Experiència 02
Dades del centre i professorat
- Escola L’Antina – Torredembarra
- Primària Cicle Mitjà – Tercer curs
- Mª. Luisa Cabrera Torres
- Valeria Vancraenenbroeck Rodríguez
- Esther Clavé Saltó – e3009242@xtec.cat
Títol de l’experiència
- Aprenem dels problemes
Objectius
- Reconèixer i comprendre les situacions – problema.
- Cercar, seleccionar i ordenar les dades necessàries.
- Anticipar una resposta raonable.
- Desenvolupar estratègies de solució (analogia amb d’altres situacions, particularització, identificació de les operacions aritmètiques,…).
- Expressar el procés de solució i la resposta de forma coherent i clara.
- Comprovar la resposta.
- Reconèixer la validesa de diferents processos de solució d’una situació-problema.
- Formular problemes a partir de situacions conegudes.
Continguts
- Elaboració de preguntes que es puguin respondre amb dades.
- Recollida, organització i representació de dades.
- Treure conclusions i fer prediccions basades en dades.
- Interpretació d’informació relativa a fets quotidians expressada en forma gràfica.
Descripció
- La línia metodològica de matemàtiques a la nostra escola té com a objectiu que els alumnes comprenguin, apliquin, expressin i vegin l’ús i la funcionalitat de tots aquells aspectes matemàtics que els envolten.
- En aquesta experiència volem compartir i donar a conèixer una de les activitats matemàtiques que portem a terme des de cicle inicial: la resolució de problemes.
- El desenvolupament de l’activitat és el següent:
- Inicialment es presenten imatges molt properes al seu context .
- A continuació se’ls hi faciliten possibles enfocaments .
- Verbalitzen raonaments, comparteixen aprenentatge .
- Durant aquest procés el docent desperta en l’alumne qüestions i plantejaments que l’encaminaran a resoldre situacions matemàtiques i a adquirir coneixements.
Competència bàsiques que treballa de manera prioritària
- Matemàtica
Observacions
- Durant aquest curs 2014-2015 i, en conveni amb la URV, van venir a l’escola dues practicants: la Valeria i l’Esther. Ens han acompanyat durant el 1r trimestre, han elaborat i han portat a terme aquesta activitat en el curs de 3r, que jo tutoritzo.
- Creiem interessant presentar aquesta experiència per donar idees a altres mestres a l‘hora d’apropar i abordar les matemàtiques des de situacions més “reals” i contextualitzades.