Sistema respiratori

I… parlant, parlant hem comprovat que el què ens preocupa més del cos humà és com respirem i com mengem! Evidentment que vosaltres, famílies, ja sabeu que es tracta dels dos sistemes: respiratori i el digestiu; però els núvols anem al nostre ritme perquè volem descobrir-ho nosaltres, tenim temps!

Els núvols tenen molt clar que respirem gràcies als pulmons. El passat divendres, però, la Marta va preguntar com podríem fer els pulmons a la silueta de la Martina. La majoria dels núvols van optar per escriure-ho. Però el Bruno va dir que els pulmons eren com dos globus que s’inflen i es desinflen!! Així que, a tots ens va semblar fantàstic representar els pulmons amb globus!!

Llavors va sorgir el segon dubte… com arriba l’aire als pulmons? La resposta va ser ràpida: “per dos tubos que van a la boca”!!! D’acord… així que vam buscar dos tubs de plàstic i vam enganxar un globus a cadascun. Al acabar vam posar-ho a la silueta de la Martina i ens vam dirigir a l’ordinador on vam veure el següent vídeo sobre els pulmons:

I aquí va ser quan els núvols es van adonar que “Marta! No són els dos tubos que van a la boca, sinó que és un que es converteix en dos!!“. Així que vam arreglar el nostre petit error i vam tornar a muntar la maqueta dels pulmons. Mireu com van quedar:


Esquelet

Famílies, com ja sabeu, portem uns dies descobrint el cos humà. Aquesta vegada ens ha agafat fort i cada dia sorgeix alguna conversa sobre el tema. Per aquest motiu, hi ha núvols que han començat a portar material sobre el cos humà.

Aquests dies hem rebut diverses radiografies (fotografies del cos per dins) del Bruno, el Daniel, la Clàudia i el Gamid! Els núvols tenen clar que estan fetes amb una càmera especial, que no és com la de la Marta.

Vem estar mirant les radiografies i hem comprovat que podem arribar a fer un esquelet sencer! Així que necessitem la vostra ajuda!!! Ens falten radiografies de les cames i dels braços! Si en trobeu per casa, si us plau feu-nos-les arribar!

Els núvols han descobert varis aspectes sobre l’esquelet, per exemple: tenen clar que l’esquelet sol no s’aguanta dret, necessitem els músculs i la pell perquè s’aguanti; que quan neixem els ossos són mes delicats i hi ha cartílags que amb el temps i a mesura que creixem es converteixen en ossos més forts i durs. L’esquelet d’un adult està format per 206 ossos.

El què encara no tenim clar és de quin material estan fets els ossos… hi ha núvols que creuen que són fusta blanca, altres porexpan i fins i tot, de plàstic! Ho seguirem investigant, no patiu!

Per cert!!! Avui també hem rebut una sorpresa que ens ha agradat molt! La Marta, la mare del Victor de la classe dels pintors, ens ha portat una maqueta d’esquelet de la nostra mida!! Tots els núvols hem al·lucinat!! Ens agrada molt i ens anirà molt bé pel proper dilluns quan muntarem, a partir de pals d’aquells que els metges fan servir per mirar-nos la boca, l’esquelet damunt la silueta del Josua!! A l’esquelet li hem posat nom: Felip!!! Moltes gràcies Marta per la teva gran aportació!! Ens encanta el Felip!

Cercle cromàtic

Aquesta tarda hem rebut una visita molt especial i de molts colors!! Ha vingut a la classe l’abu o avi del Bruno, en Joan, que és pintor (i que bé que pinta!!) i ja fa uns anys va pintar un quadre de la mola que està a la secretaria de l’escola.

En Joan ens ha vingut a explicar el cercle cromàtic i amb ell, hem conegut que hi ha colors primàris (blau, groc i vermell) amb els quals barrejant-los entre ells pots aconseguir la resta de colors!!! Així que, hem pintat el cercle cromàtic dels colors primàris i els secundàris (lila, verd i taronja) conjuntament amb en Joan! Al acabar, l’Abu del Bruno ens ha comentat que ens pintaria un quadre per la classe!! Aquesta idea ens ha encantat i mentre el començava, els núvols hem pintat el nostre quadre partint dels colors primàris!

Ens ho hem passat molt bé i ens ha encantat la visita de l’abu del Bruno!!! Des d’aquí li volem agraïr molt la paciència i les seves explicacions!! Hem al·lucinat descobrint quins colors sortien barrejant els primàris i també veient com de bé dibuixa i pinta en Joan! És un artista!!!! Així que ens acabi el quadre us l’ensenyarem en aquest espai!! MOLTES GRÀCIES JOAN!!!

Més fotografies fent un clic a l’enllaç: https://picasaweb.google.com/100908750144630889372/CercleCromatic?authkey=Gv1sRgCPjc-Pat34OpSw&feat=directlink

Bagul de disfresses

Aquest matí ens ha arribat a les nostres mans el bagul de les disfresses!!! I esclar… com que som uns “pallassets” ens hem dedicat a disfressar-nos i a provar tots els vestits, pantalons, barrets, bolsos, accessoris, etc. Hem estat per una estona un dimoni, un soldat, una princesa, un pallasso, una bruixa, un vaquer, un/a indi/a, etc. De seguida hem demanat els posca’s per maquillar-nos! I és que els núvols som tots uns artistes!

Hem gaudit moltíssim i ens ha encantat jugar una estona a ser diversos personatges!! Hem creat històries, hem jugat, hem actuat… ens ho hem passat pipa!

Pum, pum, pum, pum… el cor!

Aquest matí la Marta ens ha ensenyat un estri molt estrany… però que de seguida hem reconegut perquè els metges ho fan servir molt. N’hem estat parlant… llegiu, llegiu!

MARTA (M): Per què serveix aquest objecte, que es diu Fonendo?

IRENE: Per mirar!

BRUNO: Per escoltar el cor.

M: On està el cor?

JÚLIA F.: A dins del cos.

MAR: A dins la panxa.

CLÀUDIA: Al pit!

ELOI: Entre els pits, una mica a prop d’aquí (senyala el pit esquerre).

IRENE: Un dia fui al metge i me dió unos palillos per la boca.

DANIEL: Sí, són per mirar-te la boca.

MARTÍ: I la llengua.

BRUNO: Marta! El cor fa pum pum, perquè la sang va corrent.

M: Quina sang?

JÚLIA F.: La que tenim al cor!

NEKANE: A tot el cos tenim sangre!

MAR: Sí, al cor també.

IRENE: Però Marta si tenim l’esquelet no sabem on està la sang!

MARTINA: Però Irene, hi ha més coses perquè tenim el cor i l’esquelet i més coses.

JÚLIA F.: Sí i la sang és una cosa més que tenim!

M: Però què és la sang?

ELOI: Aigua però vermella.

IRENE: Agua no!

BRUNO: Va corrents.

JÚLIA F.: Va corrent pel tubo.

ELOI: No, perquè Júlia sinó tocaria amb el menjar!

BRUNO: Doncs va per fora del tubo.

ELOI: Sí, pel costat dels ossos.

DALMAU: Corre per un tubo de color vermell.

JÚLIA F.: El mateix tubo que el menjar no, un altre!

MARTINA: Hi ha tres tubos: un per menjar i un per la sang.

MARIO: I el tercer?

MARTINA: El tercer no me’n recordo.

M: Però Martina, d’on ho has tret això?

MARTINA: Perquè un llibre amb la mama ho vaig descobrir.

M: I per què ens escolten amb aquest objecte els metges?

ELOI: Per si estem malalts.

IRENE: Perquè escolten el corazón.

ELOI: Ells ho senten si estan malalta la panxa i els pulmons per això (senyala el fonendo).

M: I què senten per saber que estem malalts o no?

MAR: Diferents sorolls i si correm també.

M: Anem a preguntar els nostres dubtes als Arqueòlegs i als Taurons?

TOTS: Sí!!

Així ho hem fet i hem anat a visitar les dues classes per preguntar-los-hi què escoltaven amb el Fonendo, on estava el cor i com es deia el “pum, pum” que fa. Els taurons ens han donat un pòster fet per ells on hi ha els aparells digestiu i circulatori dibuixat per ells i així hem descobert que el cor està entremig dels pits, però cap a l’esquerra. I ens han comentat que el “pum, pum” es diu batec i que el cor batega fins que es para i ens morim. A la classe dels Arqueòlegs, ens han comentat que la sang córrer per uns tubs que es diuen venes i que les podem veure si ens mirem el canell. Que de sang n’hi ha per tot el cos i que el cor batega i els pulmons respiren.

Així que després de resoldre gairebé tots els dubtes, penseu que ens estem plantejant moltes preguntes sobre el cos humà, hem anat a l’aula a situar el cor sobre les siluetes penjades al passadís i a escoltar-nos amb el fonendo els nostres cors!! Hem al·lucinat al sentir-nos-els!!!

Una visita musical: el trombó!

Aquesta tarda hem gaudit moltíssim amb una visita molt especial, de fet… seria millor si diguéssim molt musical! Ens ha vingut a veure la Gemma, la germana de l’Abigaïl, acompanyada d’un instrument de vent molt gros: el Trombó! Hem quedat al·lucinats al veure el seu tamany i ens ha agradat molt escoltar com sonava.

Tan els núvols com els pintors hem escoltat atentament com la Gemma ens explicava que és un instrument que es toca “tirant-nos pets amb la boca”, ja que només bufant no sona; com ens comentava les seves parts: la campana, el cos on hi ha les vares i l’embocadura o broquet; com feia sonar els greus i els aguts, hem investigat com es feien les diferents notes i hem gaudit escoltant les dues peces musicals que ens ha tocat. Des d’aquí li volem agraïr la seva visita, ja que ens ha agradat molt aquest instrument!! Moltes gràcies Gemma!! I als pintors per compartir amb nosaltres aquesta visita tan musical i especial!

Our toys

Clouds and Painters they did a mural about Toys as a final activity from the Didactic Unit called “Let’s play”. They drew their favourite toys and at the end they wrote their name as: ball, car, train, doll, bicycle, robot…

As you can see the final result is excellent! Congratulations for your brilliant work!!!

Eli.

Photos: https://picasaweb.google.com/100908750144630889372/ENGLISH?authkey=Gv1sRgCK-mvp-Tp8W7xgE&feat=directlink

Diferències femenines i masculines

Avui l’Òscar, quan ja estàvem rentant-nos les mans i a punt per anar a esmorzar… ha dit: “Marta, les nenes i els nens no som iguals i el cos tampoc”. Això ha donat peu a parlar-ne amb els Núvols:

MARTA (M): Núvols, els homes i les dones som iguals?

TOTS: No!

DALMAU: Les nenes tenen vulva i els nens tenen tita.

ÀLEX: Els papes no porten cueta i les mames sí.

ELOI: Les nenes tenen el cabell llarg i alguns nens també però més curt.

JÚLIA F.: Les nenes porten faldilles i els nens no.

ÒSCAR: Els nens els hi agrada les pelis de por i la màgia i les nenes només els pelutxes, les nines…

ELOI: Sí, i la Kitty i la Dora.

M: Ah sí? Les nenes d’aquesta classe només juguen amb les nines? I no hi ha nens que juguin a la cuineta per exemple?

TOTS: No!!

JÚLIA F.: Tots juguem amb tot.

ELOI: Sí, perquè l’Ona juga també a  jocs esverats.

ONA: Perquè també m’agraden.

MARIO: Marta, les nenes porten calces i els nens porten calçotets!

MARTÍ: Les mames porten sustens.

ELOI: Sí, perquè els papes tenen els pits baixets i les mames grans perquè els hi han de donar als bebés la llet.

MARIO: Sí, i les mames són les que es queden embarassades i els papes no.

M: D’acord. Apuntem les diferències que heu observat sobre les siluetes? Què posem?

NEKANE: Que les nenes tenim vulva i els nens penis.

M: I com ho fem?

JÚLIA F.: Escrivint-t’ho!

I així ho hem fet. Hem anat al passadís on tenim les siluetes de la Martina i del Josua (on intentarem reproduïr l’esquelet i algun sistema del cos) i hem apuntat els òrgans sexuals que ens diferencien.

Per veure més fotografies: https://picasaweb.google.com/100908750144630889372/CosHuma?authkey=Gv1sRgCIaGxfSjm4COoAE&feat=directlink

Cos humà (II)

El passat dijous a la tarda la Mar va aparèixer a la classe amb una reproducció d’un cos humà per dins!! Els núvols van quedar al·lucinats!! Vem intentar descobrir què hi veiem i només vem reconèixer els tubos per on baixa el menjar i una part de l’estómac (els intestins) que no vem saber trobar el seu nom. També vem comprovar la forma que té l’esquelet i que hi ha parts del cos que no formen part de l’esquelet com els ulls, les orelles, etc. Vem concloure que de moment, el deixarem a l’aula per anar-nos-el mirant i intentarem esbrinar més sobre el cos!! I… aquest matí ha sorgit aquesta conversa:

ELOI: La llengua és de sang a dintre.

MARTINA: Perquè el cos té sang.

ELOI: Perquè quan ens fem mal surt sang, però no sabem perquè tenim la sang!

MARTINA: Si li preguntem a les senyoretes del pis de baix?

JÚLIA F.: No! Als nens de baix!

DALMAU: Marta, jo vull dir que allò que es cargola (es refereix als intestins) és per on passa el menjar.

ELOI: Sí i jo he descobrit que això són els pulmons, allò que sembla com mongetes (ho assenyala).

JUDIT V.: Sí passa pels tubs i es queden a la panxa, oi que sí Dalmau?

MARTINA: Primer va pel coll i després a l’estómac.

ELOI: Primer va per la boca i l’aixafem i ens l’empassem pel coll i passa pels tubos i va a l’estómac.

MARTA (M): I un cop el menjar està a l’estómac?

ÀLEX: Es guarda el peix i prou.

ELOI: L’estómac l’aixafa i fa la caca que va a  la depuradora.

ÒSCAR: Quan mengem i fem caca i quan dormim ens fem grans perquè sinó dorms bé no podrem fer res.

ÀLEX: Que jo una vegada vaig menjar una oliva Marta i em vaig menjar el pinyol sense voler eh! I el vaig cagar.

ELOI: Perquè el pinyol no pot aixafar-lo l’estómac, és massa dur i les coses dures són lo que no pot aixafar l’estómac per fer-lo amb caca.

JÚLIA F.: Marta, podriem portar un esquelet aquí per saber com es fan totes aquestes coses?

JUDIT V.: L’altre dia vaig veure uns dibuixos on sortia un esquelet.

ÒSCAR: A uns dibuixos que vaig veure un esquelet i es va trencar i morir; perquè l’esquelet sense la pell no aguanten.

M: Tots creieu que l’esquelet sol, sense pell, cauria?

TOTS: Sí.

JÚLIA F.: Els ossos es trenquen si cauen al terra.

BRUNO: Clar, com els dinosaures que els van trobar al terra.

ELOI: Marta, podríem fer un esquelet en el Josua i amb aquell plàstic sense color lo de dins del cos i així quan ho posem junt tenim el cos per dins!!

M: Em sembla molt bona idea Eloi! Voleu que ho provem núvols?

TOTS: Sí.

JÚLIA F.: Però haurem de preguntar als grans coses que no sabem.

M: D’acord, la setmana vinent hi anem.


El cos humà

Fa dies el Bruno ens va ensenyar un esquelet d’un dinosaure, bé… d’un rèptil volador, i ens va explicar la seva visita al Museu Paleontològic de Sabadell. Des d’aquell matí, els núvols estan intrigats per saber de què està format el cos humà…i avui ha sorgit aquesta conversa:

MARTA (M): De què està format el cos humà?

ELOI: De carn i ossos.

MARTÍ: I un esquelet.

ELOI: Sí, l’esquelet són els ossos.

MARTINA: És un os l’esquelet!

ELOI: L’esquelet són ossos ajuntats Martina. Si ens treuen els ossos serem nosaltres però quiets i com els ossos no s’aguanten es caurà.

ÒSCAR: Els ossos caurien perquè no tenen la pell per aguantar.

ELOI: I llavors tampoc estaríem vius.

M: Però… què aguanta els ossos?

NEKANE: Els peus fan que l’esquelet aguanti.

ELOI: Jo crec que s’aguanten pels peus i les sabates.

M: I els ossos del braç o de la mà també els aguanten els peus?

JÚLIA F.: No, els aguanta la mà.

ELOI: I el braç! Perquè la pell els protegeix perquè s’aguantin.

M: Però aviam.. què hi ha sota la pell?

ÒSCAR: Hi ha ossos, Marta!

MARTÍ: Hi ha l’esquelet i menjar.

ELOI: Jo ja ho he descobrit el què hi ha a la panxa, un estómac!

JÚLIA F.: La pell fa que mengem perquè creixem.

ELOI: I la llengua fa que parlem.

JÚLIA F.: No, la boca ho fa!

ÒSCAR: Júlia, ens posem el menjar a la boca i quan passa el menjar pels forats llavors va a l’estómac.

M: Òscar, quins forats?

ÒSCAR: Els que porten a una mena d’estómac.

M: Però què fem amb el menjar?

MAR: El masteguem.

MARTINA: Es desfà i se’n va cap a baix perquè masteguem.

ELOI: No, l’aixafem!

MARTINA: I pel coll baixa.

MARIO: Perquè ens fem grans pel menjar.

M: Per què creieu que el masteguem el menjar?

MARTÍ: Perquè sinó ens escanyem.

ELOI: No, jo crec que és perquè no es faci una bola.

MARTÍ: I també si no masteguem ens escanyem perquè sinó no ens fem grans i no respiraríem.

DALMAU: I Marta… l’os del cap com deu ser?

ÀLEX: Rodó, perquè el cap és rodó.

MARTINA: Els caps són de diferents formes.

MARIO: Alguns tenen una altra forma.

M: I els ulls són ossos també?

TOTS: NO!!!

MARTÍ: Els ulls tenen una cosa que a la meva amiga Estel li va trencar a un peix i li va sortir una cosa.

ÒSCAR: Els ulls a dintre no poden girar, podem veure els costats i el mig, però els ulls no poden veure el cor.

JÚLIA F.: (mirant cap al pit) Jo me’l veig!

MARTINA: Els ossos estan a dins la pell i el cor també.

GAMID: Marta, el menjar va de la boca a la panxa.

ELOI: Per uns tubs.

MARTINA: Sí, passa el menjar.

MARIO: Però hi ha molts tubs o un?

ELOI: Jo crec que hi ha dos tubos, un per on passa el menjar i si passa per l’altre forat tenim tos.

JÚLIA F.: N’hi ha molts.

ÀLEX: Jo també crec que n’hi ha dos, perquè hi ha dos forats.

ÒSCAR: A dins de l’estómac i després surt de l’estómac a on cau el menjar i després es desfà.

ELOI: A la boca es tritura el menjar a l’estómac es desfà i després es fa caca i va a parar a la depuradora. La fem al vàter, però quan tirem la cadena va a la depuradora.

MARTINA: Va a parar al mar!

ELOI: No!!! Perquè sinó no podríem banyar-nos si hi hagués caca al mar!!

DALMAU: El menjar pel tubo passen una mica a poc a poc, perquè m’ho va dir la mama.

ELOI: Jo crec que passa ràpid perquè el coll és cap avall i baixa i ha d’anar ràpid.

MARTINA: Sí, perquè rellisca!

ELOI: Com els cotxes de joguines! Perquè baixen i és baixada.

ÒSCAR: Quan el cos es para el menjar també es para.

JUDIT V.: Que sí parem el cos no podrem menjar ni mastegar i no podrem caminar.

ELOI: Ens moriríem.

M: S’està fent tard… com podem investigar tot això que hem parlat del cos humà?

MARTINA: Amb el Paco (es refereix a l’ordinador de l’aula) busquem informació del cos.

M: I si no funcionés?

ÒSCAR: Doncs ho dibuixem i ho investiguem nosaltres preguntant.

M: I què dibuixem?

ELOI: El cos d’un nen i una nena.

Així ho hem fet!! Hem triat el nen i la nena més baixets de la classe, perquè ens hi capigués el seu cos en el paper d’embalar i hem decidit que anirem formant el cos de cadascú, perquè els núvols tenen molt clar que el cos femení i el masculí són diferents… ja investigarem si tenen raó o no…

Seguirem parlant del tema… mentrestant, hem aprofitat la curiositat per presentar el fang i treballar una mica el volum, així que hem fet el cos humà amb fang!! Mireu quines figures més maques han sortit: