7. Vídeo explicatiu sobre com es fa un formulari amb google docs.

Aquest vídeo pot resultar molt útil no només per a mi, sinó per a qualsevol altre psicopedagog/a que volgui obtenir informació d’un bon nombre d’alumnes, mestres o famílies a través d’un formulari on-line.

Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

6. L’opinió dels pares i dels docents.

Fer un recull de les diferents eines i procediments que es fan servir als diferents cicles és en principi una feina molt més fàcil que recollir l’opinió dels de les famílies respecte a les entrevistes.

Cada tutor disposa d’un carpesà facilitat per  l’E.O.P. i el director pedagògic amb una graella en la qual es pot realitzar el buidatge de les entrevistes amb els pares i mares.

Ara bé obtenir el màxim d’informació possible sobre la opinió de pares i mestres de manera que sigui una informació fiable i vàlida exigeix una mostra que sigui significativa. Les retallades econòmiques que es pateix també a l’escola privada concertada fan que sigui recomanable un mètode de recollida d’informació barat i alhora efectiu.

En aquest cas crec que l’ús de les tecnologies de la informació poden ser un gran estri al nostre abast.

He apostat doncs, tal com vaig aventurar a la primera reunió amb l’equip directiu per l’ús d’un formulari on-line al qual poguin tenir accés els pares i mares i els resultats del qual m’arribin per tal de poder fer l’anàlisi corresponent planificat dins del meu pràcticum.

Durant aquests dies he investigat diferents opcions i crec que la solució que s’apropa més als meus objectius és la de realitzar un formulari de google docs.

Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

5. Entrevista amb l’E.O.P.

La tercera proposta de entrevista de la fase inicial del pràcticum consistia en una conversa amb la Psicopedagoga del centre i amb la mestra d’Educació Especial, també amb l’objectiu d’informar una vegada més i aquest cop a partir del projecte definitiu,  sobre les finalitats del meu treball. (Recordo que anteriorment ja havia parlat amb la psicopedagoga sobre el que havia acordat amb l’Equip Directiu, que era prioritari i aplicable per tal d’elaborar el pre-projecte).

Aquesta entrevista també ha servit, no només per informar sinó per recollir les primeres impresions i suggeriments, que realment m’han estat molt profitoses.

A totes dues companyes els ha resultat interessant i adient les propostes del projecte.

Parlant sobre el tema de les reunions entre professionals i amb els pares i la necessitat d’optimitzar el seu rendiment han sortir a debat diferents qüestions, verbigràcia:

–          L’EOP. Té un planning fet però no sempre es pot realitzar, ja que van sortint altres incidències que cal solventar molt abans, caldria buscar la manera d’evitar aquest element distorsinador i gestionar el temps d’una millor manera.

–          Creiem que igual la existència de documents de centre que regularitzin algunes situacions conflictives o problemes d’aprenentatge estalviarien aquest tipus de problemes i permetria realitzar la planificació original.

–          A  nivell de Salesianes existeix un model d’entrevista amb pares que des del Carisma Salesià acaba reconduint possibles conflictes cap a la part positiva i l’acord, seria molt interessant donar-li una ullada.

–          En aquest sentit la formació del Carisma per a nous contractats aporta documentació al respecte.

–          PROBLEMA 1 : només accessible als nous contractats.? Penso que potser hauria de formar part del protocol per a tothom.

–          He aconseguit posteriorment la documentació a partir de Maria una mestra que està fent el curs de nous contractats.

–          PROBLEMA 2: Aportacions Gemma (psicopedagoga) , que passa amb els nens que tenen un P.I. programació individualitzada?. La Gemma considera necessari i útil que la psicopedagoga hauria d’intervindre a la entrevista juntament amb el tutor.

–          Qui fa el registre?

–           Algunes vegades alguns tutors han cridat als pares i s’han entrevistat amb la família i després s’ha assabentat la psicopedagoga.

CALDRIA establir un protocol on amb els alumnes amb PI sempre a la primera entrevista del curs baixés la psicopedagoga.

S’atén immediatament als pares amb una queixa?

Atenció inmediata? Qui la fa quan.

PARTS A TREBALLAR.

PREVENCIÓ. A partir dels continguts de les entrevistes, actituds que es mostrin, el què, el quan i el com,  així com creiem molt important tenir també un bon sistema de comunicació per tal d’avisar de les incidències, acords, canvis i modificacions, reunions imprevistes amb famílies.

Plantegem  la mestra d’Ed. Especial i jo la possibilitat d’utilitzar les noves tecnologies com eina de comunicació ràpida i efectiva per tal de tenir sempre actualitzada la informació i evitar malentesos i informació duplicada, errors d’interpretació, manipulacions…

PLA DE CONVIVÈNCIA:  NO HI HA PLA DE CONVIVÈNCIA!!! Que reguli aquests aspectes entre alumnes/famílies i mestres, seria una de les prioritats que podria anar al dossier d’assessorament a l’Equip Directiu.

CAL ANAR FENT PASSES ENDAVANT amb documents que regulin algunes de les problemàtiques plantejadse.  En aquest sentit caldrà recuperar aquí els acords i l’actualització que l’Equip  Directiu està realitzant entorn el Reglament de Règim Intern, ja que forma part del pla de convivència.

A part considerem important tenir en compte la part emocional (en aquest sentit caldrà recuperar les aportacions de la Pedagogia Sistèmica.  GEMMA M’ENVIARÀ UN PDF SOBRE MERCÈ TRAVESSET.

IDEES BÀSIQUES QUE CALDRIA RESOLDRE:

QUAN HI HA UN PROBLEMA!! QUI PARLA??

QUAN?

COM ES GESTIONA?

COMUNICACIÓ?

RESPONSABLES?

PROTOCOLS.

PART PREVENTIVA.

Informo també a l’EOP sobre la modificació del pràcticum que passa de fer una entrevista informativa amb els responsables de l’Ampa a intentar d’aconseguir els mails de la majoria de families possibles per tal de:

–           Millorar la fiabilitat i validesa de les dades i la informació aconseguida.

–          Informar sobre el projecte de millora (pràcticum)

–          Fer que aportin informació fiable per tal de millorar les entrevistes amb la família i que ajudin a millorar la entrevista.

Publicat dins de Fase I. Entrevistes amb les famílies. Planificació Inicial Conjunta. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

4. Resum dels acords de la reunió. Primeres impressions.

Un cop presentat els objectius, activitats i continguts del projecte de pràcticum.

Les opinions de la Titular del Centre i del Director Pedagògic, són molt positives, ja que troben des del seu plantejament en l’elaboració del pre-pràcticum molt necessàries i interessant les seves propostes de crear un protocol comú d’entrevista davant de les famílies així com també es considera molt útil disposar d’eines metodològiques i estris que donin suport al mestre davant de diferents situacions a nivell emocional, de negociació, mediació, lectura de llenguatge no verbal i de recollida d’informació.

Es creu molt útil sobretot aquelles estratègies que permeten evitar o reduir els conflictes, tècniques de postura corporal, tècniques de negociació, així com aspectes més de gestió i de lògica com la de coordinar i revisar la informació bàsica de les famílies cada vegada que es canvia de curs en la primera entrevista a partir d’un qüestionari comú.

En aquesta sessió informativa també s’havia de planificar altres reunions informatives i de planificació amb l’Eop i l’Ampa.

Hem arribat a la conclusió i a l’acord de que per tal de recollir la informació sobre el que esperen les famílies de les reunions amb els tutors i especialistes així com també el que creuen que és susceptible de millora o que caldria conservar o treure….  no n’hi hauria prou amb una entrevista amb membres de l’Ampa sinó que convindria sobretot fer una enquesta al màxim possible de famílies per tal que els resultats siguin significatius.

Amb aquest sentit crec i he aportat a la reunió que la validesa i la fiabiliat dels resultats es podria aconseguint a partir d’una enquesta anònima que les famílies haurien d’omplir a través d’Internet.

Ara engego així un procés de recerca tècnica per veure com puc aconseguir aquest qüestionari i com puc fer participar al màxim de pares i mares amb un mínim de despesa econòmica.

En relació a les dates de les diferents Fases i de la seva posada a la pràctica no hi ha hagut cap problema i tinc el suport i vist-i-plau de l’Equip Directiu.

Em comprometo alhora de confegir un horari concret de dates d’entrega que passaré a la Titular, així com també de informar dels continguts de les enquestes abans d’enviar als pares o de penjar-la per tal que les famílies les omplin.

En el tema

Publicat dins de Fase I. Entrevistes amb les famílies. Planificació Inicial Conjunta. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

3. Reunió amb l’Equip Directiu.

El passat dilluns 26 de març vam fer la primera reunió “oficial” ( ja que per preparar el pre-pràcticum ja em vem fer algunes, per tal d’adequar la seva estructura a les necessitats reals del centre) amb les següents finalitas:

Planificar conjuntament els objectius específics que es volien assolir i la millor manera de fer-ho.

Informar sobre els objectius generals del Pràcticum. (Vam fer una lectura explicada per mi sobre el meu projecte, les seves fases i productes que s’elaborarien.

Recollir primeres impressions sobre les necessitats dels diferents destinataris.

Vaig registrar les diferents impressions i acords.

Publicat dins de Fase I. Entrevistes amb les famílies. Planificació Inicial Conjunta. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

2. Reunió ajornada amb l’Equip Directiu.

La primera reunió amb l’equip Directiu estava programada pel passat 23 de març, però no va ser possible ja que els seus membres havien d’anar a un altre reunió  de coordinació d’Equips Directius a Barcelona per parlar del Reglament de Règim Interior.

Aquesta trobada, decisiva i fonamental per Planificar la meva intervenció ha quedat ajornada pel dia 26 de març.

He aprofitat el temps per realitzar una reflexió sobre el que vull aconseguir i els continguts imprescindibles que tot i sortir al meu projecte caldrà anar polint per ajustar-se a una realitat molt concreta.

La primera reflexió i partint de la base del mateix RRI, seria comprovar i indagar quin paper té aquest document en la medicació i en la comunicació amb les famílies? així com també veure quines són les seves possibilitats i limitacions dins dels objectius que m’he proposat de millora de la comunicació família-escola.

En aquest sentit trobo molt interessant fer una lectura en diagonal i tenir present del següent document sobretot els apartats d’introducció i definició del què és un Reglament de Règim Interior, la seva estructura i utilització.

http://www.google.cat/url?sa=t&rct=j&q=el+reglament+de+r%C3%A8gim+interior+del+centre+educatiu&source=web&cd=3&ved=0CDIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.xtec.cat%2Fse-baixllobregat1%2Fdocuments%2FRRI%2520adaptat%2520a%2520la%2520LOE%2520i%2520LEC.doc&ei=RvhyT96LDuGT0QWPlUE&usg=AFQjCNGHcua7bmn2H2Fz1nCmIbIU-agkyA

És  un element important i imprescindible i crec que hauria d’estar present com a base o referent normatiu bàsic.

 

 

 

Publicat dins de Fase I. Entrevistes amb les famílies. Planificació Inicial Conjunta. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

1. Engegada del bloc.

Inicio el bloc amb molt optimisme, coincideix el seu naixement amb el naixement del meu nebot, el mateix dia a hores diferents.

El títol del meu projecte és

Millora dels processos de comunicació al col·legi Maria Auxiliadora de Terrassa:

“Intervenció per a l’optimització de les entrevistes amb les famílies  i assessorament sobre estratègies i tècniques per fer més eficients i participatives les reunions de l’Equip Docent”.

La meva intervenció intenta respondre a dos de  les prioritats del centre expressades per l’Equip Directiu:

La primera és millorar la qualitat i eficàcia de la comunicació entre les famílies i els docents del centre per tal de possibilitar la col·laboració i la corresponsabilitat respecte als processos d’ensenyament i aprenentatge a través principalment d’un protocol comú d’entrevistes amb els pares i mares.

La segona consistiria en trobar estratègies i tècniques que ajudin a d’optimitzar i augmentar la productivitat a les reunions de coordinació i als claustres de professors.

El Pràcticum intenta partir d’algunes de les  necessitats reals actuals, així com les  circumstàncies prèvies, sóc conscient de la necessitat de treballar en equip en  reunions que siguin realment eficients i participatives, així com també comparteixo la necessitat de tenir un protocol comú d’entrevistes amb els pares que permeti obtenir informació d’interès pedagògic i alhora informar i fer participar de manera constructiva  les famílies.

Estic a la fase I, on pretenc, informar del meu pràcticum a l’,Ampa i a l’Equip Directiu així com planificar dates concretes per a la meva intervenció juntament  amb la Titular, el Director Pedagògic i la meva tutora al centre.


 

 

 

Publicat dins de Fase I. Entrevistes amb les famílies. Planificació Inicial Conjunta. | Etiquetat com a | 2 comentaris