Experiència 09
Dades del centre i professorat
- Escola Martí Poch — L’Espluga de Francolí
- Primària Cicle Inicial – Primer curs
- Mercè Badia Conesa – e3001036@xtec.cat
Títol de l’experiència
- Escacs a l’escola com a eina educativa
Objectius
- Fomentar valors com el respecte, l’empatia i l’autoestima.
- Aprendre a respectar el torn i “saber esperar”, resoldre els propis problemes i prendre decisions.
- Saber acceptar els propis errors i treure’n aprenentatges positius.
- Treballar les capacitats de concentració, atenció,memòria visual, càlcul mental, lateralitat i orientació espacial
- Practicar estratègies de causa-efecte, tempteig, plantejament d’ hipòtesis … relacionades també amb la resolució de problemes matemàtics.
- Aprendre el moviment de les peces i les normes bàsiques del joc dels escacs.
Continguts
- Origen dels escacs
- Descobriment de L’ESCAQUER i les relacions matemàtiques que amb ell podem establir
- Tipus de línies horitzontals (files), verticals (columnes) i diagonals
- Quadre de doble entrada i orientació per coordenades.
- Valor de les peces
- Suma i resta
- Moviments de les peces
- Vocabulari específic ( nom de les peces, nom de les jugades)
Descripció
- És una activitat que pretén introduir els escacs com a eina eductiva a les escoles i que impulsa la Universitat de Girona, la Federació Catalana d´Escacs i el Departament d´Ensenyament i en la qual hi participen tretze centres d´arreu de Catalunya.
- La Universitat de Girona és l´encarregada de dissenyar unes proves inicials i finals sobre les habilitats lògico-matemàtiques dels alumnes, fer-ne la posterior anàlisi estadística i extreure´n conclusions sobre els aspectes en què s´observa un progrés important.
- La Federació Catalana d´Escacs hi aporta els formadors que assessoren als mestres de les escoles encarregats de portar el projecte a les aules.
- La durada prevista dels projecte és de tres cursos escolars. En el nostre centre ja és el 3r any que es porta a terme.
- L´objectiu del projecte com el seu nom ja indica, no és formar escaquistes de primera, sinó habituar als alumnes a través dels escacs a mirar i observar amb precisió, a pensar i sospesar diferents estratègies i finalment jugar, que també vol dir passar-s´ho bé, per això el projecte porta el nom de MIRO,PENSO I JUGO.
Competència bàsiques que treballa de manera prioritària
- Matemàtica
Observacions