Presentació: L’àrea d’Educació Visual i Plàstica i el Departament d’Expressions.

Actualment hi ha a l’Institut de Vic un únic professor especialista en l’Àrea d’Educació Visual i Plàstica.

El professorat especialitzat no pot quedar al marge de les competències digitals (TIC) i coneixements tecnològics per tal d’anar cap a l’escola digital del s.XXI.

El professorat ha d’ajudar a l’alumne a transformar les pròpies observacions i idees en imatges i projectes. El professor ha d’enriquir i motivar a l’alumne i estimular la seva capacitat d’atenció i d’anàlisi.

El disseny curricular de l’àrea es centra en el desenvolupament de la capacitat de comunicar-nos visualment: Interpretació de missatges i producció d’obres visuals i plàstiques, concretament es tracta la cultura de la imatge.

Contribueix també en el desenvolupament social de l’alumnat i està lligat amb els objectius generals d’etapa ( dels 12 als 16 anys). Desenvolupa en l’alumnat la creativitat, sensibilitat, percepció, capacitat comunicativa i intel·ligència (el raonament espacial, fonamental en l’ensenyament científic i tecnològic).

El currículum està compost de les competències bàsiques, els objectius, els continguts, els mètodes pedagògics i els criteris d’avaluació. El nou currículum té en compte les TIC, la resolució de problemes, la creativitat, la imaginació, la visualització, l’acció i l’aplicació.

Les competències són els mínims a assolir, la capacitat de posar en pràctica de manera integrada aquells coneixements adquirits per tal de resoldre situacions diverses. (Comprensió i expressió artística i actitud davant el fet artístic present a la societat).

Els objectius són un conjunt d’aprenentatges definits en termes de capacitats. Hi ha uns objectius que són d’etapa i uns altres que són d’àrea.

Les competències es desenvolupen a partir dels continguts; són coneixements aplicats i per tant es treballen per projectes. L’acció educativa es centra en l’alumnat per tal que aprendre es converteixi en el desenvolupament de la capacitat d’utilitzar aquests coneixements i per això cal que es donin uns canvis metodològics ens els currículums.

A la primera planta de l’edifici trobem, junt a la sala de professors i compartint espai amb el departament de matemàtiques, el departament d’expressions, que consta de quatre professors: tres amb dedicació complerta i el quart amb mitja jornada.

El Departament d’Expressions està dividit en tres àrees: l’àrea d’educació física, l’àrea d’educació visual i plàstica amb un professor i l’àrea de música també amb un professor, que és a l’hora el cap de departament.

El departament coordina les programacions de cada una d’aquestes àrees i és l’òrgan d’anàlisi de les mateixes, perquè siguin coherents i afins. També coordina els criteris d’avaluació de les mateixes.

Concretament, l’àrea d’educació visual i plàstica té la finalitat d’assolir unes competències bàsiques que s’agrupen en: de comprensió artística per entendre l’entorn, d’expressió artística mitjançant llenguatges artístics i d’actitud davant el fet artístic com aprenentatge per la convivència. També s’encarrega d’organitzar i assessorar en actes de caire artístic com poden ser concursos, exposicions etc.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *