Trobada Pedagògica: Treball per projectes. Xarxa EN21

El dijous passat, a l’Escola El Sol i la Lluna, va tenir lloc la Trobada Pedagògica d’Escola Nova  21: “Treball per Projectes”.

Escola Nova 21 és un moviment pedagògic que proposa una transformació del sistema educatiu amb un propòsit  dirigit a desenvolupar competències per  a la vida, promovent la millora contínua dels centres cap al marc d’escola avançada a partir de l’aprenentatge col·laboratiu i metodologies que possibilitin el canvi. El projecte compta amb el suport de la Fundació Jaume Bofill i la Diputació de Barcelona.

La nostra escola, des del tercer trimestre del curs passat, va passar a formar part de la xarxa local del Vallès Occidental Nord, anomenada “Badabadocs” , vam escollir aquest nom perquè el badabadoc  és un element identificatiu de la nostra comarca.  Val a dir que des del primer moment hem comptat amb el suport dels  Ajuntaments de les respectives localitats, Castellar del Vallès, Sentmenat, Sant Llorenç i Sabadell.

 Les escoles i institut que formem part d’aquesta xarxa ens reunim cinc o sis vegades durant el curs, per  reflexionar sobre el propòsit de l’educació i els canvis que cal anar promovent a les comunitats educatives. Cada escola es troba en diferents moments d’aquest procés i aquestes sessions suposen una oportunitat per compartir i aprendre de centres amb diferents projectes educatius, diferents formes de titularitat i nivells educatius.

La jornada pedagògica d’aquest dijous és la resposta a les inquietuds que van mostrar els centres de la xarxa referent al Treball per Projectes.  Ens vam trobar al voltant de 50 mestres i professors,  per conversar i  aprofundir en aquesta metodologia, partint de les experiències de tres centres, Escola Josep Gras, Escola Ribatallada i Escola El Sol i la Lluna. Els altres centres que van participar a la trobada: Escola Nostra Llar, Escola Pia, Escola Sant Nicolau, Escola Taller Xalest, l’Institut Arraona i Escola Can Sorts.

L’estona de debat final va ser molt activa i enriquidora i tot i que queda molt camí per endavant va suposar una altra oportunitat per avançar en la nostra fita.

Novena Jornada Pedagògica

Aquest dimecres dia 5 d’abril ha tingut lloc la novena Jornada Pedagògica. En aquesta ocasió us hem volgut fer partícips de les intencions de l’Eix Transversal d’Enguany: Respira i Somriu. Tot va començar amb la setmana dedicada a la meditació, acompanyats de la Cristina Valles. Va ser una gran experiència compartir amb els vostres fills i filles aquells moments de parlar de les nostres emocions alhora que apreníem a relaxar-nos, tot pensant en coses positives.

cartell 9ª jornada

 

En aquesta trobada ens ha acompanyat la  Pilar Gasull  Magrí, experta en el tema.  Psicòloga Sanitària, Diplomada en Professorat d’Educació General Bàsica, formada en Teràpia de Vides Passades, instructora de Kinesiologia, elaboradora del taller: Tècniques de Control d’Estrès, elaboradora i formadora del taller de creixement personal: Viatge Interior.

Durant la sessió la Pilar ens ha explicat la diferència entre meditació i relaxació, a la vegada que ens ha fet saber tècniques de relaxació pels alumnes i els beneficis que comporta a nivell personal i pels aprenentatges. També hem fet alguns exercicis de relaxació.

Finalment hem visionat uns videos representatius sobre el treball realitzat als diferents cicles sobre el tema d’enguany de l’Eix Transversal: Respira i Somriu.

Projectes, una moda?

Aquest dissabte 25 de març va tenir lloc a la UAB la Jornada PROJECTES, UNA MODA?, organitzada pel Grup de treball de l’ICE. Hi vam assistir en representació de l’escola: la Mercè P, la Glòria M, l’Elena, la Dolors i la Isabel. La Mercè i la Glòria van portar a terme un taller, Geometria en l’espai…Què hi ha darrera dels plànols?. L’Elena i la Dolors portaven a terme un treball de dinamització i recull en una taula de debat.

 

Unes altres veus: l’USEE presenta el seu treball

Aquest mes de febrer els SEI ( Serveis Educatius Integrats) de la nostra zona han organitzat un cicle de conferències referides  als alumnes TEA. Sota el títol “Unes altres veus”, s’han fet activitats vàries adreçades a donar informació sobre què significa que un nen/a estigui dins del que s’anomena Trastorn de l’Espectre Autista; què significa des de la vessant de determinades corrents psicoterapèutiques, què pot significar des del punt de vista dels pares; quins recursos, xarxes o programes d’actuació es posen en marxa des dels centres més propers dependents de Sanitat i quina resposta educativa s’està desenvolupant, concretament, en els centres que tenen dotació USEE ( Unitat de Suport a l’ Educació Especial).

La nostra escola ha participat en aquest cicle juntament amb altres escoles de la zona. La intervenció va tenir lloc el passat dia 31 de gener a la tarda a la sala d’ actes petita del Mirador. S’hi va fer una taula rodona on cada USEE va exposar alguns aspectes significatius referits a organització, funcionament o metodologia.

Nosaltres vam fer una breu referència a l’organització inicial de la nostra USEE (curs 2015-16) ,vam comentar la composició de l’equip de mestres que treballem la diversitat i els alumnes que atenem.

Ens havien demanat centrar l’exposició en uns aspectes concrets que volguéssim destacar i vam triar dos :

  • Projectes paral·lels
  • Petits grups ADF ( Aprenentatge DINS /FORA de l’ escola )

Vam acabar la nostra intervenció amb el visionat d’un vídeo que mostra les dinàmiques de treball i els conceptes més destacables pel que fa al funcionament i al treball que fem amb  els alumnes de la USEE.

Va ser una jornada d’ intercanvis profitosa i interessant ja que tothom va aprendre recursos i vam conèixer maneres diferents d’afrontar situacions i reptes amb un objectiu comú: facilitar i fer efectiva la inclusió dels alumnes USEE  a l’escola ordinària. Vam parlar d’experiències positives i esperançadores malgrat les dificultats i la manca de recursos que de vegades ens trobem a la pública. Es va fer evident, també, que a tots els centres és imprescindible la col·laboració i la formació adient de tots els components  la comunitat educativa (mestres, monitors, famílies, companys d’aula, etc.)  per a facilitar que aquests nens i nenes puguin assolir una integració social digna i feliç.

Mestres EE/USEE

Fem videos per mostrar la nostra feina

El dissabte 8 d’octubre vàrem assistir a una trobada de mestres: “Fem videos per mostrar la nostra feina”. L’escola va presentar-ne un sobre les nostres Trobades Pedagògiques, fruit d’una formació prèvia oferida per l’ICE, a càrrec de Pere Arcas.

Les diferents escoles mostraren vídeos que reflectien diferents projectes innovadors. Ens vam trobar en un ambient molt agradable, amb bones reflexions i aprenentatges en xarxa

video

Clica la imatge per veure més fotografies

 

L’anglès per aprendre o aprendre anglès?

 

angles

Sota aquest títol us presentem un article escrit per les especialistes d’anglès de l’escola  a la revista Guix i que ha aparegut  en el nº 424 del mes de maig de 2016. En ell es parla com es treballa l’anglès al centre dintre d’una metodologia de currículum integrat.

8a Jornada Pedagògica

Aquest dimecres dia 18 de maig ha tingut lloc la vuitena Jornada Pedagògica. En aquesta ocasió el tema era la lectura i l’escriptura. La ponent ha estat la Rosa Gil, professora de la UAB, experta en llengües.

 

8a_jornada

 

Aquí us deixem un breu resum:

  • Com es comença la lectura i l’escriptura?
  • Com acompanyar aquest procés?
  • L’enriquiment de l’escola i la família com a context lletrat? Com aconseguir que els nens i nenes tinguin més domini del llenguatge escrit.

 

Antigament, tant pels familiars dels alumnes com la societat actual, s’aprenien primer lletres, sons, vocals, consonants, escriptura de paraules, frases, textos… Les tipologies d’exercicis eren la còpia, dictats, redaccions, quaderns d’ortografia…

Aquesta és la lògica de la progressió, però no sempre el més petit és el més fàcil… Cal trencar aquesta lògica.

Aquesta metodologia és mecànica, poc motivadora, avorrida, gradual, monòtona… Aquestes pràctiques les recordem i les suposem bones, però són avorrides…

Les pràctiques de lectura s’associen més a la família i records més bons (em llegia l’àvia, el germà gran, la mare…).

Un cop ens fem grans, llegir i parlar es van desenvolupant, però l’escriptura es torna més bàsica, la practiquem menys.

Lectura

Els nens i nenes, malgrat no tinguin hàbits a casa, saben col·locar-se al davant dels llibres per mirar il·lustracions. No necessiten les lletres. També imiten el procés d’escriptura (sense sentit abans de conèixer les paraules). Saben com funciona i imiten el traç: fer una llista de la compra, apuntar els noms, …

Fa que els nens més endavant es vegin recompensats en l’aprenentatge veient que el llenguatge escrit resol situacions.

Els resultats de l’aprenentatge dels infants ve relacionat amb el treball des de casa, relativitzant el treball realitzat a l’escola. Les experiències emocionants relacionades amb la lectura, acompanyats dels adults del nostre entorn, afavoreixen l’èxit lector.

Per exemple:

Si un any té 365 dies, quantes històries han escoltat uns nens que provenen d’una família alfabetitzada.? Mínim entre 500 i 600 experiències. Pot haver preguntat moltes vegades PERQUÈ i ha rebut explicacions,… S’ha anat familiaritzant amb les formes de llenguatge escrit.

L’escola ha d’entomar els alumnes amb diferents entorns familiars, i hi cal que les actuacions amb alguns grups siguin diferents respecte d’altres.

Els nens intenten comprendre el text a partir de la imatge (logogràfica). La lectura es va construint sobre el coneixement de les imatges i les lletres. Més endavant s’anirà fent relacions amb les paraules conegudes (Toni . Tigre – Animal): conflicte cognitiu. Saber entendre les lletres, no és saber llegir: els nens busquen significat. El llegir és el final del procés.

Amb el temps i amb la capacitat de llegir, no es llegeix, es reconeix (és lectura fluïda i no cansa tant llegir). La lectura comprensiva en casos de descodificació és més complicada i cansada. Els qui han tingut experiències anteriors, mantenen el seu esforç; els que no ho han tingut, desisteixen, és massa desgast. Mentre els nens estan aprenent a llegir, caldria llegir el dia a dia i, sobretot, el sentir històries que et llegeixen els altres (que t’imagines, què representen per a tu, la voluntat de voler fer-ho sol algun dia,…).

La part més important d’una lectura i del text són les inferències que s’entenen. Cal saber QUÈ llegim i QUI t’ho està dient per ser un ciutadà de ple dret.

El més important no són les lletres, sinó el contingut, el significat. Primer el què vull dir i després les formes, depenent dels coneixements que tinc. Molts nens creuen que escriure és posar lletres (les que coneixen) i les combinen.

El camí fins l’escriptura convencional és un camí molt llarg, i per aquesta raó, als nens els ha de costar també. No podem aspirar que els nens en 5 o 6 anys en tinguin tot el procés i l’assimilin.

Hem de confiar que les ganes d’escriure apareixen quan hi ha necessitat però també que moltes primeres escriptures o ganes d’escriure es produeixen després d’escoltar lectures. Després de que la mestra hagi explicat una història maca, hi ha nens que volen escriure. La lectura pot constituir-se com un suport familiar.

jornada

QUÈ VOL DIR ESCRIURE BÉ? Escriure és resoldre situacions comunicatives que només es puguin solventar amb l’escriptura, poder escriure un text per les necessitats que tingui en aquell moment.

Només si li trobem sentit a fer-ho per escrit, s’utilitza: activitats comunicatives, activitats relacionades amb l’aprenentatge o relaciones amb el gaudi (literatura).

La tipologia de lletra no és important,  l’important és la capacitat de fer entendre el què estem escrivint, és important el contingut del missatge. La insistència en la cal·ligrafia i l’ortografia provoca dissidències… Cal saber què ens hi juguem.

A vegades, és millor que un nen se n’adoni de la seva mala lletra per si mateix o pels companys, no avançant-se els mestres o els pares.

La lletra lligada no és necessària i és un invent dels adults. La progressió lògica dels nens no sempre és la mateixa, i l’anticipació no té garanties de ser ben interpretades.

Jornada Família i Escola

Treballem junts per l’educació dels nostres infants

El dilluns 22 de febrer, la cap d’estudis  i una representació de pares de l’escola han participat  en una Jornada d’intercanvi, dins del programa Família i Escola. 

Es va parlar de com l’escola i les famílies treballen junts per un objectiu comú, el projecte educatiu. L’acompanyament dels infants  en el seu procés d’aprenentatge. La coherència entre el projecte del  centre i el de les famílies.

familiaescola

Mobilitats Erasmus+

Des del diumenge 7 de febrer de 2016 i fins el proper dia 21, el Denis, la Glòria i la Isabel estan realitzant tres mobilitats a Broadstairs (Anglaterra) enmarcades dins del Projecte Eramus+ que se’ns ha concedit per dur a terme entre aquest curs escolar i el proper.erasmus

Això afavorirà l’assoliment d’un dels objectius estratègics del centre, la millora de la competència comunicativa dels nostres alumnes. Es promou l’ús de l’anglès de forma contextualitzada i formant part del dia a dia del centre, integrant o promovent projectes, incorporant el plurilingüisme a la realitat d’escola.

Aquí podeu fer un seguiment d’aquestes mobilitats.

Participació en la XIII ESCOLA D’ HIVERN

Dissabte dia 6 de febrer tres mestres de la nostra escola  (la Montse Largués, la Mercè Laguna i la Dolors Marín ) acompanyades pel David Vilalta (mestre i coordinador de diferents grups de treball de l’ICE de la UAB) vam fer unes ponències en el marc de les XIII Jornades de l’Escola d’Hivern, activitats de formació adreçades a mestres i organitzades pel Moviment de Renovació Pecartelldagògica de Castelló.

L’acte va tenir lloc a la Facultat d’ Humanitats del campus de la Universitat Jaume I. Hi van assistir prop de 60 mestres (tot i ser una data complicada ja que era dissabte de carnaval)

El tema de les ponències estava centrat en les activitats que fem per afavorir la formació dels mestres i la nostra experiència com a participants en la “Xarxa d’ escoles de aprenen” (Grup de treball que aglutina mestres d’escoles diferents i que té com a objectiu principal qüestionar-se com millorar les activitats d’aprenentatge, reflexionar sobre la metodologia, debatre inquietuds i aprendre del fet de compartir experiències )

Les mestres del Sol i la Lluna vam explicar com ens organitzem a nivell d’escola per vetllar pel manteniment de la nostra metodologia basada en el treball per projectes amb currículum integrat. Vam parlar sobre com ho fem per tal de garantir el manteniment d’aquesta pedagogia i es van destacar elements tan significatius com l’organització interna, el compromís del claustre amb la formació en centre, i la implicació de cadascun dels professionals que treballem amb els nens/es. També es va subratllar com a imprescindible el recolzament i el treball en col·laboració amb les famílies.

Va ser una experiència molt positiva i enriquidora per a tothom. Els mestres de Castelló van acollir amb interès l’aportació de la nostra experiència i ens van tractar amb una gran hospitalitat. Vam tornar molt contents. Els amics/gues valencians  ens van comentar que es plantejarien la possibilitat de venir a visitar la nostra escola. Els rebrem encantats.