En aquesta pàgina trobareu exemples de com treballar aspectes que tenen a veure amb la producció de narracions audiovisuals (cinema, televisió i publicitat).
PROPOSTA DE REALITZACIÓ D’UNA CREACIÓ AUDIOVISUAL.
Activitat pensada per fer amb alumnes de 4t d’ESO.
La proposta seria fer el rodatge d’una noticia televisiva seguint un guió tècnic.
Els alumnes hauran de fer el guió tècnic a partir de la noticia que, en aquest cas, és el seu guió literari.
El tema podria ser “La violència de gènere”.
Qualsevol noticia que s’hagi triat hauria de tenir una capçalere, és a dir, una frase inicial com a titular que resumís la informació del que ha passat i expliques el context en què s’ha produït. Seguidament haurien de desenvolupar-la, ressaltant la seva importància i explicant els fets. I per últim, tancar-la amb una frase contundent que resumís la informació principal.
No cal crear un guió de ficció ja que podem agafar una noticia real.
En el guió tècnic es determinara exactament com s’han de gravar cada una de les seqüències, allò que es veurà en pantalla. Es veuran desglossats tots els plans de cada seqüència, s’especificara el comportament dels actors que fan de presentadors del telediari, on és la càmera i es concretara el so en relació amb els diferents plans.
En el document de treball teniu un exemple de com podria ser el guió per tal que ells puguin continuar-lo. Evidentment, si la proposta es canviada per un altra de semblant, també serviria el mateix model adaptant-lo a les noves seqüències.
Poden elaborar el guió tècnic en grup.
Per l’avaluació podem tenir en compte els guions tècnics elaborats, la capacitat de representació, la creativitat, l’interès i esforç i el resultat de la gravació.
PROPOSTA DE TREBALL A PARTIR D’UNA PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL.
La producció audiovisual que es pot utilitzar a classe és la pel.lícula Temps moderns de Charles Chaplin.
Visionarem el tràiler de la pel.lícula Temps Moderns, amb la intenció de donar a conèixer aquest artista. (És molt probable que els alumnes vulguin veure tota la pel.lícula després d’haver vist el tràiler).
Aquesta pel.lícula és interessant pels alumnes perquè permet comentar aspectes formals com ara que està rodada en blanc i negre, tècnica que es caracteritza per reproduir contrastos forts entre llums i ombres. I, d’altra banda, el contrast de la figura, personatge entranyable i càlid, amb el fons ple de màquines fredes i grans. També sorprèn que és una pel.lícula amb so, però sense diàlegs, on només se sent la música i el soroll de les màquines.
Chaplin, és, sens dubte un geni en la creació cinematogràfica. Proposem d’analitzar alguns recursos com ara:
– La utilització de la metàfora
– La utilització de l’el·lipsi
– El flash foward
– L’antítesi
– L’ús del so
En primer lloc, expliquem a l’alumnat els significats d’aquests termes.
Metàfora: identificació entre dos elements inicialment diferents, de manera que l’un substitueix efectivament l’altre en el context. És possible gràcies a una comparació implícita. Quina imatge pot substituir la que ens mostra un ramat d’ovelles? Quin significat té? Què ens està insinuant?
El·lipsi: consisteix a suprimir una o més paraules o una acció d’una relat, que es pot sobreentendre pel context. En quin moment no veiem el que ha passat però ho podem intuir?
Flash foward: es tracta de fer un salt al futur en l’acció i anticipar fets que no han passat però que podrien succeir en el futur. Hi ha un moment on en Chaplin s’imagina com podria ser la seva vida en el futur. De quin moment es tracta?
Antítesi: expressió de dues idees contràries. Es produeix una antítesi entre la primera imatge de la pel·lícula on veiem un ramat d’ovelles i l’ última imatge que ens mostra els protagonistes sols iniciant un camí. Quines són aquestes idees contràries?
El so: malgrat que l’any que Chaplin va realitzar aquesta pel·lícula el cinema sonor ja existia, ell es resistia a utilitzar-lo potser per por que els diàlegs excessius restessin part de la màgia de les seves actuacions mímiques. En qualsevol cas, va optar per reforçar les imatges amb una bona música creada per ell mateix i alguns punts sonors. L’escena de Charlot cambrer cantant va permetre, per primera vegada, escoltar la seva veu. Recordem quins són els moments del film en què escoltem sons representatius com ara la sirena.
Per avaluar aquesta activitat es pot confeccionar un petit qüestionari que poden contestar individualment i després posar-lo en comú a classe.
Pel·lícula per comentar a classe: “The artist”.
http://www.youtube.com/watch?v=O8K9AZcSQJE
