i això a més garanteix que es compleixi amb les directrius que han establert els centres en matèria de privadesa i compatibilitat amb altres recursos de què es disposen.
Un cas pràctic va ser l’ús que es va donar a un bloc de notes col·laboratiu. En diferents grups els alumnes van decidir exposar les diferents seccions de la unitat en forma de joc i van poder inserir vídeos explicatius on s’avaluava la seva interacció oral, activitats interactives, Kahoots i diverses contrasenyes que requerien ser descobertes per continuar la lliçó. Al final van quedar uns blocs pràctics i força divertits, i van ser resultat dels mateixos alumnes tenint en compte algunes pautes del professorat.
Gràcies a l’esforç conjunt i a l’ús de les noves tecnologies quan té sentit aplicar-les, tant els estudiants com els professors vam poder gaudir d’una altra manera d’ensenyar i aprendre mentre alguns grups es trobaven aïllats i no podien anar a l’institut.
Leave a Reply