Nell i la socialització

Després de veure la pel·lícula Nell i de llegir el text de Marina Subirats que tenim penjat al Sites de la matèria, dins del tema 4, respon a les quatre següents qüestions aquí al Bloc:

a. Quins aspectes del desenvolupamnet de Nell creus que es van alterar a partir del contacte amb Lovell i Olsen?

  • manera de caminar estranya
  • comportament semlbant al dels animals
  • retard mental
  • manca d’habilitats cognitives
  • desenvolupament social inadequat
  • deficiència pel que fa a les emocions
  • absència d’habilitats i destreses
  • mancances pel que fal al pensament i el llenguatge
  • manca d’intel·ligència
  • desenvolupament correcte en el seu hàbitat
  • manca de pudor
  • por de les relacions amb els altres

b. què diu la pel·lícula sobre els personatges i les seves relacions amb les creences, la ideologia o les normes?

c. què és el que t’ha cridat més l’atenció de la pel·lícula?

d. Valora la importància dels diferents agents de socialització, especialment en els primers anys de formació.

Racismes invisibilitzats a casa nostra.

Llegeix l’article de Susan Kalunge que trobaràs al Sites de la matèria.  Reflexiona sobre les següents qüestions:

  1. La Susan exposa un problema que la societat catalana amaga, quin és?,  quins exemples posa?
  2. Què significa l’expressió “la naturalització del racisme”? A què es refereix  quan diu que ella és una “dona racialitzada” a Catalunya? (busca el  significat d’aquest terme) 
  3. Quins passos cal fer, segons la Susan, per acabar amb el racisme? 
  4. T’has identificat amb algunes de les situacions descrites a l’article (ja sigui  de forma activa o passiva)? Quins pensaments t’ha suggerit la lectura?

Reflexió sobre el racisme.

  1. Quin és el propòsit de l’experiment mostrat al vídeo? 
  2. Un cop exposats els resultats de l’anàlisi de l’ADN una de les participants  diu: “Això hauria de ser obligatori”, hi estàs d’acord? Quins beneficis creus  que aportaria? 
  3. T’atreviries a fer-te aquest test? Com creus que reaccionaries quan  sabessis que els teus orígens no són tan purs com pensaves? 
  4. Els teus amics, familiars, companys de classe,… creus que canviarien els  seus pensaments si es fessin aquest test? Penses en algú en concret que  li recomanaries que se’l fes? Per què?

L’ésser humà és un ésser social

Sempre t’han dit que vius en societat.  Però, què significa la paraula societat?

Compara la teva resposta amb la següent afirmació: “La societat és la nostra experiència amb la gent que ens envolta.”

Què és primer la societat o l’individu?

Què en penses de l’afirmació: “la societat coacciona l’individu”?

Feu la vostra reflexió en parelles i escriviu-la als comentaris.

 

Encerts i contradiccions de viure al marge del sistema

L’article de eldiario.es que teniu a l’enllaç següent parla dels pros i contres de Captain Fantastic:

https://www.eldiario.es/clm/cinetario/favor-Captain-Fantastic-Matt-Ross_6_814078596.html

Fixeu-vos en aquest fragment extret de l’article:

“Las convicciones son un elemento crucial en la película, que ofrece una crítica a la sociedad estadounidense más allá del tono sarcástico de Mortensen y que se convierte en la base de lo que quiere transmitir ‘Captain Fantastic’: que queremos construir un mundo mejor que aquel en el que vivimos, porque ahí fuera solo vemos personas ignorantes, enganchadas a los videojuegos y que no hacen suficiente deporte y están gordos. Mientras tanto, los seis niños hablan múltiples idiomas, son prácticamente atletas de élite y tienen conocimientos claramente superiores en política, ciencias y artes. Pero, ¿es suficiente? ¿es esto lo que necesita nuestra sociedad?”

A la secció de comentaris, podeu respondre a la pregunta “És això el que necessita la nostra societat?”. Com ho veieu? 

– Creieu que l’educació que reben els nens és millor que la que està estipulada dins del nostre sistema?

– ¿És factible educar els nens de la manera que ho fa en Ben?

– Comenteu algun aspecte de la pel·lícula que no hem tractat i que us ha semblat interessant.

Contesteu almenys a dos dels vostres companys, raonant la vostra resposta, si esteu d’acord o no i per què.

Captain Fantastic

ÉS POSSIBLE VIURE AL MARGE DEL SISTEMA?

El filòsof Hobbes deia “L’home és un llop per l’home”. Creia que la naturalesa humana en estat salvatge és malvada i que només dins de la societat l’home pot aprendre a conviure sense violència.  O més aviat, el que proposava és que el poder, l’estat tingués tot el poder per fer complir la llei als ciutadans.  Aquests, a canvi de poder gaudir de seguretat en societat, cedeixen part dels seus drets i llibertats.
El filòsof Rosseau pensava tot el contrari. Creia que l’estat natural de l’home és la bondat i que la societat i la cultura el corromp i l’encadena.

Si ens fixem en els casos d’en Chris McCandless i Timothy Treadwell veiem que cap dels dos van aconseguir una estabilitat que els permetés viure sense preocupacions, però es pot dir que ambdós creien que havien assolit la plenitud que el sistema no els havia pogut proporcionar. Tanmateix, igual que en Henry David Thoreau. probablement haurien estat d’acord amb la premissa del filòsof Rosseau.

I vosaltres, creieu que l’home en estat salvatge és més bondadós que vivint dins el sistema? Quines són les avantatges i els inconvenients d’allunyar-se de la civilització?

Per què creieu que mentre que en Chris McCandless és vist com un heroi, en Timothy Treadwell és vist com un idiota que no sabia el que feia?

Contesteu aquestes preguntes a la secció de comentaris i responeu almenys a dos dels vostres companys.

Aquí teniu dos articles que us poden ajudar en les vostres reflexions:

https://www.eldiario.es/canariasahora/premium_en_abierto/fenomeno-Chris-McCandless_0_554695107.html

https://sadabombon.com/la-indiferencia-de-la-naturaleza/