Durant aquest curs 2016-2017 al cicle d’Educació Infantil de l’Escola Sant Miquel de Miralcamp, han estat realitzant tallers internivells dos dies a la setmana en la franja horària de després del pati.
Els nens de P3,P4 i P5 s’ha repartit en quatre grups fixes de tretze nens i nenes .
A cada sessió, cada grup havia d’anar a un taller diferent i a la propera sessió, canviar al taller següent. Els tallers s’han realitzat en 4 aules diferents.
Aquesta proposta respon a la necessitat de treballar alguns continguts del cicle de manera més vivencial i autònoma. També ha resultat molt interessant poder reduir el nombre de nens i nenes per aula.Treballar amb grups de diverses edats ha estat molt enriquidor.
Aquest format de tallers ha servit per treballar continguts d’una manera que, amb tot el grup-classe i una sola mestra, hauria resultat més complicat. S’ha complementat el treball que es fa a classe i enriquit els aprenentatges. També ha ajudat als nens a agafar autonomia i ha permés al docent adaptar-se molt més al ritme de cada alumne sense tenir en compte la seva edat.
A continuació s’expliquen les particularitats de cadascun dels quatre tallers que s’han realitzat:
TALLER: LET’S ACT IT OUT (Teatre en llengua anglesa)
ASPECTES METODOLÒGICS:
És un taller en llengua anglesa i el seu contingut principal és l’expressió corporal, juntament amb el teatre.
Els agrupaments que es duen a terme són diversos, segons l’activitat: gran grup, individual o petit grup.
L’estructura de la sessió està basada en tres parts: salutació, desenvolupament de les activitats i comiat. En la salutació i el comiat sempre es fan jocs o cançons d’expressió corporal i durant el desenvolupament, es duen a terme activitats de treball de contes, preparació de materials, teatre i representació.
L’aula es distribueix espacialment en funció de l’activitat que s’ha de realitzar i els recursos que s’empren principalment són digitals (caçons, vídeos, contes…). També s’utilitzen diversos materials per realitzar les decoracions pròpies del teatre (murals, pintura, ceres,…), així com disfresses i màscares.
CAPACITATS QUE ES TREBALLEN:
- Les principals capacitats que es treballen són:
- Aprendre a ser i actuar d’una forma cada vegada més autònoma.
- Aprendre a pensar i comunicar.
CONTINGUTS:
De forma general, els continguts d’aquest taller estan relacionats amb les següents àrees i continguts:
- Descoberta d’un mateix i dels altres:
- Autoconeixement i gestió de les emocions
- Joc i moviment
- Relacions afectives i comunicatives
- Autonomia personal i relacional
- Comunicació i llenguatges (llengua anglesa):
- Parlar, expressar i comunicar.
- Interpretar, representar i crear.
Pel que fa als continguts concrets, podem anomenar els següents:
- Expressió corporal.
- Emocions.
- Contes i històries: Little red riding hood, Pretty Ritty, The wolf and the seven little goats i The ugly duckling.
- Utillatge teatral.
- Representació escènica.
- Estructures lingüístiques i vocabulari bàsic en llengua anglesa.
ACTIVITATS:
Les activitats d’aquest taller es duen a terme en llengua anglesa i es presenten a continuació:
- Activitats d’expressió corporal.
- Activitats de reconeixement i expressió d’emocions.
- Realització de l’utillatge teatral: decoració, màscares, disfresses, títols…
- Treball de comprensió i representació de contes: Little red riding hood, Pretty Ritty, The wolf and the seven little goats i The ugly duckling.
En cada grup de taller es treballa un dels contes anomenats anteriorment.
TALLER: SOM MATEMÀTICS
CAPACITATS QUE ES TREBALLEN:
- Pensar, crear,elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
CONTINGUTS:
- La tira numèrica.
- Els nombres
- Descomposició del nombres
- Cossos geomètrics.
- Figures geomètriques
- Classificació a partir de les qualitats ( color, forma, mida)
ESTRUCTURA DE LA SESSIÓ
Quan els nens arriben al taller es reuneixen en gran grup i la mestra explica les activitats a realitzar.
A l’ambient matemàtic hi haurà 3 espais de treball i els nens/es es distribuiran en petits grups, les activitats duraran uns 10-15 minuts i canviaran d’activitat quan passi el temps. Un cop tots els nens han passat ens tornem a reunir a la rotllana i comentem entre tots què hem après i descobert
ACTIVITATS:
- Ordenem la tira numèrica.
- Comptem
- Classfiquem amb nombres fins al 5, 10.
- El cub.
- L’esfera
- El cilindre.( Activitats a partir de l’observació i a partir de les quals anem descobrint les seves característiques) Observem el quadre el” Globus Vermell” Paul Klee.
TALLER: FEM EXPERIMENTS
ASPECTES METODOLÒGICS:
Es tracta de treballar experimentalment diferents conceptes de l’àrea de Descoberta de l’entorn, a partir del joc. Jugant el nen utilitza els seus coneixements previs, prova, investiga, es planteja problemes, assaja solucions, en definitiva, es desenvolupa i aprèn.
ESTRUCTURA DE LA SESSIÓ
Asseguts en rotllana es dóna la benvinguda als nens, es passa llista i se’ls hi presenta una mica el material què s’utilitzarà aquell dia, si la sessió té a veure amb el taller anterior es fa preguntes per recordar què s’havia fet. Si cal avisar-los què tinguin cura amb el material ja què no es pot posar a la boca,… també es fa en aquest moment.
Una vegada presentat el material ens endinsem amb a partir de la manipulació, experimentació, en el descobriment de: què passa? Provem…
Per acabar, ens tornem a posar en rotllana i parlem sobre: Què s’ha fet al taller? Què hem descobert?… Es tracta què els nens i nenes verbalitzin allò què s’ha fet
CAPACITATS QUE ES TREBALLEN:
En aquest projecte es pretén desenvolupar en els infants capacitats cognitives, motrius, d’equilibri personal, de relació i d’inserció social partint dels seus coneixements previs i del nivell de desenvolupament de cadascú. A partir de les diferents activitats es pretén ampliar i diversificar la seva curiositat, desenvolupar la seva imaginació i l’esperit crític afavorint la consecució de la seva autonomia.
CONTINGUTS:
Aquest taller s’inclou fonamentalment a l’àrea de Descoberta de l’entorn, però globalitzant altres aspectes, sobretot de Descoberta d’un mateix i Interacció i Llenguatges.
Per conèixer l’entorn, els infants han d’establir-hi una interacció. Cal que hi hagi la possibilitat d’actuar utilitzant tots els sentits, plantejant-se problemes, qüestions, contrastant opinions.
ACTIVITATS:
Les activitats realitzades durant aquest curs són:
- Descobrim els colors
- Les rampes
- Els cossos geomètrics (cilindre, esfera, cub i prisma)
- Els imans i les llimadures de ferro.
- Les ombres al pati
- Mesurem amb la sorra del pati
TALLER DE LLETRES I PARAULES
ASPECTES METODOLÒGICS.
En començar la sessió s’asseuen en rotllana, saluden i plantegen les propostes que trobaran als diferents espais de l’aula. Posteriorment, cada nen tria on vol anar de manera que hi ha entre tres I quatre nens a cada activitat/proposta. Llavors es disposem a començar les activitats. Al cap d’una estona, l’alumnat de cada grupet canvia d’activitat. Sempre es “roda” cap a la mateixa direcció de manera que en finalitzar la sessió tots hauran passat per totes les activitats proposades.
Al finalitzar la sessió, es fa una rotllana i es parla del que s’ha après, del que ha agradat més, etc.
CONTINGUTS I ACTIVITATS
En aquest taller hem treballat continguts relacionats amb la lecto-escriptura amb diferents materials i formats.
L’espai de l’aula on es fa aquest taller es divideix en quatre racons de treball.
- Racó de tauletes:
- Treballem aplicacions on es treballa el traç de les lletres, aplicacions de grafisme etc.
- Racó de composar:
- Treballem la composició de paraules amb diferents materials i jocs.
- Racó de traç:
- Treballem diferents trassos de forma dirigida amb diferents materials.
- Racó de jocs lingüístics:
- Activitats de lectura, treball global de paraules, sons de les paraules. Ex: Dòmino de paraules, associar paraula amb lletra que comensa, classificar paraules pel número de síl·labes, etc.
CAPACITATS QUE ES TREBALLEN
Aquest taller gira entorn a la Capacitat de pensar i comunicar. Concretament gira entorn d continguts de lecto-escriptura. Composició de paraules, el traç de les lletres i traç de preparació a l’escriptura.
També es treballa la Capacitat de ser i actuar de manera cada vegada més autònoma. Ja que en el plantejament del taller es planteja les activitats al principi i es demana als alumnes que vagin buscant el material quan es troben a cada racó i aconseguir la tasca encomanada autònomament.
Aquí us mostrem algunes imatges del funcionament dels tallers.