Com molts us hareu fixat a les escales del pati hi han cartells i taules sobre que farem quan s’acabi l’ESO. Els alumnes de quart vam estar una mitja hora miran l’exposició. Tractaba sobre informarte tots els camins que vols fer quan s’acabi l’ESO ( batchillerat, CFP, la prova d’accés per qui no es tregui l’eso.. ) Podies anar taula per taula segons el que vulgueis fer, llavors anaves escollint en un monitor que hi havia i t’anava informant sobre els instituts que hi ha, els telefons, direccions.. Tambè et deia de que podies treballar segons el que fesis. En une de les taules havia una pantalla on sortia un video d’un exemple de tres nois, t’explicaven el que havien estudiat, de que treballen o el que estan fent en el present i el que volien fer en el futur. Al acabar l’exposició ens van donar un llibret que ens explicava tot el que sortia en l’esposició pero més reduit, i alguna pagina web per si volies més informació. A mi personalment em va agradar ja que ens servia per treurens dudes si teniem o estar més informats. Aconsello que els que no l’hagin vist es pasin ficar-li un cop d’ull.
A l’altra banda del mirall
Autor: Jordi Serra i Fabra
Editorial: Empúries
Nombre de pàgines: 160
Aquest llibre explica la vida de la Maria, una noia de setze anys que cursa segon de batxillerat. Viu amb els seus pares i té una germana gran. Només pensa en els estudis, però es comença a preocupar pel seu futur perquè mai havia tingut tantes coses importants a decidir a la seva vida i sap que el que decideixi afectarà el seu futur. Té por a equivocar-se i per enfrontar-se això primer haurà de respondre totes les preguntes que li passen pel cap quan es troba davant del mirall, ja que s’adona que la persona que veu allà no es correspon amb la imatge d’ella mateixa. Haurà de buscar les respostes a aquestes preguntes perquè no sap la seva veritatable identitat. És llavors quan coneix un noi, el Lluís, que l’ajuda a respondre aquestes preguntes sobre ella i el seu futur, però al mateix temps, s’allunya de la seva millor amiga. Tot això la condueix a saber la seva identitat en un final inesperat que el lector no s’imagina al llarg de la novel·la.
Judith Sánchez
4tB
EL último trabajo del señor Luna
Autor : César Mallorquí
Editorial : Edebe
Pàgines : 245
Aquest llibre va sobre un senyor que es un assassí a sou, i el contracten per buscar una dona boliviana que li havia robat .
El senyor Coronado és un home molt ric i viu a la selva amazònica i té una gran casa amb piscina i una pista d’aterratge. Aquest home té un fill i és un dels majors traficants de droga . També tenia alguna empresa a Madrid, però la utilitzava com a coberta del seu negoci .
El senyor Luna accepta aquest treball de trobar aquesta dona, i ha de viatjar fins a Madrid. Quan arriba a Madrid comença la recerca d’aquesta dona. La busca per tot arreu, però no sap res d’ella fins que no va a una discoteca en la qual nomes hi ha gent sudamericana i sobretot bolivians. La senyora que buscava tenia una filla i las dues van fugir del senyor Coronado. Quan la troben li fan preguntes sobre el que els havia robat.
Aquest va ser l’últim treball del senyor Luna, perquè després de tot el que havia passat ja no hauria de treballar més.
Aquest és un llibre molt interessant, sobretot el final, i enganxa molt perquè no saps què passa ni perquè succeix tot allò. A mesura que vas llegint ho vas entenen tot.
Thalia Chávez
4t A
El arrecife del miedo
Título: El arrecife del miedo
Autora: José Maria la Torre
Editorial: Edebé
Páginas: 208
Este libro nos explica la historia de Dereck, un chico que perdió a sus padres al ser asesinados por unos bandidos que asaltaron y quemaron su casa, Donald lo salva y se hace cargo de él. Como Donald es un tipo que viaja mucho a causa de su trabajo, lleva al chico a un internado, ya que no se puede hacer cargo de él. Allí los chicos del internado, se burlan de él por ser mulato y éste decide fugarse de allí, donde se vuelve a encontrar con Donald y viven por un tiempo en una pequeña casa cerca del puerto. Donald vuelve a irse por trabajo, y deja a Dereck en el hotel de unos amigos suyos, los Anderson. Allí en la isla Malaya, Dereck y la hija de los Anderson, Susan, descubren un fenómeno paranormal: “una criatura” que se encuentra en la isla, dejando a sus víctimas en los huesos. En el hotel los chicos encuentran a un americano, Haller que intenta matarlos en varias ocasiones.
Andrea Caparrós Juan
4t B
Joc brut
Títol del llibre: Joc brut
Autor: Manuel de Pedrolo
Nombre de pàgines: 107
Aquest llibre va sobre un noi que es diu Xavier. Un dia es va trobar a la parada de bus amb un noia que es deia Juna. Llavors van quedar més dies, i la Juna li va demanar que matés el seu oncle per poder-se quedar la seva herència i fugir tots dos junts. En Xavier ho va aceptar perquè estava molt enamorat. Van quedar que quan el matés es veurien al cap de sis mesos en un cinema, però la Juna mai hi va aparèixer. En Xavier la va estar buscant molt de temps i va investigar sobre ella. Va descobrir que no es deia Juna, i que el coronel Virós no era el seu oncle, sinó el seu marit. Al cap de poc temps la va trobar i la va voler matar, però llavors va aparèixer la policia i es va emportar en Xavier com a assassí del coronel, i ella va confessar tota la veritat, i llavors en Xavier va explicar a la policia tota la veritable historia i les mentides que la Juna li havia dit.
Jesica Pérez
4t D
La manca de sang a Catalunya
Els hospitals catalans hauran de començar a aplaçar operacions quirúrgiques no urgents a causa de les escasses reserves que hi ha als bancs de sang, segons ha informat el Departament de Sanitat.
S’ha indicat que fa dies que els centres sanitaris han començat a notar el descens de les reserves de sang emmagatzemades.
Si no augmenta el nivell de donacions, els hospitals començaran a aplaçar intervencions programades per donar preferència a les urgències.
Estaria be que els majors de 18 anys i que pesen més de 50 kilos anessin a donar sang al seu hospital més proper, no hi ha horaris i per la teva col·laboració et donaran un entrepà o una beguda.
Com podreu comprovar és greu, ja que moltes operacions s’han d’aplaçar, i ara son les operacions programades ,però d’aquí poc seran les urgències.
Amb una vegada no n’hi ha prou!
Carmen Acuña
Nerea Garcia
4t d’ESO
Optatives de 4t d’ESO
A 4t d’ESO els alumnes fan assignatures enfocades sobretot a preparar la modalitat de batxillerat o els estudis de formació professional que triaran un cop acabada l’etapa d’educació obligatòria. És per això que les optatives que el centre ofereix estan organitzades per itineraris formatius segons diferents tipus d’estudis: científic, tecnològic o humanístic. Tanmateix, al marge d’aquests itineraris, a 4t d’ESO també s’ofereix a l’alumnat la possibilitat d’escollir una optativa de centre, que cursaran durant una hora a la setmana i que està orientada a treballar en projectes de centre.
La Jésica Pérez i la Thalia Chávez us fan una petita explicació d’aquestes optatives.
- Revista del centre –> Irene Fustagueras
Consisteix a penjar informació de l’insitut al bloc de la revista que hi ha enllaçat a la intranet. Fem articles sobre algun tema interesant o entrevistes que puguin interessar a la gent, i les pengem a la web de l’insitut o a vegades fem algun poster i el pengem a l’entrada de l’institut, perqué així tothom es pugui assabentar de les nostres noticies. - Teatre –> Anna Lopez
Aquesta optativa consisteix a preparar una obra per presentar a final de curs. - Taller artesà –> Maria Fernández
Aquesta opatativa consisteix en preparar el decorat per al teatre que es farà a final de curs. - Treballem per al centre –> Joan Bas
Aquesta optativa consisteix en el manteniment del centre. Els alumnes que canvien llums, netejen les pissarres, netegen el pati, treuen les males herbes, és a dir, en general intenten mantenir l’institut net i polit. - Juguem-hi –> Pilar Manjon
Aquesta optativa consisteix en fer jocs d’esports. - CIATE –> Kike Iriarte
Aquesta optativa tracta sobre l’ensenyament per a ser monitor. - Voluntariat –> Aida Martinez
Aquesta optativa consisteix a saber quins són els països pobres i els rics i com es poden arribar a ajudar. - Càmera i acció –> Juan Carlos Susín
En aquest optativa els alumnes aprenen a editar vídeos i fan reportatges sobre actes que tenen lloc a l’institut
Jésica Pérez
Thalia Chávez
4t ESO
Taller de teatre a 4t ESO
El passat dijous 23 de febrer, cap a les 15.30 h, els alumnes de 4t d’ESO vam anar a un teatre organitzat per l’Institut amb la col·laboració de l’Ajuntament.
Aquest teatre estava dividit en dues parts, a la primera part, l’actuació del teatre i, a la segona part, es va organitzar un petit debat amb els alumnes sobre el que havíem vist al teatre.
Aquest teatre tractava d’uns nois, concretament quatre amics, de la nostra edat que havien d’escollir la seva vida futura, però que a casa tenien problemes amb la família, ja que els pares insistien perquè estudiessin allò que no volien. A la revetlla de sant Joan aquests amics queden a la platja, i decideixen emborratxar-se. En aquest moment fan una promesa, que es retrobarien el 2008 al mateix lloc on eren. Però a causa d’aquesta decisió, cometen un gran delicte , maten un noi, decideixen que no ho diran a ningú, i s’inventen una història perquè la policia els cregui. A partir d’aquest moment les seves vides canvien, un d’ells s’en va a un reformatori als Estats Units i s’estableix allà on aconsegueix un treball d’empresari i una esposa, que mor de càncer. Una del grup se’n va a Londres per provar d’accedir a una escola de música de molt prestigi i també s’estableix allà. Un altre noi es queda al poble, havent de veure la mare del noi que va morir, i estudia per aparellador i es casa. L’última noia passa per diversos treballs on acaba coneixent el seu xicot.
Quan passen 17 anys es retroben a la platja a la revetlla de Sant Joan. Tots estan alegres, s’expliquen l’evolució de la seva vida des de “l’accident”. Però sorgeixen diverses discussions sobre la vida de cadascun dels amics. El dels Estats Units revela que ell ho va confessar tot a la policia, però que gràcies a la influència del seu pare no els van fer res.
Després de la representació de l’obra, es ca obrir un torn de preguntes, on també vam respondre nosaltres les preguntes que ens feien els actors sobre què pensàvem del caràcter, la relació amb la família, la posició social… de cadascun dels nois representats. També vam fer una petita activitat on vam determinar el grau de felicitat de cadascun dels integrants del grup d’amics. Amb aquesta activitat es va acabar el teatre.
Personalment, crec que va ser un teatre molt interessant, veure com en certa manera, aquells nois que són com nosaltres han de decidir el seu futur. I que no es decideixen fins que es veuen relacionats en un fet fatal que els marca de per vida.
Héctor Mier Galera
4t D
Taller de primers auxilis
Aquest mes ha vingut l’Anna Obradors, una auxiliar d’infermeria, a ensenyar-nos les tècniques i conceptes bàsics per ajudar una persona si la trobem en situació de risc, ja que ajudar una persona en els primers minuts després d’haver patit un accident és crucial per salvar-li la vida o fer que no empitjori la seva situació. El curset consistia en una primera hora teòrica i una segona hora on nosaltres, els alumnes, practicàvem algunes de les tècniques que ens havien explicat abans amb un ninot.
Primer de tot, si trobem una persona convalescent al terra s’ha de comprovar si respira, si es veu que està desperta la posem en la posició de seguretat i avisem al 112. Si no està conscient, avisem al 112, els informen sobre la situació de la víctima i ens posem a fer-li la respiració artificial (també coneguda com el boca a boca). La respiració artificial consisteix a donar a la víctima 30 cops al mig del pit, i després fer-li dos insuflacions d’aire, i així fins que arribin els serveis sanitaris, et cansis o fins que la víctima torni a estar conscient.
A la pàgina web de la Creu Roja teniu un joc per aprendre conceptes de primers auxilis. Aquí hi teniu l’enllaç. Animeu-vos a visitar-la.
Judith Sánchez
Andrea Caparrós
4t B
La sombra del viento
Aquesta és una novel·la que va ser publicada l’any 2001, escrita per Carlos Ruiz Zafón. Combina diverses temàtiques, com són l’intriga, el suspens, la comèdia, etc. No obstant, la història gira al voltant del tema de l’amor. En l’obra, l’autor va entrellaçant trames i enigmes perfectament, tot encaixa a la perfecció.
Aquest llibre es va convertir en un “best-seller” a nivell mundial. Se’n van vendre milions d’exemplars, i se’n va fer la traducció a més de 36 idiomes diferents. La crítica a nivell internacional va catalogar la novel·la com una de les grans revelacions literàries dels últims temps.
La història comença un dia en què el Daniel Sempere, acompanyat del seu pare, va a un lloc que no havia visitat mai. Es tracta del “Cementerio de los Libros Olvidados”, on hi ha molts llibres, és una biblioteca. El pare li explica al Daniel que no pot parlar amb ningú d’aquest indret, s’ha de mantenir en secret. A continuació, li deixa triar un llibre, el que vulgui. Aleshores, n’escull un titulat La sombra del viento, escrit per Julián Carax, un escriptor desconegut fins i tot pel pare, que era llibreter. Quan el Daniel arriba a casa, comença a llegir el seu nou llibre i el devora ràpidament. Li va fascinar tant que va iniciar una mena d’investigació per saber més coses de Julián Carax.
El que mai s’hauria arribat a imaginar és que aquestes investigacions el portarien a conèixer l’amor, perdre amistats i fer-ne de noves, enfrontar les seves pors i, fins i tot, arribar a posar la seva vida en perill.
De mica en mica, el Daniel va descobrint la vida del Julián, i se n’adona que és bastant semblant a la seva. Per això, arriba a una conclusió: si no pren les decisions correctes, pot tenir el mateix final perillós que va tenir el Julián Carax.
Aquesta novel·la, tot i estar destinada als adults, crec que qualsevol persona a partir dels 12 o 13 anys podria llegir-la. La història és molt interessant, i manté la intriga fins al final, ja que l’autor ho entrellaça tot perfectament. Els capítols són curts, i això afavoreix el poder anar llegint de mica en mica. És a dir, no cal estar molta estona llegint per a no perdre el fil de la història; es pot anar llegint poc a poc i encara te’n recordes de tot.
Tot i tenir més de 500 pàgines, no se m’ha fet feixuc en cap moment. Potser només al principi em va avorrir una mica, però això és normal. De seguida que la trama es posa interessant, el llibre atrapa al lector.
Lluís Jiménez
4t C
