En Botlògic a 2n – 3a sessió

Aquesta setmana hem continuat amb el conte de la Ruby, on hem vist que ens presentava uns robots molt divertits. Aquests ens han ensenyat que cal anar pasa pas per aconseguir un objectiu, ja que si ens saltem algun pas… el resultat pot no ser satisfactori.

Així que hem començat a  treballar amb en Botlògic, un robot virtual que podem trobar a la pàgina web: WEB Botlògic

Aquest robot ens ha anat posant les coses cada cop més difícils, però hem vist que posant bé els blocs de direcció i comptant bé les caselles, hem aconseguit el nostre objectiu: dur el robot a casa.

La feina l’hem fet per parelles i hem comprovat que treballant de dos en dos i després, en equip fent ús de la pantalla interactiva, podem anar superant els diversos reptes que de forma individual potser no aconseguim. Així veiem que també podem aprendre dels i amb els altres.

P4: Bee Bots

Ara sí arribem als Bee Bots. Ho fem primer amb una història envers els robots:

Després passem a recordar els botons del Bee Bot, fem proves, experimentem, creem nous camins, fem servir les catifes…

I després, un cop ja ens hem familiaritzat, passem a fer activitats més específiques relacionades amb allò que treballem a l’aula (projectes, mates, llengua…)

P4: Fem de Bots

Continuem el treball de programació, aquest cop amb el propi cos. Ens convertim en robots i creem circuits a terra. L’objectiu: trobar allò que volem, mentre un altre infant ens guia.

A mesura que ho practiquem, anem afegint obstacles.

Lliguem aquestes activitats amb el projecte o altres àrees del currículum per donar un major significat. Per exemple: vaig a la casa del cavallet de mar, sense passar per la casa del tauró.

P4: Tren de Lego

A P4 hem iniciat la programació a partir del Tren de Vapor Lego Duplo. Aquest tren ens permet treballar els blocs de programació per tal que el tren faci allò que nosaltres volem: parar, canviar de sentit, fer so…

Els infants creen el recorregut que volen, posen els blocs allà on creuen, aprenen a base d’assaig-error, gaudint i provant.

També hem explicat el conte BOY+BOT, per endinsar-nos en el món de la robòtica:

Comencem la robòtica a CM i CS

A Cicle Mitjà i a Cicle Superior hem agafat com a punt de partida per iniciar la robòtica una primera “activitat sense connexió” sobre els algorismes.  A partir d’aquí hem treballat sobre els cursos 1r i 2n del lloc web “Code.org“, cadascú al seu ritme però seguint un camí comú per no descuidar les parts més importants.  Degut a que mai s’havia fet robòtica a l’escola en horari lectiu, la programació didàctica de les activitats en un principi ha estat molt prudent tot esperant la resposta de l’alumnat, la qual ha esdevingut per damunt de les expectatives: fàcil adaptació a l’entorn i respostes força ràpides i coherents sobre els reptes que planteja aquesta magnífica web que presenta l’aprenentatge de la programació d’una manera molt divertida i engrescadora.

Hem agafat pràctica en la programació per blocs, graus i girs, repeticions, condicionals i creació d’històries senzilles. Els reptes que hem realitzat ens permetran endinsar-nos en l’Scratch amb una certa experiència en programació.

Estem a punt d’acabar aquesta fase de Code.org per començar a endinsar-nos en l’Scratch.

Hem de celebrar la compra de dotze Chromebooks per part de l’escola.

Blue Bot a 2n: 2a sessió

Continuem amb el conte de la Ruby i expliquem un parell de capítols més, on s’introdueixen l’estructura de dades i les repeticions. Després pasem a treballar amb l’App del Blue Bot. Aquest cop introduïm les repeticions, és a dir, li diem al robot que ha de fer el mateix moviment X vegades, fent servir la fletxa i un codi numèric.

També aprofitem per crear la nostra pròpia catifa, fent una foto al mapa que estem treballant, del conte de la Ruby.

D’aquesta manera aconseguim que els infants treballin de manera individual, però també per parelles, ja que es poden ajudar els uns als altres per aconseguir l’objectiu final.

A la conversa veiem que és genial fer servir les repeticions per estalviar fletxes, però cal vigilar, ja que normalment les fem servir per anar endavant, no s’acostumen a fer servir pels girs.

Bee Bot a 1r: 2a sessió

A la segona activitat continuem amb el conte de la Ruby i expliquem un nou capítol, on parlarem de l’estructura de dades. A partir d’aquí fem servir els Bee Bots per buscar les parts d’un missatge. Cada infant busca una part (treball individual) i després, entre tots, descodifiquem el missatge trobat. D’aquesta manera treballem l’estructura de dades (organitzar dades).

Un cop hem acabat l’activitat veiem que és crucial el treball en equip, oferir i rebre ajuda si ens cal, i ser organitzats per poder treballar amb les dades que tenim.

Blue Bot a 2n: 1a sessió

Iniciem la robòtica a 2n a partir del conte “Hola Ruby! La aventura de programar”. Un cop explicats els primers capítols, iniciem la robòtica amb l’App dels Blue Bots.

Dins el “Modo explorar” triem l’opció “Programación Básica”: col·loquem al Blue Bot allà on volem, pensem on el volem fer arribar i cliquem les fletxes. Aquestes es van escrivint al costat esquerre de la pantalla. Tenim l’opció de dibuixar el camí a mesura que l’anem fent si cliquem el llapis. Un cop fem un parell de mapes, podem passar a fer l’opció “Repite”, on farem servir el codi de fletxes i també el codi numèric.

Dins el “Modo Reto” triarem l’opció que més convingui a l’infant: camí A-B o amb obstacles. Dins aquestes opcions també es pot triar el nivell de dificultat (1-2-3). Aquí es poden fer servir les fletxes, el llapis per dibuixar el camí i les repeticions d’accions, tot i que aquestes les treballarem a la propera sessió.

Després de la sessió hem vist que cal anar a poc a poc per fer bé el camí. 

Bee Bot a 1r: 1a sessió

Introduïm els Bee Bots amb els infants de 1r a partir del conte “Hola Ruby! La aventura de programar”.

Un cop explicats els primers capítols, fem servir els Bee Bots i les fotos dels alumnes a una catifa. Busquem la nostra pròpia foto i, després, fotos d’amics i amigues a la catifa, guiant al Bee Bot prement les seves fletxes.

Un cop hem acabat l’activitat, hem comentat la nostra experiència i hem vist que cal recordar prémer la “X” per esborrar la informació donada al Bee Bot i poder introduir noves directrius.

També és important comptar les passes en línia recta, ja que el Bee Bot no va en diagonal i no farà girs si no l’informem bé de quan fer-ho.