A cada institut hi ha algun alumne amb problemes, que pateix agressions, bulling, qualsevol tipus d’amenaces…
En molts casos aquestes persones necessiten algú per parlar. Desgraciadament en molts casos aquestes persones no saben a qui poden acudir per cercar ajuda i aclarir els seus dubtes, solucionar els seus problemes i sentir-se bé durant la seva estança a l’Institut.
Per aquesta raó al nostre institut s’ha creat un grup d’alumnes amb capacitats per entendre, ajudar i buscar solucions per als seus problemes, aquests tenen l’obligació d’ajudar aquestes persones.
Els alumnes ajudants es van triar per mitjà d’uns qüestionaris que vam realitzar. S’han triat els que reflecteixen característiques com ara: empatia, sensibilitat, habilitats per escoltar i influències per poder integrar certes persones que els costa relacionar-se socialment.
Les estratègies que es fan servir per reduir el nombre de víctimes de l’assetjament a l’escola són les següents:
1. Parlar amb la víctima i preguntar-li si vol fer alguna cosa, i si ho rebutja, començar una investigació
2. Després d’investigar la situació, pot ser necessària la intervenció amb l’intimidador/intimidadors. La situació necessita ser tractada, i amb una mica d’optimisme la solució al problema pot ser trobada.
3. Informar els pares sobre la víctima o sobre l’intimidador. Discutir les possibles solucions amb ells i si és possible, intentar fixar una trobada amb ells.
4. Seguir comunicant-se amb la víctima, amb els pares i amb el professor sobre la situació.
5. Controlar el comportament de l’intimidador i la seguretat de la víctima per a tota l’escola.
6. Si el problema continua, tornar a parlar amb els pares de l’intimidador i destacar la idea de la possible expulsió de l’intimidador si el problema continua. Els intimidadors normalment ataquen en grup, i per tant, s’ha de trobar exactament qui intimida.
Tota aquesta feina seria molt més fàcil si les víctimes no tinguessin cap problema per parlar amb els alumnes ajudants. Jo des d’aquí animo totes aquelles persones que tinguin aquest tipus de problemes que s’obrin i tinguin el valor de parlar i explicar els seus problemes. Els alumnes ajudants han sigut triats per escoltar i solucionar els problemes d’aquestes persones i el més important, tenen l’obligació d’intentar que tothom passi uns bons anys a l’Institut.
Irene Aguilar
4t A