02 ESC L’Antina

Experiència 02

Dades del centre i professorat

  • Escola L’Antina – Torredembarra
  • Primària Cicle Mitjà – Tercer curs
  • Mª. Luisa Cabrera Torres
  • Valeria Vancraenenbroeck Rodríguez
  • Esther Clavé Saltó – e3009242@xtec.cat

Títol de l’experiència

  • Aprenem dels problemes

Objectius

  • Reconèixer i comprendre les situacions – problema.
  • Cercar, seleccionar i ordenar les dades necessàries.
  • Anticipar una resposta raonable.
  • Desenvolupar estratègies de solució (analogia amb d’altres situacions, particularització, identificació de les operacions aritmètiques,…).
  • Expressar el procés de solució i la resposta de forma coherent i clara.
  • Comprovar la resposta.
  • Reconèixer la validesa de diferents processos de solució d’una situació-problema.
  • Formular problemes a partir de situacions conegudes.

Continguts

  • Elaboració de preguntes que es puguin respondre amb dades.
  • Recollida, organització i representació de dades.
  • Treure conclusions i fer prediccions basades en dades.
  • Interpretació d’informació relativa a fets quotidians expressada en forma gràfica.

Descripció

  • La línia metodològica de matemàtiques a la nostra escola té com a objectiu que els alumnes comprenguin, apliquin, expressin i vegin l’ús i la funcionalitat de tots aquells aspectes matemàtics que els envolten.
  • En aquesta experiència volem compartir i donar a conèixer una de les activitats matemàtiques que portem a terme des de cicle inicial: la resolució de problemes.
  • El desenvolupament de l’activitat és el següent:
    • Inicialment es presenten imatges molt properes al seu context .
    • A continuació se’ls hi faciliten possibles enfocaments .
    • Verbalitzen raonaments, comparteixen aprenentatge .
  • Durant aquest procés el docent desperta en l’alumne qüestions i plantejaments que l’encaminaran a resoldre situacions matemàtiques i a adquirir coneixements.

Competència bàsiques que treballa de manera prioritària

  • Matemàtica

Observacions

  • Durant aquest curs 2014-2015 i, en conveni amb la URV, van venir a l’escola dues practicants: la Valeria i l’Esther. Ens han acompanyat durant el 1r trimestre, han elaborat i han portat a terme aquesta activitat en el curs de 3r, que jo tutoritzo.
  • Creiem interessant presentar aquesta experiència per donar idees a altres mestres a l‘hora d’apropar i abordar les matemàtiques des de situacions més “reals” i contextualitzades.