Guia Didàctica

TÍTOL DE LA PROGRAMACIÓ: “Coneguem la Prehistòria”

NIVELL EDUCATIU: Cicle superior(5è)

OBJECTIUS DIDÀCTICS :

– Conèixer el paleolític: l’economia, la societat, la tecnologia i l’art.

– Conèixer el neolític: l’economia, la societat, la revolució tecnològica.

– Conèixer l’edat dels metalls.

– Identificar alguns estris utilitzats pels neolítics.

– Interpretar el significat de les pintures rupestres.

– Interpretar diferents aspectes de la vida d’una comunitat de l’edat del bronze.

– Conèixer les restes prehistòriques de Catalunya i tipus.

– Realitzar una recerca a la xarxa.

COMPETÈNCIES BASIQUES:

Competències comunicatives que permeten comprendre i expressar la realitat

1.Competència comunicativa, lingüística i audiovisual.

Utilitzar el lèxic científic específic per descriure una situació o un procés.

Respondre a les preguntes sobre el contingut d’un text.

2.Competència artística i cultural.

Demostrar interès per conèixer els esdeveniments històrics més rellevants del passat.

Descriure obres d’art o restes arqueològiques representatives del nostre patrimoni.

Competències metodològiques que permeten activar l’aprenentatge

 

3.Tractament de la informació i competència digital. :

–  Fomentar l’ús de les noves tecnologies i la connexió a Internet com a font d’informació.

-Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
-Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d’aprenentatge.
-Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

4.Competència matemàtica.

– Descobrir la utilitat dels nombres per ordenar un procés i per situar-nos a l’espai i en el temps

5.Competència d’aprendre a aprendre.

– Mostrar una actitud positiva i d’esforç personal en la resolució d’activitats de creixent complexitat.

– Revisar la feina realitzada i avaluar tant el que s’ha aprés com el que falta per aprendre.

-Aplicar diverses tècniques d’estudi que faciliten l’aprenentatge.

Competències personals que es relacionen amb el desenvolupament personal

6.Competència d’autonomia i iniciativa personal.

– Realitzar petites investigacions o cerques d’informació de manera autònoma.

– Deduir les causes i les conseqüències d’un procés.

– Expressar opinions sobre continguts de l’àrea.

7.Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.

– Reflexionar sobre els canvis ocorreguts a l’entorn natural i social amb el pas del temps.

8.Competència social i ciutadana.

– Relacionar-se amb els altres de manera assertiva, cooperar i fer treball en equip.

– Reflexionar sobre els conflictes en les relacions interpersonals i respectar les normes de convivència.

– Entendre els comportaments i les formes de vida en contextos històrics i culturals diferents del propi.

CRITERIS D’AVALUACIÓ:

Avaluació inicial

Propostes d’activitats orals per dur a terme abans de l’inici del tema:

  • Discriminació d’algunes informacions relatives a la Prehistòria.
  • Descripció de l’alimentació dels éssers humans durant la Prehistòria.
  • Anàlisi d’una pintura rupestre.
  • Per saber què saben i què volen saber sobre el tema.

Avaluació contínua

  • Comparació de les formes de vida en el Paleolític i en el Neolític.
  • Distinció de l’art rupestre de la zona cantàbrica i de la llevantina.
  • Anàlisi de les innovacions introduïdes a l’Edat dels Metalls.
  • Coneixement de la Prehistòria a la Comunitat Catalana.

Avaluació final

Prova:

Reconèixer les diferents unitats temporals i saber ordenar esdeveniments de forma cronològica.

Establir les diferències entre les formes de vida en el Paleolític i el Neolític.

Descriure els mètodes de subsistència, la manera de vida i les primeres manifestacions artístiques dels grups humans.

Identificar i localitzar les principals manifestacions d’art rupestre de la Península Ibèrica.

Saber explicar el naixement de l’agricultura i les seues principals característiques.

Explicar la utilitat de determinats instruments prehistòrics i indicar quan van aparéixer.

Reconèixer les innovacions tècniques de l’Edat dels Metalls.

Distingir els assentaments prehistòrics de Catalunya.

ACTIVITATS:

Activitat 1:

Realitzar entre tots una pluja d’idees del què sabem de la Prehistòria i de que ens agradaria saber sobre el tema, i apuntar-ho amb l’ordinador i el projector perquè ho vegin.(Coneixements previs dels alumnes)

Activitat 2 :

Per grups a l’aula d’informàtica  realitzar la webquest, que farà que entre tots busquin informació sobre el tema i hagin de contestar unes preguntes a l’ordinador. Posar en comú el que cadascú a fet i a veure a quines conclusions han arribat.

ENLLAÇ: Webquest sobre la prehistòria.

Activitat 3:

Els grups d’abans escullen un tema que volen saber de la prehistòria i preparen un power point, i faran la presentació oral a la resta del grups classe. Avaluació de la resta de companys i del mestre.

Activitat 4:

Entre tots realització d’un jclic a la PDI. Tot el grup classe.

ENLLAÇ: jclic Etapes de la història (M. Carme Tort Codina)

Activitat 5:

Realització per parelles de buscar  restes prehistòriques a Catalunya, posada en comú, i potser en una altre sessió veure el vídeo.

ENLLAÇ: La Prehistòria a Catalunya

Activitat 6:

Visita d’una pàgina web d’informació per parelles, i realitzar un resum sobre le tema de la Prehistòria.

ENLLAÇ: Informació xtec

Activitat 7:

Repàs del tema. Fer les Activitats preparades amb l’Open Sankoré, i després fer els jocs de la prehistòria.

ENLLAÇ: Joc de la Prehistòria

Activitat Open Sankoré:

:

REPÀS FINAL:

Joc 2: Pasatiempos Prehistóricos

Joc 3 : Trivial de la Prehistória

Activitat 8:

Prova escrita del tema.

METODOLOGIA:

  • Partir dels coneixements previs.
  • Realitzar activitats grupals on ells hagin de tenir iniciativa i que al mateix temps siguin motivadores per als alumnes.
  • Fer servir els recursos digitals com:

Treball dels alumnes en grup cooperatiu de 4 alumnes cadascun.

A l’aula ordinària preparació del guió i elaborar amb el tutor els continguts del projecte.

Desdoblament ordinadors portàtils

Ordinadors sobretaula (aula d’informàtica)

Pissarra digital. Presentacions orals dels grups. Eines PDI, activiatts online, informació…

Camera fotogràfica pel procés.

  • També realitzar algunes activitats escrites, com un dossier, per a l’hora de repassar per la prova.
  • Fer una activitat en grups cooperatius de cerca d’informació i després fer una exposició a la resta de companys.

EDUCACIÓ INCLUSIVA:

A part de tot el que s´ha explicat amb la metodologia, que ja queda clar el treball inclusiu, és molt important respectar el ritme de treball dels alumnes, perquè no tots arribaran al mateix, però el més important és que puguin arribar a on se’ls demana.

És molt important el suport visual i auditiu, que farà que en molts moments ajudi alguns alumnes.

 

MODIFICACIÓ ACTIVITAT PDI GRUPAL

Còpia de GRUP 7 PDI (1)

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *