PROPOSTA SOBRE COMENTARI DE FOTOGRAFIES: LA REPRESENTACIÓ FORMAL DE L’ESPAI. |
ÀREA D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA: SEGON CURS D’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA
TEMPORITZACIÓ AL LLARG DEL CURS: 3 HORES
PERÍODE: TERCER TRIMESTRE.
Sense anar més enllà del 1r nivell de lectura, ens centrarem en els conceptes bàsics de la lectura objectiva de la imatge, els components visuals i analítics d’aquest llenguatge, obtenint les eines per a l’anàlisi sistemàtica ( descobrir els elements sense valorar-los).
La lectura objectiva tindrà en compte: punts, línies, figures, formes, textures, enquadraments, angles, punts de vista i profunditat de camp, llum i color; deixant de banda escenaris, personatges, grau d’iconicitat, temàtica o originalitat.
PLANIFICACIÓ DEL TREBALL.
1- L’alumne haurà de portar 27 fotografies. 18 que tingui emmagatzemades fetes amb anterioritat al treball, i 9 expressament pensades i realitzades per a l’exercici “La representació de l’espai en el que vivim”. El format digital màxim haurà de ser de 200 Kb.
L’alumne haurà d’enviar a l’adreça indicada les nou fotografies realitzades per a l’exercici.
2- Activitat d’anàlisi de l’espai i el volum (contorn) mitjançant el canó de projecció i la pissarra digital i utilitzant les imatges enviades pels alumnes. Introducció als recursos de la composició relacionats amb la distribució d’elements, la seva orientació espacial i la relació amb les seves direccions.
3- Activitat d’anàlisi d’un volum en un espai establint relacions de llunyania i proximitat. Classificació dels principals recursos per representar l’espai: contacte, separació, transparència, superposició de plans ( estan més a prop els objectes que tapen als altres), intersecció, penetració, variació de mida ( els objectes més allunyats semblen més petits), posició en el suport, atenuació del color ( a causa de la perspectiva aèria ) i de les formes ( distint nivell de detall), ús del clarobscur ( canvi progressiu de zones de llum i ombra), ús de la perspectiva cònica, de la textura i de les relacions mixtes.
4- Activitat d’anàlisi de la representació de l’espai tenint en compte el punt de vista. Situació sobre el pla del punt, de la línia de l’horitzó, el punt de fuga i el punt de vista de l’observador. Cada alumne seleccionarà al seu ordinador portàtil tres exemples d’entre les 27 fotografies guardades.
5- Identificació de la direcció de la llum en cossos observats directament i indirectament. Llum artificial i llum natural. Llum lateral, rontal i contrallum. Llum dura i llum difusa. Influència de la il·luminació en l’aspecte de les coses i distinció del tipus d’ombra que es genera. Llum zenital i llum obliqua. Utilització del clarobscur i el contrast de llums i ombres: zones de llum natural o artificial, d’ombra pròpia, de penombra i d’ombra projectada. Cada alumne seleccionarà al seu ordinador portàtil tres exemples d’entre les 27 fotografies guardades.
6- Realització d’un mosaic amb el programa Gimp a partir de les 9 obres pròpies seleccionades, en les que s’identifiquen varis recursos per representar l’espai basats en la composició i el maneig de la llum i el color. L’alumne haurà d’enviar el mosaic a l’adreça indicada.
OBJECTIUS DE LA ACTIVITAT D’APRENENTATGE
1- Analitzar l’espai i el volum, i les relacions de proximitat i llunyania en el pla: recursos de la composició relacionats amb la distribució d’elements.
2. Organitzar els recursos per representar l’espai segons el punt de vista.
3. Classificar el principals recursos: contacte, separació, transparència, superposició de plans, intersecció, penetració, variació de mida, posició en el suport, atenuació del color i de les formes, ús del clarobscur, ús de la perspectiva cònica, de la textura i de les relacions mixtes.
4. Classificar i diferenciar la direcció de la llum. Reconèixer la influència de la il·luminació en l’aspecte de les coses i distingir el tipus d’ombra que es genera.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES ESPECÍFIQUES DE L’ÀREA
– Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
– Competència artística i cultural.
COMPETÈNCIES BÀSIQUESTRANSVERSALS ESPECÍFIQUES
– Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
– Tractament de la informació i competència digital.
– Competència social i ciutadana.
– Competència d’aprendre a aprendre.
DIMENSIÓ SOCIAL I CIUTADANA
1- Col·laboració en la recerca de materials.
2- Anàlisi de diferents obres fotogràfiques.
CONNEXIONS AMB ALTRES MATÈRIES
1- Àrea de Tecnologies: ús de recursos i materials TIC.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
1- Llegir correctament la imatge d’un espai, identificant un volum i establint relacions entre aquest, el pla i els altres element de la composició.
2- Identificar els recursos per representar l’espai.
3- Ús del programa Gimp en la creació d’un mosaic.
ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES
La metodologia d’aquesta activitat alternarà l’adquisició de coneixements i la identificació de conceptes, de manera individual i col:lectiva, i sempre de forma gradual. Les activitats d’aprenentatge participen de les fases: proposta, introducció al tema i aplicació de continguts.
RECURSOS I MATERIALS PROPIS DE CENTRE
2- Ordinador de l’alumne/a.
3- Canó de projecció i pissarra digital.
ALTRES MATERIALS, ALTRES ESPAIS O ESCENARIS
Treballarem a l’aula ordinària fent ús de suport informàtic.
L’alumnat cercarà imatges de referència fora de l’horari escolar.
PROPOSTA D’ACTIVITAT AL VOLTANT DEL REPORTATGE FOTOGRÀFIC: FONAMENTS DEL LLENGUATGE VISUAL. LA IMATGE COMUNICATIVA I EXPRESSIVA. |
ÀREA D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA: SEGON CURS D’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA
PERÍODE: PRIMER TRIMESTRE.
PLANIFICACIÓ DEL TREBALL.
1- Introducció dels conceptes de percepció, llenguatge i missatge visual; identificació de l’emissor, el receptor, el missatge, el codi, el canal i el referent com a elements principals de la comunicació.
2- Identificació dels diferents components de les imatges: el significat, els elements visuals i els materials i tècniques.
3- Introducció a les funcions de la comunicació: informativa, expressiva, estètica i representativa.
4- Realització d’un reportatge fotogràfic mitjançant l’ús de les noves tecnologies (la càmera digital) que recopili imatges, tant positives com negatives, relacionades amb les normes de convivència al centre, tenint present que cada imatge és per si sola un missatge visual, compost pel significat i els elements visuals. Creació d’imatges amb personatges, objectes i ambients de la qual es pugui extreure una idea per després poder aplicar la imatge persuasiva en el disseny publicitari. Tenir en compte la funció estètica, informativa i cultural de cada imatge.
5- Aplicació de la imatge persuasiva en el disseny publicitari mitjançant l’ús de les TIC. Realització d’un cartell que informi sobre les normes de convivència al centre, que tingui també una funció estètica i expressiva, per tal de que el receptor reaccioni d’una manera diferent. Realització utilitzant les noves tecnologies: el programa de disseny gràfic Inkscape. i la càmera digital.
OBJECTIUS DE LA ACTIVITAT D’APRENENTATGE
1- Identificar en el nostre entorn quotidià la forma específica de comunicació que és el llenguatge visual, els missatges visuals i els diferents components de les imatges. Conèixer els elements principals de la comunicació.
2- Valorar la importància i la capacitat del llenguatge visual com a mitjà de comunicació per transmetre idees, sentiments, pensaments, etc; de forma plàstica i estètica.
3- Saber interpretar imatges mitjançant l’aplicació d’un mètode de lectura.
4- Analitzar les finalitats del llenguatge visual. Comunicació, expressió i estètica.
5- Saber interpretar i saber aplicar la imatge persuasiva.
6- Valorar la funció estètica, informativa i cultural de les imatges.
7- Conèixer i aplicar de manera correcta els diferents mitjans per a la creació d’imatges.
8- Cercar una terminologia pròpia del llenguatge visual i artístic.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES ESPECÍFIQUES DE L’ÀREA
Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència tècnica i creativa: Tècniques actuals.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES TRANSVERSALS ESPECÍFIQUES
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
Tractament de la informació i competència digital.
Competència social i ciutadana.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència d’autonomia i iniciativa personal.
CONNEXIONS AMB ALTRES MATÈRIES
1- Àrea de Tecnologies: ús de recursos i materials TIC.
2- Àrea de Llengua, els conceptes de comunicació, llenguatge, missatge, informació, lectura objectiva i subjectiva.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
1- Utilitza de manera correcta la càmera fotogràfica digital, aplicant eficaçment allò que ha après i comprovant l’expressivitat des mitjà fotogràfic.
2- Reconeix i aplica a l’obra pròpia les funcions de la comunicació per configurar imatges de manera autònoma.
3- Coneix i aplica la imatge persuasiva i utilitza de manera correcta el programa de disseny gràfic Inkscape. Treballa de manera responsable.
ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES
La metodologia d’aquesta activitat alternarà l’adquisició de coneixements i la identificació de conceptes, de manera individual i col:lectiva, i sempre de forma gradual. Les activitats d’aprenentatge participen de les fases: proposta, introducció al tema i aplicació de continguts.
RECURSOS I MATERIALS PROPIS DE CENTRE
1- Ordinador de l’alumne/a.
2- Canó de projecció i pissarra digital.
3- Carpeta de treball.
4- Programa de disseny gràfic Inkscape – ordinador de l’alumne/a.
5- Càmera fotogràfica digital.
ALTRES MATERIALS, ALTRES ESPAIS O ESCENARIS
Treballarem a l’aula ordinària fent ús de suport informàtic.
L’alumnat treballarà el reportatge fotogràfic a diverses instal·lacions del recinte escolar.
PROPOSTES A PARTIR DE L’OBRA D’UN ARTISTA: PERCEPCIÓ I CONEIXEMENT DE L’ESPAI I DE LES FORMES TRIDIMENSIONALS. |
ÀREA D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA: SEGON CURS D’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA
PERÍODE: TERCER TRIMESTRE.
El fotògraf triat per treballar la seva obra a l’aula ha estat Bernard Faucon. Artista francès, surrealista, d’obra escassa i intimista. M’he centrat en la sèrie d’escriptures realitzades entre 1991 i 1992; grans textos físics disposats sobre el paisatge on el text és el subjecte, el model, i on treballa principalment l’escenificació. El sol sortint entre els turons en els que hi ha instal·lat unes grans llums de neó pot resultar una imatge extraordinària i rara, una provocació poètica.
PLANIFICACIÓ DEL TREBALL.
1- Percepció de l’espai i de les tres direccions i apreciació del concepte de volum i l’ocupació de l’espai. Comprensió de la tridimensionalitat, i dels espais interiors i exteriors en un cos. L’escenificació. Visionat a l’aula de la sèrie d’escriptures del fotògraf Bernard Faucon.
2- Interactuació amb el medi ambient. Escenificació partint del paisatge mitjançant intervencions efímeres realitzades amb finalitats estètiques per tal de ser enregistrades fotogràficament. Treball en grup que inclou esbossos, maquetes, sortida a un espai natural per dur a terme l’escenificació i fotografia final.
OBJECTIUS DE LA ACTIVITAT D’APRENENTATGE
1. Comprendre i diferenciar els conceptes bàsics d’espai i de volum.
2. Desenvolupar la perícia tècnica i el sentit creatiu en l’elaboració d’una escenografia per ser fotografiada.
3- Utilitzar de manera correcta i progressiva les tècniques i els materials de resolució fotogràfics.
4- Cercar una terminologia pròpia del llenguatge.
5- Saber planificar el procés de creació.
13. Saber treballar en grup respectant els companys i valorant les seves aportacions.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES ESPECÍFIQUES DE L’ÀREA
Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència tècnica i creativa: Tècniques actuals.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES TRANSVERSALS ESPECÍFIQUES
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
Tractament de la informació i competència digital.
Competència social i ciutadana.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència d’autonomia i iniciativa personal.
CONNEXIONS AMB ALTRES MATÈRIES
1- Àrea de Tecnologies: ús de recursos i materials TIC.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
1- Percep i compren l’espai, les tres direccions, la tridimensionalitat i el concepte de volum.
2- Interactua satisfactoriament amb el medi ambient mitjançant intervencions realitzades amb una finalitat estètica.
4- Crea i organitza un espai efímer amb la intenció de fotografiar-lo. Sap treballar en grup.
ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES
La metodologia d’aquesta activitat alternarà l’adquisició de coneixements i la identificació de conceptes, de manera individual i col:lectiva, i sempre de forma gradual. Les activitats d’aprenentatge participen de les fases: proposta, introducció al tema i aplicació de continguts.
RECURSOS I MATERIALS PROPIS DE CENTRE
1- Canó de projecció i pissarra digital.
2- Carpeta de treball.
5- Camera fotogràfica digital.
ALTRES MATERIALS, ALTRES ESPAIS O ESCENARIS
Treballarem a l’aula ordinària i a l’aula de dibuix.
Sortida fins a un bosc proper al centre per interactuar amb el medi ambient reconstruint el paisatge mitjançant intervencions realitzades amb finalitats estètiques que seran fotografiades.
L’alumnat cercarà informació, imatges de referència i retalls de revista fora de l’horari escolar.
MATERIALS ESPECÍFICS DE PRODUCCIÓ
1- Bloc de camp, llapis de grafit, goma, tempera, pinzells, aigua, drap de cotó, camera fotogràfica, cartolines de colors, filferro, cinta adhesiva, cinta de pintor, tronquets, cola de fuster, cola en barra, làtex, pigment en pols, paper de cuina, paper ploma, tub de plàstic, porexpan, escuradents i cordills, tisores i cúter. Cinta adhesiva, paper d’embalar, cartró, fil de pescar i tempera.