A. Com puc transferir al meu centre (EDC) els aprenentatges vinculats al tema 5: Empoderament de l’alumnat.
Justificació de la proposta: La proposta va adreçada a 2n cicle d’educació Infantil. L’escola treballa mitjançant espais temàtics i la convivència a l’aula de dos grups d’edats diferenciades (4 i 5 anys). Els alumnes d’Educació Infantil (4 i 5 anys) es relacionen en un ambient d’aprenentatge diferent donant l’oportunitat d’aprendre els uns dels altres, aquesta interrelació fa que augmenti l’autoestima dels més grans i que es potenciïn les capacitats dels més petits que aprenen dels grans d’una manera natural. Tot plegat ajuda a refermar l’adquisició de les capacitats referents a l’àrea del coneixement d’un mateix i dels altres. Aquests alumnes estan dividits en tres grups i aules diferents anomenats(G1, G2, G3). Aquesta proposta va adreçada a l’aula del G2. En aquesta aula hi ha un alumne amb un trastorn de l’espectre de l’autisme i un altre amb un retard maduratiu sever. La intenció d’aquesta proposta és millorar l’aprenentatge individual de cadascun dels alumnes amb aquestes NEE mitjançant l’ús de les tecnologies digitals per dissenyar i implementar mesures individualitzades que permetin donar resposta a les necessitats personals detectades amb aquests alumnes. El centre ha fet una aposta per incrementar la dotació informàtica de l’escola. Aprofitant aquesta aposta la proposta és mitjançant les tauletes crear activitats perquè aquesta tipologia d’alumnat millori el seu aprenentatge.
Breu explicació de la tasca a desenvolupar: L’activitat consisteix a seleccionar una app compatible amb les tauletes del centre(s’ha de seleccionar l’app en funció de la tauleta del centre, mirant la compatibilitat). Crear un activitat amb l’app Dia a Dia. Aquesta, és un diari visual ideat per a persones amb autisme o problemes de comunicació. Compta amb un senzill calendari on s’hi poden guardar i revisar les activitats executades durant el dia de forma visual i estructurada afegint imatges, fotos o vídeos. També permet anticipar activitats o esdeveniments, o fomentar la comunicació a través de les activitats dutes a terme. Les activitats es poden distribuir segons el moment del dia (matí, tarda o nit) i descriure-les amb imatges, vídeos, sons o textos. Un cop anotada l’activitat, es pot associar a les persones o els llocs on s’han dut a terme. El diari es pot personalitzar gràcies a un sistema de categorització de les persones més properes o els llocs més freqüents. Aquesta app permetria seguir les rutines diàries a aquests dos alumnes amb aquests trastorns. Ajudaria en la comunicació, s’intentaria que els alumnes segueixin aquestes rutines d’una manera més significativa per als seus aprenentatges. Una altra app, aprendicesvisuales.com es poden descarregar llibres que han estat dissenyats tenint en compte les característiques dels nens amb autisme. És per això que els contes estan construïts a partir de pictogrames. En aquesta mateixa pàgina també es donen consells i estratègies per construir els nostres propis contes. Aquesta app seria molt útil per dedicar-li l’estona que la resta d’alumnes estiguin treballant. Ajudant-nos de les hores que es compta amb el reforç humà a l’aula. Amb les apps pictotraductor o Dicta picto podrem comunicar-nos amb els infants ja que transformen el so amb imatges.