2a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental II

​La segona sessió del seminari TAC de Montmeló va girar al voltant dels robots com a eina d’ensenyament aprenentatge.

Va venir una persona de l’empresa RO_BOTICA i va fer una xerrada al respecte de la robòtica a l’educació, lligant, les seves explicacions més comercials amb els diferents corrents pedagògics que tot/a docent ha estudiat.  Ens va mostrar un ampli ventall de robots i  les APP relacionades.  Vam veure robots adreçats a tots els nivells educatius, des dels més petits fins als batxillerats.

Des del CRP estem treballant per aconseguir una o més maletes de robòtica que contindran propostes concretes d’activitats diverses, amb la intenció de fer-ne el préstec als centres de la zona.

SEMTAC_2_Montmeló

Les temàtiques que estaven programades per aquesta segona sessió es faran: unes telemàticament i les altres en la propera sessió del seminari.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

2a sessió STAC 14-15 del Maresme II

Primer de tot, volem agrair a l’equip directiu de l’Escola Joan Maragall d’Arenys de Mar i a la seva representant en el seminari, la Carina Pou, el deixar-nos l’aula d’informàtica per poder dur a terme la sessió.

  1. Repàs del document d’informacions diverses.

A la carpeta Sessió 2 del drive, s’han compartir informacions TAC i TIC d’interès. També hi trobareu la presentació del programa Mobile History Map per aquells que hi estigueu interessats en participar, no es tracta de fer més feina sinó d’aprofitar aquelles activitats que ja es fan als centres sobre el patrimoni natural i social per enriquir-les digitalment. Els centres interessats a participar han de posar-se en contacte amb el CRP , hi ha de temps fins el mes de desembre.

2. Equips de treball.

Els membres dels diferents equips (PDI; Portafolis, Moodle, Competència Digital) van posar en comú les prioritats bàsiques dels centres i van consensuar una línia de treball. Es va acordar fer una trobada virtual durant el mes de gener per fer el seguiment de les tasques assignades abans de la propera sessió. El mitjà de comunicació serà el fòrum de cada grup.

Els acords inicials es penjaran a la carpeta drive del grup. Un membre del grup (el/la coordinador/a) hauria de compartir amb mi el document per tal que el pugui penjar a la carpeta. De moment, només està fet pel grup de PDI. D’aquesta manera, tothom tindrà present els acords als quals s’han arribat.

3. Informacions TIC.

Es comenten les novetats al respecte del catàleg TIC i del nou model d’impressió.

4.Part proposada per l’Àrea TAC.

Es va comentar la proposta de l’Àrea TAC sobre Curació de continguts i Identitat Digital dels alumnes. Destaquem el vídeo sobre identitat digital i seguretat a la xarxa com a eina per a treballar amb els claustres dels centres i amb els alumnes:

5. Altres qüestions.

– Tothom ha de fer una entrada per sessió com a mínim al diari d’aprenentatge. La qualificació només es farà un cop, al final del seminari.

– Aquelles persones que no han fet les tasques anteriors (Punt de Partida i Prioritats Bàsiques) ho han de fer el més aviat possible. Us recordo que la realització de les tasques assignades és obligatòria per obtenir el certificat del seminari.

6. Propera sessió:

La propera sessió tindrà lloc dilluns 9 de febrer de 2015 a l’Escola Mas Prats de Palafolls.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

Presentació Projecte Mobile History Map

iconomhm

Mobile History Map és un projecte col·laboratiu de Georeferenciació del Patrimoni cultural recollit per les escoles i instituts de Catalunya, amb la finalitat que pugui ésser consultat per la ciutadania des d’una APP específica i des d’un dispositiu mòbil.

Dijous 6 de novembre es va realitzar la Presentació d’aquest projecte a les Direccions dels centres de Primària i Secundària del nostre Servei Territorial; també van assistir-hi representants dels Centres de Recursos Pedagògics, que tindràn un pes important en el desenvolupament d’aquest projecte. Es varen realitzar dues sessions a l’Institut Vilatzara (Vilassar de Mar), la primera destinada als centres educatius del Maresme i la segona destinada als centres educatius del Vallès Oriental.

Cada sessió es va desenvolupar en dues parts: una primera de presentació del Projecte i una segona sessió amb format de taller pràctic, on els participants van poder crear punts de georeferenciació realitzant aportacions de text, so, imatge, vídeo i enllaços externs.

MHM_1

Vàrem comptar amb la presència de: Eva Maresme (Cap de l’Àrea per a la Coordinació i la Planificació Escolar del Servei Territorial al Maresmde-Vallès Oriental), Jordi Vivancos (Cap de l’Area TAC de Serveis Centrals), Xavier Suñé (Membre de l’Equip Mobile History Map), Pitu Martínez (Responsable de Formació TAC de Serveis Centrals) i dos responsables d’Itinerarium (empresa creadora de la plataforma web i l’App).

MHM_2

Publicat dins de Equips Directius, General, Prsentació, TAC/TIC | Deixa un comentari

1a sessió STAC 14-15 del Maresme I

Al seminari hi van assistir el 80% dels centres inscrits, tots ells de primària i públics. Es van excusar algunes de les absències per coincidència amb d’altres convocatòries o per malaltia.

A la sessió es va revisar el pla de treball d’enguany, 5 sessions i els temes previstos per l’àrea TAC cadascuna d’elles, traslladant la sessió prevista pel dia 25 de maig, que és festa local, a la setmana anterior 16 de maig.

També es recorda els diversos espais de coordinació

Es va fer un repàs de les noticies previstes i els protocols a seguir en cas d’avaria, el nou serves d’impressió, la gestió de l’In situ i la gestió remota que, malgrat els dubtes per les experiències tingudes, va despertar força debat.

Com a temes més destacats vàrem abordar

  • Tasques dels alumnes de cicles formatius d’informàtica que realitzen les seves pràctiques en centres educatius.

  • Presentació i pràctica del Mobil History Map. La filosofia que hi ha al darrera i la forma de treballar-ho en relació a la nostra experiència del curs passat amb el mapa QR educatius de Mataró.

  • Nou projecte, en col·laboració amb l’ajuntament, Georeferenciació i senyalització delcamí de les Cinc Sènies de Mataró. Es tracta d’un espai d’alt interès paisatgístic en el que s’ha fet diversos estudis identificant elements d’interès geològic, arquitectònic, de flora i fauna.

En una primera fase es tracta que els estudiants “adoptin” algun d’aquests elements documentant-los de forma directa, fotos, textos, etc. i geoposicionant-los en un mapa, inicialment googlemaps i en un futur, si és possible, en el Mobil History Map.

En una segona fase, si el treball agafa prou dimensió, s’estudiarà la ubicació d’indicadors en el territori i la possibilitat de fer visites guiades o altres tipus de suport.
Tot aquest material és publicarà al SITE del seminari.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental I

El passat 27 d’octubre vam encetar el Seminari de Coordinació TAC al Vallès Oriental I. Va ser un moment de retrobaments, però també de presentacions. Aquest any vam arribar a 27 assistents.

En aquesta línia de renovació vam canviar la seu del Seminari, que es va traslladar a Les Franqueses del Vallès amb l’objectiu d’apropar-nos a les diferents poblacions de la nostra zona. L’inspector dels centres d’aquesta població, el Sr. Vicent Roig, ens acompanyarà durant aquest curs.

Cal esmentar el canvi d’enfocament del Seminari. La part pròpia de la sessió es farà en grups de treball amb diferents temàtiques. Les acordades aquest curs són:

  • Competències Digitals: Preparar propostes didàctiques que desenvolupin alguna de les competències.
  • Google Classroom/APP educació: maneres de treballar-ho a les escoles.
  • El Pla TAC: Com podem fer per gestionar la seva elaboració? Quins punts són els imprescindibles? Crear una guia pràctica per a l’elaboració real.
  • TIC: Creació de guies/protocols per solucionar coses bàsiques TIC (guia de supervivència com a Coordinador d’Informàtica).

Finament afegir que es va presentar el Projecte Mobile History Map als assistents. Certs coordinadors no veuen prou clar el projecte; alguns esmenten que hi ha altres propostes de geolocalització més interessants i, altres, que s’hauria de poder treballar amb els alumnes de cicle mitjà de Primària.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental II

El dia 27 d’octubre del 2014 es va iniciar el seminari de coordinació en tecnologia de l’aprenentatge i coneixement de la nostra zona, Vallès Oriental II, Montmeló.

Un curs més va ser molt  agradable tant el retrobament dels que ja fan anys que treballem junts, com la rebuda als que s’estrenen.

Aquest anys som 32 assistents de 31 centres entre primària i  secundària i tant públics com concertats.

La temàtica central de la sessió van ser les Aplicacions didàctiques dels Sistemes d’ Informació Geogràfica. Geolocalització.

El més rellevant  va ser:

– L’exposició per part del professor de l’INS Mollet del Vallès,  Pere Trilla Salinas , de l’activitat de geolocalització que ja van instaurar en el seu centre des de fa ja dos cursos. Ens va explicar com va nèixer la necessitat i com ho han anat implementant i actualitzant. Gràcies Pere!!

– L’explicació del projecte Mobile History Map. El Pitu Martínez de l’Àrea TAC de Serveis Centrals,  va venir a fer la presentació. Com que havíem creat un centre, un professor  i sis alumnes “ficticis”,  per grups vam poder fer una  pràctica/taller  que va donar l’oportunitat als/a les  assistents de conèixer en primera persona en què consisteix l’activitat.

Va ser un molt bon inici de seminari!

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1a sessió STAC 14-15 del Maresme III

Temes  treballats:

1.       Presentació per part dels seus dissenyadors d’una app de gestió de l’aula additio app que ha tingut molt bona acollida entre els docents. Els creadors mostren el seu funcionament,  possibilitats, línies d’actualització de l’app, etc… La valoració que en fan els assistents es força positiva.

2.       Lectura i comentari de les darreres novetats, informacions,… aportades pel ST

3.       Es presenta  el tema:  Aplicacions didàctiques dels Sistemes d’Informació Geogràfica. Geolocalització. Les activitats pràctiques proposades es faran durant la propera sessió del seminari.

4.       Es presenta el projecte Mobile History Map.

5.       Es defineixen estratègies de funcionament del seminari 14/15.

a.       S’acorda potenciar els fòrums com a mitjà de participació i comunicació entre els assistents : Es crearà un fòrum específic per a cada sessió.

b.      S’acorda crear grups de treball per cadascun dels temes proposats en la darrera sessió del curs passat

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental IV

Ordre del dia:

  1. Presentació del Seminari TAC 2014-15 – 15 min

  2. Presentació dels assistents – 5 min

  3. Informacions del CRP i dels SSTT Maresme -Vallès Oriental – 15 min

  4. Presentació d’experiències –  Bernat Calbetó  – 15 min

    1. QRs al Bloc de l’Apadrinament del Riu Congost de l’Escola Els Pinetons de La Garriga

  5. Aplicacions didàctiques dels Sistemes d’Informació Geogràfica. Geolocalització

    1. Mobile History Map.  – 30 min

        1. Presentació del Projecte

        2. Pràctica de marcar un element patrimonial

    2. Pràctica amb el Joc de situació “Geoguesser” – 20 min

    3. Pràctica amb el Google Maps – 50 min

Resum de la 1a sessió:

A la primera sessió del Seminari TAC del Vallès Oriental IV hem començat donant la benvinguda i fent una presentació dels assistents, i de l’estructura i continguts del Seminari d’aquest curs.

Com sempre, hem dedicat una estona a traspassar algunes informacions d’interès per als coordinadors TAC de centre, algunes de les quals provenen del SSTT Maresme-Vallès Oriental, del Departament, o del Servei Educatiu de zona.

Des del nostre Seminari, a cada sessió intentem presentar una experiència didàctica reeixida amb l’ús de les TAC. En aquesta ocasió, Bernat Calbetó de l’Escola Els Pinetons de La Garriga ens ha presentat el bloc “El pas del riu Congost”. En aquest bloc els alumnes de 6è expliquen històries relacionades amb el passat del riu i ens mostren fotografies antigues. Cada pàgina del bloc està enllaçada mitjançant un codi QR estampat sobre una placa metàl·lica que es pot veure al costat del riu. Aquesta activitat forma part del projecte “Apadrinem un tram del riu Congost”, amb què l’escola participa en el projecte “Apadrinem el nostre Patrimoni” del Departament d’Ensenyament.

A la segona part de la sessió, ens hem centrat amb la temàtica proposada des de l’Àrea TAC, aplicacions didàctiques per a la georeferenciació.

Primer, hem presentat i explicat el funcionament de l’aplicació Mobile History Map.

Després, hem deixat una estona per a jugar amb la web Geoguessr.

I finalment, hem fet una pràctica amb el Google Maps fent servir els tutorials facilitats. Ens hem agrupat per les poblacions dels centres on treballem. Cada grup havia de dissenyar un breu itinerari sobre el seu poble. Aquests són els deures de la sessió que s’han de compartir en el moodle del nostre Seminari.

Fins la propera sessió del Seminari TAC!!

 

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental III

  • Es fa una presentació general de la finalitat del seminari i dels membres que en formen part

  • Es presenta el guió de la sessió

  • Geolocalització: D’acord amb la proposta de la XTEC es mira la documentació i es fa referència especial al programa “Apadrinem el nostre Patrimoni” que es veu relacionat i complementat amb el Mobile Histoy Map

A la zona hi ha uns 20 centres interessats en participar en el programa “Apadrinem el nostre patrimoni “ que porten com proposta utilitzar el MHM.

Es farà una reunió a Vilassar el dia 6 per a les direccions dels centres sobre MHM i el dia 11 de novembre al Pallerola per als centres interessats en el “Apadrinem…”

Es presenta la proposta de completar la graella iniciada el curs anterior sobre la seqüenciació de les habilitats TAC dintre de les competències digitals. Es farà per primària i secundària i el treball es farà dins l’horari del seminari.
La graella a completar està a :

Document compartit de seqüenciació d’habilitats TIC ( com arxiu excel)

 – Proposta de temporalització de les competències digitals

– Models i propostes de programació/seqüenciació de Continguts en Competències Digitals

Equips de treball per cicles

A l’apartat d’informacions es parla del

    • Projecte Robotseny que es fa a Sant Celoni amb el suport de l’Ajuntament . En el debat es veu que hi ha molt interès pel tema de la robòtica i es presenta el robot Bee Bot indicat per a Infantil i CI. Aquest robot estarà en préstec al CRP i s’aniran preparant activitats per utilitzar-lo.
      També es veu bé que el CRP disposi també d’un equip de
      Lego We-Do per deixar-ho en préstec i anar animant al professorat a anar incorporant la robòtica al currículum.

  • Hi ha un full informatiu del CRP específic per a temes d’informàtica que es diu TIC-TAC al Baix Montseny I en el que anirem posant totes les informacions que trobem I les que passem pel whasapp.

  • I finalment, actualitzarem les persones i els telèfons del grup de whasapp del seminari TAC.

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

1a sessió STAC 14-15 del Maresme II

Primer de tot, volem agrair al company Javier Madrid de l’Escola Carles Salicrú de Calella, per acollir-nos en el seu centre en la primera sessió del seminari. Els esforços per tal que tots els ordinadors fossin operatius han facilitat enormement el desenvolupament de la sessió malgrat el gran nombre d’assistents d’enguany.

Es recorda que el seminari té seu itinerant:

  • La segona sessió tindrà lloc a l’Escola Joan Maragall d’Arenys de Mar, dilluns 24 de novembre de 2014.

  • La tercera sessió tindrà lloc a l’Escola Mas Prats de Palafolls, dilluns 9 de febrer de 2015.

  • Les seus de la resta de sessions han de concretar-se.

Presentació de l’espai Odissea del seminari: 

  • Es potenciarà la comunicació a través dels diversos fòrums del seminari per a facilitar la resolució de dubtes i l’intercanvi d’experiències. Per les qüestions TIC, es recomana utilitzar el fòrum “El petit SAU” creat a aquests efectes.

  • Cal que tots els assistents es presentin en el Fòrum de presentacions i responguin a la consulta sobre el grup de treball el més aviat possible.

  • També es compta amb una carpeta Drive compartida on es classificaran els documents per sessions. Al Symbaloo del seminari, s’hi troben enllaços d’interès.

  • En el mòdul 0, hi ha una carpeta amb petites guies per a facilitar la navegació dins Odissea.

En la part territorial s’han format 4 grups de treball dins el seminari:

    • Implementació del portafolis digital a l’aula

    • Desplegament del document de competències bàsiques de l’àmbit digital en el centre

    • Introducció de Moodle a Primària

    • PDI a l’aula

La tria de grup s’ha de consensuar amb l’equip directiu i la comissió TAC del centre.

Cada grup compta amb el seu espai de treball dins l’espai virtual del seminari, amb el seu fòrum, tasques i recursos corresponents. Tothom podrà visualitzar la informació dels diferents grups. Es començarà a treballar a partir del Padlet Punt de partida, la intervenció en el qual pot fer-se fins el 3 de novembre, ja que ha de permetre definir els objectius del grup.

Els membres d’un grup només han fer les tasques pròpies encomanades.

Tothom ha d’editar el Diari d’aprenentatge, com a mínim una vegada per sessió. Cal posar títol i data a cada intervenció ja que l’edició del diari es fa sempre a la mateixa pàgina. El diari només és accessible a l’assistent que l’edita i a la coordinadora del seminari.

En la part comuna del seminari, s’han mostrat algunes aplicacions didàctiques de la geolocalització, fent especial èmfasi en els projectes Mobile History Map i Apadrinem el nostre patrimoni. Per a més informació sobre el projecte “Apadrinem el nostre patrimoni“, cal  posar-se en contacte amb Joan Fors, director del CRP Maresme II (crp-pineda@xtec.cat).

Publicat dins de Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari