5a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental III

Els temes tractats a la cinquena sessió del dia 1 de juny de 2015 van ser :

Publicat dins de General, Seminaris TAC | Deixa un comentari

Sessió informativa nous centres ILEC pel curs 15-16

El Departament d’Ensenyament participa en el Pla Nacional de Lectura presentat pel Govern de la Generalitat establint com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tot l’alumnat. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’escolaritat bàsica per augmentar la competència comunicativa i lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels infants i joves, sense oblidar que la competència lectora és la base de molts aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

icona_ilec_3

El passat dimarts, 16 de juny, va tenir lloc una sessió informativa pels equips directius dels centres educatius que el curs vinent (15-16) implementaran per primera vegada el Pla d’Impuls de la Lectura. La sessió va comptar amb la participació del Director dels Serveis Territorials al Maresme-Vallès Oriental del Departament d’Ensenyament, sr. Josep-Vicent Garcia i Caurín, l’Inspectora en Cap Adjunta del ST MVO, sra. Maria Teresa Pujol i la Subdirectora General de Llengua i Plurilingüisme del Departament d’Ensenyament, sra. Mònica Pereña. La Coordinadora LIC del ST MVO, sra. Inmaculada Buñuel, va fer una presentació i explicació del Pla d’Impuls de la Lectura i el sr. Enric Queralt, assessor i formador del Servei d’Inmersió i Acolliment Lingüístic del Departament d’Ensenyament, va realitzar una conferència.

ilec

L’Impuls de la lectura permet la millora de la competència lectora de tot l’alumnat, la formació de bons lectors que gaudeixin i aprenguin llegint, i el treball autònom per accedir a la informació i al coneixement, fent de la lectura una eina per a l’aprenentatge en totes les àrees i matèries del currículum. Aquests objectius es desenvolupen en dues línies d’intervenció: l’impuls de la cultura avaluativa en els centres educatius i la millora de les competències professionals dels docents.

Els centres que participen en l’Impuls de la lectura prenen un compromís de tres anys de formació amb dos cursos obligatoris cada any (un adreçat al claustre de primària i al professorat dels centres de secundària) i un altre per a l’equip impulsor del centre. La resta de formació és opcional. També s’ofereix formació específica per als mestres d’EI i CI.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Sessió de Flipped Classroom amb Referents TAC

Dimarts 16 de juny va tenir lloc la darrera trobada SUPTAC a la Secció de Serveis Educatius i Formació Permanent del Servei Territorial al Maresme-Vallès Oriental del Departament d’Ensenyament. Aquestes trobades es realitzen periòdicament (6 durant aquest curs) i compten amb l’assistència dels Referents TAC dels 7 CRP’s del Maresme-Vallès Oriental, el Gestor TIC i l’Assessor TAC del Servei Territorial, la Cap de Secció de SE i FP i l’inspector del Maresme-Vallès Oriental referent en TAC.

flipped

La darrera trobada d’aquest curs va servir per compartir experiències TAC entre els diferents Referents TAC dels CRP’s i va comptar amb la presència d’en Xavier Suñé, Referent TAC del CRP del Tarragonès i Tècnic Docent de l’Àrea TAC de Serveis Centrals. En Xavier Suñé ens va presentar uns materials que ha el·laborat per treballar la Flipped Classroom.

Flipped Classroom és un model educatiu que consisteix en invertir la classe tradicional. És a dir, es posen unes tasques als alumnes perquè les realitzin a casa i que representen la prèvia al tema a treballar (acostuma a ser un vídeo i/o materials addicionals) per, posteriorment a classe, aprofundir en el tema i tenir temps per treballar activitats de caire més pràctic. Aquest model educatiu permet fer servir moltes eines i aplicacions TAC.

Publicat dins de General, TAC/TIC | Deixa un comentari

5a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental I

1 de juny de 2015, 15:00h a 18:00h, ESC Colors (Les Franqueses del Vallès)

L’1 de juny vam realitzar la darrera sessió del seminari. A més de treballar els continguts de l’Àrea TAC es va aprofitar la sessió per a compartir la feina feta en els grups de treball que s’han realitzat dins del Seminari.

Resum de la feina feta per cada grup al llarg del curs:

ACTIVITATS DE COMPETÈNCIES DIGITALS: Aportar recursos per assolir les competències bàsiques a partir de l’àmbit digital. Aquest grup comprèn les etapes educatives des d’educació infantil fins a educació secundària. Enllaç

APP EDUCACIÓ: Resum de l’experiència de crear, gestionar un Google App for Education, així com aportar alguns exemples pràctics del seu ús pedagògic a l’aula. Enllaç

SOS TIC; subsistir quan no hi ha preventiu: Recollir els recursos bàsics per subsistir quan no hi és el preventiu. Enllaç

Pla TAC. Per on comencem? Idees per començar a elaborar el Pla TAC al nostre centre. Enllaç

Publicat dins de General, Seminaris TAC | Deixa un comentari

Concurs d’Apps Mobilitzem la Informàtica

El passat divendres 5 de juny es va celebrar la Jornada de cloenda de “Mobilitzem la Informàtica” al recinte del Tecnocampus de Mataró.

guanyadors_apps

El Departament d’Ensenyament, en el marc de les actuacions del programa mSchool, promogudes per la GSMA (Groupe Speciale Mobile Association) i la Fundació Barcelona Mobile World Capital, va crear una proposta didàctica per a l’assignatura optativa específica d’informàtica de 4t d’ESO: Mobilitzem la Informàtica. L’eix fonamental d’aquesta proposta és un projecte col·laboratiu perquè l’alumnat dissenyés i desenvolupés una app per a dispositius mòbils, integrant els continguts propis de la matèria dins d’aquest projecte.

finalista_1_apps estans_apps finalista_2_apps

En l’acte de cloenda al tecnocampus es van mostrar els treballs dels 24 centres finalistes que optaven als premis de les 4 categories: Oci i gestió personal, Serveis a la Comunitat i Ciutadania, Aplicacions Educatives i Robòtica i Control de Dispositius.

finalista_3_apps finalista_4_apps finalista_5_apps

En les diferents categories que es premiaven enguany s’han rebut un total de 137 treballs i han participat 74 centres educatius amb un total de 517 alumnes.

finalista_6_apps cartell_estans_apps finalista_7_apps

L’acte de cloenda va anar a càrrec de l’Honorable Consellera d’Ensenyament Irene Rigau i del Conseller Delegat de la GSMA John Hoffman.

Podeu consultar el llistat de les app’s premiades i veure amb detall el projecte desenvolupat amb més detall en aquest enllaç.

Publicat dins de General, Innovació Educativa, TAC/TIC, Tecnologies Mòbils | Deixa un comentari

Robotseny 2015

El passat dissabte 30 de maig va tenir lloc la Jornada de “Coopertició” (Cooperació + Competició) del projecte Robotseny 2015.

logo_0Robotseny és un projecte de robòtica educativa a nivell municipal, on han participat tots els centres educatius de Primària i Secundària de Sant Celoni. El projecte ha permès desenvolupar les competència científica i creativa dels alumnes participants; també ha permès crear una xarxa de professorat implicat en aquesta temàtica, creant lligams i compartint experiències en aquest àmbit.

20150530_101037 20150530_110650

Els centres educatius que han participat han estat els següents:

  • ESC Josep Pallerola i Roca
  • ESC Montnegre
  • ESC Soler de Vilardell
  • IE Cor de Maria
  • IE La Salle Sant Celoni
  • IE La Tordera
  • IE L’Avet Roig
  • INS Baix Montseny

També han col·laborat 7 empreses del municipi i l’Ajuntament de Sant Celoni.

20150530_105034 20150530_105102 20150530_105040

Durant la jornada de dissabte es va poder gaudir de la competició entre equips i de les presentacions dels diferents projectes científics desenvolupats pels grups d’alumnes participants.

20150530_110526 20150530_110059

Per més informació es pot consultar la web de Robotseny: http://robotseny.cat

Publicat dins de General, Innovació Educativa, Robòtica Educativa, TAC/TIC | 1 comentari

2a Jornada de Robòtica i Programació de l’Alt Maresme

cartell_robotica

El passat divendres, 22 de maig, va tenir lloc la 2a Jornada de Robòtica i Programació de l’Alt Maresme, a l’Institut Domènec Perramon d’Arenys de Munt. Aquesta jornada ha estat la culminació de la feina realitzada en el grup de treball de robòtica amb docents de primària i secundària, grup de treball acollit des del PFZ de l’Alt Maresme.

La jornada va constar de dues parts diferenciades:

robotica_exposicio

– Una primera part on es va explicar quina és la feina que el CESIRE fa referent a la Robòtica i a la Programació, i quins recursos pot oferir als centres educatius. Es va fer una exposició de diferents softwares que s’utilitzen en robòtica, programació i impressió en 3D (a càrrec de CitiLab). Finalment es va presentar ClauTIC i la ClauTIC League (competició de robòtica online).

robot_3 robot_2 robot_1

– Una segona part on l’alumnat va exposar els robots que han creat i programat, així com alguns reptes aconseguits en diferents competicicions en les que alguns grups han participat enguany (Lego League o ClauTIC League) i alguns videojocs que han creat amb Scratch.

robot_4  robot_5  robot_6
Publicat dins de General, Innovació Educativa, Robòtica Educativa, TAC/TIC | Deixa un comentari

Jocs Florals Escolars de Catalunya 2015 (Fase Territorial)

El Departament d’Ensenyament, amb la finalitat d’aconseguir l’èxit escolar de l’alumnat, s’ha fixat com a eix principal la millora de la lectura i l’escriptura. El domini d’aquestes competències permet l’accés al coneixement, sigui quina sigui l’àrea o la matèria d’aprenentatge o el suport sobre el qual es realitzi. Per aquesta raó s’han posat en marxa diverses estratègies i iniciatives; una d’elles (que es duu a terme des del curs passat) és el certamen literari dels Jocs Florals Escolars de Catalunya.

Aquest Jocs Florals Escolars de Catalunya pretenen un triple objectiu:

  1. Potenciar i estimular l’expressió i producció escrita dels nois i les noies, en l’àmbit de millora de la lectura i l’escriptura.
  2. Fer ressò i potenciar tots els certàmens literaris que ja es fan a nivell de centres educatius, municipal, comarcal …
  3. Recuperar, fomentar i difondre una tradició cultural pròpia i arrelada al país.

jocs_florals_guanyadors

Aquest matí, dijous 21 de maig, s’ha celebrat la fase Territorial del Maresme-Vallès Oriental dels Jocs Florals Escolars de Catalunya 2015 al Foment Mataroní. En l’acte d’avui ha participat l’alumnat classificat en la fase anterior (de les 7 zones educatives del Maresme i del Vallès Oriental).

En l’edició d’enguany han participat 2372 alumnes de Primària i 1476 alumnes de Secundària de 33 centres educatius del Maresme-Vallès Oriental.

La fase final d’aquest certamen (fase nacional) es celebrarà el dissabte, 13 de juny a les 12.00h, a la Sala d’actes de  l’INEFC – Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (Passeig de l’estadi, 12-22. Barcelona).

 

Publicat dins de Esdeveniments centres, General | Deixa un comentari

6a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental IV

Dilluns, 27 d’abril de 2015, de 15:30 a 18:00h, Escola El Farell (Caldes de Montbui)

Ordre del dia:

  1. Informacions diverses del CRP – 20 min

  2. Programació de la competència digital de l’escola – Experiència de l’Escola El Farell de Caldes de Montbui – 20 min

  3. Presentacions d’Apps sobre Realitat Augmentada – 1 hora

  4. Reflexions i debat al voltant de les metodologies BYOD i Flipped Classroom – 30 min

  5. Valoracions del Seminari TAC 2014-15 i propostes per al curs 2015-16 – 20 min

Resum de la 6a sessió:

La sisena sessió del Seminari TAC del Vallès Oriental IV va començar uns dies abans de la trobada presencial. Mitjançant un fòrum del curs de moodle vam vehicular un debat sobre el model pedagògic de Flipped Classroom. Després de veure dos dels vídeos proposats per a la sessió, es van plantejar diverses preguntes i tothom va fer almenys una intervenció i va respondre la d’un company. Es va generar un intercanvi d’opinions molt interessant.

Aquesta part de la sessió va continuar de forma presencial, amb la continuació del debat al Seminari. També vam practicar la metodologia BYOD, ja que cadascú va portar la seva tauleta o mòbil per compartir aplicacions de Realitat Augmentada. Vam fer grups i es van experimentar apps com:

La part de presentació d’experiències de centres va ser desenvolupada per la coordinadora TAC i la secretària de l’Escola El Farell, de Caldes de Montbui. Ens van ensenyar el treball que estan fent internament en el seu claustre per desenvolupar una programació de la competència digital de l’alumnat. S’han definit unes graelles en les quals per a cada competència digital (ordenades per dimensions) es defineixen objectius seqüenciats i graduats al llarg de l’Educació Infantil i Primària. Per a cada objectiu es defineixen activitats per àrees i criteris d’avaluació de l’objectiu. A l’Educació Infantil de segon cicle, els objectius digitals estan agrupats en funció de les Capacitats, tal i com defineix el Currículum.

Finalment, vam dedicar l’última part de la sessió a fer una valoració del Seminari TAC d’aquest curs i a fer propostes per al curs 2015-16.

Publicat dins de General, Seminaris TAC, TAC/TIC | Deixa un comentari

L’Institut Marta Mata (Montornès del Vallès) guanya un premi de Matemàtiques al VídeoMAT 2015

El jurat del vídeoMAT 2015, format per representants del CESIRE del Departament d’Ensenyament, del Museu de Matemàtiques de Catalunya, de la Societat Catalana de Matemàtiques, de la Societat Catalana d’Estadística, de la Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de les Matemàtiques de Catalunya, del Quèquicom? i l’Info K de TVC, de Cinema en curs, i per persones independents del món de les Matemàtiques i el vídeo, ha acordat concedir un dels premis de la categoria de 1r, 2n i 3r d’ESO a l’Institut Marta Mata de Montornès del Vallès, amb el vídeo “Com és de gran 1 metre cúbic?”

També hem de felicitar l’Institut Marta Mata perquè un altre vídeo realitzat pels alumnes del Projecte ENFOC ha estat premiat en la segona mostra de Curtmetratges de Montornès del Vallès celebreada el passat 16 de maig.

Donem l’enhorabona a tots els alumnes i mestres implicats en els dos projectes!!!

Publicat dins de Audiovisuals, General, Matemàtiques, TAC/TIC | Deixa un comentari