WEB QUEST D’INTERCULTURALITAT

          Cal reconèixer les diferències?

Sí, però no s’ha de caure en la deformació d’aquestes a favor del interès propi o del grup. No és necessari expressar-se mitjançant prejudicis socials que adoptin una actitud negativa o falsa abans de tenir tots els elements necessaris per fer-ho (K. Young).

Si emetem judicis equivocats, perdem oportunitats per passar-ho bé i per gaudir amb els altres. Cal aprofitar la diversitat i veure o intentar conèixer on NEIXEN ELS PREJUDICIS? que no ens beneficien i ens tanquen la nostra relació amb els altres.

A partir d’aquesta idea el Lluís, el Carles i jo hem dissenyat una web quest per treballar amb els i les alumnes de la ESO:

http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3705&id_pagina=1

Desitjo que us agradi i us sigui útil!

dsc05312.JPG

6 thoughts on “WEB QUEST D’INTERCULTURALITAT

  1. Luisa Cabrera

    Aborda una temàtica molt interessant com són els prejudicis. Vivim en una societat que ens agrada etiquetar a la gent ràpidament sense arribar a coneixe’ls. Intentar definir aquests conceptes que ens venen apresos per l’entorn en que vivim com son els prejudicis , fa reflexionar sobre aquest etnocentrisme, aquesta manera d’interpretar el nostre mon més proper, segons les nostres idees predeterminats i judicis de valor.
    Treballa amb gran varietat de activitats de tipus ben divers des de l’elaboració d’un auca, fins a l’elaboració d’un curt, i sempre mantenint el treball en grup, fomentant un aprenentatge cooperatiu..
    Crec que realment han assolit un gran objectiu trencant amb idees preconcebudes , treballant amb un model fort on el nivell d’interculturalitat assolit pot arribar a alt ja que implica la creació de llenguatges culturals nous ¡!FELICITATS!!
    L’únic punt més fluix és la guia didàctica , falten recursos, orientacions per guiar les activitats, premisses per saber com conduir el debat ,o quins passos hauran de seguir el seus alumnes per fer un curt.La guia ha de ser l’eina funcional perquè qualsevol professor la pugui portar a terme amb la mateixa ideologia dels que la han elaborat.

  2. alicia robles

    Hola Company,
    Os felicito per la Vostra WQ, doncs la veritat, m’ha agradat molt, en ella tracteu una de les realitats: els prejudicis, crec que aquest és un tema condicionador per a tothom, doncs la nostra imatge i la dels altres que no som com nosaltres és una etiqueta que es posa molt fàcilment sense parar-nos a pensar en com som o com son en realitat.

    Os ajusteu a un nivell alt o de transformació cultural ja que promoveu, faciliteu la comprensió de les cultures, lluny dels prejudicis i de les idees preconcebudes.

    Les activitats són molt encertades, doncs primerament us endinseu en conceptes claus de l’assignatura i després ho poseu en pràctica. D’aquest manera promogueu la creació de nous pensaments sobre la diversitat cultural.

  3. Rut Barenys

    La vostra proposta de treball dels prejudicis m’ha agradat força, és una manera interessant de veure que tots, d’una manera o altre, i en algun moment, hem tingut prejudicis, però això ho podem canviar, si estem informats, si coneixem altres formes de fer, de pensar …

    La tasca, fer un curt, és molt atractiva i motivadora per l’alumnat.

    La vostra WQ la situaria en un nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors ja que l’anàlisi de les causes i origen dels prejudicis comporta al final una negociació entre les diferents parts per tal de poder superar les situacions conflictives que se’n deriven, al final ocasionades per la contraposició de valors i/o de formes de veure i viure la vida.

    A partir del procés de la WQ, l’alumnat pot adonar-se de les accions derivades de l’etnocentrisme posant èmfasi en l’intercanvi, la coexistència, la convivència i la comunicació per arribar a la comprensió dels altres.

    Des de la meva humil opinió si que m’agradaria comentar-vos que respecte a l’activitat 4 en la qual els alumnes han de fer un informe – entrevista a les persones nouvingudes, quan he llegit les preguntes, he pensat que també podria estar bé que aquestes preguntes les fessin a les persones autòctones, partint de la idea que l’autoconeixement és imprescindible per poder fer un coneixement crític de les altres realitats.

    Per acabar, de la guia didàctica m’ha agradat que introduíssiu el tema de les competències ja que ara el currículum es basa en aquestes. Tot i així, penso que falten algunes orientacions, propostes d’intervenció i com organitzar el grup que guií als docents en la seva tasca.

    Felicitats per la feina feta!!

  4. marta centellas

    Crec que la vostra webquest és molt interessant i recomanable tant en el plantejament i els objectius com en la concreció i la metodologia i activitats proposades (grups cooperatius; l’auca, el debat, el video…), així com els links i la guia didàctica. Sens dubte el pode treballar els prejudicis, els estereotips, partint de situacions i realitats vivencials és una molt bona forma de superar plantejaments etnocèntrics i poc sensibles a la diversitat i la interculturalitat.

    Es podria que la vostra webquest s´apropa a un nivell d’interculturalitat alt o de transformació cultural, ja que es proposa la creació de llenguatges culturals i pensaments nous basats en la diversitat i les relacions entre les cultures, tot superant esterotips i prejudicis excloents, intolerants i etnocèntrics

  5. ateixidoca

    L’objectiu principal d’aquesta webquest és tal com deixa entreveure el títol del mateix, anar descobrint com els prejudicis contribueixen a dificultar la comunicació entre les persones i a construir imatges equivocades de l’altre. Es pretén potenciar l’educació intercultural que ajudarà a transmetre, promoure i facilitar la comprensió crítica de les cultures, lluny dels prejudicis i les idees preconcebudes. Les tasques a realitzar estan molt clares i els procés per aconseguir-ho està molt detallat. Les activitats són variades i requereixen un treball de dificultat creixent i gradual.
    Considero que aquesta Webquest proporciona els enllaços adequats a altres pàgines importants que ajuden en el procés de la tasca als alumnes. Potser trobo a faltar els destinataris més visiblement, donat que aquesta informació l’he trobada en la última pestanya de la webquest en l’apartat de la guia didàctica. Allí he pogut copsar que l’alumnat al qual va adreçat és de 1r i 2n d’ESO, però que igualment seria fàcilment adaptable a d’altres edats i contextos.
    D’altra banda, m’agradaria destacar el nivell d’interculturalitat, donat que el trobo força alt i a més a més, considero que la varietat d’activitats dóna lloc a espais de reflexió i debat. Per tant, considero que estem davant d’una webquest molt ben realitzada.

  6. Ana Sainz

    Hola Leticia, soy Ana Sainz
    Vuestra webquest me ha parecido muy interesante como propuesta didáctica para los alumnos. Me gusta la idea de partir de los estereotipos que tengan cada uno de ellos, para así partiendo de ahí ver como puede ser el cambio hacia una visión mas constructiva y positiva respecto de los estereotipos. La propuesta me parece que está bien enfocada partiendo de reflexiones y trabajo mas análitico para terminar con una propuesta mas práctica y atractiva materializada en la elaboración de un corto.
    En lo que si que pienso que se podría haber hecho mas incidencia es en la parte de supervisión y seguimiento del profesor respecto al trabajo que vayan realizando los alumnos para conseguir en todo momento el mejor aprovechamiento de la actividad y favoreciendo y potenciando que las aportaciones y reflexiones de los alumnos les lleven a todo el grupo a llegar a las conclusiones que se exponen en el apartado de conclusiones.
    Con esta webquest me parece que conseguís muy bien interrelacionar distintos valores como el respeto hacia la diversidad, la responsabilidad de cada uno para favorecer eliminar ideas preconcebidas y estereotipos que no favorecen la convivencia, etc… con los contenidos explícitos de interculturalidad. Ya que considero que los valores son tan importantes en este terreno. En cuanto al uso de distintas propuestas metodológicas y didácticas me parece que desde la creación de una definición conjunta, búsqueda de información, elaboración de un informe, como la creación del corto entre otras me parece que se favorece y fomenta la competencia de los alumnos en relación a las ocho que establece el currículum, además del trabajo de tareas globalizadoras, sirviendo así la misma para trabajar desde distintas asignaturas.
    Daros así la enhorabuena por el trabajo que habéis elaborado y compartido con nosotros.

    Un saludo
    ana sainz

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *