Programació

PROGRAMACIÓ – 3r TRIMESTRE 2011-2012

PERÍODE GRUP ACTIVITATS OBJECTIUS
Abril Tots  

ELS MAPES I PLÀNOLS

  • Pràctiques d’escales:
    • Calcular distàncies i rutes en el mapa o plànol.
    • Mesura de distàncies i trasllat a escala.
    • Realització d’un plànol de l’escola i voltants.
  • Mapa turístic.
    • Símbols i llegenda.
    • Descobriment d’indrets interessants.
    • Planificació d’activitats en una sortida.

 

 

 

 

  • Saber interpretar el significat d’una escala
  • Utilitzar l’escala per calcular distàncies en un mapa o plànol.
  • Dissenyar un plànol d’un espai conegut, a escala.
  • Comprendre els elements i la utilitat d’un mapa turístic.
Maig – Juny Tots  

VIATGEM

Planificació d’un viatge.

  • Elecció de destí.
    • Distància, possibilitats del viatge.
  • Informació bàsica.
    • Idioma.
    • Clima.
    • Costums.
    • Moneda.
    • Llocs d’intrerès turístic, comercial, industrial, paisatgístic…
  • Mitjà de transport.
    • Més ràpid.
    • Més econòmic.
  • Calendari.
  • Ruta

 

 

  • Costos:
    • Transport.
    • Àpats i allotjament.
    • Entrades.
  • Equipatge.
  • Documentació

 

 

 

 

 

 

 

  • Descobrir tots els aspectes d’un viatge.
  • Saber resoldre cadascun dels aspectes.
  • Obtenir informació per diversos canals.
  • Aplicar la informació obtinguda a la preparació del viatge.

 

PROGRAMACIÓ – 2n TRIMESTRE 2011-2012

PERÍODE

GRUP

ACTIVITATS

OBJECTIUS

Gener –

Tots

ELS MAPES

Treball sobre un

mapa físic del municipi

§

Elements que s’hi representen.

o

La llegenda.

§

Els símbols i el seu significat

§

Interpretació del mapa

o

Escala.

§

Interpretació de l’escala.

§

Mesura de distàncies.

§

Marcatge i mesura de recorreguts entre

diferents punts: fonts, muntanyes, rius….

o

Orientació i punts cardinals.

o

Relleu:

§

Corbes de nivell

§

Rius

§

Muntanyes i planes

o

Utilitat pràctica del mapa

 

 

 

§

Establir clarament la distinció entre mapa

físic i mapa polític.

§

Conèixer els elements que componen la llegenda

d’un plànol o mapa i la seva significació.

§

Interpretar correctament un plànol o mapa,

utilitzant els elements característics: llegenda, escala, orientació

geogràfica.

§

Ser capaç de calcular distàncies en el

mapa-plànol.

§

Orientar-se correctament, amb el plànol,

col·locant-lo bé en funció dels punts cardinals.

§

Saber interpretar el relleu en un mapa físic.

§

Saber localitzar indrets i rutes en el mapa

Febrer

Tots

ELS MAPES

Treball sobre un

mapa polític del municipi i de la comarca.

§

La llegenda.

o

Els símbols i el seu significat

o

Interpretació del mapa

o

Localització de: nuclis del municipi, masies,

altres escoles, pobles de la comarca…

o

Llocs d’intrerès turístic, comercial,

industrial, paisatgístic…

§

Escala.

o

Càlcul de distàncies entre diferents indrets.

 

 

 

 

§

Conèixer els elements d’un mapa polític i la

seva utilitat.

§

Localització d’indrets en el mapa: cases,

pobles, ciutats…

§

Utilitzar l’escala per a calcular distàncies

en el mapa

 

Febrer

Tots

§

Vies de comunicació

o

Diferents tipus de via (camí, carretera…).

o

Relació entre les seves dimensions i els

destins que uneix.

o

Càlcul de rutes per carretera; veure la

diferència de distància amb la línia recta.

o

Traçat de les carreteres en relació amb el

relleu (desnivell, revolts, túnels…)

o

Dificultat de desplaçament pel Solsonès

o

Tipus d’ús que es fa de les vies.

o

Quantitat i qualitat de les vies del municipi

i de la comarca.

§

Límits municipals i comarcals

§

Repartiment de la població al municipi i a la

comarca.

 

 

§

Assimilar els diferents tipus de vies de

comunicació existents al municipi i /o a la comarca.

§

Saber calcular distàncies en el mapa, seguint

les vies de comunicació.

§

Aprofundir en el coneixement de la xarxa

viària del municipi i de la comarca.

§

Saber localitzar els límits municipals i

comarcals i comprendre’n el valor i significat.

§

Reflexionar a l’entorn de la distribució de la

població al municipi i a la comarca, veure’n les causes i com això afecta les

comunicacions i relacions entre els habitants.

Març

Tots

INSTRUMENTS D’ORIENTACIÓ

§

La brúixola.

o

Seguiment d’una ruta, donada:

§

Amb consignes orals o escrites.

§

En un plànol o en un mapa.

o

Marcatge d’una ruta:

§

Amb consignes orals o escrites.

§

Sobre el plànol o mapa.

§

El GPS

o

Marcatge de diversos punts.

o

Creació d’una ruta.

o

Seguiment d’una ruta.

o

Cerca del tresor:

§

Amagar-lo.

§

Cercar-lo

 

 

 

 

§

Conèixer els diferents instruments

d’orientació de què es disposa.

§

Utilitzar-los amb finalitats pràctiques.

§

Saber seguir una ruta donada prèviament,

utilitzant els diferents instruments d’orientació.

§

Dissenyar una ruta amb punts d’interès,

etapes…

 

 

 

PERÍODE

ACTIVITATS

OBJECTIUS

 

Març

TREBALL FINAL

Preparació de

sortides pels voltants de l’escola.

§

Cada grup en pot preparar una.

§

Controls de seguiment (punts de pas).

§

Llocs d’interès marcats.

§

Tresors per trobar.

§

Material possible: Mapa, plànol, brúixola,

GPS…

 

 

 

§

Ser capaços de preparar petites sortides i

dur-les a terme.

1r. TRIMESTRE – CURS 2011/2012

PERÍODE

GRUP

ACTIVITATS

OBJECTIUS

 

Octubre – novembre

Tots

 

TREBALL AMB EL GOOGLE EARTH

§

Localitzar el poble.

o

Situar l’escola, la cada de cadascú, l’església…

o

Fer un recorregut pels carrers o camins.

§

Localitzar les altres escoles de la ZER.

§

Localitzar altres indrets d’interès:  Sant Llorenç, Solsona,

Berga, Barcelona, La Carral, Camps d’Aprenentatge…

§

Buscar una ruta entre dos punts.

§

Les coordenades.

 

Per descarregar-lo  (podeu

escollir idioma)

http://www.google.com/earth/download/ge/agree.html

 

 

 

§

Treballar les característiques del planeta Terra: forma,

moviments, línies imaginàries, continents, oceans…

§

Familiaritzar-se amb eines de navegació virtual.

§

Situar els llocs que li són familiars: poble, carrer, casa…

§

Ubicar aquests llocs en un context més gran: Europa, Península

Ibèrica, Catalunya..

§

Aprendre a calcular una ruta: origen, destí, via de

desplaçament, punts entremitjos

§

Refermar el concepte de coordenades a l’espai

 

Novembre

Tots

ELS PUNTS CARDINALS

§

Construcció d’una rosa dels vents.

§

Situació dels diferents vents, segons els punts cardinals.

§

Orientació segons elements naturals: ombra, molsa, estrelles…

§

El rellotge de sol: funcionament.

§

Treball amb la brúixola:

o

Col·locació i ús.

o

Situació d’objectes i llocs visibles, segons els punts

cardinals.

o

Seguiment d’una ruta simple pel pati, combinant punts cardinals

i alguna unitat de mesura (peus, passes, metres…).

 

 

§

Aprendre quins són els quatre punts cardinals i els punts

intermedis.

§

Conèixer els diferents vents, segons el punt cardinal d’on

provenen.

§

Situar indrets, segons els puts cardinals.

§

Conèixer i practicar els sistemes d’orientació natural.

§

Familiaritzar-se amb el funcionament del rellotge de sol.

§

Utilitzar la brúixola.

§

Seguir una ruta senzilla, utilitzant punts cardinals i una

unitat de mesura (peus, passes, metres…)

 

Novembre  –

desembre

Tots

 

PLÀNOL DEL POBLE

§

Observació d’un plànol urbà (BCN…).

o

Elements i significat.

o

Símbols.

o

Escala.

o

Orientació

o

Marcatge de recorreguts.

§

Treball en el plànol del poble.

o

Orientació.

o

Situació dels punts d’interès.

o

Ruta als voltants de l’escola:

§

Amb brúixola.

§

Sense brúixola.

§

En grup o sense.

o

Les indicacions (donar consignes):

§

Visualització d’indrets. – oral.

§

Guiar el grup per una ruta. – oral.

§

Seguiment d’instruccions escrites per seguiment de ruta.

 

 

§

Interioritzar els principals elements d’un plànol urbà.

§

Conèixer els símbols propis dels plànols.

§

Situar elements en el plànol.

§

Seguir rutes damunt del plànol.

§

Utilitzar la brúixola per situar-se i moure’s en el plànol.

 

§

Descobrir el plànol del poble.

§

Comparar-lo amb el de la ciutat .

§

Situar-hi els punts que coneguin.

§

Seguir rutes amb l’ajut del plànol i la brúixola.

§

Anar a indrets concrets, marcats prèviament al plànol.

 

 

§

Saber donar indicacions orals als companys.

§

Comprendre i seguir les indicacions que ens donin oralment.

§

Ser capaç de seguir una ruta amb indicacions escrites.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *