Xerrada de l’escriptor Francesc Miralles

El dijous dia 23 de febrer l’Institut va tenir la gran sort de rebre la visita de Francesc Miralles, autor del llibre La vida es una suave quemadura, del qual ens vam examinar el trimestre passat.  Era la segona vegada que aquest autor venia a l’institut. L’entrevista es va fer de 9 a 10 del matí a la sala d’actes de l’institut, i hi va assistir tot l’alumnat de 4t, que durant una hora li va fer totes les preguntes que va voler sobre el llibre.

Per iniciar la xerrada en Francesc Miralles va decidir començar pel final, amb les preguntes dels alumnes, algunes de les quals ja havien estat preparades a la classe de castellà amb l’ajut dels professors. A l’entrevista van sorgir tot tipus de preguntes, des de les més típiques com ara com va decidir fer-se autor, en què es va inspirar per fer l’obra, fins d’altres de més inusuals com ara quan li pagaven per cada llibre o si havia viatjat a la Xina. Una vegada acabades les preguntes, ens va xerrar una mica sobre ell. Per acabar la xerrada l’autor va comentar que firmaria llibres a qui l’interessés. Finalment es va acomiadar i va marxar.

Va ser una experiència agradable i divertida.

Aquí us deixem unes pàgines web de referència:

 

 

 

 

 

Carmen Acuña 4t C
Nerea Garcia 4t D

 

Carnestoltes a l’Institut

El divendres 24 de febrer vam celebrar el Carnestoltes al nostre Institut, on a part que algunes persones es disfressessin, es van realitzar diverses activitats que us explicarem a continuació:

  • La partida de l’Institut: es va dur a terme al gimnàs. Consistia en un concurs on competien dos alumnes de cada curs des de 1r fins a 4rt contra professors com ara Anna López, Josep Castillo… Aquest any van guanyar els alumnes, però cal dir que  va estar renyit. També es van fer diverses actuacions on van ballar alguns alumnes.
  • Sing Star i Just Dance: aquestes activitats es van realitzar en les aules de 4rt i hi van participar moltes persones que podien escollir ballar cançons com ara Barbara Streisand, o cantar cançons de David Bisbal, Melendi… Va ser molt divertit!
  • Concurs de rebosteria: els concursants havien de portar  un pastís fet per ells amb la millor presentació. El jurat, format per alumnes, tenia en compte la presentació, el gust i l’originalitat del nom que li havien posat. Va ser molt difícil escollir al guanyador, però finalment van guanyar Javier Valenzuela (3r A), que va obtenir el premi al pastís més bo; Irene Jiménez (4t D), que va guanyar el premi al pastís més creatiu; i Laura Marzá, Nil Masana i Araceli Saldaña (3r C), que que van guanyar el premi a la millor presentació.
  • Torneig de futbol: es va organitzar un torneig en el qual competien equips formats per diferents alumnes del centre, i també es va fer un partit d’alumnes contra professors. Van guanyar els alumnes.
  • Ordinadors: a les aules de cicle formatiu els alumnes que s’hi van apuntar van competir en diferents videojocs de l’ordinador.

Aquí teniu les fotos d’aquesta diada:

Judith Sánchez
Andrea Caparrós
4t ESO

Proves d’avaluació de 4rt ESO

El dimecres 15 i el dijous 16 de febrer a 4t d’ESO es van fer les proves d’avaluació. Aquestes eren unes proves que tots els alumnes de 4t de Catalunya fèiem a la vegada. Les proves eren de català, castellà, matemàtiques i anglès.

Tots pensàvem que serien difícils, però no ho van ser gaire.

Les de castellà i català tothom creia que eren fàcils perquè només era llegir un text i contestar preguntes tipus test, i després al final una redacció de la nostre opinió sobre un tema que ens deien.

La prova d’anglès va semblar fàcil a la gent que no li costa, però per a la majoria de nosaltres va ser bastant difícil.

La prova de matemàtiques va ser més fàcil del que ens deien. Tot eren coses que es podien resoldre amb una mica de lògica, encara que per a la gent a qui li costava una mica més va ser difícil.

En resum les proves van ser més fàcils dels que ens pensàvem, i va anar tot molt bé perquè quan acabàvem alguna prova podíem anar a la sala d’actes a estudiar la prova següent o a fer un descans.

A part, el dijous 16 de febrer va ser dijous gras i a l’institut donàvem truites a la cantina, com que nosaltres a l’hora del pati estàvem fent les proves ens van donar un tiquet que servia per anar a buscar-la quan acabéssim.

Vam tenir una hora de pati els dos dies. El dimecres quan vam acabar teníem una hora de pati i després ens n’anàvem a casa. El dijous teníem una hora de pati, però l’última classe del matí i les de la tarda ja las vam haver de fer.

Jésica Pérez
Thalia Chávez
4t ESO

Xerrada “Amical de Mauthausen i altres camps”

El passat dimarts 21 de febrer, els alumnes de 4t vam anar a la sala d’actes de l’ajuntament a escoltar una xerrada interessant. Estava organitzada pel departament de Ciències Socials de l’Institut, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Castellbisbal. Els encarregats de donar-nos les explicacions van ser el Tomàs i el Llibert, dos membres de l’associació Amical de Mauthausen i altres camps. Els pares d’en Tomàs i d’en Llibert van romandre reclusos al camp de concentració nazi de Mauthausen, on van acabar perdent la vida.

Un cop tots els alumnes vam asseure’ns, els ponents es van presentar i, a continuació, vam veure el documental “Nit i Boira”. Tenia una durada d’uns 20 o 30 minuts. Es mostraven imatges i vídeos dels camps de concentració alemanys, de soldats emportant-se gent, abocant cadàvers a les fosses comunes, etc. Les fotografies anaven passant i, mentrestant, una veu ens anava explicant moltes coses relacionades amb el nazisme alemany.

Un cop va acabar el documental, va començar la xerrada. Primer de tot, el Tomàs i el Llibert ens van parlar una mica més d’ells. Ens van dir, per exemple, com havien arribat els seus pares a Mauthausen. Resulta que van haver de marxar a l’estranger perquè eren republicans i Franco els perseguia. Temps després, quan els van descobrir, van preguntar a Franco si volia que els retornessin a Espanya. No obstant, el dictador va dir que si estaven a l’estranger, no comptaven com a espanyols. Per això, els van enviar a Mauthausen. Després, ens van deixar fer preguntes. Ens van explicar detalladament com tractaven a la gent als camps de concentració, com els sotmetien, la por que passaven, etc.

Personalment, la xerrada em va semblar bastant interessant, i em va fer reflexionar. Vaig estar pensant en les conseqüències que va tenir el nazisme alemany per a tothom. Realment ho van passar molt malament, les condicions de vida als camps de concentració eren pèssimes. I això seria la part “bona”, perquè als jueus, els exterminaven directament.

Hitler va fer patir molta gent, un cop va arribar al poder. No obstant, per arribar a manar, no va fer res il·legal. Va aconseguir que els alemanys l’obeïssin cegament, gràcies a la propaganda que feien per tot arreu. Tot això no em sembla pas bé, tant de bo al futur no hi hagi més èpoques semblants a aquesta.

Lluís Jiménez
4t D

Té Beyoncé el famós Síndrome de Michael Jackson?

Què és el Síndrome de Michael Jackson?
Només ho pateixen les persones de raça negra i consisteix a baixar de to el seu color de pell per a aparentar ser més blancs.

Michael Jackson:
Quan es va començar a veure  Michael Jackson amb un color de pell més blanc del normal tothom es preguntava què era el que li succeïa. Ell va manifestar que patia una malaltia anomenada Vitiligen, que és una malaltia degenerativa de la pell en què les cèl·lules responsables de la pigmentació de la pell deixen de funcionar i això fa que a les zones afectades surtin taques blanques. Però alguns van dir que això no podia ser possible, ja que quan s’operava el nas, els pòmuls… també anava baixant el seu color fent semblar tenir trets d’una persona blanca. També s’ha de dir que no va passar per la fase de les taques, sinó que va passar directament al to uniforme de la pell, a més el Vitiligen va  acompanyat d’un canvi del color del cabell, de les celles i, si és el cas, de la barba. El cabell i les celles se’ls podria haver tenyit, però la barba no.

Beyoncé:
Actualment, la premsa ha publicat diferents articles en què es pot veure a Beyoncé amb tons de pell més baixos de l’habitual.
Molts afroamericans se senten traïts pel “photoshop” que va utilitzar Beyoncé en la portada del seu nou disc i el videoclip de la cançó “The best thing I never had”. Aquí teniu l’enllaç on podeu veure la cantant amb un to de pell més blanc a causa del decorat, que és tot blanc, i això redueix el color: http://www.youtube.com/watch?v=FHp2KgyQUFk&ob=av2e.

També és imatge de l’Oréal, on li succeeix el mateix, fent semblar que és una dona de raça blanca. En la portada del seu primer disc amb el grup “Destiny Child” el pare va dir a la discogràfica que la seva filla sortís més blanca que les altres components del grup, Kelly Rowland y Michelle Williams que no s’hi van oposar. Creieu que pateix el síndorme de Michael Jackson?

El canvi de color de pell de Michael Jackson

 

Canvi d'imatge de l'artista Beyoncé

Andrea Caparrós
Judith Sánchez
4t ESO

Entrevista al Collin Smith, el nostre auxiliar de conversa

L’Instut de Castellbisbal participa en el Pla Experimental de Llengües Estangeres (PELE), que impulsa del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Formar part d’aquest pla fa possible que el Centre pugui sol·lictar un auxiliar de conversa per a les classes de llengua estrangera que s’hi imparteixen. Enguany el centre va presentar un projecte per demanar un auxiliar de conversa en anglès, que permetés reforçar la pràctica oral d’aquest idioma treballant en petit grups i, sobretot, que oferís la possibilitat de practicar amb algú que tingués l’anglès com a llengua materna.

En Collin Smith va escollir el nostre centre d’entre les diferents opcions que se li van proposar, i així va ser com el mes d’octubre el Collin es va incorporar a l’Institut. Hi serà durant tot el curs i fa classes de conversa en grups de cinc o sis alumnes a diferents nivells. Perquè el pugueu conèixer una mica, la Nerea Garcia i la Carme Acuña, de 4t d’ESO, li han fet una entrevista en anglès que us reproduïm a continuació.

 

 

 

Hello! We are Nerea and Carmen.

Do you mind if we interview you for the magazine of our school?

Where do you come from?
I’m from Minnesota in the northern part of the United States

Why did you come to Spain?
I studied here two years ago for 4 months (something like Erasmus) and I loved it so much I
decided I wanted to come back and live here longer.

How long have you live in Spain?
I have been living in Barcelona for about a year and a half.

Where do you live now?
Right now I live in Barcelona pretty close to the train station in Sants.

How about speaking in spanish and catalan?
I’ll tell you at the end of the year haha.

What do you think about the spanish traditions?
They’re all very interesting, a lot different than the ones we have in Minnesota but it’s always fun to learn
about different cultures and traditions.

What is your favourite food in Spain?
I love tortilla de patatas, pan con tomate, and calçots. Those are definitely my favorite Spanish foods!

Do you go to university in Spain?
Yeah. Currently I am going to the UAB in Bellaterra where I’m a masters in Corporate Communication.

We know that you’re an English language asistant in our school. What do you think about the students of this school?
Everyone has been really nice! I was really surprised with how well everyone accepted me as part of the
school and thanks to everyone for making it an easy transition for me.

What level you think we have in high school?
It’s quite good! It’s actually better than I thought it was going to be so I was pleasantly surprised.

You have started to teach volleyball in English in high school. How long have you been playing volleyball?
I’ve been playing volleyball competitively for 7 years.

What activities are you doing in the class of volleyball?
Right now, because we are just beginning, we are focusing on simple drills and technique, but we will
work up to   more complicated activities later.

Do you play in a team? Which team?
Yeah, right now I play with a team in the first CYeah, right now I play with a team in the first Catalan
division called Element Prat-Barça. It’s a combination of two teams: one from Prat and one from Barça so
sometimes I practice with FB Barcelona’s volleyball team which gives me a great opportunity to improve as a player.atalan division called Element Prat-Barça. It’s a combination of two teams: one from Prat and one from Barça sYeah, right now I play with a team in the first Catalan division called Element Prat-Barça. It’s a combination of two teams: one from Prat and one from Barça so sometimes I practice with FB Barcelona’s volleyball team which gives me a great opportunity to improve as a player.o sometimes I practice with FB Barcelona’s volleyball team which gives me a great opportunity to improve as a player.

We have seen a videoclip in youtube in which you appear dressed as a priest. Could you explain that?
Haha you saw that? Well I’m a model here in Barcelona so that videoclip was for a modeling job that I did.

Thank you very much for you atention being do nice whith as.

Thank you

Exàmens de recuperació

Ja hem acabat les vacances de Nadal i hem tornat a la rutina del dia a dia.
Els alumnes comencen el trimestre estressats, ja que a la majoria els ha quedat alguna assignatura i tenen els treballs i exàmens de recuperació molt pròxims.
Aprofiten qualsevol estona per estudiar: al pati, als canvis de classe, a l’hora de dinar i, sobretot, per la tarda, una vegada que han acabat les classes.
Tots esperen aprovar i que tot el seu esforç tingui la recompensa de recuperar per continuar el segon trimestre sense cap assignatura penjada.

ÀNIMS I BONA SORT A TOTS I TOTES!!!

Nerea García 4t D
Carmen Acuña 4t C

 

La nostra biblioteca

La biblioteca és el nostre racó d’estudi.

Està oberta de dilluns a divendres.  L’horari és de  09.56 h a 10.21 h.

Els dilluns, dimarts i divendres es fan préstecs de llibres.

Tambè hi ha vuit ordinadors per als alumnes i un  altre per al professor. Tambè hi ha un petit espai per llegir
revistes i un projector on tambè podem veure películes.

Tenim un armari amb material per poder treballar a l’hora del menjador. La biblioteca té dues entrades. Una a l’interior del centre i l’altre dóna al pati.

També a les nostres aules hi ha unes petites biblioteques que utilitzem una hora a la setmana i on també es poden
agafar llibres com a préstec.

A la biblioteca tenim les àrees de:

  1. Filisofia
  2. Religió
  3. Socials
  4. Diccionaris
  5. Cienciès pures/ cienciès naturals
  6. Cienciès aplicades
  7. Arts, jocs i esports
  8. Literatura
  9. Historia i Geografia

 

Jésica Pérez 4tD
Thalia Chàvez 4tA

Devinettes

En classe de français de 4ème nous avons étudié la description des objets à partir…

  • du couleur: bleu, vert, rouge, noir, gris, violet
  • de la forme: rond, carré, triangulaire…
  • du matériel: en fer, en verre, en plastique, en métal…
  • de la taille: grand, gros, petit…
  • de la qualité: utile, pratique, délicieux, agréable…

Et pour mettre en pratique ces concepts nous avons inventé des devinettes que nous voulons vous proposer. On vous invite à les lire et à nous en envoyer la réponse. Volià, donc, notre travail! C’est à vous de participer!

  1. Un objet lunatique, par Laura, Albert, Tania et Jaume
  2. Un objet indispensable, par Judith, Paula, Lluís et Eric
  3. Un objet estival, par Andrea, David et Aïcha
  4. Un objet très gourmand, par Joel, Marta et Judith
  5. Un objet non matériel, par Aitor, Anna, Lídia et Leila
  6. Un objet pratique, par Marc, Joan et Leyre
  7. Un objet rafraîchissant, par Roger, Anna et Judit
  8. Un objet utile, par David, Queralt, Mar et Elsa

El Gran Dictat

El passat dia 22 de desembre de 2011 a les 10.30 aproximadament va tenir lloc als Costals el Gran Dictat. Els alumnes de cicle superior, 3r i 4t d’ESO, vam anar a veure’l abans d’anar a recollir les notes.

Els organitzadors de l’activitat van ser el David Bonilla, el Marc Artiga i el Joel López, amb l’ajuda d’altres companys de l’Institut. El concurs estava basat en dos programes de televisió: el Bocamoll i el Gran Dictat. Dies abans de l’espectacle, es van triar quatre participants de 3r d’ESO i uns altres quatre de 4t d’ESO  fent proves a les classes de català.

Per iniciar l’espectacle va aparèixer el presentador, el David Bonilla, cantant una cançó acompanyat de quatre noies que feien de coristes: la Paula Barba, la Berta Grau, la Núria Panes i l’Anna Simón. El títol de la cançó és “A cop de rock”. Després el David va fer entrar els participants i els va anar presentant un per un.

Hi va haver un total de nou proves per als concursants. La majoria consistien a endevinar paraules, fer mímica, etc. Tot era semblant al programa de televisió.

La parella guanyadora va ser la formada pel Joel López Vilalta i el Jorge Medina de la Fuente. Van realitzar una prova final que consistia a endevinar l’edat d’alguns professors del nostre institut. El David deia els noms dels professors i els concursants els havien de col·locar a un grup o a un altre segons l’edat que creien que tenien. Van fer-ho bastant bé, ja que van equivocar-se únicament en dos mestres.

Vam gaudir d’una activitat ben divertida i vam poder riure molt. Només hi havia el problema que en algunes preguntes el públic deia la resposta, i un llum, a vegades, molestava la gent. No obstant això, repetim, va ser molt entretingut i creiem que està molt bé que hi hagi joves emprenedors a l’Institut per a fer activitats i espectacles d’aquest tipus.

Aquí teniu una entrevista al David Bonilla, presentador i cara visible de l’espectacle.

Com va sorgir la idea de fer el concurs a l’Institut?
La Rosa Barcelona i el Josep Maria ens van venir a dir que podíem organitzar alguna cosa, i vam dir que ja ho pensaríem. Ens van recomanar que, per fer-ho, no utilitzéssim  temps del nostre estudi. Després vam decidir que ho faríem.

Quins van ser els organitzadors?
Els de sempre: el Joel López, el Marc Artiga, el Quim Matesanz i jo. També ens van ajudar altres persones el dia de l’espectacle, per  gravar, muntar-ho tot, etc.

Amb quin propòsit vau decidir fer la versió del Gran Dictat a l’Institut?
Com diu el presentador del concurs original, per a destrossar una mica menys el català. Alhora, vam fer-ho per a passar una bona estona i gaudir de l’espectacle.

D’on us vau basar per a obtenir les preguntes?
Primer el Josep Maria ens va passar uns documents amb preguntes i proves que podíem fer servir per al concurs. Després, la Sílvia ens va donar el joc del Bocamoll, també per obtenir més preguntes. Més endavant, vam veure tres programes del Gran Dictat original.

Quantes proves vau fer? Quines eren?
En total el concurs va tenir nou proves. El nom de les proves eren: “El correcuita” , “Paraules de la tribu” , “El triangle amb jeroglífics”,  “El cançoner” i “Fent ganyotes”, “La doble pregunta”, “Cert o fals”, “Com s’escriu?” i “On ho poso?”.

Quant de temps vau trigar per preparar les preguntes i organitzar-ho tot?
Dues setmanes. Vam dedicar-hi les dues últimes setmanes abans de Nadal, perquè no teníem gaire temps lliure a causa de tots els exàmens. La Rosa ens va dir que aprofitéssim bé el temps i jo li vaig contestar: “hi ha gent que dedica el temps a jugar a la Playstation, nosaltres, en canvi, preferim aprofitar el temps fent activitats com aquest concurs”.

Va participar qui va voler? Com es van escollir els participants?
Es va fer una selecció dels participants durant les classes de català. Els professors feien proves senzilles semblants a les dels concursos, i els que en van encertar més, van poder participar al Gran Dictat de l’Institut.

Hi havia algun premi pels guanyadors? Quin va ser?
Sí que hi havia premi. Es tractava de dues targetes de descompte pel Media Markt.

Estàs satisfet amb la feina que vau fer?
Per la nostra part sí, perquè vam treballar molt i ens va quedar bastant bé. Però el comportament d’alguns membres del públic va ser una mica desagradable.

Teniu pensat fer alguna activitat més semblant a aquesta durant aquest curs?
Sí. Farem un altre cop la Partida per Carnestoltes. A final de curs, farem la Party Punt i Final, serà la nostra última producció a l’Institut.

Héctor Mier i Lluís Jiménez
4t ESO