Experiència 03
Dades del centre i professorat
- Institut Baix Camp – Reus
- Segon Cicle ESO
- Josep G. Lluis Queralt
- Dolors Calabuig Abelló – e3002594@xtec.cat
Títol de l’experiència
- Pica’t
Objectius
- Presentar els dispositius mòbils com a instruments de creació de contingut, de comunicació i de col·laboració en un entorn educatiu
- Involucrar a l’alumnat en el propi procés de desenvolupament de l’App i enfortir el sentiment de corresponsabilitat amb el seu professorat
- Impulsar la col·laboració i coordinació conjunta de tots els departaments ESO en un projecte comú
- Completar i consolidar coneixements de totes les matèries que integren el currículum de l’educació secundària obligatòria
- Enfortir les pràctiques d’autoavaluació i coavaluació de l’alumnat en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge
- Comprendre el fenomen digital i incorporar-lo a l’orientació estratègica dels projectes del centre
- Fomentar l’ús educatiu dels dispositius mòbils a l’aula
- Generar una proposta d’aula on l’ús dels dispositius mòbils sigui significatiu
- Estimular la metacognició per autoregular el propi aprenentatge
- Afavorir les relacions interpersonals entre l’alumnat del centre
- Motivar la competitivitat amb el grup i amb un mateix
Continguts
- A més de treballar tots els continguts curriculars de totes les matèries de l’educació secundària obligatòria, la nostra proposta reforça els següents objectius de l’àmbit digital:
- Selecció adequada i utilització dels dispositius digitals i coneixement del seu programari.
- Cerca i selecció d’informació digital per transformar-la en coneixement a partir d’una reflexió individual i col·lectiva.
- Comprensió de la informació i els seu processament cognitiu mitjançant l’ús d’instruments i aplicacions digitals.
- Ús de les eines digitals necessàries per desenvolupar-se en la societat actual del coneixement.
- Participació en entorns de comunicació interpersonal i de publicació amb l’objectiu de comunicar, intercanviar, presentar i compartir informació i gestionar el propi aprenentatge.
- Desenvolupament d’espais virtuals que promocionen la realització d’activitats col·laboratives
- Conscienciació de l’alumne, en el seu treball d’aula, vers les possibilitats que ofereixen els entorns virtuals respecte al treball i a l’aprenentatge col·laboratiu.
- Promoció de les destreses personals necessàries a l’hora de resoldre tot tipus d’actuacions de perfil digital.
- Foment d’hàbits d’ús saludable pel que fa a l’ergonomia i les TIC a partir de tasques informatives i reflexives.
Descripció
- Creació d’una APP per Android (compatible amb la resta de plataformes via web), pròpia i inèdita, dissenyada i desenvolupada per professorat i alumnat de CF d’informàtica del centre que permet a l’alumnat d’ESO consolidar els seus coneixements a través d’un joc interdisciplinar de preguntes i respostes dissenyades pels 10 departaments d’ESO i el mateix alumnat. Promoció de l’ús responsable del mòbil, el qual es revela com a eina inspiradora i educativa a l’aula i fora de l’aula que facilita una participació directa i activa de l’alumne/a.
Competència bàsiques que treballa de manera prioritària
- Tractament de la informació i competència digital
Observacions
- El nivell educatiu al qual s’ha aplicat és tota l’ESO