Novament, l’Escola Sant Miquel de Miralcamp ha volgut compartir amb nosaltres el seu treball amb l’alumnat del Cicle Inicial. Es tracta d’un treball per racons.
Les activitats que s’hi plantegen parteixen de propostes lúdiques i engrescadores que s’organitzen en diferents espais i els alumnes del cicle, distribuïts en 6 grups heterogenis trimestralment, realitzen tasques cognitives, manipulatives i simbòliques mitjançant un treball cooperatiu, fomentant la inclusió i la cooperació entre l’alumnat.
En els sis racons que es presenten s’hi contemplen totes les competències bàsiques, així com les competències específiques de l’àrea de llengua i literatura catalana i matemàtiques. Els racons es duen a terme 4 dies a la setmana: de dilluns a dijous, les dues primeres hores del matí i els grups roten cada tres setmanes. La distribució dels racons dins la franja escolar seria la següent:
1a setmana |
DILLUNS |
DIMARTS |
DIMECRES |
DIJOUS |
9:00 – 10: 00h |
Llengua |
Matemàtiques |
Llengua |
Matemàtiques |
10:00 – 10:45h |
Llengua |
Matemàtiques |
Llengua |
“Buffer” |
2a setmana |
DILLUNS |
DIMARTS |
DIMECRES |
DIJOUS |
9:00 – 10: 00h |
Llengua |
Matemàtiques |
Llengua |
Matemàtiques |
10:00 – 10:45h |
Llengua |
Matemàtiques |
“Buffer” |
Matemàtiques |
3a setmana |
DILLUNS |
DIMARTS |
DIMECRES |
DIJOUS |
9:00 – 10: 00h |
Llengua |
Matemàtiques |
Llengua |
Matemàtiques |
10:00 – 10:45h |
Llengua |
Matemàtiques |
Llengua |
“Buffer”(MATES/LLENGUA) |
A l’última sessió del dijous es realitza una sessió “Buffer” per tal que els alumnes puguin acabar aquelles activitats que els hi ha quedat pendents, consolidar els aprenentatges adquirits en una determinada sessió, explicar-li a un company que va estar absent, etc.
El noms dels 6 racons, de les àrees de llengua i literatura catalana i matemàtiques són:
RACONS |
LLENGUA |
MATEMÀTIQUES |
|
1. PARLO |
1. COMPTEM |
||
2. JUGUEM |
2. CALCULEM |
||
3. LITERARI |
3. PENSEM |
||
4. ESCRIC |
4. CONSTRUÏM |
||
5. LLEGIM |
5. MESUREM |
||
6. LLEGEIXO I HO ENTENC |
6. REPRESENTEM |
Els alumnes s’organitzen en 6 grups internivells i es planifiquen a través d’un pla de treball individual. Tot i que cada membre del grup cooperatiu segueix les activitats al seu ritme de desenvolupament i maduresa, aprenen amb autonomia, amb l’ajuda dels iguals i de l’adult i reflexionen sobre el seu aprenentatge. L’èxit de la tasca s’aconsegueix quan tots i cadascun dels seus membres ha aprés alguna cosa nova (al seu nivell de capacitat).
Cada trimestre es realitza una assemblea inicial per distribuir els equips de treball, activitats en el pla de treball individual, objectius i càrrecs entre els membres de l’equip. En acabar el trimestre es realitza una altra assemblea final de valoració dels aprenentatges, càrrecs i objectius.
Us deixem imatges que il·lustren l’experiència.