La tasca de l’integrador social consisteix en l’atenció directa amb l’usuari, la qual cosa li permet portar a terme funcions i actuacions molt variades. El desenvolupament d’habilitats socials i d’autonomia personal és un dels factors dinamitzadors més importants de que disposa, per tal d’afavorir el procés d’integració dels infants, tot i establint el lligam amb l’entorn familiar i social, ja que les activitats d’integració social van destinades, sobre tot, als diferents col·lectius en situació de risc.
Els àmbits d’actuació són:
- ÀMBIT FAMILIAR: permet als infants millorar els hàbits personals i socials a partir del programa d’intervenció amb les famílies.
- Informació i suport a les famílies en relació al procés d’integració social de l’infant.
- Col·laboració amb el tutor/a de l’aula d’acollida i els seus tutors en la realització de les entrevistes inicials als nouvinguts.
- Ajut en la interpretació de la documentació del centre.
- Col·laboració en la tramitació de beques.
- Col·laboració amb els tutors de 6é, en el procés de preinscripció i matriculació a secundària.
- Col·laboració amb els serveis socials en les escoles i casals d’estiu.
- Coordinació amb els serveis socials que garanteixi una actuació conjunta en la gestió d’ajuts i assessorament a les famílies.
- Elaboració d’un pla de treball familiar:
- Assistència i informació en estratègies educatives relacionades amb l’alumne.
- Relació periòdica.
- Informació i seguiment de casos conjuntament.
- Mediació en situacions de crisis familiar.
- Reunions de seguiment amb la Comissió Social (EAP, Serveis Socials, Centre de Salut, Equip Directiu i TIS).
- Elaboració d’un pla de treball familiar:
- Suport específic a les famílies en casos d’absentisme escolar.
- Col·laboració en la detecció de les causes de l’absentisme.
- Seguiment diari dels alumnes absentistes.
- Acompanyament al centre dels casos assignats en cas necessari.
- Visita a domicili amb la Treballadora Social de l’EAP o amb les educadores de l’Ajuntament.
- Informació i suport a les famílies en relació al procés d’integració social de l’infant.
- ÀMBIT ESCOLAR: Permet als infants millorar les seves habilitats d’autonomia personal i social mitjançant el treball d’educació emocional i l’atenció individualitzada. Alhora la dinàmica de grup es beneficia de les intervencions destinades a la interiorització d’hàbits i valors de convivència.
- Col·laboració en les activitats d’integració social.
- Col·laborar en el disseny del Pla de Treball.
- Equip Directiu i tots aquells implicats que es consideri necessari. Suport en les activitats previstes.
- Organització de la documentació.
- Col·laboració en el Pla d’Acollida.
- Desenvolupament d’habilitats d’autonomia personal.
- Desenvolupament d’hàbits:
- Ordre.
- Higiene.
- Organització personal.
- Desenvolupament d’hàbits:
- Desenvolupament d’habilitats socials.
- Contenció emocional dins l’aula.
- Estimulació de la comunicació constructiva.
- Col·laboració en la resolució de conflictes.
- Compliment de protocols d’actuació.
- Unificació de criteris d’actuació entre professionals davant de situacions concretes.
- Aplicació d’estratègies de resolució de conflictes adaptades a l’edat.
- Participació en la Comissió Social del centre.
- Informació i suport individualitzat a les famílies a nivell general.
- Vetllar per la igualtat d’oportunitats: control d’assistència de tots els infants en les diferents activitats.
- Potenciar l’adquisició d’hàbits com alimentació saludable, puntualitat, higiene i responsabilitat de materials.
- Col·laboració amb els tutors/es en la realització de les entrevistes inicials als nouvinguts.
- Ajut en la interpretació de la documentació del centre.
- Col·laboració en la tramitació de beques.
- Col·laboració en el procés de preinscripció i matriculació a secundària.
- Col·laboració en les activitats d’integració social.
- ÀMBIT ENTORN SOCIAL: Permet als infants millorar les seves estratègies personals d’adaptació a l’entorn.
- Col·laboració, juntament amb els Serveis Socials, en la dinamització de l’ús del temps dels infants en situació de risc social.
- Col·laboració i acompanyament de l’alumne a activitats extraescolars en cas necessari.
- Acompanyament en activitats extraescolars del centre.
- Seguiment de les activitats i coordinació amb el professionals externs al centre.
- Dinamització i difusió del casal d’estiu.
- Coordinació amb els serveis del municipi responsables de vetllar per la seguretat i benestar de l’Infant.
- Participació en la comissió social.
- Col·laboració/participació en programes de sensibilització social al barri en relació a temes que condicionen el procés d’integració social dels infants i joves (prevenció de drogodependències, educació per la salut…)
- Pla educatiu d’entorn.
- Centre obert.
- Col·laboració, juntament amb els Serveis Socials, en la dinamització de l’ús del temps dels infants en situació de risc social.