SESSIÓ 1: Presentació i joc de competició
Benvinguts passeu, passeu:
Els alumnes de la classe del Tren rebran els alumnes del grup del Vedruna a la seva aula. Allà farem la benvinguda a l’escola i la primera activitat.
Jo em dic…
Es fa la presentació dels grups. Cada nen/a tindrà una enganxina on posarà el seu nom (això es farà a totes les sessions). D’aquesta manera facilitarem el contacte amb el grup i el reconeixement durant la sessió. Es farà una roda de presentació dient l’ edat , el nom, una cosa que agradi o el que es vulgui.
El alumnes de l’escola El Pi, faran servir els plafons de comunicació personals.
Jocs populars i tradicionals (Joc de les cadires)
Farem dos grups que jugaran per torns al joc de les cadires. Els alumnes del Vedruna es desplaçaran corrents i els del EMEE es desplaçaran amb la cadira conduïda per les seves
mestres. Quan s’aturi la música, han de buscar un dels distintius que hi ha a terra, qui es queda sense distintiu queda eliminat. Anirem eliminant alumnes fins que hi hagi un guanyador.
Relaxació: la petjada
La relaxació la durà a terme la fisioterapeuta del Pi, en un ambient de penombra, amb espelmes i incens. Estirats al terra, es faran exercicis de respiració i consciència corporal a partir de l’observació de la petjada del cos a la màrfega. S’anirà guiant una relaxació dels diferents segments del cos i es tornarà a observar la petjada, tot comparant l’abans i el després.
Començarem fixant-nos en la respiració, observant el moviment del pit i la panxa, la temperatura i velocitat de l’aire en entrar i en sortir, el ritme i la profunditat.
Observem com tenim posats tots els segments del cos respecte la màrfega, dels peus fins al cap, pensant com és la petjada que deixem al terra.
Observem la temperatura de les diverses parts del cos, la tensió, el dolor o no dolor, la seva mida, pes i postura. Fem l’exercici d’imaginar cada segment del cos, pensant com cada cop pesa més i és més llarg.
Tornem a observar la respiració i comparem amb la que hem observat al principi. Finalment, repetim l’exercici d’imaginar la petjada que deixem sobre la màrfega i observem com és més ample i profunda.
Cloenda
Es deixarà un espai per reflexionar i opinar com ha anat la sessió. Ela nens/es explicaran que es el que mes els hi ha agradat, que es el que es pot millorar, canviar…
SESSIÓ 2: psicomotricitat lliure
Benvinguts passeu, passeu:
Ens desplaçarem conjuntament cap a la sala de psicomotricitat on es farà la presentació de la sessió.
Avui anem a jugar a…
Expliquem als alumnes que durant la sessió podran fer joc lliure tot utilitzant el material de psicomotricitat que les mestres prèviament hauran disposat a la sala. Es tracta que trobin funcionalitat al material tou i que explorin les possibilitats de joc compartit.
Relaxació: la petjada
La relaxació la durà a terme la fisioterapeuta del Pi, en un ambient de penombra, amb
espelmes i incens. Estirats al terra, es faran exercicis de respiració i consciència corporal a partir de l’observació de la petjada del cos a la màrfega. S’anirà guiant una relaxació dels diferents segments del cos i es tornarà a observar la petjada, tot comparant l’abans i el després.
Començarem fixant-nos en la respiració, observant el moviment del pit i la panxa, la temperatura i velocitat de l’aire en entrar i en sortir, el ritme i la profunditat.
Observem com tenim posats tots els segments del cos respecte la màrfega, dels peus fins al cap, pensant com és la petjada que deixem al terra.
Observem la temperatura de les diverses parts del cos, la tensió, el dolor o no dolor, la seva mida, pes i postura. Fem l’exercici d’imaginar cada segment del cos, pensant com cada cop pesa més i és més llarg.
Tornem a observar la respiració i comparem amb la que hem observat al principi. Finalment, repetim l’exercici d’imaginar la petjada que deixem sobre la màrfega i observem com és més ample i profunda.
Cloenda
Es deixarà un espai per reflexionar i opinar com ha anat la sessió. Ela nens/es explicaran que es el que mes els hi ha agradat, que es el que es pot millorar, canviar…
SESSIÓ 3: Esport adaptat
Benvinguda
Es fa la rebuda a la classe, i els alumnes del Vedruna ajuden a portar el material necessari cap al pati, on es presentarà i desenvoluparà la resta de l’activitat.
Esport adaptat
Bitlles humanes. Es faran dos equips, constituïts per sis alumnes del Vedruna i tres del Pi cadascun. Un dels equips s’asseu al terra sobre màrfegues, en dos fileres. L’altre fa llançaments de pilota grossa tova des d’uns deu metres de distància amb l’objectiu de tocar els contrincants; cada vegada llança algú diferent, per torns. Cada vegada que la pilota toca algú dels asseguts, aquest o aquesta s’ha de retirar. S’acaba quan l’equip que llança la pilota ha tocat a tots els rivals. En acabar, els grups s’intercanvien els rols.
Boccia. Es conserven els dos equips anteriors. Comença un equip llançant la pilota blanca i una del seu color, utilitzant una canaleta. Tots els jugadors decideixen la inclinació de la canaleta. Després llança l’equip contrari. Qui més lluny ha quedat de la pilota blanca, continua llançant. Guanya l’equip que després de llançar totes les boles ha quedat més a prop de la blanca.
Cloenda
Es deixarà un espai per reflexionar i opinar com ha anat la sessió.
SESSIÓ 4: A L’ ESCOLA
Aquesta sessió pertany a la unitat didàctica que s’està treballant aquest curs a la classe del tren (el cos humà).
FASE DE BENVINGUDA
Benvinguts, passeu passeu [Aula del GLobus]. Un cop arribin els alumnes i hagin preparat les etiquetes identificatives amb el seu nom, les mestres del Globus presentaran la sessió i explicaran el fil conductor de la mateixa: el projecte que realitza la classe durant tot el curs. En aquest curs, el tema triat és LA NOSTRA ESCOLA.
Per tant, el punt de partida serà presentar mitjançant un vídeo tots els espais que hi ha a l’ escola així com als alumnes de les diferents aules.
FASE PRINCIPAL
Gimcana [Escola]. Un cop presentada l’ escola, els alumnes s’ hauran d’ agrupar per grups i hauran de realitzar un joc de pistes amb un enigma que hauran de resoldre un cop aconsegueixin esbrinar cadascun dels espais on trobaran les pistes per resoldre’l. Un cop tinguin l’ enigma resolt, hauran de desplaçar-se a la sala de psicomotriocitat i donar la paraula d’ accés per poder realitzar la següent fase de la sessió.
RELAXACIÓ
En aquesta ocasió, la relaxació anirà marcada i basada en la idea d’ estimular tots els sentits. En primer lloc, hi haurà una estimulació visual mitjançant la llum de colors i la llum ultraviolada. Tot això anirà harmotizat per l’ estimulació auditiva de la música relaxant. La part sensorial anirà acompanyada de teles i papers que serviran per fer caure una pluja de papers sobre els alumnes. Per últim, el gust també s’ estimula mitjançant un aliment ben especial.
FASE DE COMUNICACIÓ
Es fa una posta en comú sobre les característiques del cor. Després es convida els alumnes a reflexionar i opinar com ha anat la sessió.
SESSIÓ 5 Jocs de competició i de cooperació
Benvinguda
Es fa la rebuda a la classe i tot seguit es va al pati, on s’explicarà les activitats.
Joc de competició: l’aranya
Es divideix un espai del pati en dos camps, amb una línia al mig. Un jugador es posa sobre la línia, és l’aranya. La resta de participants són en un extrem del camp, i han d’anar al camp contrari sense que el jugador del mig el toqui. Cada vegada que l’aranya toca algú, aquest o aquesta s’afegeix a la línia amb l’aranya. Guanya l’últim en ser atrapat. Els jugadors del Vedruna condueixen les cadires dels jugadors del Pi que ho necessiten per desplaçar-se.
Joc de cooperació: el paraca
La meitat dels alumnes i personal docent s’agafen a un paraca de colors, i la resta s’hi posen a sota. Es puja i baixa el paraca tot cridant els noms dels alumnes que són a sota, i que han de treure el cap pel forat del mig. Després es canvien els equips.
Cloenda i acomiadament final
Tots els alumnes i personal docent fan una rotllana. Tothom ha de dir l’activitat preferida de totes les sessions i el que més ha agradat de l’experiència. S’agafa un cabdell gegant i cada vegada que algú participa, sosté un tros del cabdell i anomena el nom de a qui li
passa, i es repeteix l’operació. Així es va construint una xarxa amb el fil del cabdell, que representa el vincle creat al llarg de les cinc setmanes.
Gràcies per tot m’ho vaig passar molt bé, us trobo a faltar: Jana, Laia, Pepe, Rosa, Andrea, Nerea, Carlos, Anouar, Ricard, Mònica…
Rebeca seguro q ellos a ti también, gracias por compartir tu experiencia con ellos, nos alegra q te haya gustado
És una experiència, increïble et treuen un somriure, d’orella a orella és impressionant veure el bé que està preparat tot i l’adaptat a aquests nens que molts se’ls veuen pel carrer i els miren amb cara de pobrets i en aquest projecte es veuen les dues cares.
Tenen sentiments, i una mirada ho diu tot en aquest projecte.
Gràcies a aquesta idea dels dos centres tinc una experiència inoblidable
Haig de dir que encara no he acabat les sessions per de moment xapó.
És una experiència inoblidable que mai oblidaré.
Veure com aquests nens et treuen un somriure d’orella a orella és fantastic.
Espero que es pujes fer mès anys perquè es un experiencia inolvidable que mai oblidare.
Ami m’ha agradat molt aquesta experiencia amb els nens del pi, m’agradaria tornar a repetir any tras any,pero no pot ser….
L’ultima sesio em va agradar molt,y les demes tambe….