Graus d’obligatorietat

Els creients que segueixen l’Alcorà creuen que aquest és una revelació exacta, que és paraula per paraula la revelació de Déu a la humanitat a través de l’últim profeta. I per això, és necessari llegir-lo i estudiar-lo amb tot el rigor possible, per evitar interpretar-lo de forma incorrecta. En l’Alcorà no hi ha res casual, cada lletra ocupa el seu lloc exacte, i per tant cal examinar molt bé la manera com Déu es dirigeix als creients, distingint-hi molt bé les diferents realitats i graus d’obligatorietat, ja que les confusions al respecte són font d’injustícia.

Per exemple, veiem que la manera de prohibir o d’expressar els manaments no és sempre igual, a vegades és una prohibició directa als creients, a vegades és una instrucció o ordre, a vegades és un manament o una prohibició donada directament al Profeta (saws). El moviment reformista de l’islam creu que és Déu mateix qui ha establert aquestes diferències, i per tal cal tenir-les present.

Veiem les següents aleies com a exemple:

(Q. 5:3) [Creients] “Se us prohibeix la carn d’animal mort per causa natural, la sang, la carn de porc […]. Avui us he completat la vostra religió, he culminat la meva benedicció sobre vosaltres i us he acceptat complagut l’islam com a religió. El que es vegi obligat per gana a transgredir… certament Déu és Perdonador i Compassiu”.

(Q. 5:90-91) ¡Oh, creients! Els embriagants, les apostes, els altars [sobre els quals eren degollats els animals com a ofrena per als ídols] i consultar la sort [por exemple] amb fletxes, són una obra immunda del dimoni (xaitan). Allunyeu-vos de tot això, que així tindreu èxit [en aquesta vida i en la pròxima].

El dimoni pretén sembrar entre la gent la discòrdia i l’odi, i apartar-los del record de Déu i la oració servint-se dels embriagants i les apostes. ¿No ho deixareu ja?

(Q. 24:31) [Profeta!] I digues a les creients […] que es cobreixin l’escot amb el jimar  [el jimar és qualsevol tela que cobreix una superfície].

(Q. 33:59) “Oh Profeta! Digues a les teves esposes1, a les teves filles i a les dones creients que han de tancar les seves vestidures externes [quan estiguin en públic]: això ajudarà a que siguin reconegudes [com a dones decents] i no siguin importunades. Però [encara així,] ¡Déu certament és indulgent, dispensador de gràcia!”

Si comparem les aleies 5:3 i 5:90 veiem que la manera en què Allâh es dirigeix als creients no és igual. En relació a la carn de porc (aleia 5:3), l’Alcorà fa servir la paraula ‘prohibició’, mentre que en relació als embriagants i el joc (aleia 5:90) utilitza l’expressió imperativa “allunyeu-vos” i la pregunta “no ho deixareu ja”? Cal reflexionar sobre aquesta manera diferent de referir-se als creients. Aquesta reflexió requereix un esforç interpretatiu individual (ijtihad).

Ordres directes / indirectes

Les aleies que fan referència al porc i a cobrir-se l’escot s’expressen també de manera diferent; mentre que la prohibició del porc és clarament una prohibició directa dirigida a tots els creients, en el cas de la vestimenta que ha de tapar la nuesa de la dona o del jimar que ha de cobrir l’escot són prescripcions amb un grau d’obligatorietat menor, ja que en aquest cas la ordre està dirigida al Profeta i no directament als creients. En el cas del porc l’aleia dona una ordre directa als creients: <<Creients, se us prohibeix la carn de porc>>, mentre que en el cas del jimar o de la vestimenta l’aleia comença dient <<Profeta, digues a les dones dels creients…>>. Pels creients saltar-se la prohibició de menjar porc té conseqüències greus, en aquest món i en l’altre, ja que és una ordre que se’ls hi dona directament a ells. Però en canvi l’ordre de cobrir-se cal acotar-la dins l’àmbit d’accions amb un grau d’obligatorietat diferent, menor, ja que, si no, diuen els exegetes del moviment reformista, a Déu no li hauria costat pas donar una ordre directa a les dones creients: <<Dones creients! cobriu-vos…>>, però no ha estat així.

Però, tot i així, el fet que sigui indirectament a través del Profeta, implica que és important, i per això la majoria de dones musulmanes es cobreixen l’escot tal i com diu l’aleia. I cal tenir present també el sentit de l’acció: és per a que se les reconegui i no siguin molestades, diu l’aleia. Recordem que en l’època de la revelació de l’Alcorà les dones eren sovint assetjades per homes que, com diu l’Alcorà, tenien una malaltia al cor.

 1 Cal recordar aquí, per evitar l’estereotip habitual de la poligàmia, que el Profeta va estar casat amb una sola dona (Jadiyya) durat vint-i-cinc anys, i només quan aquesta es va morir es casà amb varies dones per, entre d’altres motius, unir totes les tribus, abans enfrontades, sota el paraigües del monoteisme.

Aquest article ha estat publicat en 5. CINQUÈ BLOC: ISLAM CONTEMPORANI, SOCIETAT: ESPANYA I EUROPA, 5.1. El moviment reformista de l'Islam. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *