21 de novembre i 5 de desembre, 17:15 h.
PONENT: Carles Bernús. Professor i musicòleg (Fornells de la Selva, Gironès)
Lloc: Servei Educatiu del Pla d’Urgell
Aquest taller de dues sessions, basat en el mètode ideat pel compositor Karl Orff, vol ser una actualització didàctica a les aules de Primària i Secundària, a partir de l’ensenyament de la música, mitjançant instruments melòdics i de percussió (carillons, metal·lòfons, xilòfons, platets, tambors, maraques, etc.).
PROGRAMA
* Continguts:
– La pràctica instrumental Orff i llurs possibilitats a l’aula.
– La seva tècnica.
– Aplicació d’aquest mètode al llenguatge musical.
– Domini de la poli-rítmia.
– Recursos didàctics del “Cànon” i el “Rondó”.
1.- Jocs tímbrics, d’alçada de so, memorístics, de llengutge musical i de reacció sonora.
2.- Psicomotricitat relacional. Exercicis i jocs per al desbloqueig en la comunicació gestual.
3.- Exercicis de relaxació. En parella, petit grup i gran grup.
4.- La dansa com a eina per al desenvolupament de la psicomotricitat direccional.
5.- Expressió Corporal. Exercicis-jocs per a alumnes de 6 a “90” anys.
6.- Característiques generals del Mètode Orff. Rítmica i melodía.
* Objectius:
– Assolir la didàctica d’aquest mètode.
– Adquirir els recursos bàsics per a la seva aplicació a l’aula.
– Conèixer l’estructura del “Cànon” i el “Rondó”.
– Educar en el concepte del “Jo-intèrpret” i llur aportació al conjunt instrumental.
– Fomentar el goig per la música, mitjançant la seva interpretació amb l’instrument.
1.- Saber dominar el llenguatge musical de forma divertida, participativa i amena amb el joc com a suport didàctic.
2.- Assolir altres vivències en les relacions personals, mitjançant el llenguatge gestual.
3.- Conduir a l’alumnat a la recerca de la capacitat integradora de la música.
* Metodologia:
– Interpretació de les melodies més formatives i engrescadores del Rock, el Pop i la música tradicional en general.
– Execució conjunta de la melodia amb acompanyament de percussió Orff (l’Orquestra a l’aula).
– Jocs de “reacció auditiva”, “reacció sonora”, memorístics i psicomotrius.
– Introducció a l’Expressió Corporal amb exercicis senzills i divertits.
PONENT: Carles Bernús. Professor de música de secundària. Jubilat.
– 35 anys lliurats a la formació musical dels joves.
– Autor de diversos llibres de text de primària i secundària.
– Ha impartit ponències d’aquest mètode per a diversos Centres de Professors i Escoles de Música de Galícia, Astúries, Aragó, Navarra, País Valencià, Castella-La Manxa, Illes Balears, Cantàbria, Castella-Lleó i Euskadi, a més de la EHU (Universitat del País Basc) i els Conservatoris de Durango i Santander.
– Ha estat convidat pel Ministeri d’Educació del Govern d’Andorra i, a Catalunya, a diverses Escoles de Música, Conservatoris i/o Centres de recursos de Barcelona, Ripoll, Castellar del Vallès, Figueres, Tortosa, Vilanova i La Geltrú, Terrassa, Girona, Vilafranca del Penedès i Amposta, a més de l’Escola de Música “Joan Llongueres” i de l’Escola d’Estiu Blanquerna d’on ha estat, ambdues, habitual col·laborador.
– Va estar invitat també, als ICE’S de la Universitat de Girona (UdG), “Ramon Llull” de Barcelona (URL), “Rovira i Virgili” de Tarragona i Universitat de Lleida (UdL).
Dades personals: Carles Bernús – Passeig Pep Ventura, 14, 2on F – Tel. 972 – 47 51 73
17458 FORNELLS DE LA SELVA (Gironès)
carlesbernus@hotmail.com