C2. Recerca i disseny de nous models de suport i orientació a l’alumnat durant els processos d’aprenentatge utilitzant tecnologies digitals
3.2.C2.1 Investiga sobre l’impacte de diferents models i estratègies de comunicació i interacció utilitzant tecnologies digitals durant el procés d’aprenentatge, i valora tant els aspectes tècnics com els didàctics.
A principis del curs 19-20, se’n va proposar introduir el pensament computacional i la robòtica en el nivell de 3r d’ESO de l’institut en un àmbit que comprenia les matèries de tecnologia, matemàtiques, ciències naturals i ciències socials. El professorat era multidisciplinari i no havien treballat la programació. Vaig indagar sobre quina era la manera d’instaurar en el nostre entorn educatiu trobant un llenguatge de programació per blocs que seria fàcil d’ensenyar al professorat i a l’alumnat. La meva valoració tècnica va ser molt positiva perquè la funcionalitat era la mateixa que programant amb codi reduint-se notablement la dificultat. Com a contrapartida tenim que si es fan programes llargs l’extensió ho fa inviable i hem d’utilitzar la programació per codi. Des d’un punt de vista didàctic la programació per blocs ens evita la sintaxi i la dificultat de llegir codi.
Per tal d’assessorar i acompanyar els companys/es vaig crear un curs de programació i robòtica impartit entre els meus companys sent el referent i liderant la implementació a l’aula.
- Certificat de formador del curs “Iniciació a la robòtica”
- Ponència: Comparació entre llenguatges de programació per blocs i per codi aplicats a la robòtica educativa i certificat de la ponència (disponible a l’Atri o demaneu permís d’accés).
3.2.C2.2 Experimenta amb tecnologies digitals emergents per a la comunicació, la interacció i el monitoratge a fi d’oferir orientació i suport a l’alumnat durant els seus aprenentatges, evita qualsevol tipus de discriminació o biaix i garanteix la protecció de dades i els drets digitals.
Actualment estic implementat en un centre una nova eina de comunicació digital anomenada Discord.
Discord és una aplicació de xat i veu que permet als usuaris comunicar-se i compartir contingut en comunitats anomenades servidors. Per donar una idea general sobre les seves capacitats seria la unió d’una aplicació de missatgeria interna i una eina per dur a terme reunions virtuals.
Pel que fa a la seguretat, l’alumnat pot tenir una comunicació directa moderada pel mateix centre educatiu. Això pot reduir els problemes de ciberassetjament, millorar la convivència a l’aula i evitar qualsevol tipus de discriminació o biaix.
Discord d’Higini Fernández
3.2.C2.3 Dissenya nous models d’intervenció docent per oferir suport i orientació a l’alumnat durant els seus aprenentatges utilitzant tecnologies digitals.
He creat dos cursos en format de videotutorials per oferir suport i orientació integrant l’aprenentatge d’electrònica i la programació. El cursos d’aplicació van ser 3r i 4t d’ESO.
- Publicacions en youtube de noves tecnologies, curs 2017-208:
- Mòdul 1: Curs Snap4Arduino: consta de 10 videotutorials.
- Mòdul 2: Curs Snap4Arduino: consta de 10 videotutorials.