Proposta didàctica: El Pol Nord
Nivell educatiu: Primer d’Educació Primària
Objectius
- Conèixer el Pol Nord: situació geogràfica, habitatge, habitants, animals…
- Identificar el Pol Nord.
- Anomenar les característiques principals dels inuits.
- Conèixer les característiques principals d’algun animal del Pol Nord.
- Promoure la motivació dels alumnes per conèixer altres aspectes envers el Pol Nord.
- Aprendre a treballar en equip.
Continguts
- On és el Pol Nord.
- Els seus habitants: inuits.
- Alguns animals del Pol: ós polar, morsa, foca.
- Curiositats: aurora boreal, estacions, dia i nit, els pingüins.
Competències que es treballen
- Competència en el tractament de la informació i competència digital.
- Competència d’aprendre a aprendre.
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
- Competència artística i cultural.
Activitats
- Mitjançant una fotografia, indicar la situació del Pol Nord, destinació del nostre viatge. (Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic).
- A partir de la visualització d’un vídeo, on s’inclou un recull de fotografies que presenten trets característics del Pol Nord, conèixer la informació prèvia dels alumnes i el què volen saber sobre el tema. (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència comunicativa lingüística i audiovisual).
- Elaboració d’uns apartats amb el grup classe(situació, habitants, habitatge, animals…) per a la recerca d’informació, després, en petit grup, d’un apartat concret, mitjançant l’ordinador i algunes webs orientatives. (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència comunicativa lingüística i audiovisual.)
- Exposició del material trobat, per grups, i tria de la informació, amb ajuda de la mestra, que necessiten. (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència comunicativa lingüística i audiovisual)
- Escriptura, per grups, d’un resum de cadascun dels apartats. (Competència d’aprendre a aprendre).
- Lectura i explicació dels diferents apartats, per grups, amb ajuda del material aportat pels nens. (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència comunicativa lingüística i audiovisual).
- Escoltar i saber respectar el torn de preguntes quan ens fan una explicació. (Competència social i ciutadana).
- Presentació, realització i seguiment del dibuix d’un animal conegut, la foca, a través d’un vídeo. (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència artística i cultural).
- Utilitzar la PDI com a eina: per cercar una web i buscar informació sobre els inuits, per jugar aparellant imatges i aprendre una cançó. (Competència en el tractament de la informació i competència digital).
Criteris d’avaluació
- El grau d’implicació i participació dels alumnes en el tema: interès, recerca d’informació, cooperació amb els companys…
- S’avaluarà l’ús de les diferents tècniques emprades per part dels alumnes en la recerca d’informació.
- Aplicar el què s’ha après en la resolució d’activitats diferents: individuals, en petit grup i col·lectives.
- S’avaluarà en els alumnes el saber comunicar i expressar de diverses maneres els continguts apresos del tema.
Activitats d’avaluació
- Utilització de recursos diversos en la recerca d’informació: llibres, webs, blocs…
- Les fitxes de treball individual i també en grup, sobre els diferents apartats.
- Exposició oral de la informació trobada.
- Creativitat i destresa plàstica en la realització d’un dibuix dirigit: una foca.
- Habilitat i destresa en la realització de les activitats pensades per utilitzar la PDI: aprendre una cançó, aparellar imatges…
- Qüestionari del què hem après sobre el Pol Nord.
Educació inclusiva a l’aula
En aquest projecte sobre el Pol Nord la utilització del suport digital, com a sistema de projecció, està dirigit a iniciar tots els alumnes de l’aula en la vessant d’eina per adquirir habilitats en les tecnologies de la informació i la comunicació, cercar informació, fotografies, vídeos, recursos dins les webs, compartir informació… però també integrar aquest suport, com a sistema de projecció interactiva (a nivell individual i també col·lectiu), per a realitzar, pensar i confeccionar activitats per a construir, assolir, ampliar… aprenentatges, ja que els permetran la interactivitat i una bona adaptació, respectant ritmes de treball diferents, dins del procés d’ensenyament-aprenentatge de cadascun.