5a Sessió STAC 13-14 del Maresme II

La sessió  va estar conduïda per Anna Rodón, professora de l’INS Euclides, que ens va explicar com utilitza els portafolis amb l’alumnat d’ESO i Batxillerat. Utilitza blocs de WordPress, amb la mateixa aparença i fent que cada treball sigui una entrada que s’ordenen per categories. Cada treball i també el bloc, s’acompanya d’una rúbrica per tal que els alumnes sàpiguen sempre què han de fer i puguin autoavaluar-se.

L’ús de portafolis implica un canvi en la gestió d’aula lligat al treball per competències. L’important no és quina eina s’utilitza, ni tan sols que sigui digital, sinó la reflexió que l’ha d’acompanyar sempre. Hi ha d’haver un procés gradual d’adaptació, es pot començar des d’una àrea o a partir d’un projecte. aquesta reflexió pot anar-se complicant al llarg de l’escolarització, però ha de ser del tipus: què faig? què he de millorar? desig de futur…

Eines per a e-portfolis:

Presentació de Power Point, Impress…

– Ús de blocs.xtec.cat: permet afegir els alumnes com a editors sense necessitat d’un correu electrònic. Pot ser molt útil per a un bloc d’aula.

– Plataforma Mydocumenta , una altra possibilitat per a fer portafolis digitals amb aquesta plataforma. Com a punt positiu té la seva facilitat d’ús, el fet que accepta gran varietat de fitxers… però és de pagament i requereix d’una bona connexió a Internet.

– Alternativa per fer portafolis amb els alumnes més petits. Es tracta de Padlet, un tabló online que et permet pujar fotografies, textos, enllaços. Pot ser públic, privat, d’accés restringit… Es pot inserir al bloc de l’escola o no, exportar com a pdf o imatge… És molt senzill de fer servir, una eina a tenir en compte a primària i ESO.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

5a Sessió STAC 13-14 del Vallès Oriental II

El portafolis digital de l’alumnat

Temes tractats:

– Posada en comú sobre les tasques fetes als centres.

– Informacions de diferents formacions, concursos i tallers relacionats amb les TAC

– El portafolis digital de l’alumnat

– Treball presencial al Seminari
Realització d’un debat per grups al voltant de l’ús del portafolis de l’alumnat considerant aquestes qüestions:

  •  Què suposa tenir un portafolis?  Què hauria d’incloure?
  •  Qui hi ha d’accedir?
  •  Quin paper haurien de tenir les famílies?

– En aquesta sessió un dels coordinadors ens va explicar la implantació de l’entorn google al seu centre de primària.  Han comprat un domini i han aconseguit que:
1.- Pel que fa a docents sigui l’eina de comunicació i l’ entorn de treball per gestionar documentació
2.- Quant a l’alumnat, de 4t a 6è de primària, tots els alumnes tenen el seu correu i el seu portafolis digital.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

4a Sessió STAC 13-14 del Vallès Oriental II

 Temes tractats:

– Posada en comú sobre les tasques fetes als centres.

– Jornada de Seguretat a Internet.

– Canvi de contrasenya de la xtec.

– Finalització de suport al sistema operatiu XP.

– Treball presencial al seminari es va fer en petits grups i cada un va triar entre les dues activitats proposades:

Activitat A: Proposta metodològica per fer servir la PDI a l’aula.

Activitat B: Descarregar el programa Open Sankoré i crear una activitat.

En aquesta sessió una de les coordinadores assistents va presentar una activitat TAC que fan al seu centre. Es tracta de la retransmissió en directe per internet d’activitats d’aula i d’escola. El centre ha presentat aquesta activitat als premis “El CAC a l’escola” 2014

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

4a Sessió STAC 13-14 del Maresme I

La sessió s’ha desenvolupat segons l’horari i l’ordre del dia previstos. El contingut de la sessió i la documentació usada es poden consultar a https://sites.google.com/a/xtec.cat/stac- mataro/curs-2013-2014/sessio_3

La sessió ha tingut tres blocs:

1. Aspectes organitzatius, notícies i novetats

2. PDI de tecnologia lliure

3. Projecte col·laboratiu : Actualització del Mapa QR Educatiu

En el primer punt es comenta la política de canvi de contrasenyes, el procediment a seguir i les incidències. També parlem de diferents convocatòries com la de Barcelona Wolrd Race, el certamen lectura en veu alta o els jocs florals.

En el segon punt parlem de les possibilitats d’utilitzar recursos lliures de maquinari i programari per les PDI

Respecte al maquinari mirem el projecte del boli màgic de l’IES Vilatzara, inspirat en Jonhy Chung i en Israel Crespo de l’escola La Llantia ens explica la seva experiència i problemes.

També plantegem altres recursos com el mouse aeri o solucions basades en webcam. Respecte al programari presentem el Sankore, explorem les seves prestacions i el comparem amb el Npoteboock de l’Smart.

En l’apartat del projecte col·laboratiu, treballem com situar les informacions en el mapa google i actualitzem les dades de diferents participants.

Al final de la sessió cadascú amb un ordinador instal·la  Sankore i explora les diferents prestacions, emportant-se com a tasca la creació de material amb el propi programari.

Una greu limitació són els problemes de connectivitat  i les dificultats per descarregar-se l’OpenSankore actualitzat.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

JOCS FLORALS ESCOLARS 2014. FASE TERRITORIAL

El Departament d’EnsJocs Floralsenyament, amb la finalitat d’aconseguir l’èxit escolar de l’alumnat, s’ha fixat com a eix principal la millora de la lectura i l’escriptura. El domini d’aquestes competències permet l’accés al coneixement, sigui quina sigui l’àrea o la matèria d’aprenentatge o el suport sobre el qual es realitzi.

Per aquesta raó s’han posat en marxa diverses estratègies i iniciatives: L’impuls a la lectura, El gust per la lectura, La lectura en veu alta, … a les quals, ara, es ve a sumar el certamen literari dels Jocs Florals Escolars de Catalunya.

Organització :

S’estableixen dues fases:

    1. La fase territorial es realitzarà a cada un dels Serveis Territorials.

      Als Serveis Territorials al Maresme-Vallès Oriental hi haurà dos moments: una preselecció de treballs que es farà des de cada un dels Serveis Educatius de Zona. De cada Servei Educatiu sortiran set treballs finalistes (1 treball per categoria) que participaran, en un segon moment, a l’acte corresponent a la fase territorial (dijous, 22 de maig de 2014 a Mataró). Els guardonats a la fase territorial passaran a participar a la fase nacional.

    2. La fase nacional es realitzarà el 14 de juny de 2014 a Barcelona, i hi participaran els finalistes de cada territori.

El calendari:

  • INSCRIPCIÓ (procés tancat) del 7 de febrer al 7 de març.

  • LLIURAMENT dels treballs. El 10 de març els centres que s’hagin inscrit prèviament, rebran a través del correu electrònic del CRP de la zona, les instruccions de com fer arribar els treballs. Us avancem -per a la vostra organització- que els treballs s’hauran d’enviar en format digital, a través del correu electrònic del CRP, abans del 25 d’abril.

  • PRESELECCIÓ dels treballs. El 12 de maig els CRP comunicaran als centres quins han estat els treballs preseleccionats de la zona per a participar a la fase territorial.

  • ACTE FINAL de la fase territorial. Es realitzarà el dijous, dia 22 de maig de 2.014 al Tecnocampus de Mataró.

  • ACTE FINAL de la fase nacional. Es realitzarà el dissabte, dia 14 de juny de 2.014 a Barcelona.

Més informació:

http://www.xtec.cat/web/centres/alscentres/premis/jocsflorals

Publicat dins de Esdeveniments centres, Llengües | Deixa un comentari

3a Sessió STAC 13-14 del Vallès Oriental II

Activitats i metodologia amb les TAC

Temes tractats:

– Reflexió de com ha anat la tasca feta als centres.

– Introducció de les tecnologies a l’ educació (SAMR. Substitució, Augment, Modificació, Redefinició )

– Treball pràctic per grups que ha familiaritzat als/les assistents amb les competències digitals.

Ha estat molt enriquidor el debat al respecte de l´’us de la tecnologia a les aules. Hi ha centres i docents que encara  viuen la tecnologia com quelcom gairebé foraster mentre altres ja no en poden prescindir.

L’etern tema és la poca formació digital de bona part del professorat per un costat i  la baixa qualitat de les connexions per l’altre.

El fet que el professorat ja estigui familiaritzat amb la programació per competències, facilita el treball amb les competències digitals.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

2a Sessió STAC 13-14 del Vallès Oriental II

Competència digital de l’alumnat

 Temes tractats:

– Posada en comú sobre les tasques fetes als centres

– Desplegament de les competències digitals.

– Treball presencial per omplir una graella  primer individualment, després en petit grup i finalment al centre.

La part de treballar als centres és la que resulta més variada atès que cada centre té unes dinàmiques establertes molt diferents. N’hi ha que tenen una comissió d’innovació i n’hi ha que no tenen ni comissió TAC i el/la coordinadora TAC està sol/a.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1a Sessió STAC 13-14 del Vallès Oriental II

Aplicacions didàctiques de “la meva XTEC”

Temes tractats:

– Presentació dels/de les assistents.

– Calendari i “programa” del seminari.

– Breu repàs històric a seminaris de cursos anteriors.

– Aplicacions didàctiques de “La meva xtec”.

– Presentació “Xarxa Docent Educat 2.0” .
– Fòrum de competències bàsiques (SFEC) .

La part més interessant i enriquidora va ser el treball en petits grups i la posterior posada en comú que vam fer al respecte com a cada es centre coneix i es treballa amb les aplicacions de la meva xtec. Especialment es va parlar de You Tube a xtec, de Google Maps a xtec  i de Picassa a xtec.

A molts centres els preocupa molt especialment:

– La poca qualitat de connexió a la xarxa.

– El desconeixement de les eines per part del professorat

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

4a Sessió STAC 13-14 del Maresme III

A la sessió s’han tractat els següents punts :

Canvi de contrasenya de la xtec : Donar suport al professorat dels centres per entendre i efectuar el canvi de contrasenya.

Valoració del web: 12 recursos para enseñar a navegar en Internet de forma segura

S’acorda fer-ne difusió als centres i proposar al professorat que en faci ús i divulgació entre els seus alumnes.Anàlisi i valoració dels diferents models d’integració de les tecnologies a l’aula, especialment el model TPACK.  A partir d’aquest model dissenyem una plantilla per facilitar l’enriquiment amb tecnologia de les activitats realitzades a l’aula.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

4a Sessió STAC 13-14 del Maresme II

La sessió  es va centrar en l’ús dels Sistemes de Projecció Interactiva (SPI). Vam fer una part comuna on es van analitzar els punts forts del programari Open-Sankoré:

  • compatible amb qualsevol SPI, fet que permet homogeneïtzar el programari a utilitzar en un centre en cas de tenir diferents marques de PDI;
  • compatible amb diferents sistemes Operatius: Linux, Mac i Windows;
  • descàrrega lliure i gratuïta
  • disponible en català
  • senzillesa d’ús
  • possibilitat de treball real en mode escriptori sense ser una “captura” de pantalla

Però també es van fer palesos els seus punts febles:

  • cal instal·lar-lo en paral·lel al programari comercial per a poder calibrar la pissarra,
  • no té les mateixes prestacions “avançades” que altres programaris (divisió de la pantalla en dos…)
  • reduït nombre de materials  elaborats en català

Després ens vam dividir en dos grups:

  • Un grup es centrà en l’opció A sobre metodologia dels SPI, van redactar una proposta de treball que trobareu al fòrum del seminari i també van preparar una enquesta per a l’anàlisi de l’ús dels SPI als centres, tot lligant-ho amb la diagnosi del pla TAC de centre. El formulari també està disponible per a tots els assistents al fòrum de treball del seminari.
  • L’altre grup es va familiaritzar amb el programari Open-SAnkoré i va realitzar diferents activitats que estan penjades al nostre espai de treball.

Tots dos grups tindran com a tasca al centre, l’anàlisi de l’ús de la PDI.

Publicat dins de Seminaris TAC, Software_lliure, TAC/TIC | Deixa un comentari