-
Des del Centre de Recursos Pedagògics del Pla d’Urgell, proposem al professorat tots aquells materials més significatius que siguin susceptibles de ser utilitzats en la tasca diària a l’aula. Aquest espai específic vol fer ressò de tots aquells recursos del medi local i comarcal, així com d’altres que considerem rellevants.
Aquest bloc té la intenció de ser una eina dinàmica on puguem recollir, comentar, debatre i compartir propostes, materials i eines educatives que facin servei en el dia a dia dels centres educatius.
Categories
- Artícles
- Batxillerat
- Butlletins
- Certamen de Lectura en Veu Alta
- Ciències
- comunitat educativa
- Coneguem les escoles del Pla d'Urgell
- Cultura gitana
- Cultura popular
- Destaquem
- Dinàmica Educativa
- Educació
- Educació Física
- Emprenedoria
- Escola Ramon Farrerons
- Fira Universitària
- Formació de persones adultes
- Formació Permanent del Professorat
- Formació Professional
- General
- Infantil
- Informatius
- jornada
- mSchools
- municipi lector
- Pel professorat
- PFZ Pla d'Urgell
- Pla Educatiu d'Entorn
- Primària
- Professorat
- Recursos als CRP de Catalunya
- Saló del Llibre Infantil i Juvenil 2018
- Sant Jordi
- SE Pla d'Urgell
- Secundària
- Sortim al pati
- Trobada esportiva
- Universitat
Visites
Campanya en defensa de l’educació pública
Asociación Ciudadan@s por la Educació Pública.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1dr1ym1Y6YU[/youtube]
DVDs amb fitxa didàctica

Les pel·lícules estan disponibles al mateix CRP de les Garrigues.
Les set mentides sobre l’ensenyament segons Sir Robinson
1. “Si t’esforces a l’escola, de gran tindràs una bona feina”. (Alguna cosa no funciona, però això no és així. Eduquem els nostres nens i nenes amb idees del passat per a un món que canvia dia a dia i que no coneixem).
2. “Tots els que suspenen són ximplets”. (Sense comentaris).
3. “S’ha de classificar els nens per edats”. (Ni les escoles són fàbriques ni el nostre alumnat són productes, … No es poden classificar per “data de fabricació).
4. “L’escola desenvolupa la intel · ligència de forma integral”. (L’aprenentatge es fa d’una manera divergent, no hi ha una sola resposta).
5. “Hi ha una epidèmia de manca d’atenció”. (El que si hi ha és una manca de concentració a conseqüència de la sobreestimulació provocada per un excés de TV, d’internet, de publicitat, de … Sembla ser que el sistema educatiu interessa menys que tot això).
6. “La solució és exigir menys als alumnes”. (No s’ha d’exigir a l’alumnat sinó al centre educatiu).
7. “La intel · ligència es mesura amb un test”. (La intel·ligència és personal i intransferible, és com l’emprenta dactilar. La clau és de quina manera ets intel·ligent, no si ho ets).
És avorrida l’escola?
Diuen que el món està canviant, que s’està transformant, però que el sistema educatiu no ha canviat des del segle XIX. (On ho diuen?, doncs per exemple, als diaris com “La Vanguardia” 25/03/2012)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q1-5Tt-LlaU[/youtube]
És veritat que estem presumint molt de “noves tecnologies” però que els resultats són els mateixos? És veritat que estem als “vespres de sempre”?
És veritat que el repte nostre és adaptar les aules al segle XXI?, és veritat que el gran debat està en saber com fer atractiu l’aprenentatge?
Arribats a aquest punt, tenim un parell de bons recursos: un, les noves tecnologies i, dos, el professorat. (“La clau per un bon ensenyament passa per poder comptar amb un bon professorat” -Sir Ken Robinson, 2012-). De totes menes, “la tecnologia és molt bona i útil, però sense bons professors que animin i impliquin a l’alumnat, seguirem igual”.
Heu visitat algun cop aquests llocs web?:
- khanacademy.org (Salman Khan)
- lasmatematicas.es (Juan Medina)
- La física (Walter lewin)
- sirkinrobinson.com (Kin Robison)
També, algunes suggerències, a tall d’exemple:
És un dels vídeos més vists de YouTube. Amb una entretinguda animació , Sir Kin Robinson explica perquè el sistema educatiu està obsolet i s’hauria de revisar.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U[/youtube]
Salman Khan explica com canviar el mètode tradicional mitjançant la tecnologia: les classes s’haurien de veure a l’ordinador de casa i els deures fer-se a classe amb el professor.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JUFtqH4tiUk[/youtube]
David Christian, profe d’història, fa una classe “magistral” on explica tota la història de l’univers en 17 minuts fent anar imatges.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yqc9zX04DXs[/youtube]
Dan Meyer, professor de matemàtiques a un institut de secundària, explica com les classes actuals de matemàtiques només ensenyen a resoldre problemes, quan haurien d’ensenyar a plantejar-los. Fica exemples d’ejercicis orientats a que els nens i les nenes s’aturin i pensin abans d’actuar.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JXywsNXH6J0[/youtube]
La revolució de l’aprenentatge!
D’una manera commovedora i divertida, Sir Ken Robinson planteja un canvi radical, per passar d’escoles estandaritzades, a l’aprenentatge personalitzat; creant les condicions per a que pugui aflorar el talent natural dels nens i nenes.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zuRTEY7xdQs[/youtube]
Recursos TAC: “links amb majúscules” per al professorat
- Alexandria: http://alexandria.xtec.cat
- Amazon: http://www.amazon.com
- Anàlisi morforlògic: http://stilus.daedalus.es/herramientas.php?op=pos
- Anàlisi sintàctic: http://beta.visl.sdu.dk/visl/es/parsing/automatic/trees.php
- Aplicacions educatives per a l’I-Phone: http://goo.gl/qFZjq
- Animoto: http://animoto.com
- Audiolibros: http://www.leerescuchando.net/audiobks.php
- Authorstream: http://www.authorstream.com
- Banc d’imatges i sons: http://recursostic.educacion.es/bancoimagenes/web
- Box.net: http://box.net
- Clic: http://clic.xtec.cat/es/clic3/index.htm
- Conjugador verbal: http://gedlc.ulpgc.es/investigacion/scogeme02/flexver.htm
- Delicious: http://www.delicious.com
- Dipity: http://www.dipity.com
- Directori de webquests (Associació Catalana de Webquest): http://webquest.xtec.cat/enlla
- Dropbox: http://www.dropbox.com
- E-books: http://www.dipity.com/uvejota/E-book
- Eduglogster: http://edu.glogster.com
- Embedit.in: http://embedit.in
- Flickr: http://www.flickr.com
- Glogster: http://www.glogster.com
- Google Docs: http://google.com/docs
- Issuu: http://issuu.com
- JClic: http://clic.xtec.cat/es/jclic/howto.htm
- Karaoke: http://karaoke-jsilva.blogspot.com
- Luarna: http://www.luarna.com
- Mindomo: http://www.mindomo.com/es
- Mister Wong: http://www.mister-wong.es
- Panoramio: http://www.panoramio.com
- Picasa: http://picasaweb.google.com
- Pissarra digital: http://peremarques.pangea.org/guia.htm
- Planetalibro: http://www.planetalibro.net
- Portals institucionals (enllaços a les 17 comunitats autònomes): http://www.xtec.cat/escola/directori/portals.htm
- Preceden: http://www.preceden.com
- Prezi: http://prezi.com
- Realitat augmentada: http://www.realidadaumentada-fundaciontelefonica.com/realidadaumentada.pdf
- Scribd: http://es.scrbd.com
- SlideShare: http://www.slideshare.net
- Stanza: http://www.lexcycle.com
- Tinta electrònica: http://es.wikipedia.org/wiki/Tinta_electr%C3%B3nica
- Todoebook: http://www.todoebook.com
- Videolibros: http://albalearning.com/videolibros
- Vimeo: http://vimeo.com
- Xtimeline: http://xtimeline.com/index.aspx
- Wikimindmap: http://www.wikimindmap.org
- You Tube: http://www.youtube.com
Estadístiques Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya
Eurydice és la xarxa europea d’informació en educació. Es va crear el 1980 amb un doble objectiu: generar informació i afavorir el seu intercanvi entre els responsables polítics europeus per a la presa de decisions en educació, tant de cada un en els països individualment com en les polítiques educatives comunitaries i informar a tots aquells interessats en el món de l’educació a Europa (investigadors, professors, estudiants, etc.)
La Unió Europea (UE) és una família de països europeus, que s’han compromès a treballar junts en nom de la pau i la prosperitat. Els seus Estats membres han creat institucions comunes en què deleguen part de la seva sobirania, amb la finalitat que es puguin prendre decisions sobre assumptes específics d’interès comú, a escala europea. Aquesta unió de sobiranies també es denomina “integració europea”
OCDE Organisation for Economic Co-operation and Development
L’Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) és una organització de cooperació internacional, composta per 34 estats, l’objectiu és coordinar les seves polítiques econòmiques i socials. Va ser fundada el 1960 i la seva seu central es troba en el Château de la Muette, a la ciutat de París, França. Els idiomes oficials de l’organització són el francès i el inglés.
En l’OCDE, els representants dels països membres es reuneixen per intercanviar informació i harmonitzar polítiques amb l’objectiu de maximitzar el seu creixement econòmic i coajudar al seu desenvolupament i al dels països no membres.
Es considera que l’OCDE agrupa els països més avançats i desenvolupats del planeta, de manera que la sobrenomenen «club dels països rics» . Els països membres proporcionaven al món el 70% del mercat mundial i representaven el 80% del PNB mundial en 2007.
La missió de l’Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) és el promoure polítiques que millorin el benestar econòmic i social de les persones arreu del món.
L’OCDE ofereix un fòrum on els governs poden treballar conjuntament per compartir experiències i buscar solucions als problemes comuns:
Mesuren la productivitat i els fluxos globals del comerç i inversió.
Analitzem i comparem dades per predir les tendències futures.
Fixem estàndards internacionals dins d’un ampli rang, des de l’agricultura, l’educació, els impostos, …, fins i tot, a la seguretat en productes químics.
L’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO), fou establerta per les Nacions Unides el 1946 per promoure la col·laboració internacional en educació, ciència, cultura i comunicació.
Avui en dia 193 estats pertanyen a la UNESCO, i set més en són membres associats. Té la seu a París (França), i la seva xarxa comprèn més de 60 oficines arreu del món. Els projectes patrocinats per la UNESCO inclouen projectes científics internacionals, programes d’alfabetització, d’ensenyament tècnic o de formació de mestres, projectes històrics i culturals regionals, foment de la cooperació internacional per preservar el patrimoni cultural i natural mundial, i promoció dels drets humans.
Education at a Glance 2011: OECD Indicators
Cumbre Internacional sobre la Profesión Docente 2012
Blog de mestres
Des de Catalunya Informació visiten escoles i instituts de tot el país per descobrir les millors propostes educatives.
Al Blog de mestres de Catalunya Ràdio podreu veure què fan els docents per fer més interessants les seves classes, sentireu què en diuen els alumnes, podreu valorar els resultats de cadascuna de les experiències que us presentem i parlar amb els seus protagonistes.
Publicat dins de Destaquem, General, Infantil, Primària, Secundària
Etiquetat com a mestres
Deixa un comentari
Teresa Pàmies, l’escriptora compromesa

La vida de Teresa Pàmies és un clar referent de la vida d’una dona compromesa amb els seus ideals, rebel, valenta davant les dificultats de la seva vida i sobretot enamorada. Enamorada de la vida, de la revolució, del seu país, dels seus fills i, per damunt de tot,del seu company.
Recursos didàctics:
Expliquem la Guerra i treballem la Pau.
Hi trobareu: algunes dades sobre la Guerra Civil a Catalunya i l’exili, petita referència a la vida i l’obra de Teresa Pàmies i recursos i propostes didàctiques per treballar amb l’alumnat.
Teresa Pàmies, l’escriptora compromesa.Vilaweb, Diari de l’escola.
Hi trobareu: petita bibliografia de l’escriptora, la seva obra literària, la guerra, l’exili i un recull de vídeos, articles i tota l’obra de Teresa Pàmies.
Publicat dins de General, Primària, Secundària
Etiquetat com a escriptora, Teresa Pàmies
Deixa un comentari
Musiquetes
El projecte musiquetes pretén ser una eina pedagògica sobre la música popular dels territoris de parla catalana, amb l’actualització de les cançons de sempre, que els nens i nens podran reconèixer encara que siguin interpretades des d’un punt de vista contemporani. Musiquetes per a la Bressola és una proposta artística i pedagògica, original i de qualitat, que representa per ella mateixa una aportació al panorama musical del país.