Experiments amb productes de casa

Aquest dos experiments seran els que farem demà a classe

Què passa quan barregem bicarbonat de sodi amb vinagre?

Què necessitarem?
Bicarbonat de sodi
Vinagre
Pebre vermell (com a colorant)
Un got
Una cullereta
Un globus
Un recipient
(Trobareu tots aquest materials en un supermercat)

Com ho fem?
Erupció d’un volcà: Amb una cullera posem bicarbonat de sodi per cobrir la base del got. Li posem una capa fina de pebre vermell que servirà de colorant. Li tirem vinagre al damunt i veurem com reacciona i la barreja puja en el got com una erupció de volcà.
Inflem un globus sense bufar: omplim un globus fins a la meitat amb bicarbonat de sodi. Posem un dit de vinagre dins d’una ampolla de plàstic petita. Enganxem el globus a la boca de l’ampolla i aboquem el bicarbonat de sodi dins de l’ampolla sense deixar anar el globus. De seguida veurem com el globus s’infla “sol”.

 

Què passa?

Al barrejar el vinagre (que és un àcid) amb el bicarbonat de sodi (que és un base), reaccionen i es transformen en aigua, acetat de sodi (una sal) i diòxid de carboni (un gas). El diòxid de carboni (CO2) és el gas responsable de que es formin les bombolles de l’erupció del volcà i que s’infli el globus. Quan deixen de produir-se bombolles, la reacció química ha acabat i el globus no s’inflarà més. Les reaccions químiques acaben quan es consumeixen els reactius.

Què passa si barregem aigua i farina de blat de moro?

Què necessitarem?
400 gr de farina de blat de moro (Maizena)
200 ml d’aigua
1 bol

Com ho fem?
Posem els 400 grams de farina de blat de moro en un bol. Li afegim els 200 ml d’aigua poc a poc.
Ho barregem amb moviments suaus i ho deixem reposar uns 5 minuts.
En repòs és un líquid espès i blanc, semblant a la pintura, però si ho colpegem amb el puny es torna tan dur. En canvi, si enfonseu els dits lentament en la barreja, podreu moure’ls.
Ara agafeu una mica a la mà i estrenyeu-ho. Veureu que és una espècie de massa viscosa. Però si obriu la mà i deixeu de fer pressió, es converteix en un líquid que cau entre els nostres dits. Curiós, oi?

Què passa?

Els fluids no newtonians es comporten com un sòlid en exercir una forta pressió
sobre ells, ja que les seves molècules s’uneixen sota pressió. En el cas de la barreja que hem preparat nosaltres, les partícules de la farina de blat de moro es compacten, atrapant molècules d’aigua entre elles.

I això és exactament el que passa amb les arenes movedisses. Si pugéssim passar per sobre d’elles exercint una gran pressió de cop, no ens enfonsaríem. Seria com el cop que hem donat a la farina de blat de moro. Però en canvi, si passegem per les arenes movedisses, ens enfonsem al igual que passava al introduir els nostres dits lentament en la barreja d’aigua i farina de blat de moro.

Publicat dins de LLengua catalana | Deixa un comentari

Enigmes i jocs de cuina

La primera feina que teniu és endevina aquest enigma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1.És petit, verd i rodó i no para de pujar i baixar, què és?

Solució : Pèsols

La segona feina són aquestes dues endevinalles:

  • Quatre senyoretes
    ballant dins un plat;
    cotilleta verda
    i vestit morat.

Solució : Albergínia

  • Sóc planta que sols serveixo
    per donar gust al menjar.
    Tinc dents però no mossego
    i a qui menjant de mi abusa
    li put l’alè al respirar.
  • Solució : All

 

Endevinalla

No sé si ho encertaràs…

Quina cosa és aquella on tothom fica el nas?

Solució : El got

Sóc germana del bolet i també de la castanya; segons com, em troben dolça; segons com  em troben agra.

Solució : 

Blanca per dintre, verda per fora,

el que no endevina el seu nom, espera.

Solució :

Sóc tota morenor,

dolça com les confitures i

em veuràs moltes vegades pel nas de les criatures.

Solució :

Les parets són verdes,

el poble és vermell i els soldats són negres.

Què és?

Solució :

Publicat dins de LLengua catalana | 19 comentaris

L’entrevista a la nostra cuinera: Isa

Els cuiners i les cuineres són també periodista i han decidit realitzar una entrevista a la cuinera de l’escola.

  • Introducció
  • 5 preguntes
  • Acomiadament

Un representant del grup baixarà a entrevistar a la cuinera.

Grup Cookies : Periodista Félix

Grup Team Strawberrys : Periodista Julieth

Grup Els cinc fantàstic de la cuina : Periodista Firdaous

Grup  Spaguitteros : Periodista Manar

Grup Les bananites : Periodista Souhaila.

 

Publicat dins de LLengua catalana | 6 comentaris

Matemàtiques a la cuina

La comanda de la cuinera

La senyora Isabel  es contenta de tenir el magatzem ben organitzat de la cuina . Ara utilitzarà aquesta informació per saber quant diners s’ha gastat en les comandes .

1 brics de llet                                  0.65 €

1ampolles de suc                           1.20 €

1cabdells d’enciam                       1 €

1 litres d’oli                                    4.56 €

1 pots de mostassa                       2.35 €

1 quilos de café                             1.49 €

1 quilos de pastanaga                 0.99 €

1 quilos de patates                      3.54 €

1 ampolles de vi                          2.89 €

  •         Si ha comprat les següents quantitats de productes pels dinars de l’escola. Quants diners s’ha gastat en total ¿

4 brics de llet                          8 ampolles de suc

3 cabdells deènciam                5 litres d’oli

2 pots de mostassa                  6 quilos de café

2 quilos de pastanaga              2 quilos de patates

12 ampolles de vi

    El representant de l’empresa de comandes li ha trucat a la cuineraIsabel que se li ha oblidat augmentar als preus de tots els productes  un 10 % . Quin serà el preu final?

 

 La Recepta de cuina

Heu de preparar per la festa de divendres “Pomes de Caramel” per 27 persones. La recepta que heu trobat per internet és per 3 persones. Quines quantitats necessiteu? Quants diners necessiteu per comprar per a 27 persones ?

Recordeu que heu d’anar a un supermercat  o al mercat ( Condis , consum o Dia ) per preguntar quant valen els ingredients.

També us deixo la recepta per si la voleu cuinar a casa.

INGREDIENTS
3 pomes
400 gr. de sucre
4 cullerades d’aigua
El suc d’una llimona
1 cullerada de mantega
Pals de fusta (de pinxos o de menjar xinès)

Quan les pomes esdevenen llaminadures…

Fem que una poma es converteixi en un caramel… I ja veureu què contents tindrem als més petits de casa!

Preparació

Rentem bé les pomes i les assequem (sense pelar). Retirem les tiges i en el seu lloc hi clavem els pals de fusta.

En un pot hi evoquem el sucre, l’aigua i el suc de la llimona. Ho escalfem a foc lent fins que el sucre es desfaci.

Aleshores i posem la mantega i continuem escalfant-ho a foc molt lent.

Al cap d’una estona veurem que la barreja va agafant un color marronós.

Agafem les pomes i, una a una, les passem pel sucre desfet.

Anem donant voltes de manera que quedin impregnades del sucre desfet per totes bandes.

Tot seguit, just després de passar-les pel sucre, les enfonsem en un pot d’aigua freda que tindrem preparat al costat (així la pasta calenta de sucre es quedarà solidificada més sàpid).

Deixem reposar les pomes en un plat i, quan estiguin ben fredes, la mainada ja les pot agafar pel pal i menjar-se-les.

Bon profit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Utilitzeu la graella per apuntar els preus dels productes i les operacions

Dades
Representació
Plantejament
Estimació
Resolució de l’operació
Resposta
Comprovació
Publicat dins de LLengua catalana | Deixa un comentari

Temes del projecte

La classe de les cuineres i cuiners hem escollit per sorteig democràtic el tema del projecte.

Grup Cookies : Cuineres famoses

Grup Team Strawberrys : La cuina saludable

Grup Els cinc fantàstic de la cuina : Cuines del món

Grup  Spaguitteros : La cuina de la literatura

Grup Les bananites : La història de la cuina

Publicat dins de LLengua catalana | Deixa un comentari

Treball escrit

Recordeu que una part del projecte és el treball escrit que després haureu d’exposar i aquí teniu una sèrie de pautes per ajudar-vos a redactar i dissenyar.

Ara heu de buscar la informació dels temes que heu escollit per presentar-ho als vostres companys/es.

Podeu escollir fer el treball    en un mural o en un power point.

Primer repartiu la feina per cada component del grup i després poseu-vos mans a les cassoles.

1.Portada

Títol del tema ( colors i lletra gran )

Nom dels components 

Grup

Curs

2.Índex

Nom dels apartats

  1. Capítols ( en una diapositiva o en un full diferent ) Cal posar fotografies o dibuixos  per acompanyar la informació.

Resum de la informació ( estreta dels llibres o dels enllaços del bloc).

No heu d’escriure gaire ( 2 o 3 línies de cada apartat ).

4.Curiositats

6.Bibliografia ( d’on heu estret cada apartat )

7.Enllaços d’interés ( especificar on heu trobat la informació )

 

Publicat dins de LLengua catalana | Deixa un comentari

L’entrevista

Haureu de realitzar una entrevista a la cuinera de l’escola. Feu 5 preguntes a la Isa sobre l’ofici de cuinera i l’entrevista millor serà escollida per ser en el bloc.

Heu d’escollir un representant del grup per realitzar-la . ( Recordeu que ho heu treballat a classe a expressió escrita la tipología textual del text conversacional).

 

 

 

Publicat dins de LLengua catalana | Deixa un comentari

Rúbrica d’avaluació

Aquí teniu les rubriques d’avaluació del projecte:

Rúbrica

 

 

Publicat dins de LLengua catalana | Deixa un comentari

La biblioteca del projecte

Els alumnes de 6è van dir que necessitaven llibres sobre cuina per treballar els diferents temes que havien surgits en les preguntes, Així que van a anar a totes les biblioetques de la zona i van fer un petit recull de llibres del tema.

 

 

Publicat dins de LLengua catalana | Deixa un comentari

Horari

HORARI

PROJECTE DE LA CUINA

Dilluns Dimarts Dimecres Dijous Divendres
9-9.30 – Signar graella assistència

-Entrega de material 

– Vestuari

– Signar graella assistència

-Vestimenta

– Ordre del dia

– Signar graella assistència

– Vestimenta

– Ordre del dia

– Signar graella assistència

– Vestimenta

– Ordre del dia

– Signar graella assistència

– Vestimenta

– Ordre del dia

9.30-10.15 Presentació i lectura de les tasques del dia

Repartició dels càrrecs

Dubtes

Presentació i lectura de les tasques del dia  

Informàtica

 Treball en grup
10.15-11 Programa : El got d’aigua de TV 3 Informàtica https://www.youtube.com/watch?v=VPVhCyHPdsw  Exposició oral
11-11.30 PATI PATI PATI PATI  PATI
11.30-12.30  Treball en grup Exposició oral dels càrrecs de classe  

Informàtica

https://www.youtube.com/watch?v=c9jwHBKRIco

 

Exposició oral
12.30-15 DINAR DINAR DINAR DINAR DINAR
15-15.45  English

Treball en grup

 English

Treball en grup

( portàtils)

 Problemes en la cuina  Treball en grup  

Exposició oral

15.45-16.30 Posada en comú English

Vídeo : Gordon Ramsay

Gordon Ramsay’s Recipes for a Better School Lunch

Posada en comú

Jocs de la Piràmide dels aliments Explicació de com ha de ser l’exposició oral i els punts que ha de tenir.  

A menjar!!!

Publicat dins de LLengua catalana | Deixa un comentari