Guia didàctica

Proposta didàctica: El Pol Nord

Nivell educatiu: Primer d’Educació Primària

Objectius

  • Conèixer el Pol Nord: situació geogràfica, habitatge, habitants, animals…
  • Identificar el Pol Nord.
  • Anomenar les característiques principals dels inuits.
  • Conèixer les característiques principals d’algun animal del Pol Nord.
  • Promoure la motivació dels alumnes per conèixer altres aspectes envers el Pol Nord.
  • Aprendre a treballar en equip.

Continguts

  • On és el Pol Nord.
  • Els seus habitants: inuits.
  • Alguns animals del Pol: ós polar, morsa, foca.
  • Curiositats: aurora boreal, estacions, dia i nit, els pingüins.

Competències que es treballen

  • Competència en el tractament de la informació i competència digital.
  • Competència d’aprendre a aprendre.
  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
  • Competència artística i cultural.

Activitats

  • Mitjançant una fotografia, indicar la situació del Pol Nord,  destinació del nostre viatge. (Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic).
  • A partir de la visualització d’un vídeo, on s’inclou un recull de fotografies que presenten trets característics del Pol Nord, conèixer la informació prèvia dels alumnes i el què volen saber sobre el tema.  (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència comunicativa lingüística i audiovisual).
  • Elaboració d’uns apartats amb el grup classe(situació, habitants, habitatge, animals…) per a la recerca d’informació, després, en petit grup, d’un apartat concret, mitjançant l’ordinador i algunes webs orientatives. (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència comunicativa lingüística i audiovisual.)
  • Exposició del material trobat, per grups, i tria de la informació, amb ajuda de la mestra, que necessiten. (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència comunicativa lingüística i audiovisual)
  • Escriptura, per grups, d’un resum de cadascun dels apartats. (Competència d’aprendre a aprendre).
  • Lectura i explicació dels diferents apartats, per grups, amb  ajuda del material aportat pels nens. (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència comunicativa lingüística i audiovisual). 
  • Escoltar i saber respectar el torn de preguntes quan ens fan una explicació. (Competència social i ciutadana).
  • Presentació, realització i seguiment del dibuix d’un animal conegut, la foca, a través d’un vídeo. (Competència en el tractament de la informació i competència digital i competència artística i cultural).
  • Utilitzar la PDI com a eina: per cercar una web i buscar informació sobre els inuits, per jugar aparellant imatges i aprendre una cançó. (Competència en el tractament de la informació i competència digital).

Criteris d’avaluació

  • El grau d’implicació i participació dels alumnes en el tema: interès, recerca d’informació, cooperació amb els companys…
  • S’avaluarà l’ús de les diferents tècniques emprades per part dels alumnes en la recerca d’informació.
  • Aplicar el què s’ha après en la resolució d’activitats diferents: individuals, en petit grup i col·lectives.
  • S’avaluarà en els alumnes el saber comunicar i expressar de diverses maneres els continguts apresos del tema.

Activitats d’avaluació

  • Utilització de recursos diversos en la recerca d’informació: llibres, webs, blocs…
  • Les fitxes de treball individual i també en grup, sobre els diferents apartats.
  • Exposició oral de la informació trobada.
  • Creativitat i destresa plàstica en la realització d’un dibuix dirigit: una foca.
  • Habilitat i destresa en la realització de les activitats pensades per utilitzar la PDI: aprendre una cançó, aparellar imatges…
  • Qüestionari del què hem après sobre el Pol Nord.

Educació inclusiva a l’aula

En aquest projecte sobre el Pol Nord la utilització del suport digital, com a sistema de projecció, està dirigit a iniciar tots els alumnes de l’aula en la vessant d’eina per adquirir habilitats en les tecnologies de la informació i la comunicació, cercar informació, fotografies, vídeos, recursos dins les webs, compartir informació… però també integrar aquest suport, com a sistema de projecció interactiva (a nivell individual i també col·lectiu), per a realitzar, pensar i confeccionar activitats per a construir, assolir, ampliar… aprenentatges, ja que els permetran la interactivitat i una bona adaptació, respectant ritmes de treball diferents, dins del procés d’ensenyament-aprenentatge de cadascun.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *