Testimoni de la 1ª sessió STAC

1.- Procediment del seminari.

 22/10/2007 – 21/4/2008

(15 hores) de 15:00h. a 17:00h.

5 sessions de 2 hores presencials i 5 hores de treball individual.

Està previst fer un minicongrès de Seminaris durant l’última sessió per a fer un balanç dels mateixos.

Seminari no formatiu. Hi pot haver un mínim de formació si s’escau.

Novetats, si s’escau.

Els seminaris pretenen potenciar l’ús pedagògic de les Tecnologies de l’Aprenentatge i del Coneixement, enteses com a substrat imprescindible de qualsevol actuació educativa del segle XXI. Es fonamenten en la metodologia de l’aprenentatge entre iguals.

Els seminaris de dinamització han de constituir-se en un referent per a l’ús transversal de les TAC entre els centres de cada zona mirant d’ajustar-se a les directrius comunes establertes pel Departament

Objectius

-Fer dels espais de formació punts de trobada que garanteixin el diàleg i l’intercanvi d’experiències entre iguals, a partir dels quals reflexionar sobre les estratègies que s’estan revelant com a profitoses.
– Impulsar el treball en xarxa entre centres de la mateixa zona.
– Mostrar les possibilitats didàctiques dels nous llenguatges.
– Potenciar el desenvolupament de projectes curriculars innovadors pel que fa a la integració de les TAC a les aules.
– Proporcionar assessorament pedagògic als centres en relació a l’ús curricular les TAC.
– Reforçar l’opció pel programari lliure i els estàndards oberts.

2.- Novetats.

Dotacions.- Estan aturades per motius diversos.

Cablatge.- Hi ha un retard temporal de sis mesos respecte les previsions.

3.- Temes curriculars i de competències TAC

Decret 142/2007

Tractament de la informació i competència digital

La competència en el tractament de la informació incorpora diferents habilitats, que van des de l’accés a la informació fins a la seva transmissió, tot usant distints suports, incloent-hi la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació com element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se. Per això és una competència transversal que cal atendre i particularitzar en cadascuna de les àrees curriculars. No hi ha un tractament de la informació al marge dels continguts específics de les àrees i, per contra, el desenvolupament realitzat en una àrea pot ser transferit a les altres, si el professorat fa activitats explícites de transferència. També cal tenir present que hi ha factors personals (estils d’aprenentatge) i socioculturals que poden determinar la manera d’accedir i processar la informació i que, per tant, el professorat haurà de ser sensible a la diversitat de maneres de fer amb què es pot trobar. A més, la comunicació d’aquesta diversitat pot donar pistes a altres nois i noies de com procedir en el desenvolupament d’aquesta competència. No solament cal respectar aquesta diversitat, sinó que pot ser una eficaç eina d’aprenentatge.

Aquesta competència es desenvolupa en la cerca, captació, selecció, registre i processament de la informació, amb l’ús de tècniques i estratègies diverses segons la font i els suports que s’utilitzin (oral, imprès, audiovisual, digital). Requereix el domini de llenguatges específics bàsics (textual, numèric, icònic, visual, gràfic i sonor) i de les seves pautes de descodificació i transferència, així com l’aplicació en distintes situacions i contextos del coneixement dels diferents tipus d’informació, les seves fonts, possibilitats i localització, i dels llenguatges i suports més freqüents en què sol expressar-se aquest coneixement.

Transformar la informació en coneixement exigeix el domini de les destreses relacionades amb el raonament per organitzar-la, relacionar-la, analitzar-la, sintetitzar-la i fer inferències i deduccions de distint nivell de complexitat; en definitiva, comprendre-la i integrar-la en els esquemes previs de coneixement. Significa, així mateix, comunicar la informació i els coneixements adquirits emprant, de manera creativa, recursos expressius que incorporin, no solament diferents llenguatges i tècniques específiques, sinó també les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació.

L’ús reflexiu i competent d’aquestes tecnologies és clau en el desenvolupament de totes les competències, però en l’àmbit del tractament de la informació té una especial rellevància ja que ajuda a extreure el màxim rendiment a partir de la comprensió de la naturalesa i manera d’operar dels sistemes tecnològics, i de l’efecte que aquests canvis tenen en el món personal i sociolaboral (tenir una actitud crítica i reflexiva davant de la ideologia que transmeten i que condiciona la vida individual i social). Aquesta competència, que anomenem digital, també suposa emprar les TIC com a eina en l’ús de models de processos: matemàtics, físics, socials, econòmics o artístics; processar i gestionar adequadament informació abundant i complexa; resoldre problemes reals; prendre decisions; treballar en entorns col·laboratius ampliant els entorns de comunicació, per participar en comunitats d’aprenentatge formals i informals; i generar produccions responsables i creatives.

El coneixement i domini d’habilitats tecnològiques bàsiques permet incorporar amb eficiència l’ús interactiu d’aquestes eines en les pràctiques educatives i saber optimitzar-les tot adaptant-les a propòsits col·lectius i personals.

Per ser competent en aquest àmbit també s’han de mobilitzar estratègies d’ús davant els canvis de programari i maquinari que van sorgint, així com fer ús habitual dels recursos tecnològics disponibles per resoldre situacions reals (d’aprenentatge, treball, oci…) de manera eficient. En especial, cal tenir en compte que els textos són no-líneals (hipertext), interactius i en format multimèdia, la qual cosa exigeix l’ús de diferents tipus de processos de comprensió i de variades estratègies per al seu ús en diferents contextos comunicatius, que la mateixa tecnologia potencia.

En síntesi, el tractament de la informació i la competència digital implica anar desenvolupant metodologies de treball que afavoreixi que els nois i les noies puguin esdevenir persones autònomes, eficaces, responsables, crítiques i reflexives en la selecció, tractament i utilització de la informació i les seves fonts, en diferents suports i tecnologies. També ha de potenciar les actituds crítiques i reflexives en la valoració de la informació disponible, contrastant-la quan calgui, i respectar les normes de conducta acordades socialment per regular l’ús de la informació.

Proposta:

Llenguatge:

Durant les properes sessions s’intentarà fer un recull d’activitats vàlides i recursos web que es puguin relacionar amb les competències de llenguatge, segons el decret 142/2.007,  atenent els apartats següents:

Expressió oral:          Fonètica

Expressió escrita:    Tipologia de textos.

Comprensió oral:

Comprensió escrita:

Treball sistemàtic de la llengua:            Gramàtica            Ortografia       

 …………. 

4.- Presentació d’experiències de centre.

El senyor Josep Pedrós ens ha presentat una experiència sobre els nens i nenes estrangers escolaritzats al CEIP La Noguera i que van utilitzar els recursos tecnològics. El resultat del mateix són uns murals impresos amb molt bona qualitat.

El senyor Joaquim Grau presenta tres presentacions power point realitzades pels alumnes del seu centre. La primera és un text instructiu sobre la confecció d’una màscara de carnaval, la segona és un petit camp semàntic sobre els animals domèstics en anglès amb sons incorporats de http://www.findsounds.com; i la tercera és un resum del tema dels mitjans de transport de cicle mitjà.

Experiències d’altres centres que hem mirat per internet:

Zer l’Eral: Video i radio.

http://www.xtec.es/centres/c5008108/index.htm

http://www.xtec.cat/ceipalfes/digitals.htm

http://www.xtec.cat/ceipalfes/publi06/indexpubli.htm

http://www.xtec.es/ceipalfes/novetats.htm 

Alpicat

http://www.xtec.cat/ceip-drseres-alpicat/alumnes/fotomitj.htm 

Alfarràs Zoo d’en Pitus.

El punt http://www.xtec.net/ceip-pinyana/audiovisuals.htm 

Almacelles.

Quixot. http://www.xtec.es/centres/c5000341/imatges/quixot.htm 

La Seu

http://www.xtec.net/innovacio/comunicacio/pdf/socjo.pdf 

El Rosselló. Mena de web quest sobre el Segrià

http://www.xtec.cat/centres/c5004000/segria/index.htm

http://www.xtec.cat/crp-segria/11-av/experiencies/docs/exemples.pdf 

Terres de Ponent

http://www.xtec.es/ceipterresdeponent/projectes2.htm 

Alguaire

http://www.xtec.net/ceipteresa-bergada/informatica.htm#carica2006 

Practiques 1 Presentacions automatitzades de fotografies a la web

http://www.xtec.net/ceip-practiques1-lleida/

5.- Proposta de projecte TAC susceptible d’experimentació al centre.

Webquests

http://www.xtec.cat/recursos/webquests/ 

Proposta:

Webquest sobre la comarca de la Noguera.Després de valorar la possibilitat de completar la wikipedia, es buscaran altres fonts i epais web  per a publicar i deixar la webquest ubicada.

Deixa un comentari