Servei Comunitari 19/20

El Servei Comunitari és una acció educativa, en el marc del currículum obligatori, que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

A La Salle Sant Celoni es realitza a 4t d’ESO i l’alumnat és l’encarregat d’analitzar l’entorn proper i buscar accions que ells poden portar a terme.

Enguany els alumnes han presentat les següents propostes

  • – Centre Excursionista: La col·laboració amb aquesta entitat significa ajudar, planificar i marcar un recorregut d’una marxa que realitza l’entitat. Per l’altre banda participaran en pintar trams de GR

Els cinc grans recorreguts que travessen Collserola

  • Centre Neurològic: En aquesta entitat l’alumnat s’implica de la següent manera. Analitza, programa i desenvolupa les activitats en funció de les diferents necessitats dels usuaris d’aquest centre.

L'Associació Neurològica Baix Montseny organitza les primeres ...

  • Nous Avis: Aquest projecte es treballa amb parelles. Aquestes parelles es vincula amb uns avis per tal d’ajudar-los en les tasques del dia a dia, o de jugar amb ells.

Profesores adolescentes que enseñan Whatsapp a alumnos como sus ...

  • Proide: Aquesta és una ONG que realitza diferents projectes per tal de recaudar fons per poder-les enviar als diferents projectes que estan distribuïts per tot el món. Per fer-ho els alumnes realitzaran diferents activitats, venta de material i divulgació d’informació dels projectes que aquesta ONG realitza.

PROIDE: Encesa solidària a Sant Celoni

  • Servei Lúdic: L’alumnat ofereix classes de reforç, activitats de lleure fora de l’horari escolar (migdia de 13 a 15) a tots aquell alumnat que tingui ganes de participar. Per aquest motiu, en funció de les necessitats i inquietuds dels participants es van oferint diverses propostes.

Malauradament, per culpa del confinament no s’han pogut acabar tots els projectes.

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Servei Comunitari Cor de Maria 2019-20

Aquest ha estat el primer curs que s’ha portat a terme el Servei Comunitari a la nostra escola donat que el curs passat es va fer la formació. Prèviament el curs 2018-19 s’havia fet un sondeig entre els alumnes que feien 3r d’ESO on es van presentar diferents entitats i propostes de servei. Un cop recollides i analitzades les dades, es van preparar 4 projectes relacionats amb diferents camps i entitats:

  • “T’acompanyo!”: projecte en conveni amb l’Hospital de Sant Celoni, emmarcat en el camp de la Solidaritat i Cooperació, amb l’objectiu d’entretenir les persones que estan ingressades a la Primera Planta de l’Hospital, a la Residència Verge del Puig o bé que acudeixen al Centre de Dia Indaleci Losilla, fent activitats i tallers que els hi puguin agradar. De fet, el principal objectiu de la iniciativa és ajudar a que la seva estada en aquests centres sigui més amena. Les activitats enguany s’han fet a la Residència Verge del Puig fins el 12 de març. El total d’alumnes que hi ha assistit ha estat de 12 alumnes. Alguns d’ells han hagut d’acabar el servei telemàticament, enviant activitats dirigides als seus cuidadors.

    

  • “Contes i titelles a les Llars d’Infants”: projecte en conveni amb la Llar d’Infants El Blauet, emmarcada en el camp d’Acompanyament i suport a l’escolarització, amb l’objectiu de col·laborar amb les Llars d’Infants del poble tot representant o explicant contes, amb determinats centres d’interès (Nadal, Sant Jordi,…) mitjançant titelles, teatralitzats,… als infants de 0 a 3 anys. Les activitats enguany s’han fet a la Llar d’Infants El Blauet, fins el 12 de març. El total d’alumnes que hi ha assistit ha estat de 8 alumnes. Alguns d’ells han hagut d’acabar el servei acomiadant-se telemàticament dels nens i nenes de cada classe on eren, degut al COVID-19.

  • “M’encanta el bàsquet”: projecte en conveni amb el Club Bàsquet Sant Celoni, emmarcat en el camp del Lleure, amb l’objectiu de col·laborar amb el Club Bàsquet de Sant Celoni en l’organització d’algun torneig (3×3, Festa Major) o festes concretes (Sopar de cassoles, Fi de Curs). Com que aquesta activitat s’ha portat a terme el primer trimestre, tots els alumnes que hi han participat han pogut acabar el servei. En total han estat 8 alumnes els que hi han participat.

  • “I tu com portes les TIC?”, projecte emmarcat en el camp de Participació ciutadana amb l’objectiu de col·laborar amb l’escola en la promoció, difusió i organització de l’espai per a les proves d’obtenció de l’Acreditació de Competències en Tecnologies de la Informació i la Comunicació (ACTIC). En aquest projecte hi ha participat 3 alumnes que han acabat el servei però no s’ha pogut portar a terme les proves a l’escola pel COVID-19 i s’han ajornat fins a nova data.

La valoració que en fem des del centre, tot i la pandèmia que no ens ha deixat acabar-ne algun com calia ni fer la festa final, ha estat molt positiva. Pensem que va molt bé que l’alumnat pugui escollir entre diferents projectes i de diferents camps. Ens ha quedat pendent la posada en comú dels diferents projectes i el traspàs de la informació als alumnes de 3r d’ESO.

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

PROJECTE INSTITUT GIOLA: X TU/ X MI

La comunitat educativa local sempre ha estat molt viva i dinàmica creant i desenvolupant projectes educatius a través d’una metodologia de treball en equip molt valorada per tot els agents implicats. L’Ajuntament de Llinars, aquests darrers anys, ha realitzat una aposta molt remarcable per la política educativa. Una des les necessitats sorgeix en les escoles d’educació infantil i primària en l’aprenentatge de la lectro-escriptura, ja que és on el centres detecten majors dificultats d’aprenentatge que repercuteixen en el conjunt de l’evolució educativa de l’infant.

Des de l’inici del curs 2014-15 l’Institut Giola ha impulsat el projecte ILEC en el qual ofereix un projecte de servei comunitari per part dels alumnes de tercer d’ESO als centres educatius d’infantil i primària del municipi  concretament l’Escola Salvador Sanromà i l’ Escola Damià Mateu.  Aquest projecte pretén reforçar l’esperit de voluntariat i el gust per la lectura del nostre alumnat al mateix temps que ofereix un servei a les escoles dins de l’aprenentatge de la lecto-escriptura, tot satisfent una necessitat específica expressada des de les escoles.

El nostre alumnat dona suport a la implantació d’un mètode anomenat mètode “Glifing”, es basa en la utilització de les TIC que implementa un programa d’entrenament de la lectura. La finalitat és millorar l’habilitat lectora dels nens i nenes amb dificultats per llegir de forma correcta i fluïda, per tal d’augmentar el seu rendiment i permetre que puguin aprofitar tota la seva capacitat intel·lectual. Actualment, l’Ajuntament financia aquest programa lector per a aquests centres, fent un seguiment i un treball molt acurat del projecte.

Les escoles a dia d’avui, el valoren molt positivament, tot i que el suport individualitzat a l’alumne requereix temps i dedicació afegida. Els alumnes que per diverses raons no poden fer aquest entrenament de forma individualitzada fora del centre per manca de recursos, són els més perjudicats per poder millorar i aprendre a un bon ritme, atès que això els endarrereix o pot reduir les oportunitats per poder avançar en el seu aprenentatge. Aquesta necessitat constitueix un “valor afegit” per cobrir dins del projecte de servei, a càrrec de l’alumnat de l’institut.

Algunes de les finalitats del projecte són el desenvolupament del gust per la lectura de l’alumnat com també l’esperit de suport al voluntariat, on demostren valors tant important com una participació activa on la implicació i dedicació ha estat un valor afegit com també la interacció del nostre alumnat amb l’equip de mestres i la dinàmica del centre.

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

AVET ROIG: Tastets de projectes

Els projectes de Servei Comunitari de la nostra escola L’Avet Roig enguany s’han vist interromputs per la situació de confinament que hem viscut arran del COVID.

Tot just el primer grup havia iniciat el servei a l’Associació Neurològica del Baix Montseny que va encaminat a donar suport a una part de la població que, és més vulnerable, la gent gran amb problemes neurològics. La finalitat és portar a terme activitats que el Centre proposa. Els/les alumnes de 4t d’ESO participem en les tasques que s’ofereixen diàriament en aquest espai com poden ser: donar de berenar als assistents, relacionar-nos amb ells a través de la conversa i intercanvi d’experiències, participar de diferents activitats que permetin l’estimulació motriu com pot ser la música, el ball, manualitats…

Aquest curs hem iniciat un nou projecte anomenat: Cooperació amb TUBAB. El nostre projecte va encaminat a portar a terme un projecte de solidaritat, a partir de la col.laboració amb TUBAB, ONG creada al 2010 per un grup de mestres del Centre. El grup d’alumnes encarregats han dissenyat un pla estratègic a partir de la detecció de les necessitats. Durant les dues setmanes en què s’han reunit han fet les propostes següents:

  • Mantenir actiu i actualitzat el blog de TUBAB.

  • Fer divulgació i difusió de la ONG de l’Escola entre les famílies i també a nivell de poble.
  • Dissenyar samarretes amb el logotip de TUBAB per a la seva posterior venda.
  • Preparar de la festa de la solidaritat

Els/les nostres alumnes han treballat amb il.lusió i, tot i que no han pogut portar a terme el Servei, de ben segur les propostes quedaran per al curs següent.

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

PROJECTES DE SERVEI COMUNITARI A L’INSTITUT BAIX MONTSENY 19-20

Enguany ha estat el primer curs del Baix Montseny en fer Servei Comunitari. Fins ara, al centre es feia voluntariat a 3r d’ESO en diferents entitats i escoles de la zona i vam transformar-lo i adaptar-lo a la realització del SC. Tot i així, donat el gran volum d’alumnes (més de 120) s’han hagut de preparar altres nous projectes per tal d’ampliar l’oferta i la varietat dels serveis a realitzar.

L’Institut Baix Montseny acull alumnat d’altres poblacions veïnes i hem col·laborat amb les escoles de primària d’aquests municipis per tal de poder oferir un servei proper a l’entorn dels alumnes que vénen de fora de Sant Celoni.

Abans de fer el servei i després de fer la tria, vam organitzar els alumnes per projectes i es van realitzar 12h de sessions prèvies i de preparació de material i continguts necessaris abans de fer els serveis a les entitats, específics segons el projecte a portar a terme. La primera sessió en tots els projectes que es va poder fer, van venir professionals  de les entitats a explicar el funcionament i característiques de la feina a fer. Les altres sessions, proposades i planificades dins d’un Classroom per a cada projecte estaven destinades a treballar continguts específics i necessaris per al treball concret de cada servei.

A causa del confinament per la pandèmia, part de l’alumnat no ha pogut realitzar el servei in situ tot i que han explicat en vídeos el recull de la seva experiència per tal de fer-ne difusió i explicar-ho als companys i companyes que el proper curs hauran de fer el Servei Comunitari. Us en deixarem alguns enllaçats per a que pugueu fer-ne una ullada.

Els projectes que hem tingut aquest curs són:

  • Espai Natural de les Llobateres: Conveni amb l’ONG SEO Bird Life i l’Ajuntament de Sant Celoni en un projecte de cura i manteniment de l’espai natural de les Llobateres. Muntatge de Caixes-niu. Vam presentar al setembre el projecte a l’espai Àgora del Simposi APS i Servei Comunitari Ambiental al CosmoCaixa i se n’ha fet difusió també a la ràdio local de Sant Celoni.
  • Apropem el Lecxit a les escoles:  Aqua Alba de Gualba, Soler de Vilardell, Escola Montnegre de la Batllòria, Alzinar de Campins. Amb la formació Lecxit de la Fundació Jaume Bofill.
  • Escola Adults Sant Celoni: Amb els grups d’alfabetització digital (ADI) i Acompanyament en lectoescriptura (ALE).
  • Curses de muntanya (Trail Montseny): Conveni amb l’Associació Esportiva Montseny per tal de participar en la preparació i desenvolupament de diferents carreres dins el Parc Natural del Montseny.
  • Let’s Clean up, Europe! : Projecte de jornada de neteja de l’entorn, lligat enguany al projecte de Llobateres.
  • Escola Bressol Municipal El Blauet: acompanyament en l’escolarització i preparació de contes-titelles per als infants.
  • ANBM, Associació Neurològica Baix Montseny: acompanyament en les tasques i creació i realització de material i tallers de memòria per als usuaris.
  • Fira del Loni: Campanya i recapte de diners mitjançant activitats i venda de productes elaborats per l’alumnat per a fer durant la Fira del Loni al juny, recollint diners per a Associacions contra el càncer infantil.
  • Acompanyament a l’escolarització: en totes les escoles adscrites a l’Institut amb activitats diverses: Francès a Aqua Alba i Soler a cicle superior, a totes les escoles: preparació de contes i titelles per educació infantil, contes teatralitzats per cicle inicial, suport a les tasques dels mestres.

Gràcies a tot l’alumnat,  l’equip de professorat del Servei comunitari i les diferents entitats col·laboradores per fer-ho possible!

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Campanya de reis a Sant Esteve de Palautordera

La campanya de reis a Sant  Esteve de Palautordera s’ha organitzat amb 3 objectius clars:

  1. Impulsar el coneixement i les necessitats culturals de l’entorn més proper.
  2. Fomentar el compromís de l’alumnat en una activitat social del municipi
  3. Col.laborar amb l’ajuntament del poble per tal de sensibilitzar els joves en tasques de cooperació.

Aquests objectius es concreten en la participació en l’organització de la campanya de reis del municipi de 10 alumnes de 4t d´ESO del nostre centre.

Les tasques han estat diverses: des de muntar l’escenari i la carrossa, refer regals i preparar tot l’atrezzo (això el dia abans de la cavalcada), fins a acompanyar durant la desfilada els infants i controlar tot l’espai. 

La valoració per part dels nostres alumnes ha estat molt positiva. Han gaudit del moment, de l’ambient i han gaudit del compromís envers les necessitats dels municipi. Han pogut interioritzar el sentit de la vinculació amb la xarxa de voluntariat.

Una gran experiència!

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

BANC DE SANG

El nostre projecte de suport al Banc de Sang té dues vessants molt clares. La primera és conscienciar als nostres alumnes de la gran importància que tenen les donacions de sang i la segona és realitzar una campanya de conscienciació social respecte aquest tema.

Enguany els nostres alumnes han  dissenyat una campanya amb molt d’interès i dedicació i hem obtingut un bon intercanvi d’opinions molt enriquidor.

Donades les circumstàncies provocades per l’estat d’alarma que hem viscut no hem pogut portar-la a terme un dia de mercat municipal com els demés anys la qual cosa ha sigut un contratemps impossible de solventar, però la feina realitzada pels nostres alumnes de ben segur serà aprofitada pels alumnes que en cursos propers podran utilitzar-la com a model.

Continuarem endavant amb aquest projecte amb moltes més ganes quan les circumstàncies de la pandèmia ens ho permetin.

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

TREBALLEM PLEGATS

Aquest curs hem seguit treballant amb les escoles de Sta Maria de Palautordera així com també amb l’escola trenta passes de Vilalba Sasserra i l’escola Vallgorguina.

En aquest projecte cada escola adapta el servei a les seves necessitats i interessos, així doncs es realitzen apadrinaments a alumnes als quals se’ls fa un acompanyament individualitzat en el seu procès d’aprenentatge. En altres casos els alumnes del nostre institut fan un suport a la mestra per tal que el conjunt del grup classe hi pugui interactuar.

En general ha sigut un cop més una experiència molt satisfactòria per a tothom, els nostres alumnes han tingut una experiència molt interessant i que els ha ajudat a ser més empàtics i més madurs i els nenes i nenes de les escoles han tingut una experiència diferent a la del seu dia a dia establint un vincle amb els alumnes de 4t d’eso.

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Servei comunitari curs 19-20

Tornem a ser aquí un any més, oferint a l’alumnat projectes per tal d’endinsar-los al voluntariat i a com poden donar resposta a les necessitats del nostre municipi. Tal i com hem comentat en els darrers cursos l’alumnat de 3r d’ESO és el responsable de portar a terme aquests serveis comunitaris i així l’alumnat de 4t es pot centrar en el seu treball de recerca. La nostra organització es basa en quatre projectes dels quals cada tutor n’és responsable d’un i per tant n’esdevé el coordinador/a. Els coordinadors dels projectes es reuneixen per decidir la calendarització, de forma que enguany s’ha començat el servei comunitari al novembre i s’ha acabat el 12 de març amb la introducció inesperada a les nostres vides del Covid-19.

Això ha fet que durant el confinament aquells alumnes que no havien acabat la part voluntaria del seu projecte, ideés nous miniprojectes del confinament

La forma d’organitzar-nos a l’aula és utilitzar una de les sessions de tutoria, en concret la del divendres, on cada coordinador té l’alumnat del seu projecte on treballen els continguts de valors i preparen les activitats per portar a les diferents entitats. A partir d’aquí l’alumnat té el seu propi calendari on va a fer les activitats en horari extraescolar a les diferents entitats.

https://docs.google.com/presentation/d/1WlcTScsT9ZF8-TooPg_N4zv00n1znaXrzjNtf3PaOKo/edit?usp=sharing

Enguany els nostres projectes de servei comunitari han estat:

  • Temps d’estudi a la biblioteca de l’escola les Aigües
  • Entrenaments de Handbol amb col·laboració amb l’entitat viver de bell lloc
  • Robòtica a Cardedeu
  • Apadrinament lector amb l’alumnat escola Milenari

Durant el tercer trimestre han sorgit projectes per tal de donar resposta a l’alumnat que no havia pogut acabar per l’estat d’alarma del dia 12 de març. En concret s’ha fet seguiment dels avis que ja venien al centre a dinar i col·laborar dins el projecte Interactua. També s’han escrit cartes d’ànims als malalts de Covid-19 que hi havia a l’hospital de Granollers.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

EL PROJECTE AMPHIBIA COM A SERVEI COMUNITARI A L’INSTITUT ESCOLA LA TORDERA

Els nois i noies de quart d’ESO de l’Institut Escola la Tordera  han dut a terme el Servei Comunitari un curs més malgrat les dificultats que ha suposat el confinament degut a la Covid-19.  Des de l’inici de curs i amb les presentacions dels diferent centres i entitats l’alumnat va poder escollir aquelles activitats  on volia col·laborar.

Un dels serveis oferts per primer cop aquest curs 19-20 i en el qual es van apuntar força alumnes ha estat el projecte  Amphibia amb el suport de la Societat Catalana d’Herpetologia. Es tracta d’un servei que proposa com a objectiu la sensibilització sobre el món dels amfibis. Les sessions proposades per experts han seguit un guió elaborat  per la mateixa organització amb uns dossiers que han permès desenvolupar les activitats d’una forma estructurada, les activitats  també es completaven amb un material en préstec del Centre de Recursos Pedagògics que acompanyava les sessions. A la primera activitat introductòria vam comptar amb la presència d’un membre de la Societat Catalana d’Herpetologia  que ens va fer una aproximació a aquest grup d’animals. Les sessions posteriors s’ha dut a terme fins a l’aturada del confinament. Les activitats a l’aula s’haurien d’haver completat amb una sortida amb un expert a una zona propera al centre per fer un estudi dels amfibis que hi habiten i la recuperació del seu hàbitat. També hi havia la proposta per a realitzar una campanya de sensibilització sobre els amfibis que malauradament no s’ha pogut portar a terme.

La valoració per part dels alumnes participants ha estat positiva malgrat la impossibilitat de poder fer el treball de camp. Han trobat a faltar la part que els engrescava més, malgrat tot, esperen poder fer alguna acció de millora de l’espai escollit encara que sigui fora del marc del projecte Amphibia.

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a | Deixa un comentari