17. SlideShare: Resultats formulari on-line passat a les famílies

En aquest SlideShare es pot veure el pdf amb les gràfiques resultants de l’enquesta on-line realitzada als pares amb l’eina gratuïta de google doc.
A partir d’aquests resultats es pot avaluar i fer una fotografia de les opinions de les famílies respecte de les comunicacions reals orals i escrites que es fan servir a l’escola així com també es fa un petit estudi de futur sobre l’interès que podria despertar l’ús de la nova web i del correu electrònic com a nou vehicle complementari per comunicar-se. (butlletins electrònics, mail d’atenció personalitzada).
Les dades són les que he pogut recollir a dia 30 d’abril de 2012 i són 37 respostes de diferents cicles, que crec que ofereixen una informació significativa.
Mentrestant continuo aquests dies de pont el:laborant el protocol i la rúbrica que permetrà orientar d’una manera sistemàtica i a nivell de tota primària les entrevistes amb les famílies.

Publicat dins de Fase 3. Proposta de millora de les entrevistes amb les famílies. PROTOCOL D'ACTUACIÓ. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

16: SlideShare: Qüestionari definitiu passat als tutors

Mestres

View more documents from webdisseny.
Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

15. SlideShare: qüestionari definitiu passat a les famíles.

Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Deixa un comentari

14. Inici de la fase 3 i acabar de polir parts de la fase 2

Estic recollint ara el que he sembrat, després de fer moltísima propaganda amb els pares i amb l’equip docent sobre els avantatges de realitzar l’enquesta on-line per tal de millorar la qualitat del centre. He aconseguit fet una llista de distribució “que abans no existia” amb més de 110 mails de pares.
Ara espero que els pares participin de l’enquesta i puguin dedicar uns 15 minuts que és el que calculo que es pot trigar. He fet servir 2 amics com a conillets d’índies, per fer una prova pilot i els he cronometrat.
Vaig endarrerit en quant a la recollida de resultats però puc dir que per que el procés d’elaboració de les dues enquestes en si ha estat molt instructiu ja que m’ha permès  extreure diferents conclusions molt abans de que comencin a contestar els enquestats.
–           L’equip directiu degut a l’acumulació de feina, unes colònies pel mig i diferents imprevistos,  ha trigat 2 setmanes en donar-me el vist-i-plau amb correccions incloses sobre vocabulari, aclariments i resolució d’aspectes que no s’entenien gairebé al seu entendre. Aquesta realitat parla per si sola sobre les comunicacions i presses de decisions.
– Calia informar a tots els mestres, ja que no informar  a tothom de la primera enquesta i de les seves intencions va provocar una queixa a l’Equip Directiu per part d’un dels docents.
– El procés de pressa de decisions segueix uns camins que doblen el temps de resolució i de vegades solapen responsabilitats, parlant de l’enquesta i dels objectius generals del practicum, alguns coordinadors de cicle creuen que moltes vegades no queda clar el rol i les funcions dels coordinadors i que també el que se suposa que ja ha estat decidit per exemple en una comissió de festes o de decoració, torna a passar per l’equip de coordinació de cicle i després per l’equip directiu que més d’una vegada canvia o anul•la  la feina feta per la comissió. (provoca als membres de la comissió de festes o de plàstica una sensació real de pèrdua de temps).
– Parlant amb la psicopedagoga – la meva tutora externa- hem vist que podria ser molt interessant proposar en el meu document d’assessorament a l’equip directiu en la última fase del Pràcticum la creació d’una plantilla d’organigrama amb definició clara de funcions i de rols per tal que pugui ser omplert i delimitat al detall pels diferents membres de les comissions, membres d’equip de coordinació de cicle, equip directiu… així com marcar la línia que han de seguir la pressa de decisions, per evitar repeticions, solapaments i pèrdues de temps.
– En aquesta tessitura d’anàlisi del que passa a nivell de comunicacions també estic en la fase on he de llegir la bibliografia sobre reunions i accions tutories, en aquest sentit he de destacar que a part de la bibliografia sobre pedagogia sistèmica de Mercè Travesser ha estat providencial l’arribada d’un mail sobre un bloc de psicopedagogia en el que he trobat 4 articles que semblen adreçats al meu Pràcticum :- )))) per a fer un buidat i una reflexió sobre diferents temes que preocupaven en la demanda original de l’equip directiu i que ha justificat el meu treball.
– Entre lectura i lectura estic aprofitant el material de l’entrevista per tal de fer el protocol amb caselles de verificació, el guió i el dossier de recursos que m’havia proposat de fer en la 3ra Fase.
A continuació annexo una breu referència als articles que incorporaré a la bibliografia del pràcticum presents a la revista educat de psicopedagogia.  http://www.educat.cat
EQUIPS DOCENTS,
ORGANITZACIONS COMPETENTS

“Els processos docents o d’ensenyament els podem assumir com una pràctica
educativa que va molt més enllà del que tot educador gestiona en una aula determinada. Existeix al seu voltant un ampli ventall de contextos, factors i elements
que hi influeixen significativament. Es tracta d’una realitat social que no podem
obviar, i es requeriran les competències docents essencials per poder conèixer-la, reconèixer-la i comprendre-la. Quines interaccions hi tenen lloc i quines possibilitats hi ha de poder intervenir-hi des d’una perspectiva sistèmica?”
Cristina Peinado Riquel
Pedagoga i Coordinadora de Formació de PrisMa
Consideracions al voltant dels informes a les famílies

“Quan parlem d’informes sovint acabem parlant d’avaluació, o a la inversa, quan reflexionem al voltant de l’avaluació acabem parlant d’informes. És inevitable. Ara bé, hauríem de ser prou hàbils per diferenciar el que són els processos avaluatius del que és la informació que facilitem a les famílies respecte a qüestions relatives als seus fills”.
Jordi Canelles Torres
Mestre de l’Escola La Llacuna del Poblenou
La gestió del temps: la seva consideració a l’escola

27 març 2012 • dins laboratori
“La dificultat del concepte de temps ve exemplificada amb la resposta que dóna sant Agustí a la pregunta “què és el temps?”: “si ningú m’ho pregunta, ho sé; si vull explicar-ho a qui m’ho pregunta, no ho sé.
La gestió del temps es pot aprendre i, per tant, s’hauria d’ensenyar a l’escola, sobretot als adolescents, que són els que d’una forma més imminent pateixen les conseqüències d’una mala gestió o planificació del temps. Per arribar a aquest punt és necessari, però,  que tots els estaments implicats en el tema (organismes, pares i educadors) en prenguin consciència”.
Ramon Cladellas Pros
Doctor, Professor i Investigador del Departament de
Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l’Educació de la UAB
Publicat dins de Fase 3. Proposta de millora de les entrevistes amb les famílies. PROTOCOL D'ACTUACIÓ. | Etiquetat com a | 3 comentaris

13. Correu informatiu als mestres i especialistes

Mentre l’equip directiu avalua i revisa els formularis que s’han d’enviar a mestres i especialistes, pares i mares, prenc la decisió d’enviar un mail informatiu als professionals de l’escola per tal de que s’assabentin de la intenció del meu pràcticum de primera mà i també per demanar la seva colaboració i suport alhora que els avanço l’arribada de l’enquesta i la seva finalitat.

El mail diu aixó

Hola companys i companyes,

Fa poc que s’ha enviat una circular per tal d’obtenir els mails dels pares i mares i també un recordatori per repartir avui dimecres, us demanaria una mica de seguiment a classe d’aquest tema per tal d’aconseguir com a mínim 100 adreces electròniques per tal que els resultats de l’enquesta sigui significatiu. L’objectiu és important per a mi, ja que el necessito per tal de realitzar unes estadístiques pel meu pràcticum de psicopedagogia amb criteris de fiabilitat i validesa i també és important per l’escola, ja que obtindrien una llista de mails, un grup de correu que ens ajudaria a millorar la comunicació amb les famílies (amb butlletins electrònics, enquestes, consells, enllaços…), una dimensió comunicativa irrenunciable que qualsevol empresa que es preocupi de l’atenció i de la qualitat del seu servei als clients ha de tenir en compte avui dia. Crec que nosaltres en els temps que corren no podem obviar que els nostres pares són també clients. Més endavant els que rebran una enquesta sereu vosaltres (els tutors) per tal d’elaborar també un estudi anònim sobre la vostra opinió i suggeriments en relació a les entrevistes i reunions amb els pares i mares.

Tanmateix aquesta enquesta anònima on-line que us enviaré us pot servir de rúbrica per tal de fer una auto diagnòstic de les vostres entrevistes, constituint una possible eina de suport que us pot resultar molt útil.

Espero i desitjo que sorti bé per tal d’augmentar els 40 mails actuals.


 

Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

12. Segona enquesta enllestida. L’enquesta als tutors.

En aquests dos dies, i una nit. Després de llegir diferent material sobre les entrevistes i documents per al professorat de nova incorporació referit al tema de la tutoria i la entrevista amb els pares, he preparat un formulari de preguntes que alhora constitueix una pauta-d’auto diagnosi per als tutors per tal d’analitzar com es realitzen les entrevistes i si realment són eficaces i ténen una línia d’escola.

El missatge per enviar el formulari als tutors és el següent, al final es pot entrar en ell i omplir-ho.

Benvolguts i benvolgudes companys i companyesus adjuntem aquesta enquesta per tal millorar la qualitat dels serveis que es presten al Centre Maria Auxiliadora de Terrassa. El principal beneficiari sereu vosaltres ja que es preten millorar les entrevistes amb els pares i donar-vos un protocol comú d’intervenció davant de les entrevistes, així que us demanem, si us plau, el màxim de sinceritat i precisió en les respostes. També us recordem que les respostes es recullen de manera anònima. Omplir-ho us pot comportar uns 15 minuts aproximadament.

Moltíssimes gràcies per avançat.

Us he convidat perquè empleneu el formulari

QÜESTIONARI D’OPINIÓ PER A LA MILLORA DE LES ENTREVISTES I COMUNICACIONS AMB LES FAMÍLIES DEL COL·LEGI MARIA AUXILIADORA DE TERRASSA.

Per emplenar-lo, aneu a: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGxXc0VoM19FRU1BbnBlQWE4WkN4TVE6MA

Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

11 Primer formulari acabat

Tinc finalment el formulari acabat amb el qual vull obtenir el màxim d’informació sobre les entrevistes des de la perspectiva dels pares i mares.

https://docs.google.com/a/xtec.cat/spreadsheet/viewform?formkey=dHpYZTlwLWJyOEhwbEh2STdEVHVOQmc6MA

Actualment en trobo en la segona fase del meu pràctium en la qual volia aconseguir analitzar la situació actual del centre en relació a les diferents situacions comunicatives, especialment a les entrevistes amb les famílies. Quines eines i procediments es fan servir als diferents cicles, com es fa el tractament de la informació, coherència i línia d’escola. Crec que la opinió de un bon nombre de famílies em podria ajudar a apropar-me a aquests dubtes desde la perspectiva dels pares.

En el pròxim article espero introduir el formulari adreçat als tutors i tutores.

 

Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Etiquetat com a | Deixa un comentari

10 Esborrany d’enquesta d’opinió per als pares

Pràcticament ja tinc llesta l’enquesta als pares en Word, després d’estudiar diferents models d’enquesta i estudis sobre la qualitat dels centres, http://www.colegiosanagustin.net/node/2066 o diferents models d’enquestes educatives http://www.educal.net/ i models d’acció tutorial http://www.ies-mcatalan.com/otrasweb/orientacion/archipdf/pat.pdfhttp://saestuc.ucol.mx/Documentos/Los%20Mochis/Material%20Diplomado/Estrategias%20y%20recursos%20para%20la%20tutor%C3%ADa.pdf o les interesantíssimes propostes per a realitzar una acció tutorial a la Eso, però que permeten extreure conclusions per a primària.
Una vegada he fet aquesta primera enquesta he demanat l’ajut d’una mestre coordinadora de cicle per tal de revisar-la de manera conjunta i m’ha ajudat a corregir algún aspecte i també a fer un redactat més proper als pares, ja que es pot caure en la temptació de fer servir un llenguatge excessivament professional que farà que els pares enquestats no entenguin o malinterpretin les preguntes.
Després de dedicar-hi una hora a la revisió conjunta i de realitzar els canvis, encara faltarà retocar o revisar una segona vegada abans de passar com a formulari a  google docs, ja que ha de ser supervisat per la Titular del centre que li donarà el vist-i-plau.
L’enquesta formarà part i crea  una nova línia d’atenció a les famílies fent servir les eines telemàtiques per millorar la qualitat dels serveis que es prenten al Centre.
Implica una feina a realitzar per la meva part de recollir els diferents mails que enviïn les famílies i crear el grup de correu.
A hores d’ara, fa un dia que es va enviar la circular i només he rebut 10 mails de pares, una realitat que em preocupa.
L’ESBORRANY D’ENTREVISTA SERIA AIXÍ:

  1. INDICAR EL CICLE AL QUAL ES PERTANY:
Etapa Infantil Cicle Inicial Cicle Mitjà Cicle Superior

  1. LA INFORMACIÓ QUE T’ARRIBA DE L’ESCOLA ÉS:
Excessiva Adequada Insuficient

  1. EN GENERAL RESPECTE A TOTES LES COMUNICACIONS FAMÍLIA-ESCOLA: L’ATENCIÓ A LES FAMÍLIES ÉS RÀPIDA?
Molt Força Poc Gens

  1. EN GENERAL RESPECTE A TOTES LES COMUNICACIONS FAMÍLIA-ESCOLA: CON VALORES L’ATENCIÓ A LES FAMÍLIES
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. EN GENERAL RESPECTE A TOTES LES COMUNICACIONS FAMÍLIA-ESCOLA: CON VALORES EL TRACTE A LES FAMÍLIES
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. EN GENERAL RESPECTE A TOTES LES COMUNICACIONS FAMÍLIA-ESCOLA: CON VALORES EL EL TEMPS QUE L’ESCOLA LI DEDICA A LES FAMÍLIES
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. COM VALORES EN GENERAL LA COMUNICACIÓ FAMÍLIA-ESCOLA
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. COM VALORES LES REUNIONS DE NIVELL AMB LES FAMÍLIES A INICI DE CURS I AL SEGON TRIMESTRE? (Reunió de principi de curs amb el tutor i al segon trimestre).
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. LA INFORMACIÓ QUE REPS EN AQUESTES REUNIONS INICIALS DE NIVELL ÉS:
Excessiva Adequada Insuficient

  1. COM VALORES EN GENERAL LA COMUNICACIÓ AMB ELS TUTORS.
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. CREUS QUE EL TÓ DE LES ENTREVISTES ÉS CORDIAL?
Molt Força Poc Gens

  1. ES PARLA DE TEMES PROFESSIONALS?
Molt Força Poc Gens

  1. ES PARLA DE TEMES PERSONALS QUE NO AFECTEN A L’EDUCACIÓ DE L’ALUMNE?
Molt Força Poc Gens

  1. QUIN CREUS QUE HA DE SER L’OBJECTE PRINCIPAL DE L’ENTREVISTA?
L’ALUMNE LA FAMÍLIA TOTES DUES

  1. QUIN CREUS QUE HA DE SER L’OBJECTE PRINCIPAL DE L’ENTREVISTA?
Les dificultats Les estratègies de millora Establir acords corresponsables

  1. CREUS QUE S’EXPLICA BÉ EL PERQUÈ DE LES DIFICULTATS DEL TEU FILL/A
Molt Força Poc Gens

  1. CREUS QUE ES DONEN ESTRATÈGIES PER TAL DE SUPERAR LES DIFICULTATS DEL TEU FILL/A
Molt Força Poc Gens

  1. S’INFORMA SOBRE LES NECESSITATS DELS ALUMNES
Molt Força Poc Gens

  1. ES SEGUEIXEN AL CENTRE ELS ACORDS SOBRE LA REUNIÓ
Molt Força Poc Gens

  1. SEGUIU VOSALTRES COM A FAMÍLIA ELS ACORDS PRESSOS A LA REUNIÓ.
Molt Força Poc Gens

  1. CREUS QUE A LA REUNIÓ HI HA UN DIÀLEG CONSTRUCTIU
Molt Força Poc Gens

  1. EL CLIMA QUE S’ESTABLEIX A LA REUNIÓ ÉS CORDIAL I ACOLLIDOR
Molt Força Poc Gens

  1. ES PARLA TAMBÉ DELS TRETS POSITIUS DELS ALUMNES?
Molt Força Poc Gens

  1. COM VALORES EN GENERAL LES ENTREVISTES AMB ELS TUTORS.
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. LA INFORMACIÓ QUE T’ARRIBA A LES ENTREVISTES AMB TUTORS ÉS:
Excessiva Adequada Insuficient

  1. COM VALORES EN GENERAL LES ENTREVISTES AMB ELS ESPECIALISTES (contesta només si has tingut alguna entrevista amb ells)
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. LA INFORMACIÓN QUE T’ARRIBA A LES ENTREVISTES amb especialistes ÉS:
Excessiva Adequada Insuficient
———————————–

  1. DE LA INFORMACIÓ (NO DELS RESULTATS) T’ARRIBA SOBRE ELS APRENENTATGES DEL TEU FILL/A.
Molt satisfet força satisfet poc satisfet gens satisfet.

  1. CREUS QUE LA INFORMACIÓ DELS INFORMES RESULTA CLARA
Molt Força Poc Gens

  1. LA COMUNICACIÓ AMB L’EQUIP DIRECTIU (contesta només si has tingut alguna entrevista)
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. LES INFORMACIONS I ELS AVISOS QUOTIDIANS
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. COM VALORES LA PARTICIPACIÓ DE LES FAMILIES A L’ESCOLA
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. LA UTILITAT DE LA PÀGINA WEB.
Molt satisfet Força satisfet Poc satisfet Gens satisfet.

  1. CREUS QUE SERIA ÚTIL LA UTILITZACIÓ DE DIFERENTS WEBBLOCS DE CLASSE.
Molt Força Poc Gens

  1. CREUS ÚTIL LUS DEL CORREU ELECTRÒNIC PER COMUNICATS I AVISOS A LES FAMÍLIES.
Molt Força Poc Gens

  1. INDICA BREUMENT -SI HO VOLS- SUGGERIMENTS I PROPOSTES PER MILLORA LES COMUNICACIONS FAMÍLIA/ESCOLA
Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Etiquetat com a | 2 comentaris

9. Preparació de l’enquesta

Continuo amb la preparació de l’enquesta als pares i professors en aquesta primera fase d’avaluació.

S’ha hagut de crear una adreça de mail específica per tal que els pares poguin enviar la seva adreça per  tal de que enviin un mail que em permeti crear una llista de distribució per tal d’enviar el formulari de recollida de dades proposat.

Avui he preparat la circular següent que es repartirà demà a cadascuna de les agendes dels 450 alumnes..

Benvingudes famílies,

Per tal de millorar la qualitat de les comunicacions amb el centre i oferir-vos un servei informatiu ràpid i actualitzat us demanem que envieu un e-mail a la següent adreça:  info(arroba)mariaauxiliadora.cat

Només els que envieu  aquest mail podreu rebre més endavant un breu formulari per recollir la  vostra opinió sobre les entrevistes amb els tutors i especialistes.  També formareu part de la llista de correu de la nostra escola, fet que us permetrà rebre posteriorment, informacions diverses sobre educació, notícies i consells relacionats amb els temes que més interessen sobre els vostres fills i filles.

Esperem la vostra col·laboració.  CONNECTA’T

 

 

 

 

Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Etiquetat com a | 2 comentaris

8. Possibilitats del google docs. Reptes.

He iniciat l’apassionant camí de descobrir, de trobar la manera de fer el qüestionari on-line i començo a veure l’aigua clara. Afortunadament la seva confecció sembla senzilla tal com s’explica a diferents webs:

http://support.google.com/docs/bin/answer.py?hl=es&answer=87809

http://www.oscarbarquin.es/2009/10/tutorial-crear-un-formulario-en-google.html

http://www.slideshare.net/nisantia/cmo-hacer-un-formulario-con-google-docs-4948016

http://www.adictosaltrabajo.com/tutoriales/tutoriales.php?pagina=Crear_Formularios_Google_Docs

Els formularis de Google Docs són una eina útil que et permet planificar esdeveniments, enviar una enquesta, fer preguntes als mestres i famílies o recopilar un altre tipus d’informació de forma fàcil i senzilla. Els formularis de Google Docs estan automàticament associats al corresponent full de càlcul amb el mateix títol. Quan enviï o comparteixi un formulari a uns determinats destinataris, les respostes es recopilaran automàticament en el full de càlcul associat, fet que em facilitarà l’anàlisi de les respostes i recollir les dades de manera numérica.

Ara el principal repte és buscar quines variables m’interessa avaluar i quins són els indicadors que conduiran aquestes enquestes on-line per tal que s’adequïn als meus indicadors d’avaluació marcats al projecte de pràcticum per a la fase II.

– Adequació de la informació recollida amb els objectius plantejats.

– Grau de qualitat de les entrevistes: informació rellevant, participació, possibilitats d’acords, intercanvi objectiu d’informació, grau de satisfacció.

-Temàtica de les entrevistes. Tipus de demanda. Grau de col·laboració. Rols. Recursos comunicatius utilitzats. Estratègies de negociació. Seguiment dels acords.

Molt interessant l’accés a diferents plantilles per veure models de formulari.

http://support.google.com/docs/bin/answer.py?hl=es&answer=83814&ctx=cb&src=cb&cbid=1fje2ebsm1289&cbrank=3

Publicat dins de Fase 2. Entrevistes amb les famílies. Avaluació Inicial. | Etiquetat com a | Deixa un comentari