PROGRAMACIÓ – 3r TRIMESTRE 2011-2012
PERÍODE | GRUP | ACTIVITATS | OBJECTIUS |
Abril | Tots |
ELS MAPES I PLÀNOLS
|
|
Maig – Juny | Tots |
VIATGEM Planificació d’un viatge.
|
|
PROGRAMACIÓ – 2n TRIMESTRE 2011-2012
PERÍODE |
GRUP |
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Gener – |
Tots |
ELS MAPES Treball sobre un mapa físic del municipi § Elements que s’hi representen. o La llegenda. § Els símbols i el seu significat § Interpretació del mapa o Escala. § Interpretació de l’escala. § Mesura de distàncies. § Marcatge i mesura de recorreguts entre diferents punts: fonts, muntanyes, rius…. o Orientació i punts cardinals. o Relleu: § Corbes de nivell § Rius § Muntanyes i planes o Utilitat pràctica del mapa |
§ Establir clarament la distinció entre mapa físic i mapa polític. § Conèixer els elements que componen la llegenda d’un plànol o mapa i la seva significació. § Interpretar correctament un plànol o mapa, utilitzant els elements característics: llegenda, escala, orientació geogràfica. § Ser capaç de calcular distàncies en el mapa-plànol. § Orientar-se correctament, amb el plànol, col·locant-lo bé en funció dels punts cardinals. § Saber interpretar el relleu en un mapa físic. § Saber localitzar indrets i rutes en el mapa |
Febrer |
Tots |
ELS MAPES Treball sobre un mapa polític del municipi i de la comarca. § La llegenda. o Els símbols i el seu significat o Interpretació del mapa o Localització de: nuclis del municipi, masies, altres escoles, pobles de la comarca… o Llocs d’intrerès turístic, comercial, industrial, paisatgístic… § Escala. o Càlcul de distàncies entre diferents indrets. |
§ Conèixer els elements d’un mapa polític i la seva utilitat. § Localització d’indrets en el mapa: cases, pobles, ciutats… § Utilitzar l’escala per a calcular distàncies en el mapa |
Febrer |
Tots |
§ Vies de comunicació o Diferents tipus de via (camí, carretera…). o Relació entre les seves dimensions i els destins que uneix. o Càlcul de rutes per carretera; veure la diferència de distància amb la línia recta. o Traçat de les carreteres en relació amb el relleu (desnivell, revolts, túnels…) o Dificultat de desplaçament pel Solsonès o Tipus d’ús que es fa de les vies. o Quantitat i qualitat de les vies del municipi i de la comarca. § Límits municipals i comarcals § Repartiment de la població al municipi i a la comarca. |
§ Assimilar els diferents tipus de vies de comunicació existents al municipi i /o a la comarca. § Saber calcular distàncies en el mapa, seguint les vies de comunicació. § Aprofundir en el coneixement de la xarxa viària del municipi i de la comarca. § Saber localitzar els límits municipals i comarcals i comprendre’n el valor i significat. § Reflexionar a l’entorn de la distribució de la població al municipi i a la comarca, veure’n les causes i com això afecta les comunicacions i relacions entre els habitants. |
Març |
Tots |
INSTRUMENTS D’ORIENTACIÓ § La brúixola. o Seguiment d’una ruta, donada: § Amb consignes orals o escrites. § En un plànol o en un mapa. o Marcatge d’una ruta: § Amb consignes orals o escrites. § Sobre el plànol o mapa. § El GPS o Marcatge de diversos punts. o Creació d’una ruta. o Seguiment d’una ruta. o Cerca del tresor: § Amagar-lo. § Cercar-lo |
§ Conèixer els diferents instruments d’orientació de què es disposa. § Utilitzar-los amb finalitats pràctiques. § Saber seguir una ruta donada prèviament, utilitzant els diferents instruments d’orientació. § Dissenyar una ruta amb punts d’interès, etapes…
|
PERÍODE |
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Març |
TREBALL FINAL Preparació de sortides pels voltants de l’escola. § Cada grup en pot preparar una. § Controls de seguiment (punts de pas). § Llocs d’interès marcats. § Tresors per trobar. § Material possible: Mapa, plànol, brúixola, GPS… |
§ Ser capaços de preparar petites sortides i dur-les a terme. |
1r. TRIMESTRE – CURS 2011/2012
PERÍODE |
GRUP |
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Octubre – novembre |
Tots |
TREBALL AMB EL GOOGLE EARTH § Localitzar el poble. o Situar l’escola, la cada de cadascú, l’església… o Fer un recorregut pels carrers o camins. § Localitzar les altres escoles de la ZER. § Localitzar altres indrets d’interès: Sant Llorenç, Solsona, Berga, Barcelona, La Carral, Camps d’Aprenentatge… § Buscar una ruta entre dos punts. § Les coordenades.
Per descarregar-lo (podeu escollir idioma) http://www.google.com/earth/download/ge/agree.html
|
§ Treballar les característiques del planeta Terra: forma, moviments, línies imaginàries, continents, oceans… § Familiaritzar-se amb eines de navegació virtual. § Situar els llocs que li són familiars: poble, carrer, casa… § Ubicar aquests llocs en un context més gran: Europa, Península Ibèrica, Catalunya.. § Aprendre a calcular una ruta: origen, destí, via de desplaçament, punts entremitjos § Refermar el concepte de coordenades a l’espai |
Novembre |
Tots |
ELS PUNTS CARDINALS § Construcció d’una rosa dels vents. § Situació dels diferents vents, segons els punts cardinals. § Orientació segons elements naturals: ombra, molsa, estrelles… § El rellotge de sol: funcionament. § Treball amb la brúixola: o Col·locació i ús. o Situació d’objectes i llocs visibles, segons els punts cardinals. o Seguiment d’una ruta simple pel pati, combinant punts cardinals i alguna unitat de mesura (peus, passes, metres…). |
§ Aprendre quins són els quatre punts cardinals i els punts intermedis. § Conèixer els diferents vents, segons el punt cardinal d’on provenen. § Situar indrets, segons els puts cardinals. § Conèixer i practicar els sistemes d’orientació natural. § Familiaritzar-se amb el funcionament del rellotge de sol. § Utilitzar la brúixola. § Seguir una ruta senzilla, utilitzant punts cardinals i una unitat de mesura (peus, passes, metres…) |
Novembre – desembre |
Tots |
PLÀNOL DEL POBLE § Observació d’un plànol urbà (BCN…). o Elements i significat. o Símbols. o Escala. o Orientació o Marcatge de recorreguts. § Treball en el plànol del poble. o Orientació. o Situació dels punts d’interès. o Ruta als voltants de l’escola: § Amb brúixola. § Sense brúixola. § En grup o sense. o Les indicacions (donar consignes): § Visualització d’indrets. – oral. § Guiar el grup per una ruta. – oral. § Seguiment d’instruccions escrites per seguiment de ruta. |
§ Interioritzar els principals elements d’un plànol urbà. § Conèixer els símbols propis dels plànols. § Situar elements en el plànol. § Seguir rutes damunt del plànol. § Utilitzar la brúixola per situar-se i moure’s en el plànol.
§ Descobrir el plànol del poble. § Comparar-lo amb el de la ciutat . § Situar-hi els punts que coneguin. § Seguir rutes amb l’ajut del plànol i la brúixola. § Anar a indrets concrets, marcats prèviament al plànol.
§ Saber donar indicacions orals als companys. § Comprendre i seguir les indicacions que ens donin oralment. § Ser capaç de seguir una ruta amb indicacions escrites. |