Juego de Tronos

“Juego de Tronos” és un novel·la escrita pel nord-americà George R. R. Martin el 1996. És la primera entrega de la col·lecció “Canción de Hielo y Fuego” i d’aquesta novel·la ha sorgit una sèrie de televisió.

Aquesta novel·la ens parla sobre la vida de set personatges: Eddard Stark, Bran Stark, Catelyn Tully, Daeneris Targaryen, Jon Nieve, Arya Stark, Tyron Lannister i Sansa Stark. A continuació us faré un petit resum de cadascun d’ells.

Un d’ells és Eddard (Ned) Stark de la casa noble dels Stark, pare de tres fills i dos filles, Eddard i els tres fills acudeixen a una execució per un home que pertanyia a la Guàrdia de la Nit per haver desertat de la “Mur”. Quan són a “Invernalia” el poble sota el lideratge dels Stark reben la noticia que el rei Robert de la casa Baratheon els visitarà al cap de poc. Quan arriba el rei, li demana a Ned de ser la Mà del Rei i la seva funció principal seria protegir-lo. Ned accepta aquest càrrec per protegir el seu rei i amic Robert. Un cop a la capital “Desembarco del Rei” s’ha d’encarregar de la protecció del rei i de les qüestions polítiques com a membre del consell reial.

Un altre protagonista és Bran Stark, un dels fills petits d’Eddard Stark. La seva història comença amb l’execució d’un home de la Guàrdia de la Nit. En acabada tornant a casa troben una lloba, morta, i veuen les seves cries i decideixen endur-se-les, una per a cada un dels Stark fins i tot per al bastard Jon Nieve. Quan el rei va a Invernalia porta tota la seva família, i Bran escala una torre i quan arriba a una finestra troba a Jaime Lannister i la reina (Cersei Lannister, la seva germana) junts, així que Jaime l’empeny i Bran cau, però afortunadament viu, a causa d’això guardarà llit durant molt temps, també l’intenten assassinar, però no ho aconsegueixen. Al llarg de la seva estada al llit tindrà somnis relacionats amb el seu pare.

Catelyn Tully, és l’esposa d’Eddard Stark, ella no apareix molt en aquesta primera part, però el que farà serà intentar descobrir qui ha intentat assassinar el seu fill Bran, finalment trobarà el responsable i intentarà portar-lo a “judici” per aconseguir justícia.

Jon Nieve, és el fill bastard d’Eddard Stark, encara que Ned l’estima com un dels seus fills, aquest després de l’arribada a Invernalia del rei Robert, marxarà amb el seu oncle Benjen Stark per formar part de la Guàrdia de la Nit. Li costarà molt integrar-se però finalment ho farà, i entrarà definitivament en la Guàrdia de la Nit, però no serà com ell espera.

Arya Stark, és la filla petita d’Eddard Stark, ella viatjarà amb el seu pare a “Desembarco del Rey”, allà aprendrà la tècnica de l’esgrima per poder defensar-se en una lluita d’espases perquè és el que ella anhela, ella no vol ser una altra dama, que s’ha de casar amb un home ric i mantenir els seus fills; ella vol lluitar.

Sansa Stark, és la filla gran d’Eddard Stark, ella també viatjarà amb el seu pare a“Desembarco del Rey”, ella serà la promesa de Joffrey Baratheon, qui heretarà el tron, i governarà.

Tyron Lannister, aquest és un Lannister, aquesta casa és una de les més poderoses de “Los Siete Reinos”, però també és una de les més menyspreades, encara que la reina pertany a aquesta família, Tyron en concret, és molt petit (mida), per això rep el nom de “El Gnomo”. Ell és un personatge molt astut i gràcies a això salvarà la seva pròpia vida en diverses ocasions.

Daeneris Targaryen, aquesta jove pertany a una casa noble que durant molt de temps va ser la monarquia de “Los Siete Reinos”, però Jaime Lannister els va matar el pare i van haver de fugir molt lluny, actualment un noble l’acull a casa seva, i ella s’ha de casar amb Khal Drogo, el cap dels Dothraki, per tal que el seu germà (Viserys Targaryen) pugui aconseguir un exèrcit i reconquerir “Los Siete Reinos”, Daeneris es casa amb Khal Drogo i es converteix en Khaleesi.

Héctor Mier Galera
4t D

Sant Jordi a l’Institut

El passat 23 d’abril vam celebrar la diada de Sant Jordi. Després del pati els alumnes participants del Protagonista Jove o Atrapallibres i els qui havien participat a algun dels concursos vam dirigir-nos a la sala d’actes de l’Ajuntament.
Com cada any es va dur a terme l’entrega de premis: literaris en català, castellà i anglès, de fotografia matemàtica i de Visual i Plàstica. Primer el professor corresponent a cada assignatura llegia un fragment de l’obra, o en el cas de la fotografia i el dibuix, els mostraven. Després deien el pseudònim de l’autor i, a continuació, aquest o aquesta s’aixecava per recollir el premi. Entre premi i premi vam tenir l’ocasió d’anar veient uns vídeos molt interessants proporcionats per Disbauxa, un grup format per alumnes de l’institut. D’aquesta manera, l’entrega de premis no es va fer gens pesada.

Uns quants alumnes participants del Protagonista Jove i de l’Atrapallibres van fer-nos resums dels llibres que més els  havien agradat de tots els que havien llegit. Va ser interessant, ja que amb aquestes explicacions es pot incitar a més gent a llegir aquests llibres.

També s’ha de tenir en compte la col·laboració del Kike Iriarte amb alguns alumnes de 4t d’ESO, que van llegir tot un seguit de poemes d’un llibre del Kike. Aquella mateixa tarda, aniria a Barcelona a presentar el seu segon llibre de poesia.

Més tard, tots els assistents ens vam dirigir al pati de l’Ajuntament per gaudir de dues coreografies de dansa a càrrec d’algunes noies del nostre institut. Quan van acabar de ballar, va tenir lloc un pica-pica, organitzat també per alumnes de l’IES.

Personalment trobo molt bé l’organització de la diada de Sant Jordi a l’institut, perquè ajuda a fomentar la lectura, el dibuix, la fotografia i la dansa. D’altra banda, aquest foment no hauria de ser només un dia, però això ja és cosa nostra, s’ha d’anar de mica en mica. L’acte va estar molt ben organitzat i va ser bastant entretingut. Altres anys l’entrega de premis, sobretot, es feia avorrida. No obstant, aquest any ha estat millor gràcies a les diferents activitats preparades entre cada premi.

Per últim, voldria remarcar la importància de la lectura; no només s’han de llegir els llibres obligatoris i en certs dies com Sant Jordi, jo crec que llegir hauria de ser per a tothom una activitat tan quotidiana com mirar la televisió, o encara més.

Aquí teniu el vídeo que han fet els alumnes de Disbauxa i que vam veure durant els actes de Sant Jordi:

Lluís Jiménez
4t C

Els genis d’Internet

Les noves tecnologies no serien com les coneixem actualment si no fos per ells: Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg i Satoru Iwata.

Bill Gates (creador de Microsoft) és un empresari nord-americà. Amb el seu amic Paul Allen es va introduir al món de la informàtica i van formar un equip dedicat a la realització de programes. El 1976 van fundar a Alburquerque la seva pròpia empresa de producció de software informàtic (Microsoft Corporation), que consistia en elaborar programes adaptats a les necessitats dels nous microordinadors i oferir a les empreses fabricants programes més barats. Al 1983 el seu amic i soci de l’empresa va haver de deixar-la per una greu malaltia. Tres anys més tard Microsoft va sortir a la Borsa, i les accions es van cotitzar tan alt que Gates es va convertir en l’home més ric dels Estats Units. Fins ara el negoci no ha parat de créixer.

Steve Jobs (inventor del Mac) als 12 anys, el nord-americà, va contactar amb Hewlett Packard per aconseguir algunes peces soltes amb les quals fabricar el seu propi ordinador. Després d’alguns assajos en solitari, es va associar amb un amic seu, un altre geni de la informàtica. Al 1976 els dos amics van crear Apple. Vuit anys més tard Steve Jobs va presentar el Macintosh. Als anys posteriors al 2000, Jobs va revolucionar les noves tecnologies amb l’aparició de l’iPod, l’iPhone i l’iPad, i va convertir Apple en una de les empreses amb més beneficis del món. Per desgràcia va morir l’octubre de l’any passat.

Mark Zuckerberg (fundador de Facebook) el 1996 un altre nord-americà, apassionat de la programació informàtica, va muntar una xarxa d’Internet per ús familiar. Més endavant, després d’un desengany amorós, va crear un lloc per “posar nota” a les noies de la Universitat. No era molt elegant, però l’èxit va ser immediat. Poc després se li va ocórrer la idea de crear una xarxa per connectar-se, aquesta vegada, amb els amics. Al 2004 va fundar Facebook. Mark és un heroi per a moltes persones, al qual han dedicat una pel·lícula sobre la seva vida “La red social”.

Satoru Iwata (creador de la Wii) A l’Institut el japonès no parava de crear jocs amb la seva calculadora per als companys de classe. Quan encara era estudiant, Nintendo el va contractar per programar videojocs. Vint anys més tard, el 2002, Satoru es va convertir en el president de Nintendo. Quan les empreses competidores van optar per millorar els dissenys gràfics, ell va tenir la genial intuïció de desenvolupar la tècnica del reconeixement de moviments per a consoles. I així va néixer la Wii.

Andrea Caparrós
Judith Sánchez
4t ESO

“Un món de Llibres” El bloc de la Biblioteca

A la Intranet del centre, podem trobar enllaçats diversos blocs, amb temàtiques diferents: el de la revista, el de la biblioteca, un bloc d’orientació entre altres. A continuació faré una petita explicació del bloc dedicat a la Biblioteca del centre.

El bloc de la biblioteca rep el nom de “Un Món de Llibres”. En aquest bloc es publiquen articles relacionats amb la lectura, juntament amb aquestes publicacions, la biblioteca dedica un sector de les instal·lacions al tema que hi ha al bloc, per exemple, aquest mes el tema és “Les Dones i la Literatura”, a la biblioteca hi ha un sector on hi ha exposats llibres escrits per dones. Aquest sector ha estat ocupat també per novel·les de ficció i novel·les d’investigació. Al bloc podeu trobar una petita explicació sobre les temàtiques dels llibres que hi ha a la biblioteca. Hi podem trobar diverses categories d’articles com: Literatura, Poesia, Llibres… L’últim article és un homenatge a dotze poetesses catalanes.

Héctor Mier
4t D

Més alumnes a les aules?

Com tots sabem, en aquests moments el món sencer es troba al bell mig d’una profunda crisi econòmica, que alguns ja comparen amb el Crac del 29. El nostre país no és cap excepció, de manera que el govern pren mesures per intentar sortir de la crisi, o al menys, això diuen que fan. Les principals accions que duen a terme són les retallades, ja conegudes prou bé per tots nosaltres. Han retallat, per exemple, el sou dels funcionaris, la sanitat, l’educació, augmenten els preus, etc. Segons el govern, això és necessari per sortir de la crisi, però no retallen en altres sectors com podrien ser els seus sous, per posar un exemple.

Una de les mesures que més ens afecta als estudiants, i de la qual em disposo a donar la meva opinió, és la retallada en ensenyament. És probable que, a partir d’ara, augmenti el nombre d’alumnes a cada classe. És a dir; si abans hi havia 30 estudiants en una aula, ara n’hi haurien 35. En un principi, no sembla que hagi d’afectar gaire… Però fixem-nos-hi bé. És cert que en moltes ocasions estem més nerviosos de l’habitual, i ens costa estar quiets a la cadira. Si encara hi haguessin més alumnes, això passaria amb més freqüència. I el professor, seria capaç d’atendre a més alumnes encara? Si ara ja és difícil, no em vull imaginar com s’ho faria després d’aquesta retallada…

Un altre aspecte pel qual no em sembla bé aquesta mesura és l’espai. Al nostre institut, les aules no són gaire grans, i sovint hem de fer classe bastant ajustats. Si vinguessin cinc alumnes més, on seurien? Si no hi ha lloc suficient, no n’hi ha. Caldria expandir les classes, en aquest cas? No, que l’objectiu és retallar.

D’aquesta manera trobo que no s’hauria de retallar en el sector d’ensenyament, perquè és (o hauria de ser) dels més importants i bàsics a la nostra societat. Necessitem formar-nos per adquirir coneixements i en un futur poder ser crítics. Si cada cop van retallant més en ensenyament, arribarà un punt en què només aprendrem el que ens volen ensenyar, serem com màquines. Volem arribar fins a aquí?

Amb aquesta reflexió no intento fer canviar l’opinió de ningú, simplement explico les possibles conseqüències que poden tenir les retallades i com ens poden afectar. A partir d’aquí, convido tothom a reflexionar sobre el tema, no és un aspecte que hem de deixar córrer.

Lluís Jiménez
4t C

Visita al Saló de l’Ensenyament

Els alumnes de 4rt d’ESO hem fet el crèdit de síntesi sobre el nostre futur. Aquest crèdit el vam fer del 26 al 30 de març, i uns dies abans vam fer una sortida al Saló de l’Ensenyament.

En aquest lloc podem trobar tot tipus d’informació sobre les nostres futures professions segons el que ens interessa.

En el Saló els centres de formació professional ens donen informació sobre les seves ofertes i així la gent va on més l’interessa o li convé. Gràcies al fet que en aquesta sortida anàvem per lliure cadascú podia anar on volgués o l’interessés.

Aquesta sortida és molt interessant, tant per a les persones que no tenen clar el seu futur, com per a les que sí que ho tenen clar, ja que pots anar visitant totes les parades de cada centre i anar-te informant de tot encara que després decideixis fer una altra cosa.

En el saló et pots treure tot tipus de dubtes gràcies a unes cabines individuals que hi ha. Pots entrar sol o amb qui vulguis i quedar-t’hi fins que no tinguis cap dubte.

També podies donar les teves dades als centres per a què t’enviessin informació al correu electrònic i per poder-te mantenir informat sobre ofertes, cicles, batxillerats… que hi ha en el centre.

A nosaltres ens va agradar la sortida, ja que podies anar a les parades que volguessis i agafar la informació que t’interessés. A més, ens va sobrar una mica de temps lliure per poder anar a visitar exposicions que feien. Nosaltres recomanem a la gent que hi vagi i que es faci la sortida tots els anys per als alumnes de 4rt.

Jésica Pérez
Thalia Chávez
4t ESO

 

Mecanoscrit del segon origen

Autor: Manuel de Pedrolo
Editorial: Edicions 62
Pàgines: 156

Jo us recomano aquest llibre, ja que és una història molt bonica, els protagonistes lluiten per la seva supervivència, però ho fan junts. El llibre m’ha agradat molt, me’l vaig llegir l’any passat i no me’n recordava molt bé, i ha estat un dels llibres que més m’ha agradat.

El llibre tracta de dos nois, l’Alba i en Dídac, el veí negre de l’Alba. La història comença quan l’Alba salva a en Dídac d’ofegar-se, però quan surten de l’aigua, han provocat la seva supervivència en un món desert,sense habitants, ja que tothom mor a causa d’uns extraterrestres.Ells es van salvar, ja que eren a l’aigua quan va passar tot. Quan veuen tot el que ha passat agafen provisions i se’n van al bosc, a una cova que fan servir com a casa, ja que passen allà uns quants mesos.

Un dia, explorant el bosc, veuen una masia en la qual s’instal·len. Hi troben gallines i les preparen per poder menjar ous. Allà intenten treure fruits del camp per tal de poder alimentar-se, ja que el menjar de les botigues no dura en bones condicions per sempre. I és en aquell moment que, acostant-se per veure uns estranys aparells extraterrestres, veuen un extraterrestre rondant pel voltant de la masia amenaçadorament, i no tenen més remei que matar-lo i treure-li l’arma. Llavors pensen en tornar a la cova, perquè és més segur.

Desprès d’un temps, tornen a la masia per agafar el tractor i visiten les poblacions properes. Llavors veuen l’abast de la catàstrofe. Mica a mica s’acosten a Barcelona. Poc abans d’entrar-hi troben una roulotte que els serveix de casa portàtil. Ja a Barcelona, s’apoderen d’un jeep que és més manejable que el tractor. Troben un terreny que els serveix per a l’agricultura.Van cercant les biblioteques per tal de salvar llibres per que els puguin llegir les futures generacions. Van improvisant una biblioteca on els van guardant.

Tenen la idea de començar un documental de tot el que ha succeït, d’anar fotografiant. I troben molts morts, gent que se suicida…

A Barcelona intenten trobar la forma de poder salvar-se, en Dídac pensa en agafar un avió, però l’Alba no li deixa, però finalment agafen un vaixell, per trobar la gent que ha sobreviscut com ells.En una de les platges, ambdós perden la virginitat i decideixen tenir uns quants fills. En arribar a una de les ciutats del viatge, es troben amb tres homes que volien violar l’Alba i matar en Dídac, però l’Alba, que té l’arma extraterrestre amagada a la màniga de la camisa, els calcina sense que tinguin temps a disparar.

Llavors en Dídac té la idea de fer electricitat amb els motors del avions i s’en va a buscar llibres a la biblioteca per poder-ho fer. A la nit de la seva marxa, el noi no torna. L’Alba va a buscar-lo però el troba sota un sostre que s’ha enfonsat, amb el noi mort.

Nerea García
4tD

El pou darrere la porta

Autor: Josep Sampere
Editorial: Barcanova
Pàgines: 140

Aquest llibre narra la història de l’Àlex i l’Olga, dos nois que viuen en un dels edificis més alts i alhora més misteriós de la seva ciutat. Aquest edifici oculta molts secrets a l’ascensor i a les diferents plantes, on han tingut lloc esdeveniments molt estranys durant tota la vida de l’edifici. Decideixen investigar fins a trobar la resposta al terrorífic secret. Durant aquest investigació els passen coses molt estranyes, coneixen persones molt rares i s’endinsen en un món paral·lel al nostre.

Si voleu passar moments de veritable intriga, us recomano llegir aquest relat!

Carmen Acuña
4t A

Treball de síntesi 4t d’ESO

Durant la setmana del 26 al 30 de març tots els alumnes de 4t vam estar fent el treball e de síntesi. El tema va ser l’orientació de cara al futur. Els professors ens van agrupar segons les nostres preferències acadèmiques i professionals: grups de batxillerat social, altres de científic, de mòduls, etc. D’aquesta manera, tots vam poder treballar amb gent del nostre àmbit.

Com cada any, teníem un horari per fer totes les activitats corresponents, les individuals i les de grup. Gairebé cada dia acudíem a alguna xerrada, on ens donaven molta informació i nosaltres preníem apunts, alhora que resolíem els nostres dubtes. A la classe, fèiem les activitats corresponents a les xerrades, passàvem apunts a net, distribuíem la feina, etc.
Uns dies abans de començar el treball de síntesi, vam anar d’excursió al Saló de l’Ensenyament, a Barcelona. Aquí vam poder obtenir informació de tot el que volguéssim, va estar molt bé. Durant la setmana del treball de síntesi, també vam aprofitar per a posar en comú tota la informació que havíem recollit a la sortida. A part d’això, vam disposar de l’Aula de Recursos, una classe plena de fulls informatius. Tot el que no haguéssim pogut agafar al Saló de l’Ensenyament, aquí hi era. En aquesta aula, l’Àngela parlava amb nosaltres sobre el nostre futur, i ens aconsellava.

Al meu grup, vam decidir fer primer les activitats de grup. D’aquesta manera, quan arribéssim a casa, ens podríem centrar en les individuals. Aquesta manera de treballar ens va sortir molt bé, ja que no vam “estressar-nos” gens ni mica per la feina. La tarda del dijous la vam dedicar a preparar l’exposició oral.

Personalment, trobo que aquest treball de síntesi és el millor de tots, sense cap mena de dubte. És el més útil, perquè ens serveix directament. Ara tinc més clar què vull fer, perquè durant aquella setmana em vaig informar molt i vaig resoldre tots els meus dubtes. Altres anys, en canvi, hem treballat una temàtica que no ens és tan útil. Sense anar més lluny, en aquests moments ja no recordo què vaig fer al meu primer treball de síntesi. No obstant, segurament que d’aquí uns anys encara recordaré que a 4t d’ESO vaig fer un crèdit de síntesi d’orientació, i vaig poder saber a què em volia dedicar.

D’altra banda, m’han semblat bé les activitats d’aquest any. En cursos anteriors, havíem de fer molta feina, massa, i l’últim dijous ens havíem de quedar fins molt tard treballant. Aquest any, en canvi, les activitats no han estat tan extenses i això ha sigut molt més còmode per a nosaltres. Ens ha permès aprendre-ho tot millor, ja que no havíem d’estar pendents de fer-ho tot molt de pressa perquè ens donés temps.

Lluís Jiménez
4t C

Bloc d’orientació

Actualment, a la intranet del nostre institut, hi ha uns quants blocs de temàtiques diferents. A continuació, explicaré en què consisteix el bloc corresponent a l’orientació acadèmica.

L’objectiu d’aquest apartat és proporcionar informació referent a les diferents alternatives acadèmiques que podem triar en finalitzar l’educació secundària obligatòria. Es tracta d’un apartat que ens pot servir d’ajuda, sobretot, als alumnes de 4t d’ESO, perquè hem d’escollir el nostre futur.

A la part de dalt de tot de la pàgina, hi ha quatre links per a moure’s pel lloc web. Mitjançant aquests enllaços podem accedir, per exemple, a les fotografies. Al cos principal de la pàgina hi podem trobar unes quantes publicacions; hi ha un grapat de notícies referents al món acadèmic i laboral. Es veu el títol de la notícia i una introducció. Si ens interessa, podem clicar-hi a sobre i veure el contingut sencer, a més de fer algun comentari, si volem.

Al costat dret de la pàgina també hi ha enllaços que ens poden semblar interessants. En primer lloc, hi ha l’opció de descarregar l’Orientat. Es tracta d’un programa extern a la web que també ens proporciona informació referent als estudis i al món laboral que més s’adapta a nosaltres. Una mica més abaix hi ha dades més específiques en quant als estudis. Per exemple, es pot entrar a l’apartat de batxillerat i aquí dins posa les matèries obligatòries i optatives, les diferents modalitats que hi ha, etc. A baix de tot hi ha unes quantes notícies més i, per últim, un horari de consulta. Posa el telèfon de contacte, el nom de les orientadores del nostre centre…

Personalment, trobo molt útil aquest apartat de la intranet. Estem en una etapa de la nostra vida bastant important, ja que hem de triar els nostres estudis i, això, es molt possible que condicioni tot el nostre futur. Per aquest motiu, crec necessari pensar molt bé el que triarem.

Hi ha gent que no acaba de decidir-se o es troba molt perduda en quant als estudis posteriors a l’ESO; doncs amb l’assessorament dels professors i aquest bloc, es poden arribar a aclarir una mica les idees.

Lluís Jiménez
4t C