Narracions audiovisuals.

LA NARRACIÓ AUDIOVISUAL ( CONCENTRADA ) EN ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ: IDEACIÓ I PRODUCCIÓ D’UN ESPOT COMUNICATIU, PERSUASIU I EXPRESSIU SENSE CAURE EN L’ESTEREOTIP.

TIPOLOGIA DE L’ALUMNAT: Grup de entre 15 i 16 alumnes de l’optativa de 4t d’ESO dividit en petits grups de 4 a 5 alumnes.

TEMA: Procés de planificació d’una producció audiovisual amb missatge publicitari utilitzant els recursos digitals de forma personal i creativa, sabent aplicar la imatge persuasiva en el disseny publicitari mitjançant l’ús de les TIC i valorant la funció estètica i informativa de les imatges. Conèixer i aplicar de manera correcta diferents mitjans per a la creació d’imatges.

LA PRÀCTICA: Un espot publicitant les activitats i dinamització del servei de joves VIC JOVES , el portal jove de la ciutat de Vic de l’àrea d’Afers Socials i Ciutadania de l’ajuntament de Vic. Ideació i producció d’un vídeo de 60” imaginant una seqüència a través d’un conjunt de plans, en el que es faci referència a les diferents entitats que generen i organitzen activitats culturals per als joves a la ciutat de Vic: El Centre d’Arts Contemporànies ACVic, el Centre d’Arts Escèniques d’Osona, el Cine Club Vic, L’ Atlàntida, la Jazz Cava, l’Institut del Teatre, el casal esportiu, el Gallaret Teatre…  i les diferents activitats que aquestes entitats organitzen: Tallers d’interpretació i creació, de pràctica musical, de breakdance, de DJ, de Parkour, l’Open skate, la Nit Manga, la Japanzone, etc.

QUÈ VOLEM TREBALLAR: El llenguatge audiovisual com a mitjà de comunicació: persuasiu, plàstic i estètic. Els diferents components de les imatges en moviment: els elements visuals i les tècniques. Els diferents tipus d’imatges en moviment i les seves característiques. Aplicació de la imatge persuasiva i corporativa per tal de que el receptor reaccioni d’una manera diferent. Ús de les Tic en el disseny publicitari. La terminologia pròpia (cada fotograma pot ser un pla o una unitat de presa, cada unitat de presa pot ser un pla, la profunditat de camp, l’aire, la panoràmica, el tràveling o moviment de camera…)

PROJECTE: Començarem amb una activitat d’introducció al llenguatge audiovisual, identificació dels elements de la comunicació i dels components de les imatges. A continuació es farà la presentació global del projecte i dels conceptes relacionats: Localitzacions pel centre de Vic, personatge per tal de fer una escenificació, objectes relacionats, materials. Seguirem amb l’activitat pràctica d’aplicació de les funcions de la comunicació i de la imatge persuasiva, i d’ús i anàlisi dels conceptes explicats al programa.

OBJECTIUS: identificar conceptes, adquirir coneixements, aplicar continguts, experimentar, treball cooperatiu. Valorar la importància i la capacitat del llenguatge audiovisual com a mitjà de comunicació per transmetre idees de forma plàstica i estètica; Conèixer i distingir els diferents tipus d’imatges en moviment i les característiques que diferencien les unes de les altres.

RECURSOS TÈCNICS: camera digital ( intervencions en directe de veu en on i so ambient), trípode, programa d’edició digital “Studio 8”( que permet realitzar la captura, edició, creació i exportació ).

PRÀCTIQUES DE GUIÓ I RODATGE:

L’equip: Guionistes( tot el grup), director/ director artístic, director de fotografia i camera, claqueta i script ( que anotarà l’ordre dels plans i les preses indicant quina és la bona ), actors, tècnics de so i muntadors ( tot el grup ). ( veure material adjunt )

Guionatge: Escriure un guió literari amb l’argument del vídeo. Què fan i diuen els personatges, a on i com ho anirem veient i sentint per seqüències, amb una introducció de cadascuna ( localització i moment del dia ). ( veure material adjunt )

Escriure un guió tècnic i Storyboard (imatges i àudio). Composició i especificació de plans ( llei dels terços que marquen la zona àuria ), angle de visió, moviment de camera, efectes especials, continuïtat de plans o ràcord ( l’script o secretari de rodatge és qui anota els detalls per la correcta continuïtat), comportament dels actors, encadenat, fosa, cortineta, so: silenci, veu en off ( edició), música de fons o intencionada (edició), efectes sonors (edició), doblatge (edició), intervencions en directe de veu en on i so ambient. Pla d’inserció ( imatge de nexe entre dos plans). ( veure material adjunt )

Escriure un guió d’edició: Document que es confecciona a partir dels arxius enregistrats i avanç de fer l’edició.

Planificació i gravació: Calendari de treball, pla de rodatge amb l’ordre de gravació i el material necessari, enregistrament, captura, edició amb Studio 8 ( posar títol, seleccionar les preses a cada seqüència, tallar imatges que no interessin, ordenar plans, triar el ritme i la durada de cada pla, posar transicions, veu en off, afegir banda sonora, crèdits… ), creació del vídeo ( en format RealVideo (r) )  i exportació.

A continuació adjunto el materal que cal entregar a l’alumnat d’Educació Visual i Plàstica de l’optativa de 4t d’ESO:

  

LA NARRACIÓ AUDIOVISUAL­ – Espot publicitari del VIC JOVES

EQUIP  DE RODATGE Nº        ( DE L’1 AL 3 )________________________

– Guionistes ( tot el grup de cinc persones):

– Director / director artístic (una persona):

 -Director de fotografia/camera (una persona):

 -Claqueta / script (una persona):

 -Actors (dues persones):

 -Tècnics de so/muntadors (tot el grup de cinc persones):

TÍTOL: ESPOT VIC JOVES

GUIÓ LITERARI

SEQ-1: EXTERIOR. CENTRE D’ARTS CONTEMPORÀNIES ACVIC. DIA. Es veu la façana de l’edifici principal que és d’estil modernista. Un noi i una noia joves s’apropen a la porta principal i entren.

SEQ-2: INTERIOR. AULA DE DIBUIX I PINTURA DEL CENTRE D’ARTS. DIA. A l’aula els alumnes del curs de pintura estan acabant unes pintures sobre cavallet. Els dos joves s’incorporen al grup.

SEQ-3: EXTERIOR. CENTRE D’ARTS ESCÈNIQUES D’OSONA I TEATRE ATLÀNTIDA. DIA. Recorregut camera en ma pel complex tot acompanyant els dos joves.

SEQ-4: INTERIOR. SALA PRINCIPAL DEL TEATRE ATLÀNTIDA. DIA. La camera recorre la sala.

SEQ-5: INTERIOR. UNA AULA DEL CENTRE. DIA. Seguiment d’un taller de pràctica musical.

SEQ-6: EXTERIOR. INSTITUT DEL TEATRE. DIA. Es veu la façana de l’edifici restaurat i reutilitzat, un antic convent. Els dos joves entren per la porta principal.

SEQ-7: INTERIOR. UNA AULA DE L’INSTITUT DEL TEATRE. DIA. Seguiment d’un taller d’interpretació. Els joves s’incorporen.

SEQ-8: INTERIOR. SALA D’ASSAIG DEL GALLARET TEATRE. DIA. Seguiment d’un assaig.

SEQ-9: EXTERIOR. JAZZ CAVA. DIA. Es veu la façana del local que forma part de la muralla medieval del casc antic. Els dos joves entren per la porta principal.

SEQ-10: INTERIOR. SALA PRINCIPAL. DIA. Es veu la sala principal amb la seva volta de canó. Seguiment d’un taller de DJ’s. Els joves s’incorporen.

SEQ-11: EXTERIOR. CASAL ESPORTIU. DIA. Alguns participants ens fan demostracions de breakdance, parkou i open skate. Els dos joves també hi participen.

 GUIÓ TÈCNIC SEQ 1- 4

N.PLA                  DESCRIPCIÓ DE L’ACCIÓ      TIPUS DE PLA  AUDIO
    1 Es veu la façana de l’edifici principal que és d’estil modernista. Un noi i una noia joves s’apropen a la porta principal i entren.  Gran pla general de l’ACVIC. Camera frontal a la façana. Música de fons i veu en off. 
    2 A l’aula els alumnes del curs de pintura estan acabant unes pintures sobre cavallet. Els dos joves s’incorporen al grup. Pla general de l’aula. Camera junt a la porta d’entrada. Música de fons i so ambient.
    3 Recorregut camera en ma pel Centre d’Arts escèniques d’Osona tot acompanyant els dos joves. De gran pla general a pla general. Camera en ma darrera els nois. Música de fons i veu en off.
    4 La camera recorre la sala principal del teatre Atlàntida. Gran pla general de la sala principal del teatre Atlàntida. Música de fons i veu en off.

GUIÓ TÈCNIC SEQ 5- 8

N.PLA                  DESCRIPCIÓ DE L’ACCIÓ      TIPUS DE PLA  AUDIO
    5 Seguiment d’un taller de pràctica musical en una aula del Centre d’Arts escèniques d’Osona.   Pla general de l’aula. Camera davant dels alumnes. So ambient. 
    6 Es veu la façana de l’Institut del Teatre restaurada, avanç era un antic convent. Els dos joves entren per la porta principal. Pla general de la façana. Camera frontal. Música de fons i veu en off.
    7 Seguiment d’un taller d’interpretació en una aula de l’Institut del Teatre. Els joves s’incorporen. Pla general de l’aula. Camera davant dels alumnes. So ambient.
    8 Seguiment d’un assaig del Gallaret Teatre. Pla general de la sala d’assaig. Camera davant dels actors. So ambient.

GUIÓ TÈCNIC SEQ 9-11

N.PLA                  DESCRIPCIÓ DE L’ACCIÓ      TIPUS DE PLA  AUDIO
    9 Es veu la façana de la Jazz Cava que forma part de la muralla medieval del casc antic. Els dos joves entren per la porta principal.  Gran pla general de la muralla. Camera frontal a la façana. Música de fons i veu en off. 
   10 Es veu la sala principal amb la seva volta de canó. Seguiment d’un taller de DJ’s. Els joves s’incorporen. Pla general de la sala. Camera frontal als DJ’s. So ambient.
   11 Alguns participants ens fan demostracions de breakdance, parkou i open skate al casal Esportiu. Els dos joves també hi participen. Pla general. Camera davant dels participants. Música de fons i so ambient.

 STORYBOARD DE L’ESPOT PUBLICITARI DEL VIC JOVES

       

1.ACVIC-Veu en off      2. Aula. So ambient     3. Arts Escèniques        4. Teatre Atlàntida

       

5. taller musical            6.Institut del Teatre    7.Taller interpretació   8. Gallaret teatre

       

9.Jazz Cava.Veu off      10. Taller de DJ’s          11. Casal Esportiu I       12.Casal Esportiu II

VIDEOCLIP: 70 MILLION BY HOLD YOUR HORSES

Aquest videoclip produït per l’Ogre de la banda de pop francesa d’esperit psicodèlic – experimental anomenat “Hold Your Horses” per a la cançó d’amor “70 Million” pot tenir infinitat d’utilitzacions a l’aula i amb de grups diferents tipologies i edats. Jo el vaig treballar fa dos cursos quan va sortir el videoclip amb un grup de 4t d’ESO a l’optativa d’Història de l’art i l’any passat amb un grup de 1r de batxillerat Artístic, però és perfecte per a l’optativa de Visual i Plàstica de 4t i fins hi tot per a grups d’edats inferiors.

El videoclip és un viatge a través de la Història de l’art; els components de la banda reprodueixen 26 quadres capdals des de  Cimabue fins a Warhol passant per el renaixement, el Barroc, el Neoclassicisme, l’Impressionisme, el Postimpressionisme, l’Expressionisme, De Stij o el Surrealisme.

A l’optativa de Visual i Plàstica de 4t es pot fer un remake del videoclip amb la mateixa cançó o una altre. Hi ha penjat un exemple a la xarxa: 70 Million Apex HS Art History Class the remake de Mr Sands Art.

L’activitat que jo vaig proposar fa dos anys consistia en indagar de quins quadres es tractava, aconseguir una reproducció, el nom de l’autor, el del moviment al qual pertanyien, altres obres relacionades, etc. i elaborar un mural amb tota aquesta informació ordenada cronològicament. També es pot realitzar un powerpoint. Avui dia ja existeixen treballs al respecte com el de Hilário Pereira i Thaís Gerón que fan una presentació comparant el videoclip amb els quadres: Paintings Names of 70 Million videoclip. Un altre exemple el trobem a 70 Million – Hold Your Horses ( The Paintings ). Per aquest motiu seria convenient fer la recerca amb els alumnes en una Biblioteca i no via internet.

Amb el grup de batxillerat Artístic el que vàrem fer va ser reproduir les obres a oli sobre tela. Una altre proposta pot ser traduir la lletra de la cançó a l’aula, doncs també es pot trobar traduïda a la xarxa.

També existeix un remake de la mateixa banda en el que reprodueixen obres impressionistes: The Impressionists – Painting & revolution. Es pot treballar amb aquestes obres si no volem trobar referents o que els nostres alumnes els trobin.

70 MILLION BY HOLD YOUR HORSES

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *