03 INS Baix Camp

Experiència 03

Dades del centre i professorat

  • Institut Baix Camp –   Reus
  • Segon Cicle ESO
  • Josep G. Lluis Queralt
  • Dolors Calabuig Abelló –   e3002594@xtec.cat

Títol de l’experiència

  • Pica’t

Objectius

  • Presentar els dispositius mòbils com a instruments de creació de contingut, de comunicació i de col·laboració en un entorn educatiu
  • Involucrar a l’alumnat en el propi procés de desenvolupament de l’App i enfortir el sentiment de corresponsabilitat amb el seu professorat
  • Impulsar la col·laboració i coordinació conjunta de tots els departaments ESO en un projecte comú
  • Completar i consolidar coneixements de totes les matèries que integren el currículum de l’educació secundària obligatòria
  • Enfortir les pràctiques d’autoavaluació i coavaluació de l’alumnat en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge
  • Comprendre el fenomen digital i incorporar-lo a l’orientació estratègica dels projectes del centre
  • Fomentar l’ús educatiu dels dispositius mòbils a l’aula
  • Generar una proposta d’aula on l’ús dels dispositius mòbils sigui significatiu
  • Estimular la metacognició per autoregular el propi aprenentatge
  • Afavorir les relacions interpersonals entre l’alumnat del centre
  • Motivar la competitivitat amb el grup i amb un mateix

Continguts

  • A més de treballar tots els continguts curriculars de totes les matèries de l’educació secundària obligatòria, la nostra proposta reforça els següents objectius de l’àmbit digital:
  • Selecció adequada i utilització dels dispositius digitals i coneixement del seu programari.
  • Cerca i selecció d’informació digital per transformar-la en coneixement a partir d’una reflexió individual i col·lectiva.
  • Comprensió de la informació i els seu processament cognitiu mitjançant l’ús d’instruments i aplicacions digitals.
  • Ús de les eines digitals necessàries per desenvolupar-se en la societat actual del coneixement.
  • Participació en entorns de comunicació interpersonal i de publicació amb l’objectiu de comunicar, intercanviar, presentar i compartir informació i gestionar el propi aprenentatge.
  • Desenvolupament d’espais virtuals que promocionen la realització d’activitats col·laboratives
  • Conscienciació de l’alumne, en el seu treball d’aula, vers les possibilitats que ofereixen els entorns virtuals respecte al treball i a l’aprenentatge col·laboratiu.
  • Promoció de les destreses personals necessàries a l’hora de resoldre tot tipus d’actuacions de perfil digital.
  • Foment d’hàbits d’ús saludable pel que fa a l’ergonomia i les TIC a partir de tasques informatives i reflexives.

Descripció

  • Creació d’una APP per Android (compatible amb la resta de plataformes via web), pròpia i inèdita, dissenyada i desenvolupada per professorat i alumnat de CF d’informàtica del centre que permet a l’alumnat d’ESO consolidar els seus coneixements a través d’un joc interdisciplinar de preguntes i respostes dissenyades pels 10 departaments d’ESO i el mateix alumnat. Promoció de l’ús responsable del mòbil, el qual es revela com a eina inspiradora i educativa a l’aula i fora de l’aula que facilita una participació directa i activa de l’alumne/a.

Competència bàsiques que treballa de manera prioritària

  • Tractament de la informació i competència digital

Observacions

  • El nivell educatiu al qual s’ha aplicat és tota l’ESO