La creació d’un dossier i la delimitació a partir de la pràctica d’una sèrie de propostes de millora m’ha obert un camí interessantíssim cap a noves tècniques de dinamització i d’optimització de les reunions.
Dintre d’aquest dossier caldrà tenir en compte una sèrie de normes bàsiques, totalment necessàries en el moment de la planificació i de la convocatòria de la reunió. Alguns d’aquests elements bàsics a tenir en compte seràn l’elecció dels membres, el nombre ideal de participants , la plasmació per escrit en la ordre de la reunió dels objectius a assolir i també de la responsabilitat que s’espera de cadascú i cadascuna.
És també molt interessant la figura del dinamitzador i el seu paper en la dialèctica de tot aquest procés de discussió i creació. Aquest gestor de la reunió ha de ser conscient de la importància d’arribar a acords i de que cal fer-ne un seguiment a posteriori que serà la via d’inici de les properes reunions.
En un curset de formació que organitza el secretariat d’escoles cristianes (Mari Carmen Marcos. Formadora i col·laboradora de la FECC en l’àmbit de la gestió dels recursos humans) he pogut observar que hi ha també una sèrie de tècniques de gestió que tot equip directiu hauria de conèixer, com són:
El Mind Mapping, la tècnica de grup nominal, el brainstorming, el scamper i l’ N-3, 6x3x3, el diagrama de flux, el diagrama d’afinitats i el Plus delta.
Cadascuna d’aquestes eines és un món per descobrir i ofereix cobertura a la creativitat, ajuden també a la resolució de conflictes, a gestionar les pluges d’idees i a fomentar el treball en equip…
En aquest quadern de bitàcora aniré compartint les meves descobertes sobre uns instruments que ajuden a navegar en el difícil món de les reunions de treball, el sextants de la imaginació o les correderes del treball en grup i l’arribada a acords.
Bon dia, Toni
El tema que has treballat al llarg de les teves pràctiques m’ha resultat molt interessant. És cert que les reunions (claustre, cicles, departaments, equips d’investigació, etc.) són un element important i imprescindible en qualsevol centre educatiu per coordinar tot el treball que es duu a terme. També és cert que en la majoria dels casos, els equips directius estan composts per mestres o professors sense formació específica. Per això, crec que tot el treball que el teu has realitzat és importantíssim. El com gestionar i organitzar aquestes reunions perquè siguin més eficaces, per obtenir un millor rendiment, no es converteixin en la sensació de pèrdua de temps que tenen algunes persones (molt temps per a poc rendiment) i que impliquin a tothom és una labor molt important en els centres i que ha de ser gestionat de forma correcta pels equips directius.
Enhorabona per tot el treball realitzat.
Hola Juanan!
gràcies pel teu comentari al bloc. Realment el tema de les reunions de treball és un tema que ha preocupat molt en l’àmbit empresarial vinculat a la creativitat i la productivitat i en el nostre context de treball tot i que no es pot dir que les reunions no siguin profitoses o no hi hagi un cert control i gestió de la seva dinàmica, no s’ha aprofondit ni s’ha intentat millorar la seva rendibilitat.
El meu pràcticum té també una part inicial enfocada a les reunions amb les famílies on la prioritat no és l’eficiència i l’eficàcia sinó la col·laboració i cooperació per ajudar als processos d’aprenentatge.