4.- Tesi Icebergs i el Cooppel.-

Plantejament de la Tesi+Llicència ICE+3Bergs i dels Treballs de Recerca.  (Tesi Ad Honoris Causa Icebergs).-


A. DEFINICIÓ DE LA INICIATIVA EDUCATIVA CIUTADANA

ICE+3Bergs  (icebergs)= Investigació Combinant Entorns (de treball i/o escolars i/o universitaris) buscant estratègies, recursos i gestions sistèmiques aplicant del +3B de la Dinàmica Mental Cooperativa.

Per aquesta tesi llicència es pretèn innovar i provocar canvis de millora en la societat a la qual servim en la nostra feina. La finalitat està en l’honor dels canvis en la societat, dels aprenentatges servei  i de les satisfaccions de comprovar el fruit de la comunicació, de la creativitat i de la cooperació.

© Josep Maria Ferran i Torrent  Tarragona  2012

De les hipòtesis. Teoria i plantejament pràctic. Conclusions

B.- LA PRESENTACIÓ DE LA INICIATIVA:  MARC LEGAL Y ANTECEDENTS.-

1.- El marc legal és troba en els Drets Humans i el dret a plantejar iniciatives solidàries i a comprometre’s en al millora de la societat.

http://www.xtec.cat/~lvallmaj/passeig/dudh.htm

En segon lloc en la Llei d’Educació de Catalunya de 2009, articles 27 i 40.

http://www.parlament.cat/activitat/cataleg/TL94In.pdf

I en la Llei d’Associacions de Catalunya.

http://www20.gencat.cat/portal/site/Justicia/menuitem.cc15117be9e6a1b6bd6b6410b0c0e1a0/?vgnextoid=f61ba1c9c9203110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=f61ba1c9c9203110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

Aquesta Tesi+Llicència va ser presentada el passat dia 28 d’octubre a la sal de graus de la URV, per J.M. Ferran, presidit l’acte pel degà de la facultat de Lletres En Josep Sánchez Cervelló i pel catedràtic d’economia N’Arcadi Oliveras.

Està orientada tant en la implantació en els centres educatius com en les famílies de l’alumnat.

En els centres educatius pot ser implantat en horari escolar a l’hora de tutoria i en matèries concretes en escoles i en instituts.

En les famílies en les hores extraescolars dins dels espais escolars o associacions en temps d’oci, així com en recursos com la biblioteca pública entre altres.

En el present curs 2012-13 està encaminada a implantar de forma prioritària en temps d’oci en el marc d’una associació Ateneu de Tarragona dins del marc de Tarragona, ciutat educadora.

El projecte es denomina  + FAMÍLIES+3B

Més informació en la nostra agenda de notícies:

http://blocs.xtec.cat/anims

Notícies en el mes de març de 2013:

http://blocs.xtec.cat/anims/2013/03/01/154-novetats-del-mes-de-marc-2013/

A aquesta tesi+llicència li dona el suport l’associació Ceradai 003B, registrada en el Departament de Justícia amb el número 1307 , fundada el 31 de juliol de 1986 a Tarragona  en el marc dels Moviments de Renovació Pedagògica MRP. http://blocs.xtec.cat/ceradai/

Les principals activitats són de l’associació Ceradai són l’organització d’actes culturals públics, de jornades Cooperis, programes de ràdio, treballs de recerca i l’organització i el funcionament de la Dinàmica Mental Cooperativa en la cultura del 003B+ ADN i desenvolupar el projecte Coperis (segons els darrers estatuts de 31 de juliol de 2012)

La nostra Agenda de Notícies.  http://blocs.xtec.cat/anims

La nostra Campanya i coordinació permanent    www.cooperis.cat

2.- Els antecedents.-

37 anys i 37 iniciatives ciutadanes del promotor

Des de 1976 l’autor a dut a terme una sèrie d’iniciatives educatives ciutadanes fins a l’actualitat.-

Són 37 anys amb 37 iniciatives ciutadanes. Més informació a:

http://blocs.xtec.cat/ferrancrea/

Amb candidatures per iniciativa ciutadana d’entitats a premis com els que s’especifiquen a continuació:

http://blocs.xtec.cat/candidat/ http://blocs.xtec.cat/candidatura/

http://blocs.xtec.cat/actes/ http://blocs.xtec.cat/actes001/ http://blocs.xtec.cat/balco/

Organitzador de els jornades prèvies a la VI jornada Cooperis:

http://blocs.xtec.cat/aprenremeis/

http://blocs.xtec.cat/ps9s/

Temptejos al voltant del 003B+ADN de la Dinàmica Mental Cooperativa:

Primer els jocs educurts. S’han aplicat a una escola de la Selva del Camp http://blocs.xtec.cat/educurts/

El Cobol i les derivacions atribol i trisbol

http://blocs.xtec.cat/cobol

http://blocs.xtec.cat/aprencobol/

http://blocs.xtec.cat/tribol/

http://blocs.xtec.cat/trisbol/

http://blocs.xtec.cat/tibn/

Des del març  al setembre de 2012. Experiències prèvies a la URV a les jornades Cooperis i actes a pobles de promoció cultural.

Presentació de tasts del 003B+ADN a les classes d’estudiants de Lletres, d’Economia i d’Educació.

VI jornades Cooperis

http://blocs.xtec.cat/003b/11-ponents-entitats-i-recursos-de-les-jornades/ del bloc   http://blocs.xtec.cat/003b/

55 curs per a docents de Ceradai . És el primer sobre el 003B+ADN

http://blocs.xtec.cat/3bcurs/

http://blocs.xtec.cat/003b

http://blocs.xtec.cat/003b/11-ponents-entitats-i-recursos-de-les-jornades/


C.- LES NECESSITATS, ELS INTERESSOS I LES HIPÒTESIS.-

1.- El taller ajuda a les famílies en el repte de les tasques escolars per casa. Es pot aconseguir per mitjà de preguntar-lo a les persones participants per mitja d’un qüestionari de satisfacció. Es pot passar al pare/mare participant com el que no participa en els tallers.

2.- El 3B m’ha ajudat a entendre millor el sociogramama, l’aprengrama (les condicions de l’estudi, de la motivació, de l’horari, de l’organització, de saber on es cometen els errors, on cal incidir més en les matèries..), l’estilgrama de l’aprenentatge del meu fill/a . A més del meu fill i filla el meu propi estil i m’ha ajudat a assolir avui els meus aprenentatges escolars.

3.- Ajuda a què els pares/mares aprenguin a tenir més autonomia i els fills no depenguin de l’ajuda dels seus pares/mares. En el qüestionari hi ha d’haver preguntes com per mitjà del +3B notes que el teu fill i filla apren més sol/a i no demana tant l’ajuda? Comença a treballar ell/a sol/a sense que tu estiguis acompanyant?

4.- Jugar al 3B millora l’autonomia dels aprenentatges dels seus fills/es. Has notat més interès? El teu fill/a ha começat a treballar sol/a?

5.- Jugar al 3B motiva més als fills/es per l’aprenentatge en general. Veus una actitud més positiva cap a l’aprenentatge? El professorat/els mestres han notat un canvi d’actitud a l’escola/ institut?

6.- Quines condicions demana als 3B a les famílies que ara no tenen en compte. Amb el 3B han aparegut qüestions que abans no teniem en compte per exemple l’ús de materials, dels espais, augmenta el juguem junts, ho apliquem en sortides en família, en visites a museus o exposicions?..

7.- Quines implicacions tindran sobre el professorat i les matèries a l’hora de facilitar el 3B en les tasques a casa. Es necessita saber les preguntes i les respostes? Es fa més evident que exigirà el professorat en l’avaluació de les competències bàsiques?

8.- El taller i jugar al 3B ajuda a recordar i també a aprendre les competències bàsiques dels pares/mares. Amb el +3B he repassat, he recordat, he entès coses que sabia i que ara entenc millor?

9.- Tenim casos que amb altres alternatives no sigui necessària la medicació de l’alumnat. Per exemple Coaching, etc. Tenim casos que amb la implicació de la família ha estat possible prescindir de la medicació.

Preguntes a professorat, a professionals del CSMIJ i a les famílies. Per exemple. CSMIJ. Tenim casos que es medicaven i han deixat de medicar-se? Té un paper la família i les seves relacions en deixar de medicar-se?

10.- Podrem detectar addiccions al joc lliure digital i d’internet. Hi ha incidència entre rendiment acadèmic, rendiment en el joc +3B i temps en jocs lliures digitals. Aquí les preguntes haurien d’anar indicades cap els temps de dedicació, el resultat de notes i la capacitat de mantenir un horari.

Es preten demostrar que amb la pràctica de la Dinàmica Mental Cooperativa en la cultura del 003B+ADN hi ha una millora en els resultats acadèmics tot controlant les partides i els hàbits d’estudi i els comportaments tecnològics en temps d’oci i de recreació.

D.-  EL MARC CONCEPTUAL.   LA PART TEÒRICA AMB CINC MODELS REFERENTS.-

A partir del relat oral i en part escrit (KIERAN EGAN) i del diàleg com a motor de la pau es proposen dilemes a les persones i contractes de relació (L. KOHLBERG) promovent la consciència dels processos d’aprendre a aprendre (PASS  DN.CAS   C. TIMONEDA) com a impuls de creativitat i amb l’aprenentatge de tècniques cooperatives (P. PUJOLÀS).

1.- Els 10  instruments de l’Anàlisi Transaccional de diversos autors.-

La finalitat de l’AT és ajudar a construir en les persones el seu propi pla de vida. A partir de l’historial personal i de la valoració MAPA dels missatges parentals es busca el propi lideratge per canviar la vida des d’un guió , uns impulsors, els circuits de conducta  i uns jocs psicològics cap a un veritable pla vital amb circuits, emocions autèntiques i posicions existencials sanes. Tot el primer pas per entrar en la dinàmica de grups que és la DMC del 003B+ADN

http://www.slideshare.net/NestorGomez1/resumen-analisis-transaccional

http://at-miguelreyes.4t.com/10herramientas.htm

2.- Els recursos de la PNL de diversos autors.-

2.1.- Les submodalitats sensorials

2.2.- L’empatia

2.3.- L’ancoratge

2.4.- La hipnosi i la relaxació mental

2.5.- El metamodel

2.6.- El reemmarcament

2.7.- Els mapes històrics

http://ca.wikipedia.org/wiki/Programaci%C3%B3_neuroling%C3%BC%C3%ADstica

3.- DMC. Les eines de la Decisiologia, la Dinàmica Mental Cooperativa i el 003B+ADN de J.M. Ferran.-

Des de la consciència dels processos decisoris mentals fins a la Dinàmica Mental Cooperativa. Avui denominada Dinàmica interactiva mental analògica Cooperativa. Amb el síbol central la Mà

La Dinàmica Mental Cooperativa parteix dels efectes de la pólvora de la intervenció educativa i psicopedagògica. Es poden combinar en una certa proporció tres elements sense efectes de forma aïllada i en canvi tinguin efectes mentals positius de forma combinada?

Les condicions són els tres factors ((P) Posicionament, (D) Decisionament i (M) Mapes de la ment) i la temperatura activista que és l’entrenament i l’assaig  (E) de tasques competencials bàsiques.

El Posicionament (P) és el domini competencial de l’observació, l’escolta activa, l’assertivitat i l’empatia davant el coneixement, les iniciatives i les apostes d’ajuda als demés. En les relacions socials. Diversos autors.

L’Entrenament (E) és la capacitat d’assajar, exercitar… i entrenar competències bàsiques. La Dinàmica Mental Cooperativa promou en jocs 003B+ADN l’entrenament (principis de J. DEWEY)

El Decisionament (D) és la capacitat de consciència de la planificació de l’atenció mental, del relat (ràdio mental) i de les imatges (fotos mentals)  segons el model referencial del PASS i del DN.CAS  . Es prenen decisions de cara el Posicionament, l’Entrenament i els Mapes de la Ment. L’autor/a genera relats, dilemes, contractes… i consciència sobre processos cognitius, afectius i cooperatius.

Els Mapes de la Ment. S’expressen per mitjà dels materials i recursos del 003B+ADN per a causa de crear, de comunicar, d’entrenar i de dominar en la vida de cada día o en situacions concretes organitzades i amb la convocatòria suficient anticipada. Són mapes de la ment les targetes +B, l’enginy de les taules i els taulers 2B i els projectes 3B visualitzats o relatats amb veus i músiques.

Per a més informació:

http://blocs.xtec.cat/cooperis/2013/02/11/principis-cientifics-de-la-dinamica-mental-cooperativa-de-j-m-ferran/

http://blocs.xtec.cat/3bworld/2012/12/31/hola-mon/

La Gimnàsia Cerebral

http://gimnasiacerebralenelaula.blogspot.com.es/

4.- +PR. Les eines de la pràctica reflexiva:

Les eines de l’assaig, de la teorització i de la redescripció.

http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/materials/practica_reflexiva/eines/index

5.- REC.- Recursos Estimulants de la Consciènciació.  Les peces de la intervenció: el sociograma, els estils dels aprenentatges i   les  intel·ligències múltiples.

http://www.xtec.cat/~nalart/Untitled-2.htm

http://www20.gencat.cat/portal/site/familiaescola/menuitem.5b21aabe12191ad9aacf3010b0c0e1a0/?vgnextchannel=11ef29a0fa554310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default&vgnextoid=11ef29a0fa554310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD

http://www20.gencat.cat/portal/site/familiaescola/menuitem.82e2b6f868f86ad9aacf3010b0c0e1a0/?vgnextoid=e3e6ed29c1e32310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=e3e6ed29c1e32310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

C.- LA PLANIFICACIÓ PRÀCTICA.- Com dur a terme l’avaluació psicopedagògica en el marc del suport a les famílies de cara a l’elaboració de produccions: qüestionaris a aplicar a les persones usuàries del servei i els guions de les persones agents del servei en la seva tasca d’observació i de reflexió.-

1.- L’Avaluació Psicopedagògica en el Suport Formatiu a les Famílies en Família.-

http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/escola_inclusiva/avpp/index

2.- Justificació en el marc del suport Formatiu a les Famílies en Família i en el suport al professorat.-

http://www20.gencat.cat/portal/site/familiaescola/menuitem.82e2b6f868f86ad9aacf3010b0c0e1a0/?vgnextoid=aca2ed29c1e32310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=aca2ed29c1e32310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD

2.1.- En l’Ateneu de Tarragona.-

2.2.- En  l’institut AdMF de Tgn

2.3.- En la Biblioteca Pública de Tarragona

2.4.- En associacions com APYDA, PARKINSON, AMPES, etc.

3.- Produccions a desenvolupar en el programa del Treball de Recerca:

3.1.- Principis, recursos, eines, peces i instruments del marc teòric que es desenvoluen en el desplegament de la Dinàmica Mental Cooperativa en el 003B+ADN

Relació que es veurà en la pràctica dins del desplegament en la millora de l’aprenentatge autònom d’aprendre a aprendre.

3.2.- Construcció d’instruments d’avaluació inicial, formativa i sumativa, a la fi de comprovar les hipòtesis plantejades.

3.2. 1.- En l’avaluació inicial.-

a.- Qüestionaris per a respondre les persones usuàries del servei:

3. 2.1.1.-  Qüestionaris per als pares/mares i la família. Com s’ha enterat ? Contracte de 10 sessions. Historial.  Espectatives de tots els membres de la família vinguin o no al taller. Dades sobre les notes acadèmiques actuals. La seva evolució en els darrers tres anys. Dades sobre la seva conducta i actitud actual a l’escola-institut.

3.2.1.2.-  Questionaris per al pare/mare que acompanya al seu fill/a al taller +3B . Contracte del fill/a com a jugador/a i del pare/mare com a cooperant bastida.

3.2.1.3.-  Qüestionaris sobre el sociograma a casa, amb la colla d’amics/amigues i de la família.

3.2.1.4.- Proves de CB/s, de qüestionaris sobre aspectes psicopedagògics, proves Piagetanes i tests

b.- Guions de preguntes per a la persona agent observadora del servei:

3.2.1 5.- Observacions del comportament inicial i la seva evolució del pare/mare acompanyant.

3.2.1.6.- Observacions del llibre de text, quaderns, altres produccions

 

3.2.2.- En el desenvolupament del projecte +Famílies+3B.-

3.2.2.1.- Recursos.- Elaborar cartes +B o taulers, o taules +B. Recollida de notes de camp. D’anècdotes. Construcció de materials curriculars i didàctics.

3.2.2.2.- Conscienciació.- Qüestionaris per ajudar a conèixer la família les condions de l’aprenentatge a casa, els estils d’aprenentatge del seu fill i filla, els ajuts per ajudar a planificar l’estudi i l’aprenentatge a casa en família.

3.2.2.3.- Recull de proves de produccions, fotografies, gravacions, vídeo curts que evidenciin progressos en la iniciativa, en l’autonomia, en l’agilitat de les dinàmiques de rols, en les produccions dels jugadors/es, etc

3.2.3.- En l’avaluació final després de les 10 sessions o les 20 hores d’aprenentatge, aplicació i de joc en el 003B+ADN de la DMC.-

a.- Qüestionaris per a respondre les persones usuàries del servei:

3. 2. 3.1.-  Qüestionaris per als pares/mares i la família. Satisfacció de tots els membres de la família vinguin o no al taller.

3.2.3.2.-  Questionaris de satisfacció per al pare/mare que acompanya al seu fill/a al taller +3B . Valoració del contracte del fill/a com a jugador/a i del pare/mare com a cooperant bastida, en procés d’autonomia de l’aprenentatge del seu fill/a.

3.2.3.3.-  Qüestionaris per a la aprecició de canvis sobre el sociograma a casa, amb la colla d’amics/amigues i de la família.

3.2.3.4.- Valoració de les noves proves de CB/s, de qüestionaris sobre aspectes psicopedagògics, proves Piagetanes i tests que apreciin canvis des de la posició inicial i la final

3.2.3.5.- Contrastació amb les notes acadèmiques i altres dades de l’agenda de l’alumne/a

b.- Guions de preguntes per a la persona agent observadora del servei:

3.2.3.6.- Observacions del comportament inicial i la seva evolució del pare/mare acompanyant.

3.2.3.7.- Observacions del llibre de text, quaderns, altres produccions finals.

Per a més informació sobre la implantació de la Dinàmica Mental Cooperativa. Clica

http://blocs.xtec.cat/3bcurs/22-desplegament-de-la-implantacio-a-laula-per-passos/

Aspectes interessants sobre adaptacions curriculars i el PI.  Clica a sota.

http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/escola_inclusiva/dtcp/modul_4/index

E.- METODOLOGIA I AVALUACIÓ.-

La metodologia consisteix en impulsar la Dinàmica Mental Cooperativa i la cultura i pràctica del 003B+ADN.

En el suport a les famílies en les tasques escolars a casa, l’alumnat fa les tasques amb la presència dels pares/mares. Mentre poden demanar ajuda puntual i es valora com ho fan i en què es pot millorar. Tot seguit aprenen la pràctica . A partir de les dificultats detectades es construeixen materials en els diversos passos 02  (targetes +B) , 03  (enginys +2B)  i 04 (dissenys +3B).  S’inicia un període d’assaig i entrenament de la pràctica en joc.

http://blocs.xtec.cat/3bclub/06-3b-botiga/

I al final del procés s’avalua les aspiracions i els resultats on els pares i les mares i l’alumnat són els veritables protagonistes.

http://blocs.xtec.cat/3bclub/implantacio-del-3b-en-familia-al-voltant-de-les-tasques-escolars-a-casa/

Per a l’organització i funcionament de 3B.Clubs hi ha un 3B+Màster per a formar i reconèixer les persones capacitades en l’exercici de rols dins de l’organització:

1.- Jugador/a    2.- Arbitratge (està en observació i intervé com a àrbitre davant conflictes amb les normes de joc)      3.- Monitoratge  (ensenya els passos 01 i 02 de la pràctica)       4.- COAS (Cooperant+Aspirant.- A més es capaç de generar apostes d’ajuda amb enginys, pas 03 davant les dificultats d’aprendre a aprendre) 5.- COAS-Tècnic és capaç de gestionar 3B.Factoria: la fotografia, la gravació oral i l’audiovisual (pas 04).    6.- Direcció de 3B.Club amb la competència de gestionar projectes (pas 05)    7.- Coordinació de 3B.Federació de 3B.Clubs (passos 06,07 i 08)   i 8.- 3B.Màster en investigació de la Dinàmica Mental Cooperativa.


F.- LES CONCLUSIONS.-

Els resultats, les dades, la seva interpretació i la validació o confrontació amb les hipòtesis plantejades. Conclusions finals d’aquest curs 2012-13. S’ha sol.licitat presentar una comunicació sobre les conclusions en el proper congrés d’educació 2013 de la URV

Plantejament interactiu del Procés de  la Recerca

http://blocs.xtec.cat/prac/08-p-r/

Calendari  en construcció del mes d’abril i tasques a dur a terme:

http://blocs.xtec.cat/prac/09-k/


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *