“Perseverar, en el món inert, significa seguir estant, en el món viu significa
seguir viu, i en el món culte vol dir seguir coneixent.”
…
“La incertesa és la complexitat de l’entorn”
Jorge Wagensberg
(físic, divulgador científic i creador del Museu de la Ciència)
La societat catalana participa plenament d’un dels grans reptes actuals: aconseguir l’èxit educatiu per a tots els nois i noies, siguin com siguin i vinguin d’on vinguin. Volem treballar per una cultura educativa equitativa, respectuosa, exigent, responsable, inclusiva i oberta que contribueixi decisivament a aquest gran objectiu social.
Els centres educatius són imprescindibles en aquesta tasca, però no poden esdevenir, tots sols, agents de transformació social.
L’èxit educatiu té més a veure amb la continuïtat i coherència de les diferents actuacions que reben els infants i joves que no pas amb la suma de moltes accions descoordinades i sense un sentit ben definit. L’èxit passa per una acció educativa conjunta i complementària entre la tasca familiar, els centres educatius i tots els altres agents i entitats educatives de l’entorn, a partir d’uns objectius compartits i una actitud basada en el compromís, la participació, el treball i l’aprenentatge en xarxa.
Els resultats dels Plans Educatius d’Entorn ens han fet veure que són una bona eina per a fer realitat aquest objectiu i ens aporten valuoses experiències que de forma callada, dia a dia es duen a terme a molts municipis.
Els PEE ens ajuden a que l’entorn social prengui més consciència de la cabdal tasca educadora envers la ciutadania i que els centres educatius es puguin obrir més a l’entorn del seu alumnat. Això ens porta a treballar i interactuar comunitàriament, cap a una nova cultura organitzativa, la cultura de l’aprenentatge en xarxa, una cultura que té la xarxa en el nucli de la seva definició i entén l’aprenentatge comunitari com una metodologia per donar resposta als reptes educatius. És, doncs, per potenciar aquest treball col·lectiu, en xarxa, de tots els agents implicats que es fa necessari organitzar espais d’intercanvi de les experiències que han anat sorgint en els diferents PEE. Aquesta voluntat de posar èmfasi en el treball en xarxa és la justificació primera i fonamental d’aquesta I Jornada d’Intercanvi de Plans Educatius d’Entorn.
PROGRAMA
de 9 a 9,30 h Rebuda dels assistents i lliurament de documentació: Equip LIC
9,30h a 10h Inauguració de la Jornada a càrrec del director dels Serveis Territorials, Josep M. Fernández i Corominas
Presentació i organització de la sessió
10h a 10,30h Aprenentatge – servei, presentat per Anna Menen, tècnica de l’Ajuntament de Mataró
de 10,30 a 11,30h Presentació del I Bloc d’experiències: CAMInem plegats – Mataró
Projecte Trípode – Sant Celoni Intranet del PEE – Mollet
Plafons de l’Exposició del PEE – Sant Feliu de Codines
d’11,30 a 12h Descans
de 12h a 13h Presentació del II Bloc d’experiències: Club de deures – Canovelles Xarxa 0-6 – Premià de Dalt Ràdio i Entorn – Granollers
de 13h a 14h Tancament de la Jornada a càrrec de Jordi Collet, investigador
de l’Àrea d’Educació de l’IGOP (UAB) i professor de sociologia de la UVIC.