TIS

La tasca de l’integrador social consisteix en l’atenció directa amb l’usuari, la qual cosa li permet portar a terme funcions i actuacions molt variades. El desenvolupament d’habilitats socials i d’autonomia personal és un dels factors dinamitzadors més importants de que disposa, per tal d’afavorir el procés d’integració dels infants, tot i establint el lligam amb l’entorn familiar i social, ja que les activitats d’integració social van destinades, sobre tot, als diferents col·lectius en situació de risc.

Els àmbits d’actuació són:

  • ÀMBIT FAMILIAR: permet als infants millorar els hàbits personals i socials a partir del programa d’intervenció amb les famílies.
    • Informació i suport a les famílies en relació al procés d’integració social de l’infant.
      • Col·laboració amb el tutor/a de l’aula d’acollida i els seus tutors en la realització de les entrevistes inicials als nouvinguts.
      • Ajut en la interpretació de la documentació del centre.
      • Col·laboració en la tramitació de beques.
      • Col·laboració amb els tutors de 6é, en el procés de preinscripció i matriculació a secundària.
      • Col·laboració amb els serveis socials en les escoles i casals d’estiu.
    • Coordinació amb els serveis socials que garanteixi una actuació conjunta en la gestió d’ajuts i assessorament a les famílies.
      • Elaboració d’un pla de treball familiar:
        1. Assistència i informació en estratègies educatives relacionades amb l’alumne.
        2. Relació periòdica.
        3. Informació i seguiment de casos conjuntament.
        4. Mediació en situacions de crisis familiar.
        5. Reunions de seguiment amb la Comissió Social (EAP, Serveis Socials, Centre de Salut, Equip Directiu i TIS).
    • Suport específic a les famílies en casos d’absentisme escolar.
      • Col·laboració en la detecció de les causes de l’absentisme.
      • Seguiment diari dels alumnes absentistes.
      • Acompanyament al centre dels casos assignats en cas necessari.
      • Visita a domicili amb la Treballadora Social de l’EAP o amb les educadores de l’Ajuntament.
  • ÀMBIT ESCOLAR: Permet als infants millorar les seves habilitats d’autonomia personal i social mitjançant el treball d’educació emocional i l’atenció individualitzada. Alhora la dinàmica de grup es beneficia de les intervencions destinades a la interiorització d’hàbits i valors de convivència.
    • Col·laboració en les activitats d’integració social.
      • Col·laborar en el disseny del Pla de Treball.
      • Equip Directiu i tots aquells implicats que es consideri necessari. Suport en les activitats previstes.
      • Organització de la documentació.
      • Col·laboració en el Pla d’Acollida.
    • Desenvolupament d’habilitats d’autonomia personal.
      • Desenvolupament d’hàbits:
        1. Ordre.
        2. Higiene.
        3. Organització personal.
    • Desenvolupament d’habilitats socials.
      • Contenció emocional dins l’aula.
      • Estimulació de la comunicació constructiva.
    • Col·laboració en la resolució de conflictes.
      • Compliment de protocols d’actuació.
      • Unificació de criteris d’actuació entre professionals davant de situacions concretes.
      • Aplicació d’estratègies de resolució de conflictes adaptades a l’edat.
      • Participació en la Comissió Social del centre.
    • Informació i suport individualitzat a les famílies a nivell general.
      • Vetllar per la igualtat d’oportunitats: control d’assistència de tots els infants en les diferents activitats.
      • Potenciar l’adquisició d’hàbits com alimentació saludable, puntualitat, higiene i responsabilitat de materials.
      • Col·laboració amb els tutors/es en la realització de les entrevistes inicials als nouvinguts.
      • Ajut en la interpretació de la documentació del centre.
      • Col·laboració en la tramitació de beques.
      • Col·laboració en el procés de preinscripció i matriculació a secundària.
  • ÀMBIT ENTORN SOCIAL: Permet als infants millorar les seves estratègies personals d’adaptació a l’entorn.
    • Col·laboració, juntament amb els Serveis Socials, en la dinamització de l’ús del temps dels infants en situació de risc social.
      • Col·laboració i acompanyament de l’alumne a activitats extraescolars en cas necessari.
      • Acompanyament en activitats extraescolars del centre.
      • Seguiment de les activitats i coordinació amb el professionals externs al centre.
      • Dinamització i difusió del casal d’estiu.
    • Coordinació amb els serveis del municipi responsables de vetllar per la seguretat i benestar de l’Infant.
      • Participació en la comissió social.
    • Col·laboració/participació en programes de sensibilització social al barri en relació  a temes que condicionen el procés d’integració social dels infants i joves (prevenció de drogodependències, educació per la salut…)
      • Pla educatiu d’entorn.
      • Centre obert.