Tema 9:
El complement directe: és un complement del verb, format per un sintagna nominal Sol respondre a la pregunta que?:
La Maria menja macarrons (què menja??)
Passos per trobar el complement directe;
1r: busca el verb i trobar el subjecte
2n: dins del predicat pregunta què?
El C.D. es pot substituir per diferents pronoms que fan la mateixa funcio: ho, en, la, el les, els, em , et, es…..
La Maria en menja ( què en menja? macarrons)
Tema 8:
Verbs irregulars: Els verbs irregulars no segueixen el model de la seva conjugació. pot ser que canviï l’arrel o la desinència.
Activitats
1.Conjuga el present d’indicatiu i subjuntiu dels següents verbs:
Dir, caure ,estar, estendre,asseure,creure ,distreure ,aprendre ,incloure, beure,respondre ,ofendre .
2. Omple els espais en blanc amb la 1a persona del singular de present d’indicatiu.
Ex.: Vaig (anar) a poc a poc.
_______________ (venir) amb cotxe _______________ (voler) fer vacances
_______________ (tenir) molta sort _______________ (riure) sovint
_______________ (ser) d’Olot _______________ (moure) les cames
_______________ (conèixer) els acusats _______________ (viure) a Sitges
_______________ (vendre) al mercat _______________ (saber) la veritat
_______________ (fer) el berenar _______________ (moldre) el cafè
_______________ (poder) recordar-ho _______________ (entendre) el dubte
_______________ (encendre) el foc _______________ (dur) aigua
Verbs defectius:
Són els verbs que no es poden conjugar en totes les seves formes: per exemple ploure, nevar, caldre, haver-hi, soler, pedregar. (molt semblants als verbs impersonals, recordes??)
Per exemple, no podem conjugar la 1ª persona del singular del verb ploure…Prova-ho!
Tema 7:
Perífrasis verbals: Exemples de perífrasis verbals
, forma perifràstica, forma composta
Tema 6:
Repàs: el verb
Els verbs transitius i intransitius
Els verbs predicatius es classifiquen en transitius i intransitius segons sinecessiten o no complementar el seu significat.
-
Transitius: necessiten un complement per tenir sentit: Jo vaig sentir… (elquè?) … fred.
-
Intransitius: tenen significats ple i no els cal cap complement: Jo vaig menjar.
(Recorda que hi ha verbs que poden ser transitius o intransitius, depenent de l’oració)
Exercici1: Escriu si aquests verbs són transitius o intransitius;
Cantar estimar anar caminar agafar trobar
Visitar dormir veure convidar escoltar parlar
Els verbs impersonals
Verbs impersonals, són els verbs que fan referència a fenòmens atmosfèrics (ploure,llampegar, fer fred, tronar, fer vent, nevar, etc…) no tenen subjecte i es conjuguensempre en tercera persona del singular.
Exercici 2 : Tria el verbs impersonals. Escriu a la vora en quina persona estan escrits:
Va ploure molt ahir a la nit.
Al parc es va sentir troanr molt fort.
Fa calor en aquesta ciutat
Hi ha molta gent
Tema 5:
Coherencia, cohesió i adequació: aqui teniu un document explicant amb detall cada propietat i amb activitats per a practicar: Propietats textuals
Tema 4:
Si un cal un repàs per saber la categoria gramatical de les paraules aquestes fitxes estan molt bé.
Sintagmes nominals: repasem . Activitats de subjectes, complements….
El subjecte i els seus components
Tema 3:
Sintagmes Nominals: teoria , Repàs (només la primera part, hi ha coses que no les hem estudiat)
Activitat 1: Analitza els següents sintagmes:
una dona rossa, l’aigua, nosaltres dos, en Sergi, aquella novel·la que em vas deixar, els fills de la meva tieta, això, una bibliotecària jubilada, qualsevol dia d’aquests i els cabells llisos, l’alumnat intel·ligent, aquells excursionistes inexperts.
Activitat 2: Fes oracions amb aquests sintagmes i digues si formen part del subjecte o del predicat.
Categories gramatical : eina per saber quina categoria és cada paraula
Per tal de repassar els continguts treballats a classe podeu fer alguns exercicis, si teniu dubtes ja sabeu on sóc!!!
Si hi ha fitxes que no tenen autocorrector, podeu imprimir-les i fer-me-les arribar!!!
Tema 2:
Tipus d’oracions: Clic (Està en llengua castellana)
Aquí teniu un test de tipus d’oracions, les interrogatives i negatives les hem estudiat juntes (Declamatives)
Altres activitats i exercicis.
Tema 1:
Treball online: relaciona les paraules segons pertanyin al subjecte o al predicat
Separem subjectes de predicats (és en llengua castellana, però un subjecte és un subjecet)