QUÈ ENS FA HUMANS? Un programa alternatiu de Ciències Socials. Carles Angurea, P
ilar Benejam, Dolors Bosch, Roser Canals, Carles Garcia i Neus González- Montfort
Aquest llibre ens ofereix una programació per a l’ensenyament del les ciències socials que tracta de comprendre i interpretar els grans problemes de la humanitat. La proposta inclou, a més, una gran diversitat de recursos per a la recerca i per a l’elaboració i comunicació d’informació i de coneixements
EDUCAR ADOLESCENTS…SENSE PERDRE LA CALMA Jaume Funes
Jaume Funes ens parla de l’univers adolescent: l’atracció pel risc, els amors, la necessitat del grup, internet, l’escola… Però, sobretot, ens convida als adults a predre la por i a veure-hi més enllà dels problemes, a no exedir-nos en el control, a saber escoltar i preguntar i a acompanyar els nois i les noies en aquesta etapa de maduració.
ESTRATÈG
IES PER A MILLORAR LA LLENGUA ESCRITA. Esther Pertusa i M. Josep Jarque.
En la societat d’avui dia, l’escriptura és una eina crucial de comunicació i d’accés al coneixement, fonamental per a l’evolució del pensament. Per això és imrescindible que els alumnes escriguin amb coherència, cohesió i adequació.
Adreçat als professionals de l’àmbit educatiu i psicoeducatiu, aquest llibre té com a objectiu potenciar la reflexió sobre els aspectes relacionsts amb l’apropiació de l’escriptura i proporcionar instruments per al procés d’ensenyament i aprenentatge.
INCLUSIÓ DIGITAL A L’AULA. Ester Castejón, Conxi López i Miquel Selga
Com podem els docents minimitzar les barreres a la participaciói l’aprenentatge dels nostres alumnes? És una qüestió de recursos o de canvi d’estratègies?
L’objectiu d’aquest llibre és introduir el concepte d’inclusió digital a les aules. Pretén ensenyar com la tecnologia es pot posar al servei d’aquest repte
EDUCACIÓ EN VALORS I EMOCIONS . De la teoria a la pràctica. Eric Donald
“Sap l’alumnat resoldre conflictes de manera efectiva ? Quins valors coneixen i porten a la pràctica? Tenen desenvolupades competències emocionals?”
L’educació en valors i l’educació emocionalñrespon a una necessitat educativa que ajuda tant a crear un bon clima dins el grup com a aprendre a conviure de manera constructiva i conscient de les pròpies capacitats i actituds.
En aquest llibre es recullen quaranta-sis activitats que tracten valors i competències emocionals en dos apartats diferents i ben estructurats.
Set valors rellevants per treballar a l’educació primària: respecte, responsabilitat, companyonia, cooperació, confiança, solidaritat i creativitat.
Cinc competències emocionals: consciència emocional, regulació emocional, autonomia emocional, habilitats socioemocionals i habilitats de vida.
MASCANÇÀ. Revista d’Estudis del Pla d’Urgell. Núm. 7 
Mascançà , sota la direcció del Centre de Recerques del Pla d’Urgell Mascançà, és una publicació destinada a promoure i difondre els estudis sobre la comarca del Pla d’Urgell. Edició a cura de Moisés Selfa, Bernat Huguet, Anna Llovera i Josep Camps, amb la coordinació de Moisés Selfa i Anna Llovera.
GUIA D’ORIENTACIÓ PROFESSIONAL COORDINADA Fundació Bertelsmann
Amb aquesta guia es volen posar les bases per al desenvolupament d’un sistema d’orientació professional coordinat i de qualitat amb el suport i col·laboració d’agents educatius, empreses i d’altres institucions.
L’objectiu és desenvolupar un sistema que posi en valor les qualitats, el talent i les competències de cada alumne i oferir una visió actualitzada de les necessitats concretes del mercat laboral.
Material addicional: www.orientacioncoordinada.com
Descarregar en PDF
¿CÓMO ORIENTAR PROFESIONALMENTE A TU HIJO? Manual práctico para padres Fundació Bertelsmann 
L’objectiu principal d’aquesta guia pràctica d’Orientació Professional per a pares és oferir a les famílies informació rellevant per a que puguin formar-se el seu propi criteri a l’hora d’entendre, enfocar i assessorar , des de la responsabilitat parental, tot el procés d’ Orientació Professional del seus fills. Els continguts abordats pels autors en aquest manual faciliten als pares les claus fonamentals per valorar les diferents alternatives i oportunitats que el sistema educatiu i laboral posen al seu abast.
Descarregar en PDF
LA MEMÒRIA DEL PLA 1931-1955. Segona República.
Una producció de MASCANÇÀ, dirigida per Jordi Soldevila
Aquest documental conté una petita part de la història del Pla d’Urgell, de la qual els nostres padrins i padrines van ser protagonistes. Les seves vides, els seus somnis i anhels van marcar la primera meitat del segle XX i indefugiblement també el nostre present. La col·lecció consta “La Memòria del Pla, 1931-1955” consta de tres volums, on es ressegueixen els principals episodis de la història a través del testimoni inèdit d’una seixantena de padrins i padrines:
- La Segona República
- La Guerra Civil
- El Primer Franquisme
_____________________________________________________________________________
ATRAPA-PARAULES. Quaderns d’expressió escrita i pensament creatiu.
Noemí Fernández Selva
Aquesta col·lecció de 6 llibres neixen amb l’objectiu de ser un recurs útil per facilitar l’expressió escrita utilitzant les habilitats de tots dos hemisferis cerebrals. A través de diferents activitats i jocs es pretén connectar amb la imaginació i la intuïció per acabar materialitzant el pensament creatiu en produccions literàries. Els volums que tenim són:
– Contes 1 – Endevinalles, receptes, embarbussaments, cal·ligrames i invitacions
– Contes 2, faules i rondalles – Còmics
– Rimes i petits poemes – Jocs d’escriptura creativa
________________________________________________________________________________
La nostra estrella Carla. La seva mort deixa un buit a l’escola.
Pagès editors
Aquesta història és una iniciativa d’un grup de pares i mares de l’escola Ciutat Jardí de Lleida, amb la col·laboració dels Grups d’Acompanyament del Dol. Els autors, Cristina G., Montse E., Meritxell B., Marta M., Anna M. A., Begoña E. i Joan-Oriol V.; expliquen el procés de dol que van viure a l’escola després de la mort de la Carla.
________________________________________________________________________________
Sota l’Acàcia.
Jaume Centelles
La Fina és una nena d’onze anys que té una vida acomodada. Un encontre sota l’acàcia del parc amb un noi nouvingut al poble li canviarà la percepció del món que l’envolta i descobrirà que no tothom viu com ella. Sabrà, de primera mà, què significa la pobresa i com són de dures les guerres. Sota l’Acàcia és un conte realista, adreçat als infants, a partir de vuit anys, que reflexiona sobre els eixos del document “La Carta de la Terra”. Està escrit en català i traduït a l’aranès, castellà, anglès i francès.
________________________________________________________________________________
Jo també vull ser Artista! Joana Pons
Aquest material sorgeix del I concurs de contes FEPCCAT, guanyadora del qual ha estat Joana Pons, professional del centre d’educació especial Aremi de Lleida. El llibre té per objectiu aconseguir la plena integració, en igualtat d’oportunitats, dels nens i nenes amb paràlisi cerebral o altres discapacitats similars.
Per tal de fer possible que el conte sigui accessible a tota la infància està escrit en 4 llengües (català, castellà, anglès i francès) i compta amb transcripció a braille, sota demanda, i a pictogrames, en els idiomes català i castellà. Així mateix, incorpora alguns petits objectes tangibles que ajudaran a estimular els sentits dels infants. Finalment, i seguint en la línea d’una experiència completa, el llibre va acompanyat d’un àudio-conte en format CD, en les 4 llengües esmentades.
________________________________________________________________________________
GIRA i GIRA. Vinga, no paris de saltar! Federació Sardanista de les comarques de Lleida
Aquest material és una iniciativa del Grup Sardanista Montserrat (Lleida) i del GR3, i el que pretén és distreure, distendre, relaxar… però amb ganes d’educar. Les cançons populars, les danses, el folklore ens poden ajudar a fer créixer els nens i nenes, i “aquest fet resulta tan important com aprendre matemàtiques, per exemple” (Xesco Boix).
________________________________________________________________________________
Bon cop de falç. La història de l’himne. Dirigit per Eloi Aymerich
A partir del llibre “Els Segadors. De cançó eròtica a himne nacional” (Jaume Ayats), s’ha elaborat aquest DVD combinant escenes de ficció amb actuacions musicals i entrevistes amb especialistes. El documental basteix un retrat tant de l’himne com de la història col·lectiva d’un poble que lluita, prenent com a símbol de la construcció nacional el fet de “cantar junts per sentir que som alguna cosa junts”.
________________________________________________________________________________
MAS
CANÇÀ. Revista d’Estudis del Pla d’Urgell. Núm. 6
Mascançà, sota la direcció del Centre de Recerques del Pla d’Urgell Mascançà, és una publicació destinada a promoure i difondre els estudis sobre la comarca del Pla d’Urgell. Edició a cura de Josep Camps, Anna Llovera i Moisés Selfa, amb la coordinació de Josep Camps i Anna Llovera.
________________________________________________________________________________
Exercici de memòria, III. El Palau d’Anglesola
Emili March i Jordana
En aquesta tercera entrega, March fa un exercici de la seva memòria personal i, per tant, cal entendre’l i llegir-lo des d’un prisma estrictament subjectiu. Aquest recull de relats i vivències que formen part de la història més recent del Palau ens donaran l’oportunitat de fer un repàs a la història local, que si uns recordarem potser amb certa recança, altres, els més joves o els vinguts de més a prop, hi podreu descobrir persones i esdeveniments que han ajudat a forjar el problema que tenim ara.
________________________________________________________________
Atles de la Nova Ruralitat. Els anys de la gran crisi a la Catalunya rural.
Fundació del Món Rural
Aquesta obra ens ajuda té els seus orígens en la voluntat de dotar-nos d’un document de base, visual, gràfic i d’alt valor per comprendre el Món Rural català. Els materials que conformen aquest atles es presenten amb l’objectiu de facilitar-ne el seu ús a les escoles i als instituts. Constitueixen una eina bàsica per conèixer el territori i aprendre a treballar amb mapes, gràfics, imatges… Aquest conjunt de mapes, gràfics, quadres i imatges seran de gran utilitat didàctica perquè els nostres alumnes aprenguin a interpretar el seu entorn, perquè es plantegin preguntes sobre la seva realitat, en definitiva, perquè coneguin el seu territori i se sentin part integrant de la societat on viuen. Cal donar als nostres estudiants un missatge positiu de futur, un protagonisme i un nivell d’implicació, que sàpiguen que ells poden millorar aquest espai on viuen.
________________________________________________________________________________
Geografia l
iterària. Comarques lleidatanes, l’Alt Pirineu i l’Aran.
Llorenç Soldevila i Balart
La col·lecció “Geografia literària” mostra la fisonomia del país, la història i els monuments a través de la interpretació que en fan els nostres grans escriptors. Els poemes, narracions, cartes o cançons ajuden a copsar el país, alhora, que el territori pot ajudar a entendre l’obra d’alguns escriptors. Aquest volum està dedicat a les comarques lleidatanes, l’Alt Pirineu i l’Aran: de les planes de l’Urgell als cims pirinencs i a les valls angostes i obagues; de la magnificència del gòtic de Santa Maria de Balaguer a les humils i carismàtiques mostres del romànic en els punts més distants de la nostra geografia. Amb aquesta col·lecció descobrirem, per tant, literatura i paisatge, trenats en una antologia que Llorenç Soldevila ha elaborat amb rigor i ambició.
________________________________________________________________________________
Itineraris botànics per les terres de Lleida. Les Garrigues, la Noguera, l’Urgell, la Segarra, el Segrià i el Pla d’Urgell
Josep Antoni Conesa, Joan Pedrol i Jordi Recasens
Aquesta obra ens ajuda a conèixer i entendre millor la natura. A partir de diversos itineraris, ens apropa al medi natural alhora que aprofundeix en el saber del patrimoni vegetal de les terres lleidatanes situades al sud de la carena del Montsec. L’obra està molt ben il·lustrada amb esquemes, diagrames, fotografies de paisatges, a més de 80 dibuixos originals de plantes i gairebé 250 fotografies de les espècies descrites.
__________________________________________________________
El sol del Pla
Nové Premi de Poesia i vuitè d’Il·lustració de Poesia.
En aquest nou volum del Sol del Pla donem a conèixer els dibuixos guanyadors del vuitè premi d’il·lustració de poesia, que va tenir lloc el curs 2012-2013, i de la novena edició del premi de poesia, celebrada el curs 2013-2014. Trobareu petites obres literàries i pictòriques d’alt nivell, i que són possibles gràcies a la complicitat dels docents i de l’alumnat dels centres educatius del Pla d’Urgell.
_______________________________________________________________________________
El Pla d’Urgell. A escaire i cartabó
Fèlix Montagut i Jaria
Recull d’una cinquantena de làmines d’edificis emblemàtics de la comarca, dibuixats amb escaire i cartabó amb una tècnica molt acurada. Cadascun d’aquests dibuixos va acompanyat de textos de persones del Pla.
________________________________________________________________________________
MASCANÇÀ. Revista d’Estudis del Pla d’Urgell. Núm. 5
Mascançà , sota la direcció del Centre de Recerques del Pla d’Urgell Mascançà, és una publicació destinada a promoure i difondre els estudis sobre la comarca del Pla d’Urgell. Edició a cura de Josep Camps, Bernat Huguet, Anna Llovera i M. TeresaPallàs, amb la coordinació de Josep Camps.
________________________________________________________________________________
Mejor educados. El arte de educar con sentido común.
Gregorio Luri
L’autor ens invita a la reflexió sobre l’art de l’educació, des dels petits hàbits fins als principis morals, amb bon humor i un punt d’ironia per tal de posar en valor la saviesa pràctica de les famílies.
__________________________________________________________
Educacionari. Joan Manuel del Pozo
L’autor ens invita a pensar i sentir l’educació a través de seixanta conceptes.
_________________________________
100 Qüestions de Matemàtiques. Descobriu-ne la cara més amable.
Miquel Capó
L’autor planteja una sèrie de qüestions com què és el nombre d’or? I els nombres amics? Podríem viure un dia sencer sense nombres? Què volen dir els números que hi ha als bitllets dels euros? Hi ha més d’un infinit? Aquestes són una mostra de les qüestions a les que l’autor dóna resposta per tal de despertar l’ interès del lector i ajudar-lo a descobrir la cara més amable de les matemàtiques.
__________________________________________________________
Poemania. Guia pràctica per a fer lectors de poesia. Anna Ballester
Guia pràctica per a aproximar els llibres i la lectura de textos poètics tant a l’àmbit educatiu com al familiar. L’autora proporciona recursos i estratègies per a incitar a seguir jugant amb les paraules i a redescobrir el plaer de llegir i escriure textos poètics.
__________________________________________________________
El arlequín y la estrella. Cecília Reñé
Il·lustracions: Conchita Botines
Conte infantil que relata la història d’una estrella i el seu viatge màgic a la terra atreta pel planeta blau. La jove estrella, curiosa i vivaç, ens transmet valors imprescindibles per a creure en un mateix i ser més feliç. Es tracta d’un recurs molt útil a l’escola en temps de Carnaval, que podem aprofitar-lo per a donar un matís diferent i més profund a aquesta celebració.
________________________________________________________________________________
Dominar l’ortografia. Llibre teòric. Daniel Gabarró
Llibre teòric d’ortografia i expressió escrita adreçat a professorat que ofereix un mètode d’aprenentatge per a l’alumnat basat en la memòria visual de les paraules per tal d’escriure sense errades ortogràfiques. El mètode optimitza el resultat de qualsevol treball ortogràfic posterior de manera que la feina habitual amb quaderns clàssics d’ortografia, jocs ortogràfics, dictats, llistes de paraules…, s’integra amb facilitat i l’aprenentage es fa d’una forma gradual i continuada. Aquest recurs didàctic es complementa amb els dos quaderns per a l’alumnat, en català i valencià. A la pàgina web hi podeu trobar materials nous i assequibles.
________________________________________________________________________________
El dvd conté una exposició de conceptes economicofinancers a través de deu temes. Cadascun dels temes té tres apartats, de 4 minuts, en què es presenta una situació quotidiana lligada a cadascun dels temes i protagonitzada per joves amb els quals l’alumnat es pot identificar. Aquests continguts educatius permeten plantejar situacions pràctiques com a punt de partida per a la reflexió i el diàleg. ________________________________________________________________________________
El Pla d’Urgell: memòria i paisatge
Antologia de textos literaris sobre el Pla d’Urgell editada el mes de maig de 2013 amb motiu del vint-i-cinquè aniversari de la creació de la comarca del Pla d’Urgell. L’objectiu de la publicació és donar a conèixer els trets essencials de la vida, personalitat, memòria i paisatge, així com els autors i les diverses publicacions d’àmbit regional de la comarca del Pla d’Urgell. La recopilació dels 100 textos extrets de fonts diverses ( arxius i biblioteques, principalment ) dels darrers cent trenta anys del passat col·lectiu de la comarca comprèn articles de revistes i de diaris, fragments de prosa literària, de llibres de viatge i de reportatges; conferències, cançoners populars, calendaris, rondalles populars i poemes… L’edició, tria i pòrtic a cura de Josep Camps i Francesc Foguet i les fotografies de Marta Benavides donen vida a les cròniques festives urgellenques i a les cançons de ronda de Valeri Serra i Boldú; a la visió geogràfica dels pobles del Pla que recull Ceferí Rocafort dins del volum de la Província de Lleida de la Geografia general de Catalunya, dirigida per Francesc Carreras i Candi o a les vivències de l’estany d’Ivars d’en Francesc Pascual. Conté també textos relatius als recs del Canal d’Urgell des del començament de l’edat moderna i a la fruita de l’Urgell; als aspectes social, comercial i industrial de la ciutat de Mollerussa; al costumari català de Joan Amades; a la prosa de Ponent d’en Josep Vallverdú i a la del Pla d’Urgell d’en Josep Pla; a la poesia de Maria-Mercè Marçal; als relats de Les rutes de Ponent d’en Vidal Vidal; als orígens dels topònims, festes, costums i llegendes de Joan Bellmunt; a l’instant fugaç del pas del temps capturat per la prosa poètica d’en Francesc Puigpelat; a la devoció popular i als poemes tardorals d’en Josep Borrell, entre d’altres.
________________________________________________________________________________
Llegim i escrivim en parella. Un programa de tutoria entre iguals, amb implicació familiar, per a la competència lectora
És un programa educatiu amb implicació familiar en tasques escolars per a la millora de la competència lectora dels infants i adolescents, una competència bàsica i transversal per a aconseguir que els alumnes adquireixin unes bones habilitats comunicatives. Elaborat pel Grup de recerca sobre l’aprenentatge entre iguals i coordinat per David Duran Gisbert, editat per l’ICE de la UAB amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, està dirigit a desenvolupar especialment la comprensió de textos i la tutoria entre iguals com a mètode d’aprenentatge cooperatiu en l’Educació Primària i l’Educació Secundària Obligatòria.
El programa opta per un marc de relacions entre el tutor i el tutorat altament estructurat que requereix una bona formació prèvia de l’alumnat per a l’assoliment de les habilitats bàsiques i per al desenvolupament dels rols respectius. També s’ofereixen recursos didàctics com els fulls d’activitats que són els que guien l’activitat principal, elaborats pel professorat per realitzar-los a l’aula i a casa amb les famílies. El material dirigit a les famílies comprèn les orientacions per al tutor familiar; els fulls d’activitats; les claus de respostes dels fulls d’activitats; el diari de sessions del programa educatiu i el qüestionari de valoració final, així com altres tècniques de lectura en parella per a les famílies.
______________________________________________________
Descripció de llocs i paisatges. Cicle superior
El disc compacte “Descripció de llocs i paisatges”, sota la direcció del Grup de Treball de Tipologies Textuals i promogut pel Centre de Recursos Pedagògics del Pla d’Urgell, curs 2012-2013, coordinat per Jordi Jové, Alba Pla i Txell Giné, és una publicació que es centra en la descripció de paisatges i va adreçat a cicle superior de primària. L’objectiu és millorar l’expressió escrita de l’alumnat i per això els autors han tingut en compte tres etapes: la planificació, la redacció i la revisió del text.Els materials didàctics s’han confegit a partir dels textos, fotografies, pintures… que diversos autors del Pla i el Consorci de l’Estany d’ Ivars i Vila-sana han cedit desinteressadament.
-
El dossier consta d’una guia didàctica, un dossier de l’alumne, un dossier del professor i una sèrie d’annexes amb material complementari i ampli ventall d’activitats de reforç i ampliació per a poder treballar i adaptar a les necessitats de l’aula.
Inclou també el CD una carpeta d’activitats-pdi i un altra de sons-mp3.
____________________________________________________________________
Mascançà, sota la direcció del Centre de Recerques del Pla d’Urgell, és una publicació destinada a promoure i difondre els estudis sobre la comarca del Pla d’Urgell. Quarta edició a cura de Josep Camps, Bernat Huguet, Anna Llovera i M. Teresa Pallàs, amb la coordinació de Josep Camps.
_____________________________________________________________________
Conte pensat per a ajudar els adults a explicar què és el trastorn de la bipolaritat que va guanyar el primer premi del concurs Contes d’emocions: si em coneixes m’entens convocat per l’ Associació de Bipolars de Catalunya. Inclou fitxes pedagògiques per als infants i recomanacions per als adults que poden servir de guia per a donar a conèixer, explicar i aprofundir el trastorn bipolar i les emocions. ___________________________________________________________________
Conte i guia per acompanyar els nens i els adolescents en el dol i la comprensió de la mort
____________________________________________________________________
Aus de l’estany d’Ivars i Vila-sana. Materials i recursos educatius
Material elaborat pel Grup de Treball del Medi Natural de l’estany d’Ivars i Vila-sana, en el marc del Pla de Formació Permanent del Professorat de Zona del SE del Pla d’Urgell.
Aquest treball desenvolupat al llarg de dos anys per professorat de primària i secundària i persones tècniques de l’estany , s’ha concretat en el llibre del professorat, el llibre de l’alumnat, el llibre de les aus, el llibre de les aus en la literatura, un pòster i un joc de patacons. Aquest recurs educatiu vol apropar a l’alumnat i al professorat a una realitat de la comarca com és l’estany, valorar la seva importància des del vessant mediambiental, interessar-se per la vida de l’estany, gaudir del descobriment del món de les aus i afavorir la preservació d’animals i plantes, i per últim familiaritzar l’alumnat en l’ús del material i la metodologia associada a estudis científics i naturalístics.
______________________________________________________________________________
MASCANÇÀ. Revista d’Estudis del Pla d’Urgell. Núm. 3
Mascançà , sota la direcció del Centre de Recerques del Pla d’Urgell Mascançà, és una publicació destinada a promoure i difondre els estudis sobre la comarca del Pla d’Urgell. Tercera edició a cura de Josep Camps, Bernat Huguet, Anna Llovera i M. TeresaPallàs, amb la coordinació de Josep Camps.