Gramàtica

Tema 9:

El complement directe:  és un complement del verb, format per un sintagna nominal Sol respondre a la pregunta que?:

La Maria  menja macarrons (què menja??)

Passos per trobar el complement directe;

1r: busca el verb i trobar el subjecte

2n: dins del predicat pregunta què?

El C.D. es pot substituir per diferents pronoms que fan la mateixa funcio: ho, en, la, el les, els, em , et, es…..

La Maria en menja ( què en menja? macarrons)

 Activitat

Tema 8:

Verbs irregulars: Els verbs irregulars no segueixen el model de la seva conjugació. pot ser que canviï l’arrel o la desinència.

Activitats

1.Conjuga el present d’indicatiu i subjuntiu dels següents verbs:

Dir, caure ,estar, estendre,asseure,creure ,distreure ,aprendre ,incloure, beure,respondre ,ofendre .

2. Omple els espais en blanc amb la 1a persona del singular de present d’indicatiu.
Ex.: Vaig (anar) a poc a poc.

_______________ (venir) amb cotxe _______________ (voler) fer vacances
_______________ (tenir) molta sort _______________ (riure) sovint
_______________ (ser) d’Olot _______________ (moure) les cames
_______________ (conèixer) els acusats _______________ (viure) a Sitges
_______________ (vendre) al mercat _______________ (saber) la veritat
_______________ (fer) el berenar _______________ (moldre) el cafè
_______________ (poder) recordar-ho _______________ (entendre) el dubte
_______________ (encendre) el foc _______________ (dur) aigua
Verbs defectius:

Són els verbs que no es poden conjugar en totes les seves formes: per exemple ploure, nevar, caldre, haver-hi, soler, pedregar. (molt semblants als verbs impersonals, recordes??)

Per exemple, no podem conjugar la 1ª persona del singular del verb ploure…Prova-ho!

 

 

Tema 7:

perífrasis

Perífrasis verbals: Exemples de perífrasis verbals

, forma perifràstica, forma composta

Tema 6:

Repàs: el verb

Els verbs transitius i intransitius

Els verbs predicatius es classifiquen en transitius i intransitius segons sinecessiten o no complementar el seu significat.

  • Transitius: necessiten un complement per tenir sentit: Jo vaig sentir… (elquè?) … fred.
  • Intransitius: tenen significats ple i no els cal cap complement: Jo vaig menjar.

(Recorda que hi ha verbs que poden ser transitius o intransitius, depenent de l’oració)

Exercici1: Escriu si aquests verbs són transitius o intransitius;

Cantar                     estimar                 anar                   caminar                agafar                         trobar

Visitar                     dormir                  veure                convidar               escoltar                     parlar

Els verbs impersonals

Verbs impersonals, són els verbs que fan referència a fenòmens atmosfèrics (ploure,llampegar, fer fred, tronar,  fer vent, nevar, etc…) no tenen subjecte i es conjuguensempre en tercera persona del singular.

Exercici 2 : Tria el verbs impersonals. Escriu a la vora en quina persona estan escrits:

Va ploure molt ahir a la nit.

Al parc es va sentir troanr molt fort.

Fa calor en aquesta ciutat

Hi ha molta gent

 

Tema 5:

Coherencia, cohesió i adequació: aqui teniu un document explicant amb detall cada propietat i amb activitats per a practicar: Propietats textuals

 

Tema 4:

Si un cal un repàs per saber la categoria gramatical de les paraules aquestes  fitxes estan molt bé.

Sintagmes nominals: repasem . Activitats de subjectes, complements….

El subjecte i els seus components

Tema 3:

Sintagmes Nominals: teoria , Repàs (només la primera part, hi ha coses que no les hem estudiat)

Activitat 1: Analitza els següents sintagmes:

una dona rossa, l’aigua, nosaltres dos, en Sergi, aquella novel·la que em vas deixar, els fills de la meva tieta, això, una bibliotecària jubilada, qualsevol dia d’aquests i els cabells llisos, l’alumnat intel·ligent, aquells excursionistes inexperts.

Activitat 2: Fes oracions amb aquests sintagmes i digues si formen part del subjecte o del predicat.

 

Categories gramatical : eina per saber quina categoria és cada paraula

 

Per tal de repassar els continguts treballats a classe podeu fer alguns exercicis, si teniu dubtes ja sabeu on sóc!!!

Si hi ha fitxes que no tenen autocorrector, podeu imprimir-les i fer-me-les arribar!!!

Tema 2:

Tipus d’oracions: Clic (Està en llengua castellana)

Aquí teniu un test de tipus d’oracions, les interrogatives i negatives les hem estudiat juntes (Declamatives)

Altres activitats i exercicis.

 

 

Tema 1:

Fitxa: Subjectes i predicats

Treball online: relaciona les paraules segons pertanyin al subjecte o al predicat

 Separem subjectes de predicats (és en llengua castellana, però un subjecte és un subjecet)

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *