Entrevista a Rosa Sardà

La Rosa Sardà va treballar com a professora i com a directora a l’Ins. Castellbisbal. Actualment treballa com a directora de l’Institut Escola Les Vinyes, el nou institut que s’ha fet al poble.

Sempre havies volgut ser mestra?
No, jo volia ser traductora, m’agraden molt els idiomes, i em volia dedicar a fer de traductora i /o professora d’idiomes.

Quina carrera vas estudiar? A quina universitat vas anar?
Vaig estudiar Traducció-Interpretació a la Universitat Autònoma. Quan vaig acabar, convalidant assignatures, vaig fer els estudis de Magisteri (especialitat de filologia francesa).

Què és el que més t’agrada de la teva professió?
El contacte amb els nois i noies, m’entusiasma pensar que puc posar un granet de sorra per contribuir en la seva formació, en el seu creixement personal.

I el que menys?
L’estrés que comporta el que he dit anteriorment, el veure que s’acaba el dia i encara voldria fer més coses, però no queden hores.

Recordes la teva primera classe com a mestra?
La primera especialment , no. El que sí recordo és la impressió que em feien els alumnes els primers temps. Veure’m al davant d’un grup tan nombrós que depenia de mi. També la relació amb els pares i les primeres reunions amb ells, em feien molt respecte.

Com et vas sentir?
Sempre m’he sentit molt a gust en la meva feina, ja he dit anteriorment que la relació amb els i les alumnes em dóna força, energia positiva: estic molt a gust amb vosaltres!

T’ha agradat treballar a l’Ins. Castellbisbal?
Molt! Han  estat quinze anys que no podré oblidar mai. Vaig passar de treballar a l’escola Mare de Déu de Montserrat, on també hi estava molt a gust, a l’Institut Castellbisbal, unes experiènces que, personalment, m’han enriquit. Tant en un Centre com en l’altre hi he conegut unes persones (alumnes i professors/es) encantadores.

Què és el que més enyores de l’IES Castellbisbal?
Les persones, però us tinc molt a prop, i procuro passar de tant en tant per no perdre el contacte.

Et va ser difícil deixar-lo?
Sí, però a la vida tot són decisions, se’t presenten situacions, valores els pros i els contres, decideixes, i et llances a una nova aventura, a un nou canvi. De totes maneres, repeteixo, us tinc molt a prop, estic treballant amb uns alumnes i uns companys fantàstics també, per tant, el canvi no ha estat un drama.

Quan van començar les obres de l’Institut nou?
Si no ho recordo malament, durant el segon trimestre del curs 2009-2010.

Quan van finalitzar?

Al juliol d’aquest any, el 2011. Perquè es va voler fer en aquest terreny? No ho sé exactament: l’Ajuntament havia de cedir uns terrenys a la Generalitat per poder-hi construir el Centre, i aquests devien ser els que van decidir. Jo penso que estem massa prop del vostre Institut, seria millor poder tenir un institut a cada banda del poble, d’aquesta manera els nois i noies no us hauríeu de desplaçar de tan lluny.

Per què i com et van escollir com a directora del nou centre?
La veritat és que jo ni m’ho havia plantejat, ja he dit que a l’Institut vostre hi estava molt bé. Va venir un dia el nostre inspector i em va demanar si volia assumir aquest repte. Per què jo? Aquesta pregunta és la primera pregunta que li vaig fer. Buscaven una persona amb experiència, que conegués les necessitats i particularitats del municipi, etc.

Quines funcions realitzes com a directora?

Funcions de gestió del Centre: coordinació de les activitats, gestió del personal docent i no docent, relacions amb les famílies, etc.

I ara, com et sents treballant a l’Institut nou?
Molt bé, com he dit anteriorment és un repte nou per a mi el fet d’engegar un Centre que, a més a més, és un dels divuit primers Instituts Escola que hi ha a Catalunya. Això fa que , a l’aventura d’engegar un Centre, s’hi sumi la de projectar-lo com a espai per atendre alumnes des dels 3 fins als 16 anys, una gran part de la seva vida!

Per què es diu Institut Les Vinyes?
Sabeu què hi havia en aquest terreny abans de construir-hi l’Institut Escola? Ho endevineu? Sí, oi? Els pagesos que conreaven aquesta vinya, fins i tot, ens han passat fotos de com era, o sigui que tenim documents que acrediten que abans de nosaltres, sota el que avui és L’INSTITUT ESCOLA LES VINYES, s’hi conreaven ceps, és a dir, una vinya.
Com es va escollir aquest nom? Els pares dels únics alumnes que hi havia el curs passat: P-3, van fer moltes propostes, totes elles molt interessants: Pota-rojos, Fruiters, Oliveres…

Quins cursos hi ha actualment cursant en aquest centre?
És un centre de dues línies, actualment hi ha P-3, P-4 i 1r d’ESO.

Quines diferències destacables hi ha entre els dos Instituts?
Nosaltres no som un Institut solament, com he dit anteriorment, som un Institut i una Escola al mateix temps. Diria que aquesta és la diferència més remarcable. Pel que fa a la resta, els dos són uns centres públics, tant en l’un com en l’altre s’hi treballa per aconseguir unes persones sociables, actives, autònomes i respectuoses, que puguin ajudar a aconseguir una societat més justa, més democràtica.

Alguns professors que abans treballaven a l’IES Castellbisbal treballen ara al nou? Quins?
Sí, el Ramon Nasarre, és l’actual Cap d’Estudis i professor de matemàtiques de 1r d’ESO; i la Glòria Arias, és tutora d’un grup de 1r d’ESO, i professora de Ciències i de Tecnologia.

S’han notat les retallades?
Sí! I tant! Penseu que aquest curs, com us he dit, hem estrenat un Centre que actualment acull  uns 140 alumnes, però que anirà creixent gradualment, de moment, tenim moltes mancances de material sobretot, sort que amb l’ajut dels pares dels alumnes i de les administracions, anem avançant a poc a poc. Ja ho sabeu, l’economia no està per tirar coets, i nosaltres ho patim, com ho pateixen tota la resta d’àmbits de la nostra societat. Per tant, ja ho sabeu: cal que tots aportem el nostre granet de sorra, i el vostre és el de treballar per aconseguir que el demà sigui millor. Ho esteu fent? Us demano que hi penseu.

Una abraçada a tots i a totes.

Rosa Sardà

Entrevista feta per: Andrea Caparrós i Judith Sánchez

El dia 21 de desembre alguns professors de l’Institut vam anar a visitar L’Escola Institut Les Vinyes, ja que la Rosa ens havia convidat a veure’l. El centre ens va agradar molt i aquí teniu unes imatges del que vam poder veure.


 


Quan arriba el 8 de gener

Quan arriba el dia 8 de gener, desitjo tornar al desembre per celebrar el Nadal.

Desitjo que arribi Nadal per tornar a cantar nadales i recitar poesies; per reunir-me amb la família i celebrar el dinar de Nadal; per poder menjar polvorons, neules i torrons; per fer cagar el Tió; per quedar amb els amics i fer una “guerra” de boles de neu; per crear ninots blancs ben grans; per veure brillar les estrelles del cel; per dutxar-me amb aigua calenta; per anar abrigat de cap a peus; per poder anar a esquiar als Pirineus; per tirar-me rodolant per la gespa coberta de neu; per “cantar Quintu!” quan més ho necessito; per obrir regals i trobar-me amb el que més desitjo; per fer els meus somnis realitat; per veure als tres senyors de l’Orient i als seus camells; per veure als nens amb un pal de fusta a la mà per fer cagar el tió; per escoltar les campanes repicar; per veure als àngels volar; per muntar el pessebre a casa; per col·locar les boles a l’arbre de Nadal; per tornar a escriure la carta als Reis; per menjar tortell; per crida Bon Nadal a tothom qui passi pel carrer; per cruspir-me un gall farcit; per veure els pastorets; per cantar Fum, fum, fum i que en surti per les xemeneies; Per saludar a Sant Josep quan me’l trobi; per dir-li felicitats a l’Esteve perquè és el seu sant; per empènyer al dimoni i que caigui al forat de l’ infern; per veure passar l’estel i fer-li una fotografia; per menjar els canelons més bons del planeta; per encendre la televisió i veure “El Calvo de la Navidad”; per comprar molts números de loteria i que em toqui.

Per tot això i molt més, vull que sigui Nadal.

David Bonilla
4t C

El Club de los Corazones Solitarios

Autora: Elizabeth Eulberg
Editorial: Alfaguara
Número de páginas: 335

Este libro está escrito por Elizabeth Eulberg que, actualmente es la Directora de Publicidad de Stephenie Meyer, escritora de la Saga Crepúsculo.

El libro explica la historia de Penny Lane, una chica a la cual su novio la ha dejado por otra. Es entonces cuando decide formar un club en el instituto llamado El Club de los Corazones Solitarios, un club en el cual sólo pueden ingresar chicas y las que entran se han de comprometer a no salir con chicos, así no podrán cambiar la actitud cuando les guste uno. Cada vez hay más chicas que quieren formar parte del club y Penny se convierte en la chica más popular del instituto, pero le surge un problema, le empieza a gustar un chico y no puede salir con él porque es la Presidenta de Club.

 

Judith Sánchez
4t B

El Nadal arriba a l’Institut

Aquest any els alumnes que fan plàstica han penjat els seus desitjos en un arbre que es troba a la porta per on sortim al pati. Si teniu un moment, atureu-vos a llegir-los perquè no us en penedireu. A continuació podeu llegir alguns dels desitjos que han fet alguns alumnes d’aquest centre per a l’any 2012:

 

  • Desitjo que aquestes festes tothom trobi la seva màgia.
  • Que tothom sigui feliç, fins i tot els que estan en els pitjors moments.
  • Sigues feliç amb allò que tinguis.
  • Desitjo que ningú deixi de lluitar pel que vol… que tothom arribi a la felicitat.
  • Desitjo a tothom el millor. Que els seus somnis es realitzin i que al món hi hagi més esperança, més pau i menys desigualtat. Perquè a la fi tots som iguals!
  • Aquest Nadal hem de tocar el cel amb els peus sobre la Terra.
  • Desitjo que la meva àvia es curi del càncer.
  • Els somnis es poden somiar si estàs despert.
  • Si vols fer alguna cosa, amb esforç ho aconseguiràs.
  • Que acabi la crisi, per a què tothom tingui feina i no passi gana al món.
  • Acabem amb les guerres abans que elles acabin amb nosaltres. No més sang!
  • Somriu, sigues feliç i mai deixis de fer-ho!

 

Andrea Caparrós
Judith Sánchez
4t B

Living with a disability

Nick Vujicic was born with Tetra-amelia syndrome, a rare disorder characterized by the absence of all four limbs. At the age of seventeen, he started his own non-profit organization: Life Without Limbs. So,  Nick goes around the world presenting motivational speeches.

His life was full of difficulties. Nick couldn’t go to a normal school, but he didn’t have mental disabilities. He learned a lot of things, like writing using the two fingers on his left “foot” . Also, he uses a device that is inserted into his longest toe to hold things. Nick needs help with some things, such as travelling. However, he is able to living by himself.

Now, there aren’t things which annoy him. Writing, for example, isn’t a problem for Nick. But when he was a child, the other children annoyed him. And when he was eight years old, he began to consider suicide. After praying for arms and legs, Nick began to observe that his achievements were the inspiration for many people, so he began to appreciate that he was alive.

Lluís Jiménez
4t C

 

A friend of my father, Agustí, became disabled when he had a car accident on holidays in the Pyrenees. Since the day of the accident, he can’t move his arms or his head. The accident started when Agustí was driving the car with his family. They were near the hotel that they had booked. Then, Agustí’s mobile started to ring. The person who phoned to Agustí was a person from the staff of the hotel to confirm the room for the family. When Agustí was talking on the phone, a car in another track was overtaking a group of cyclists and then, the two cars collided. The only person who was severely injured in the accident, was Agustí (that he wasn’t wearing the belt) and he became disabled. His family only suffered a few scratches.

At the moment, Agustí is doing a course in a academy about marketing. His life is different now. He can’t drive the car because he’s afraid when he get into it and he goes every day on the train to the academy. Now, he takes much longer time to get from one place to another, because he moves on a wheelchair and when there are a lot of people, it’s difficult to pass between the crowd.

Normally, the people behave very well with him, but there are some things that annoy him: when there are a lot of people around his wheelchair and when he has to get up from his wheelchair to seat on another place. Also, he needs a lot of equipment since the accident: a motorized wheelchair, a special bed and a lift to up to the second floor.

Joel López
4t C

 

His name’s Max Price and he has been deaf-mute since he was ten. He had a car accident and he lost the aural and vocal skills. After the accident, he had to learn special skills, like sign language. Now, he knows five languages and he studies engineering at university.

Life is a bit different for him in some things. For example, in the beginning of his disability he felt quite bad because he doesn’t articulate any word. But as time passed, he assumed his problem and every time he learnt more things which helped him. Another thing that changed his life was his daily life. He learnt sign language, but if he would communicate with his family or friends, they should learn this language. So, they learnt this language and the Max’s life was a bit better!

There is a thing which annoys him. He feels really bad when he sees how people move their mouths. He would like to do the same thing and hear the different voices of people! Although all these changes, Max has the most normal daily life he can. Now, he can communicate with his family and friends by sign language and this is a great situation. For him, this situation is a treasure to enjoy better his life.

Eric Guirado
4t D

 

His name is Stephen William Hawking; he was born in Oxford, in 1942. One day, he began to feel weak and awkward, and went to the doctor. When he was twenty – one, the doctors diagnosed him a type of motor neuron disease, called amyotrophic lateral sclerosis (ALS). Although he had the disease, that hasn’t stopped him to being one of the most talented scientists of the world, comparable with Albert Einstein and Isaac Newton.

During his disease, he didn’t stop investigating about cosmology. Nowadays, he is completely paralyzed, he can’t do definitely anything, like moving a finger and he has to move himself with a special wheelchair. It’s special because he can talk! He has a special program “connected” to his head, and anything he thinks the machine says it (more or less). Because of that, he can continue teaching at the university.

But there are some things he dislikes, like not being able to go out with his students to some places that he would like to go. But his wife has always supported him in all the situations.

Coral Suánez
4t D

L’amistat

L’amistat, aquesta paraula que té un significat, una importància molt significativa, molt especial per a moltes persones arreu del món. L’amistat és una de les grans raons de viure d’alguna manera encara que hi ha situacions a la vida que facin que aquesta amistat es perdi com ara pot ser el temps, noves relacions…, en definitiva, canvis d’hàbits són els factors més comuns en el que són els conflictes en l’amistat. També hem de dir que això  fa que l’amistat es faci més forta. Una bona amistat és imprescindible a la vida.

Kendy Correa Montero
4t A

 

Els Jocs de la Fam

Els Jocs de la Fam és una novel·la de ciència ficció juvenil, escrita per Suzanne Collins. Va ser publicada el dia 14 de setembre de 2008. És el primer llibre de la trilogia anomenada Els Jocs de la Fam.

La protagonista de la història és una noia de setze anys, la Katniss Everdeen. Viu en un món que ha passat temps difícils, on un govern poderós anomenat Capitoli s’ha fet amb el poder, després de diversos enfrontaments. Per això, tot l’estat està dividit en 12 districtes i el Capitoli. A cada districte es dediquen a una cosa diferent: uns a la pesca, altres a la mineria, etc. En part, ho fan per a proveir-se ells mateixos, però majoritàriament la finalitat és mantenir el Capitoli, que és on viu la gent rica.

La Katniss viu al districte 12 amb la seva mare i amb la seva germana Prim, ja que el seu pare va morir a la mina. Cada dia la Katniss ha de passar per sota de la tanca electrificada que separa el districte del bosc. Allà, es troba amb el seu amic Gale i van a caçar per poder mantenir les seves respectives famílies.

En el llibre “Els Jocs de la fam” és un esdeveniment anual televisat al Capitoli. Consisteix a seleccionar a l’atzar un nen i una nena de cadascun dels 12 districtes, que després s’enfronten uns contra altres en un joc de supervivència. Estan obligats a matar-se entre ells, fins que només en queda un i es proclama vencedor. Aquesta mena de concurs es fa per  recordar els Dies Foscos en què el 13è districte es va revoltar.

Aquesta vegada, la nena escollida al districte 12 per anar als Jocs de la Fam és la germana de la Katniss. Ella, perquè no li passi res a la petita Prim, s’ofereix voluntària. Aleshores va als Jocs de la Fam i el llibre ens explica totes les seves aventures allà.

Personalment considero aquest llibre com un dels millors que he llegit. Podria dir que és la meva trilogia preferida. La història és molt interessant i està explicada d’una manera que fa que t’hi enganxis. Es llegeix molt fàcilment i no es fa gens pesat.

En Flames i L’ocell de la Revolta són els dos llibres que completen la trilogia, juntament amb Els Jocs de la Fam. També en faran una pel·lícula, s’estrenarà a Estats Units el dia 23 de març de 2012 i el 20 d’abril de 2012 a Espanya.

Lluís Jiménez
4t C

Música

Hola. Som la Nerea i la Jesica i us donarem la nostra opinió sobre la música.

Avui en dia la joventut escoltem música que pot ser: hip hop, house, reggaeton etc. Hi ha molts tipus de música, depèn del gust de la gent. Hi pot haver:

Hip hop: és un moviment cultural que va néixer a principis dels anys 70 entre les comunitats d’origen africà i hispanoparlant del barri Sud del Bronx, al districte del Bronx de Nova York.

House: és un estil de música electrònica. Les arrels del House comencen el 1985. Agradi o no, el House és un descendent directe del so disco. Aquí teniu un exemple de música House.

Reggaeton: és un estil musical, influenciat pel hip hop de zones llatines de Miami, Los Angeles i Nova york.

Rap: consisteix en cantar o parlar lletres rimades acompanyades d’un ritme repetitiu i sincopat, es pot parlar de molts temes, normalment es parla de la vida dels carrers, de crítica social o sobre ells mateixos

Break dance: és un estil de dansa urbana que va aparèixer a Nova York a l’últim quart del segle XX.

Heavy Metal: és un estil musical descendent del Rock molt menys influenciat pel Blues que el Hard Rock caracteritzat principalment per la contundència del seu so.

Drum and bass: és un gènere musical de música electrònica de formes rítmiques ràpides i sincopades, basades fonamentalment en el jungle i altres gèneres com el dancehall, funky, Dubstep, Dub, Jazz, Reggae, el raggamuffin, el breakbeat i el rap.

Reggae: és un gènere musical que es va desenvolupar inicialment a Jamaica des de finals de la dècada de 1960. El terme reggae sovint és usat per designar la majoria dels ritmes jamaicans, com l’ska, el dub i el rocksteady. Tanmateix, el reggae pròpiament dit és un estil de música particular que s’origina a partir de l’evolució directa de l’ska cap a ritmes més lents, passant pel rocksteady. Té un ritme binari sincopat de 4/4 amb desplaçament del temps fort com a principal característica. El reggae està estretament relacionat amb el rastafarisme i les seves lletres sovint tracten d’una temàtica entre política i mística.

Aquest són el tipus de musica que més s’escolten a la nostra edat, encara que cadascú te el seu gust i pot haver-hi algun d’aquests tipus de música que no els agradi molt.

Nerea Garcia
Jésica Pérez
4t C

 

Conferència de Pedro García Aguado

Pedro García Aguado va ser un dels millors waterpolistes espanyols: campió olímpic a Atlanta el 1996, campió del món a Perth al 1998, 565 vegades internacional, 7 vegades campió de lliga, 6 vegades campió de la Copa del Rei, etc.

Tanta fama el va portar a enganxar-se al món de l’alcohol i de les drogues.

El seu millor amic, que jugava a waterpool amb ell, també estava enganxat al món de les drogues i a causa d’això va morir, llavors es va adonar del problema que tenia i va decidir ingressar en una Clínica de Desintoxicació, on el van ajudar a superar l’addicció.

En l’actualitat és conegut pels programes de televisió “Hermano Mayor” i “El Campamento”, i ajuda gent que té addicció a les drogues i al alcohol com va tenir ell en la seva joventut. També fa conferències a adolescents i a pares perquè adquireixin consciència del risc i coneguin les conseqüències del consum d’alcohol i d’altres drogues. Els diumenges el matí el podem escoltar a la ràdio en “Punto Rádio”, on fa un programa anomenat “Escuela de vida”.

El dia 11 de novembre va venir a fer una conferència, “Un Viaje de aprendizaje”, a l’auditori Pau Casals. Va fer un repàs de la seva vida esportiva, ressaltant els valors de l’esport, la seva caiguda en l’addicció i la seva posterior recuperació, amb els aprenentatges extrets de cada experiència. Després d’això va deixar que ens féssim fotografies amb ell i podíem comprar llibres sobre ell: Mañana lo dejo (2008), Dejarlo es posible (2009), i Hermano Mayor: entender a los adolescentes es posible (2010), i que ens els signés.

 

Judith Sánchez
Andrea Caparrós
4t B

El Nadal

El Nadal comença, les famílies es reuneixen, les vacances comencen i l’alegria es gaudeix als carres encara que la situació econòmica no acompanya. Els llums es posen als carres principals per il·luminar i  perquè la gent s’emocioni i comenci un Nadal que esperen sigui divertit, emocionant  per tal de començar un any nou ple de felicitat, alegria, idees noves i un esprit diferent que faci que gaudeixin d’un any especial i emocionant.

Esperem que ens porti totes aquestes coses que aquest any que hem passat, i això ho esperem encara que hi ha gent que diu que ha arribat el seu fi, esperem que no sigui així i que comencem un altre cop de nou amb un any ple de pau, tranquil·litat, alegria i treball.