Què m’interessa i quines professions hi ha?

I. Comencem per saber quins són els vostres interessos. Aneu a la web de Barcelona Activa i feu el test d’interessos professionals.

Quan l’hagis fet, pensa en els resultats. Estàs d’acord amb el que t’ha sortit al test? Comenta-ho amb el company.

Feu una captura de pantalla i afegeix-la a la teva Carpeta d’orientació “El meu futur”.

II. Ara toca descobrir diferents professions. Ves al web “Empresas que inspiran” i tria un perfil professional que t’agradaria conèixer. Escolta el vídeo i completa la fitxa.

Explica als teus companys i companyes què has après d’aquest perfil professional.

Què puc fer després de l’ESO?

I. A 3r d’ESO comença a ser el moment de pensar què ens agradaria fer després de graduar. Sembla que encara falta molt de temps, però no ens adonarem i haurem de prendre decisions. Però sabem què ens ofereix el sistema educatiu?

II. Ara et toca a tu, en grups de 3 o 4 completeu la informació sobre dos dels itineraris dels quals us ha parlat la vostra tutora.

Teniu tota la informació a la web del Departament d’Educació: TRIA EDUCATIVA. Dividiu-vos les tasques per anar fent la recerca de la manera més eficient. Al final de la web trobareu l’enllaç a cada un dels itineraris.

FITXA DE TREBALL COL·LABORATIVA

III. Compartim el que hem après! Presenteu als vostres companys la informació que heu trobat i on l’heu trobada.

Orientació 3r ESO_prof

Debat sobre el mòbil als centres educatius

El Consell Escolar de Catalunya va engegar fa uns dies un procés participatiu per recollir l’opinió de docents, famílies i alumnes d’arreu del territori sobre la presència que ha de tenir el telèfon mòbil a les escoles i als instituts; un debat que té previst culminar a finals d’any amb un informe que aquest òrgan consultiu —format per representants de docents, famílies, sindicats, moviments de renovació pedagògica, administració— presentarà al Departament d’Educació.

[Text extret de social.cat]

I . Contextualització. Analitzem diferents situacions que us podeu trobar com a alumnes a l’institut. En podríeu afegir d’altres?

II. Debat. Ens posarem en grups de 4-5. A cada grup, trieu qui serà la persona moderadora (ha de procurar que tothom participi i controlar el temps) i qui serà la portaveu (ha de prendre nota de les idees per explicar-les en la posada en comú).

1. Creieu que és necessari portar el mòbil al centre educatiu? (5 minuts)

2. Quins beneficis aporta? I quins riscos? (5 minuts)

3. Creieu que és necessari posar normes? Quines? (5 minuts)

III. Posada en comú. La portaveu de cada grup explicarà quines han estat les aportacions que han elaborat i explicarà els seus arguments. Si algun dels arguments del grup ja l’ha comentat un altre, no cal que el torni a repetir.

Aneu-los anotant al qüestionari del Departament d’Educació per fer-los-hi arribar.

 

[Materials del Departament d'Educació - Direcció General de l'Alumnat]

 

El orden de las cosas

Per què penseu que és necessari continuar commemorant el dia per l’eliminació de la violència contra les dones?

El 2023, ja són 51 els feminicidis comptabilitzats a l’estat espanyol (i encara no ha acabat l’any). Aquesta dada ja supera el total de feminicidis del 2022.

Veiem ara aquest curtmetratge, El orden de las cosas (2010), dirigit pels germans César i José Esteban Alenda i protagonitzat per Manuela Vellés, Mariano Venancio, Javier Gutiérrez i Biel Durán.

Va estar nominat als Premis Goya de 2011 en la categoria de Millor Curtmetratge de Ficció.

SI NO ES VEU L’ENLLAÇ CLIQUEU AQUÍ

En grups de quatre, contesteu les següents preguntes. Un representant de cada grup anotarà les idees que es comentin per després posar-les en comú amb la resta de la classe.

  • Per què busca Marcos insistentment el seu cinturó?
  • Per què insisteix en què el seu fill el busqui amb ell?
  • Quan Marcos parla al seu fill i li explica que el cinturó era del seu avi, després del seu pare, i que acabarà sent seu, a què creus que es refereix?
  • Per què Júlia l’amaga?
  • Quin tipus de violència pateix Julia? Física? Psicològica?
  • És necessari veure com la maltracta físicament per entendre que ho fa?
  • Quina creus que és l’educació que va rebre Marcos quan era nen?
  • Què creieu que simbolitza el cinturó al curt?
  • I l’aigua?
  • Per què la porta del bany és oberta?

Guia per la tutora/or

[Activitats dissenyades per la comissió de coeducació de l’Institut Bellvitge]

Fes-los callar!

Reflexionem ara sobre l’ús del llenguatge.

En el sistema patriarcal, les dones estem acostumades a quedar invisibilitzades amb l’ús no inclusiu de la llengua, però, a més a més, hem de suportar les agressions i discriminacions que suposen utilitzar el llenguatge de manera sexista.

Aquest vídeo, realitzat per la Universitat de València, proposa demostrar la no neutralitat del llenguatge amb el recull de certs comentaris sexistes i masclistes que, d’alguna manera, s’han normalitzat a la nostra societat, i que les dones han d’escoltar en el seu dia a dia.

Analitzem ara cadascun d’aquests comentaris. Qui els diu? Per què penseu que es diuen? Què podem fer per “callar-los”?

Se t’acudeix algun altre comentari sexista que no surti al vídeo?

Guia per la tutora/or

[Activitats dissenyades per la Comissió de Coeducació de l’Institut Bellvitge]

L’escala de la violència

I. TIPUS DE VIOLÈNCIES.

Quins tipus de violències coneixes?

Hi ha violències visibles (feminicidis, agressions sexuals, assetjament, maltractament físic…) i les invisibles que, habitualment, fan el camí de manera subliminal que desemboca en les primeres.

Veiem ara l’iceberg de les violències masclistes. Te’n sorprèn alguna?

II. PEPA I PEPE. LA ESCALERA CÍCLICA DE LA VIOLÈNCIA

Escoltem ara aquesta història.

  • Quina edat tenen Pepa i Pepe?
  • Què passa en aquesta relació?
  • Penseu que és una relació normal?
  • Com és la conducta d’ell? I la d’ella?
  • En la vostra opinió és una relació basada en el respecte, l’amor i l’ajuda mútua?
  • Quins graons identifiques que ha pujat Pepa en relació amb Pepe?
  • Com relacioneu les següents paraules amb el que acabeu de veure?

AÏLLAMENT – DESMOTIVACIÓ – SEXUALITAT – CONTROL – AUTOESTIMA – VIOLÈNCIA INVISIBLE  

Després d’escoltar la història i respondre les preguntes, què penseu que ens vol transmetre?

 

QUAN ALGÚ T’ESTIMA, NO ET FA PUJAR CAP D’AQUESTS GRAONS

Guia per la tutora/or

[Activitats dissenyades per la comissió de coeducació de l’Institut Bellvitge]

10 hores caminant per Manhattan

En grups, comenteu i escriviu en un full:

1-Com penseu que se sent aquesta noia quan li diuen coses?

2-Com creieu que se sent després d’aquestes 10 hores de passejar per Nova York?

3- Tenen dret els nois en aquest vídeo a fer el que fan? Creieu que pensen en com es pot sentir ella?

4- Tenim dret a tocar o dir coses “sexuals” a algú sense el seu permís?

Treball de recerca

Font: agora.xtec.cat

El segon trimestre de 1r de Batxillerat és el moment de començar a fer el treball de recerca.

Però en què consisteix el treball de recerca?

En aquest link trobareu la Guia sobre el Treball de Recerca del Departament d’Ensenyament. En aquesta guia s’explica què és un treball de recerca, com s’ha de desenvolupar, planificar i entre d’altres aspectes com ha de ser la redacció del treball i la presentació escrita i oral.

En aquest link teniu exemples de treballs de recerca per a que pogueu veure com els han fet els vostres companys i els agafeu d’exemple.

En aquesta Guia pràctica per fer un bon TR. Universitat de Barcelona també trebareu eines que us ajudaran a fer el vostre treball.

És molt important llegir aquestes guies abans de començar el treball, així evitaràs equivocacions que es podrien haver solucionat abans de començar a treballar.

Al Moodle de l’institut teniu tota aquesta informació i a més a més el recull de les propostes de temes de TR de cada departament. Trieu un tema que us agradi i del que penseu que podeu aprendre amb aquesta recerca.